Herrelösa okastrerade katter - vad gör man?

Frågan är om de kan räknas som hemlösa om de bor i ladugårdar i närheten och får mat där?

Nej i sådana fall räknas den som matar som ägaransvarig. Men de här katterna bor inte där, de är där nu och då, och de får ingen mat (däremot stjäl de säkert en del precis som här).

Men börjar man mata en hemlös katt ses man som ansvarig som ägare enligt länsstyrelsen. Det är dock inte fallet här. Tyvärr faktiskt, om de bodde och matades på ett ställe skulle jag gladeligen betala kastrering för dem.
 
Har man verkligen lov till det? Fällor är väldigt hårt reglerade i lagen och katter är dessutom inget vilt.

När jag försökte fånga min förlupne katt i fälla så vittjade vi den varannan timme. Eftersom vi inte var uppe på natten så var den "öppen" nattetid och då kunde ingen bli fångad. Däremot så syntes det ju om någon varit där och ätit. Vi hade dessutom åtelkamera på det stället där han till slut blev infångad (även om själva han aldrig syntes på filmerna)
 
Fått svar från Länsstyrelsen. Som i sammandrag löd att det är utanför tättbebyggt område så jakträttsinnehavare har rätt att agera om de uppehåller sig på dennes mark och man "är så säker man kan vara" på att de är hemlösa.

Att om katterna är runda så tyder det på att de matas och då har den som matar ansvar enligt djurskyddslagen inklusive att se till att katterna är så tama att de kan hanteras så man kan undersöka hälsan.

Att det bästa är om det kan lösas gemensamt i byn men annars kan man anmäla till länsstyrelsen men då vill de ha signalement på katterna och helst foto, samt uppgift om vilka som ev matar dem, vem som lämnat dem efter sig osv.
 
Jag undrar om ni /har ork och tid/ skulle kunna göra som katthjälpen på ön där Räven återfanns gör. De kör TNR med eknomiskt bistånd både från allmänhet och från någon organisation. Dvs att ni upprättar matstationer (där ingen tamkatt har sitt revir) och att ni tar dom i fälla one-by-one och fångar on och kastrerar. Under tiden för läkning måste det förstås finnas en lösning - katthjälpen på ön hade en byggbod som var inredd med ett antal boxar där de höll katterna under läkningsperioder. De försökte få ut katterna till katthem, men oftast så är det överfullt.

På 2.5 år så har de fångat in och kastrerat 90 katter (och då pratar vi om en hyffsat liten ö)
 
Jag undrar om ni /har ork och tid/ skulle kunna göra som katthjälpen på ön där Räven återfanns gör. De kör TNR med eknomiskt bistånd både från allmänhet och från någon organisation. Dvs att ni upprättar matstationer (där ingen tamkatt har sitt revir) och att ni tar dom i fälla one-by-one och fångar on och kastrerar. Under tiden för läkning måste det förstås finnas en lösning - katthjälpen på ön hade en byggbod som var inredd med ett antal boxar där de höll katterna under läkningsperioder. De försökte få ut katterna till katthem, men oftast så är det överfullt.

På 2.5 år så har de fångat in och kastrerat 90 katter (och då pratar vi om en hyffsat liten ö)

Det finns ingen som vill ta ansvar för en matstation tyvärr. (Och jag kommer flytta härifrån inom 6-12 månader)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 051
Senast: Krålus
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 527
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp