Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Sommarstugan hör öht inte till diskussionen eftersom den inte räknas som bostad.
Jo det gör den.
Eftersom ägande av annan fastighet än bostaden gör att man inte får något bostadstillägg alls.
Kapital, även bundet i fastighet, hindrar det.
Man får inte äga mycket alls förutom den egna bostaden om man skall kvalificera för bostadstillägg.
 
Blir det inte missriktat i en diskussion om pensionen att gräva ner sig i en sommarstugas vara eller icke vara? Det har öht inget med pensionen att göra utan om bidrag.
 
Blir det inte missriktat i en diskussion om pensionen att gräva ner sig i en sommarstugas vara eller icke vara? Det har öht inget med pensionen att göra utan om bidrag.
Precis.
Och det är ju vad jag vill illustrera.
Att bostadstillägget inte skall räknas med när man jämför storleken på pensioner efter hur mycket man har arbetat.
 
Det där gick över gränsen för mig.
Fast @Wille har ju en poäng i sig? Det finns väldigt många människor med osynliga funktionsnedsättningar/psykisk ohälsa/kronisk smärta/etc som inte har möjlighet att bara jobba halvtid och få sjukersättning för resten? Människor som tvingas slita ut sig både fysiskt och mentalt, gång på gång på gång för att de inte beviljas den hjälpen. Även om man på alla sätt kan tycka att de borde det, men det ju är oerhört svårt att få sjukersättning beviljad utan uppenbara fysiska funktionsnedsättningar.

Jag vet att @Enya är en riktig kämpe med sitt och sitt liv, all heder åt henne.
Men samtidigt tror jag att man ska vara försiktig med att döma andra och kalla dem ”arbetsovilliga” eller säga att människor borde ”njuta så livet här och nu” - när väldigt många människor tvingas jobba heltid trots att de inte håller för det, varken fysiskt eller mentalt. Framförallt ska man vara försiktig med att döma när man själv har möjlighet att lyssna på sina begränsningar utan att gå i personlig konkurs.
 
Är det färre skröpliga gamlingar idag? Kommer det verkligen vara färre i framtiden? Är det färre sjukskrivningar av utslitna människor än vad det var för 40 år sedan? Tyvärr kanske det beror på vart man bor men jag vet av ett gäng 40 åringar som är trasiga redan nu och de ska ju förväntas hålla många år till.. Hur kommer deras trasiga kropp vara om 25-30 år?
En av anlednngarna till att vi blir äldre och äldre är den utvecklade sjukvården. Färre dör av sin cancer, diabetikeer överlever diagnosen och man kan hjälpa hjärtan på ett helt annat sätt. Exemplen är många.

Klart det finns de som blir utslitna av jobben idag också. Men de tunga jobben är färre än när mina föräldrar var yrkesverksamma.

Även förr fick man förtidspension om kroppen inte höll. Plus att min mor fick det för att hon var lågkvalificerad (sexårig grunskola)och inte anställningsbar. En irsak som onte godkänts idag.

Men nej, det är fler skröpliga gamlingar idag. Men de gamlingarna är det som kallas äldre äldre. Vi överlever längre. Men utslitna 40-åringar är färre.
 
Fast @Wille har ju en poäng i sig? Det finns väldigt många människor med osynliga funktionsnedsättningar/psykisk ohälsa/kronisk smärta/etc som inte har möjlighet att bara jobba halvtid och få sjukersättning för resten? Människor som tvingas slita ut sig både fysiskt och mentalt, gång på gång på gång för att de inte beviljas den hjälpen. Även om man på alla sätt kan tycka att de borde det, men det ju är oerhört svårt att få sjukersättning beviljad utan uppenbara fysiska funktionsnedsättningar.

Jag vet att @Enya är en riktig kämpe med sitt och sitt liv, all heder åt henne.
Men samtidigt tror jag att man ska vara försiktig med att döma andra och kalla dem ”arbetsovilliga” eller säga att människor borde ”njuta så livet här och nu” - när väldigt många människor tvingas jobba heltid trots att de inte håller för det, varken fysiskt eller mentalt. Framförallt ska man vara försiktig med att döma när man själv har möjlighet att lyssna på sina begränsningar utan att gå i personlig konkurs.
Har jag kallat någon arbetsovillig? Och njuta av livet var inte att döma någon utan en reflektion över de som säger "att när jag ska gå i pension ska jag njuta av livet", att man kanske ska försöka göra det redan nu eftersom man kan dö i morgon och inte ens har någn pension.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 551
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp