Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Det är inte uträknat för enskilda personer så kommer alltid vara folk som det inte stämmer på.
Jag förstår att det inte är uträknat för enskilda personer, men när de lägger in 16600 som garantipension efter skatt när dagens är max 11 603 före skatt så blir jag skeptisk till hur de räknar. Då kollade jag på källan och det är en intresseorganisation för pensionärer som knappast har som intresse att visa hur bra pensionärer har. Jag har dock inte läst allt detalj utan mest kollat lite, men det räckte för att ifrågasätta hur de fått ihop det. Det verkar hur som helst inte handla om de som går/gått i pension i närtid och är därmed inte relevant för diskussionen egentligen. Det går ju inte att hänvisa till en undersökning om ett tidigare pensionssystem och uttala sig om vårt nuvarande och som bevis för att låg/medelinkomsttagare inte tjänar på att jobba. Någonstans går givetvis brytpunkten, men pensionen idag bygger till ganska stor del på tjänstepension och PPM och där kan vi själv delvis kan påverka utfallet.
 
Jag förstår att det inte är uträknat för enskilda personer, men när de lägger in 16600 som garantipension efter skatt när dagens är max 11 603 före skatt så blir jag skeptisk till hur de räknar. Då
Jag undrar om de lägger på bostadstillägget som att det ingår i bostadstillägget?
Det är ju i sådana fall bara delvis rätt.
 
Jag undrar om de lägger på bostadstillägget som att det ingår i bostadstillägget?
Det är ju i sådana fall bara delvis rätt.
Jag funderade på det, men i så fall är det ett stort tillägg om man får det till 16600 efter skatt. Tillägget kan man få även om man inte får garantipension dessutom och det varierar beroende på situation.
 
Senast ändrad:
Jag funderade på det, men i så fall är det ett enormt tillägg om man får det till 16600 efter skatt. Tillägget kan man få även om man inte får tilläggspension.
Ja, det handlar om hur mycket pengar du kan röra dig med sin pensionärer, så ja även bostadstillägg är medräknad för dom som får så lite att dom kan söka om det.

Varför skulle inte bostadstillägg ingå i pengar en pensionärer har att röra sig med?
 
Ja, det handlar om hur mycket pengar du kan röra dig med sin pensionärer, så ja även bostadstillägg är medräknad för dom som får så lite att dom kan söka om det.

Varför skulle inte bostadstillägg ingå i pengar en pensionärer har att röra sig med?
För att inte alla kan få det tänker jag? Det är ju baserat på inkomsten och hyran?
 
För att inte alla kan få det tänker jag? Det är ju baserat på inkomsten och hyran?
Ja, är ju en av anledningarna till att folk som jobbat inget eller lite som gör att skillnaden inte skiljer så mycket.
Ju mer du jobbat in till pensionssystemet ju lägre eller inget bostadstillägget och ju mindre du jobbat in till pensionssystemet ju mer i bostadstillägget så jämnar ut sig i slutändan hur mycket någon har att röra sig med i slutändan för 2 personer som är singel och har samma boendekostnad men jobbat olika.
 
Men vi f
Men vi får ju pension efter vad vi har tjänat ihop.
Så det är ju så som systemet fungerar.
Jag har svårt att se någon bättre lösning faktiskt.

Det finns ett golv som gäller för alla och en ersättning för dem vars hälsa inte räcker ända fram.
Vad kan bli bättre än det?
Och hur skall samhället gå runt om vi inte är så lönsamma som möjligt?
Någonstans måste ju resurserna komma ifrån.
Pengar måste motsvara något värde och inte bara en bit papper eller en siffra på en skärm.

Va? Det jag - och du - ifrågasätter är ju ett ANNAT system än det vi har nu, nämligen att pensionsåldern skulle sättas individuellt.
Du får nog läsa mina inlägg i tråden, jag är en av de första som försvarar en höjd pensionsålder just eftersom det är nödvändigt för att finansiera pensionssystemet. Jag vet inte ens vad jag ska skriva egentligen, du verkar ha missförstått mig totalt.
 
Senast ändrad:
Hur gör man i resten av Norden och övriga Europa? Hörde just på radion att alla andra nordiska länder har genomfört arbetstidsförkortningar, svenskarna arbetar mest i hela Norden och i Sverige har vi det längsta arbetslivet i hela Europa.

Andra europeiska länder har ungefär samma problem med åldersutveckling i befolkningen och resonerar på samma sätt, även om man kommit olika långt i förberedande och genomförande sv en förändring sv pensionsålder.

Danmark:

1000026312.jpg
 
Ja, det handlar om hur mycket pengar du kan röra dig med sin pensionärer, så ja även bostadstillägg är medräknad för dom som får så lite att dom kan söka om det.

Varför skulle inte bostadstillägg ingå i pengar en pensionärer har att röra sig med?
Givetvis, men bostadstillägg får du utifrån behov och även om du inte enbart har garantipension. Som sambo får du dessutom lägre (typ halva för man delar bostad). I slutändan så får bara en begränsad del ut det maximala bostadsbidraget medan inkomsterna av pensionen i sig inte påverkas av bostadskostnaden.

På det vis märks det att det är en partsinlaga, det är inte realistiskt att som det ser ut räkna med maxbeloppet på bostadstillägg när väldigt många inte får det. Jag blir också tveksam till uttalanden som "Det betyder att om man överhuvudtaget ska tala om att arbete ska löna sig för pensionen så måste tjänstepension finnas med i ekvationen, allmän pension räcker inte alls till för att skapa ett respektavstånd.". Med tanke på att typ alla som lönearbetat får tjänstepension så är det väl inte orimligt att räkna med den.

Det går liksom inte att använda en rapport som verkar vara ute efter att visa att folk har låg pension och borde få mer som bevis på att det inte lönar sig att arbeta.
 
Varför skulle inte bostadstillägg ingå i pengar en pensionärer har att röra sig med?
Därför att det kräver rätt förutsättningar för att få.
Den är dessutom helt avhängig din boendesituation och boendekostnad.
Samt att en pensionär får det även vid en litet högre nivå än garantinivån.

Så den måste räknas med i båda utfallen.
Om man inte gör det så blir jämförelsen sned.
 
Va? Det jag - och du - ifrågasätter är ju ett ANNAT system än det vi har nu, nämligen att pensionsåldern skulle sättas individuellt.
Du får nog läsa mina inlägg i tråden, jag är en av de första som försvarar en höjd pensionsålder just eftersom det är nödvändigt för att finansiera pensionssystemet. Jag vet inte ens vad jag ska skriva egentligen, du verkar ha missförstått mig totalt.
Nu har jag nog förstått vad du menar.
Det var några saker där som jag inte fick ihop.

Där jag fick uppfattningen att du ifrågasatte vissa saker som redan ingår i dagens system.
 
Därför att det kräver rätt förutsättningar för att få.
Den är dessutom helt avhängig din boendesituation och boendekostnad.
Samt att en pensionär får det även vid en litet högre nivå än garantinivån.

Så den måste räknas med i båda utfallen.
Om man inte gör det så blir jämförelsen sned.
Och framförallt kan man inte räkna med maximalt bostadstillägg i ett typexempel när det endast är ensamstående med hög hyra (och låg pension), det blir missvisande.
 
Även de med bostadsrätter kan få bostadstillägg.
Eh ja.

Jag såg det som en självklarhet så jag tänkte inte på att precisera då man i dagligt tal kallar avgiften till bostadsrättsföreningen för hyra. Man får till och med räkna med räntekostnader. Poängen är att långt ifrån alla får maximalt tillägg (troligen ganska få) och då kan man inte schablonmässigt räkna med det för att visa att det inte lönar sig att jobba. Eller kan kan man, det har de gjort i partsinlagan, men särskilt realistiskt är det inte.
 
Även de med bostadsrätter kan få bostadstillägg.
Man kan inte äga någon annan fastighet än sin bostad och få bostadstillägg.
Sommarstuga bye bye.
Det är nog en av orsakerna till att många bor i hus även långt efter att de egentligen klarar av det.
 
Man kan inte äga någon annan fastighet än sin bostad och få bostadstillägg.
Sommarstuga bye bye.
Det är nog en av orsakerna till att många bor i hus även långt efter att de egentligen klarar av det.
Det handlar nog snarare om att det är dyrare att flytta till något mindre än att bo kvar i ett hus man kanske redan betalat av på. Vad jag vet så får man inget bostadstillägg för att man bor i ett hus, om man inte hyr? Sommarstuga har ingen nämnt i tråden så det vet jag inte ens varför du tar upp?
 
Det handlar nog snarare om att det är dyrare att flytta till något mindre än att bo kvar i ett hus man kanske redan betalat av på. Vad jag vet så får man inget bostadstillägg för att man bor i ett hus, om man inte hyr? Sommarstuga har ingen nämnt i tråden så det vet jag inte ens varför du tar upp?
Jo man får bostadstillägg även för eget hus när man har det som bostad.
Vilket gör att det kan vara trevligare att bo med egen trädgård och typ garage som pensionär än i lägenhet och inte kunna ha sommarstuga.
 
Det är många som har åsikter om pensionssystemet utan att veta hur det egentligen fungerar.
Jag kan ju tycka att först så tar man reda på hur saker fungerar innan man ifrågasätter och kritiserar.
 
Jo man får bostadstillägg även för eget hus när man har det som bostad.
Vilket gör att det kan vara trevligare att bo med egen trädgård och typ garage som pensionär än i lägenhet och inte kunna ha sommarstuga.
Sommarstugan hör öht inte till diskussionen eftersom den inte räknas som bostad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 693
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 563
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 810
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp