Höjden av otur

Ela

Trådstartare
Efter uppersittarkvällen i onsdags tog jag med mig mina två hundar ut för att gå en mysig nattpromenad i nysnön.

Hundarna busade som bara den och plötsligt skriker den ena till och kommer haltande mot mig, blodet droppade friskt ur vänster framtass.

Vi skyndar oss in i köket och tittar ordentligt det böder relativt kraftigt och jag ser att den stora tramtynan är kluven i mitten. Lägger ett tryckförband för att hindra blödningen och ringer veterinären, som ber oss komma så fort vi kan.
Lastar in henne i bilen och kör de 8 milen till kliniken med en hund som är uppenbart påverkad av smärta/förlorat blod. Fy vad lång vägen till kliniken kändes, dessutom snöade det ganska mycket och inga plogbilar hade hittat ut.

När vi äntligen kommer fram blir vi väl omhändertagna och vi får komma in omdelbart, hon är slö och lite vinglig på väg in och runt tassen blir det blodpölar :eek:
De bestämmer sig för att söva henne omedelbart och därefter ta av bandaget och titta på tassen.
Hon får sin pre-medicin och jag får lämna över henne och gå ut i väntrummet.

Efter drygt 3 timmar kommer veterinären ut och berättar att allt gått bra med att det såg betydligt värre ut än vad vi först trodde.

I tassen största tramdyna var det ett rejält skärsår "ända in" och även en mindre tramdyna var illa skadad, dessutom var senan till tån i tassen avksuren. :eek:
Nu väntas upp mot sex veckors konvalecens och endast ut och kissa i kopplet. Hon som är van att aktiveras mycket och röra sig fritt ute större delen av dagen, hur skall detta gå?

Någon som har något tips på vad vi kan aktivera henne med så länge?

Dessutom har hon efter att detta hänt blivit lite rädd, hon verkar skygg för exempelvis damsugaren vilket hon aldrig brytt sig om innan. Vad kan det bero på? Som tur är låter hon bli bandaget för om hon får på sig tratten lägger hon sig ner och vägrar gå. (dock kommer hon få ha den om jag måste lämna henne)

Jag har letet och letat men inte hittat vad hon kan ha skärt sig på, jag har följt blodspåren och kikat men det är mycket snö ute och jag hittar ingenting. Känns olustigt eftersom vi vill kunna ha dom lösa ute men just nu vågar jag inta ha den andra hunden lös ute heller eftersom vi inte hittat det som orsakade skadan.
 
Senast ändrad:
Sv: Höjden av otur

ush sån otur! :crazy:
Har inte hundar själv (ännu..) men förstår verkligen mardrömskänslan då vi hade ruskik otur (som slutade lit lindrigare) med medryttarhäszten i förra veckan...

Hade funderat på aktivering inomhus med trickträning osv kanske? Hämta olika saker som du ber om, ha korv i munnen/på nosen utan att äta innan du säger till... Men sånt kasnke du syslar med redan? Men iaf sånt som sysselsätter hjärnan mer än kroppen?
 
Sv: Höjden av otur

Usch sån otur. Hoppas det läker snabbt och bra.

Titta in på www.hattifnatt.com där finns en hel del tips på olika övningar. Vissa moment i rallylydnad kan också vara lämpliga för en konvalescent, t ex gå i 8 runt dina ben, slalom mellan benen, hunden sitter och ligger och du går runt den.
 
Sv: Höjden av otur

Tack för tips och länkar.

trick har vi kört en del men hon kan ganska många så jag behöver ideer på fler som inte kräver allt för mycket rörelse.

Iaf verkar allt gå bra än så länge tassen ser fin ut och tårna "håller" ihop. Men jag tycker så synd om henne när hon inte får busa i snön och mitt i allt har vår gamla hund gått och blivit mycket sämre, han skall till veterinären i mogon och vem vet hur det slutar. :cry:

Fy, varför händer allt på en gång ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
27
· Visningar
931
Senast: Sel
·
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: ildiko
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp