Höjning av bensinpris

Vi kanske inte ska tillverka så värst många vare sig batteribilar eller vindsnurror?

Ingendera av ovanstående är miljövänliga för fem öre.

Men vindsnurran är värst.
De har kort livslängd, 15-20 år, är miljökatastrofola under byggnationen med enorma mängder betong, stora ingrepp i vattenföringen när de byggs "i skogen", kräver utbyggda vägar och behöver ha sällsynta jordartsmetaller, och i.o.m. att de fungerar som gigantiska flugsmällor för allt insektsliv, vilket är en viktigt del i basen på näringpyramiden för de flesta ryggradsdjur, och för pollineringen av växter som ska föda alla växtätare, så kan de faktiskt bidra till att ta kål på oss alla.

För lite insekter = för dålig pollinering = för lite mat.

Vi kan ju inte bli fler människor på jorden, och samtidigt avsiktligt göra så att vi inte kan producera mat!

Jag är inte döförtjust i vindsnurrorna. Kärnkraft däremot :D
 
Jag är inte döförtjust i vindsnurrorna. Kärnkraft däremot :D
Tja, i valet på en modern, senaste teknologin, kärnkraftsreaktor, som byggs med stor eftertanke, helst som ett statligt projekt, där man tar hänsyn till så mycket som möjligt, jämfört med kortsiktiga vindkraftparker, utslängda lite var som helst, så tar jag nog faktiskt det genomtänkta kärnkraftsprojektet, även om jag egentligen ogillar kärnkraft av ett antal skäl.

Just nu är det vilda västern i vindkraftsbranschen, och det är inte bra.
 
Inga problem att bryta kobolt i Sverige, den är inte värre än annan brytning som redan sker idag. Jag har prospekterat efter nickel och koppar där kobolt var ett "sido-mineral" som absolut kan utvinnas för sig. Dvs jag har sett koboltmineral i Sverige i brytvärd mängd. Flera andra batterimetaller (som utpekats som kritiska av EU) finns också i Sverige. Jag är bla med och prospekterar efter vanadin.

Men det var ju det där lilla problemet att miljömupparna vill inte ha gruvor i Sverige heller :grin: Hur elbilar, vindsnurror etc ska kunna tillverkas utan gruvdrift övergår mitt förstånd. Du tillverkar inte en bil eller en vindsnurra av återvunna metallburkar...

Jag är absolut för en omställning till ett miljövänligare och resurssparande samhälle men jag är inte beredd att montera ner sagda samhälle på vägen dit heller. Jag är också väldigt orolig för lösningar som drivs hårt och som inte är fullt genomtänkta, som tex elbilar. Vi kommer ju ihåg fiaskot med lågenergilampor... innan dess hade vi mer eller mindre fått bort användningen av kvicksilver hos konsumenterna. Pga av dessa lampor har vi idag igen en spridning av kvicksilver (att tro att alla hanterar lampor och annat korrekt för återvinning är naivt). Hade vi väntat några år till innan en tvingade omställning hade LED-teknologin var tillräckligt utvecklad.
Var nära att köra av vägen när jag hörde en från greenpeace prata sig varm om elbilar på P4 härom dagen. Undrar om greenpeace pratar sig lika varma om att starta fler gruvor i Sverige, hänger ju lite ihop:angel:
 
Var nära att köra av vägen när jag hörde en från greenpeace prata sig varm om elbilar på P4 härom dagen. Undrar om greenpeace pratar sig lika varma om att starta fler gruvor i Sverige, hänger ju lite ihop:angel:
Det verkar som delar av miljörörelsen har något slags problem.

Den förespråkar batteribilar, vinsnurror, och endel andra tokerier som långsiktigt inte är hållbart.

Naturskyddsföreningen i synnerhet, förespråkar vindkraft, som ett miljövänligt alternativ!

Om vinkraftverk placeras ut på ett för miljö- och sociala värden optimerat sätt, så kan det antagligen gå att hitta några ställen i Sverige där det är mindre olämpligt med vindkraft.

Men att låta marknadskrafterna styra, är tokigt, och att sätta sig i knäet på marknadskrafterna, som t.ex. bolagen som vill bygga batteribilar och vindsnurror, är urbota korkat.
 
Jag har en bensinare :) Jag har inte läst på så mycket utan bara här: https://www.autoexperten.se/om-autoexperten/konvertering/

Verkar bökigare med Diesel men nog inte omöjligt :)
Man behöver inte konvertera sin dieselbil alls för att använda mest förnyelsebart bränsle.

Väldigt många dieselmotorer är redan godkända för att köras på 100% HVO, och alla kan köras på de dieselbränslen som redan finns som har mellan 50 % till bortåt 70 % alternativ förnyelsebar diesel inblandad.

Det är flera bolag som har mycket högre andel förnyelsebar diesel i standardbränslet än vad lagkravet säger.
 
Man behöver inte konvertera sin dieselbil alls för att använda mest förnyelsebart bränsle.

Väldigt många dieselmotorer är redan godkända för att köras på 100% HVO, och alla kan köras på de dieselbränslen som redan finns som har mellan 50 % till bortåt 70 % alternativ förnyelsebar diesel inblandad.

Det är flera bolag som har mycket högre andel förnyelsebar diesel i standardbränslet än vad lagkravet säger.

Se där, har dålig koll på Dieselbilar ;)
 
När jag var 12 och vi hade cykelsemester i Dalarna fick vi med cyklarna på samma tåg i en godsvagn. Det är helt obegripligt att det inte ska gå att ordna nu. Det är kanske lätt att förstå att platsen inte finns i vagnarna speciellt om det skulle bli populärt. Men samtidigt, när vi åkte tåg till Åre var det helt vansinnigt också. Fem barnfamiljer i samma vagn alla med skidor och pjäxor osv, det är så uppenbart inte gjort för det så platsen i vagnarna för packning (barnvagnar, rullstolar) är redan totalt undermålig. (När man väl var framme är hela områden byggda efter bil så man kunde knappt gå, och det gick knappt att handla utan bil. Helt ärligt jag åkte typ slalom med matkasse en bit.)

Och som sagt Gotland, ok man kan få på cykel på pendeltågen, och av dem om det inte är centralstationen och på färjan. Men sedan är cykelbanorna längs 90-vägen väldigt av och på och här och där (de har byggt sådana dock, nya jättefina bort till oss, men som sagt de förvinner ibland så tre vingliga barn, lastcykel osv hittas lätt på 90-vägen dit de lurats av cykelvägen.). Det blir ju inte roligt 1 mil med matkassar om man säger så. Den som kallar Gotland en cykelö måste ju vara helt galen. Skånes cykelvägar finns också här och där, slutar plötsligt utan någon som helst vägren och dyker upp någon annanstans som hägringar.

En bekant som skulle cykla många mil norrut stötte på ställen där den av kommunen och cykelfrämjandet utpekade cykelvägen gick längs en 100 1 till 2 väg :eek:, är det ens lagligt.
Ja jag förstår inte. Det finns biltåg i andra delar av europa. Borde inte vi kunna fixa en tågvagn för cyklar mm som sitter som en del på vanliga tåg då? Jag hade lätt tagit tåget till Malmö med barnen om vi kunde ha lastcykel med. Nu blir det tyvärr bilen istället 😔
 
Ja jag förstår inte. Det finns biltåg i andra delar av europa. Borde inte vi kunna fixa en tågvagn för cyklar mm som sitter som en del på vanliga tåg då? Jag hade lätt tagit tåget till Malmö med barnen om vi kunde ha lastcykel med. Nu blir det tyvärr bilen istället 😔
De kan ju bara titta på andra sidan sundet. Det måste jag säga var fantastiskt när jag bodde i Danmark att enkelt kunna ta cykeln på tågen 👍
Cykel -> tåg -> cykel är smidigt för ofta ska man ju en bit från tågstationerna.
 
Inga problem att bryta kobolt i Sverige, den är inte värre än annan brytning som redan sker idag. Jag har prospekterat efter nickel och koppar där kobolt var ett "sido-mineral" som absolut kan utvinnas för sig. Dvs jag har sett koboltmineral i Sverige i brytvärd mängd. Flera andra batterimetaller (som utpekats som kritiska av EU) finns också i Sverige. Jag är bla med och prospekterar efter vanadin.

Men det var ju det där lilla problemet att miljömupparna vill inte ha gruvor i Sverige heller :grin: Hur elbilar, vindsnurror etc ska kunna tillverkas utan gruvdrift övergår mitt förstånd. Du tillverkar inte en bil eller en vindsnurra av återvunna metallburkar...

Jag är absolut för en omställning till ett miljövänligare och resurssparande samhälle men jag är inte beredd att montera ner sagda samhälle på vägen dit heller. Jag är också väldigt orolig för lösningar som drivs hårt och som inte är fullt genomtänkta, som tex elbilar. Vi kommer ju ihåg fiaskot med lågenergilampor... innan dess hade vi mer eller mindre fått bort användningen av kvicksilver hos konsumenterna. Pga av dessa lampor har vi idag igen en spridning av kvicksilver (att tro att alla hanterar lampor och annat korrekt för återvinning är naivt). Hade vi väntat några år till innan en tvingade omställning hade LED-teknologin var tillräckligt utvecklad.

Jag har alltid varit lite fascinerad att Sverige, svenskar och svensk lagstiftning varit så stenhårda vad gäller brytning av metaller i Sverige och att det inte är miljövänligt men uppenbarligen inte har något emot att de bryts (på ett icke - miljövänligt sätt som det skulle vara krav på i Sverige) i andra länder och kontinenter. Jag rekommenderar verkligen dokumentären Welcome to Sodom där man ser var mycket elektronik som ordentligt och 'vi är miljövänliga minnsan' hamnar när de transporterats med båt (icke miljövänligt) till bl.a Ghana där de sedan 'återvinns' genom att man plockar ur det som kan användas och sedan bränner resten. Vilket vi ärligt lika gärna skulle kunna göra i Sverige men det skulle innebära att vi inte var lika duktiga på att vara miljövänliga officiellt.

 
Jag har alltid varit lite fascinerad att Sverige, svenskar och svensk lagstiftning varit så stenhårda vad gäller brytning av metaller i Sverige och att det inte är miljövänligt men uppenbarligen inte har något emot att de bryts (på ett icke - miljövänligt sätt som det skulle vara krav på i Sverige) i andra länder och kontinenter. Jag rekommenderar verkligen dokumentären Welcome to Sodom där man ser var mycket elektronik som ordentligt och 'vi är miljövänliga minnsan' hamnar när de transporterats med båt (icke miljövänligt) till bl.a Ghana där de sedan 'återvinns' genom att man plockar ur det som kan användas och sedan bränner resten. Vilket vi ärligt lika gärna skulle kunna göra i Sverige men det skulle innebära att vi inte var lika duktiga på att vara miljövänliga officiellt.


NIMBY i sin prydno. Korsat med lite "holier than thou" och kolonialtänk.
 
Ett problem är att det numera finns stora pengar att tjäna.
Vem/vad menar du?

Tänker du på det att t.ex. Naturskyddsföreningen får betalt när för varje vara som köps med en miljömärkning på?

Det är en verksamhet som inte bör pågå inom en intresseorganisation.

Det måste vara helt vara fristående bolag som certifierar olika "miljömärkningar".
Annars blir det konstigt efter ett tag.

För hur ska den delen som är miljöorganisation, kunna kritisera ett "miljömärkt" bolag som bär sig illa åt, som samma organisation gett ett miljömärke...
 
Jag är inte döförtjust i vindsnurrorna. Kärnkraft däremot :D
Jo det borde kunna bli bra.
Särskilt om man får igång Bridtekniken.
Jag för min del tycker att ett kärnkraftverk i Oxelösund bredvid Järnverket vore bra.
Så kan de köra sin ljusbågeugn på det och värma Oxelösund som annars blir kallt när de slutar med koks.
 
Jo det borde kunna bli bra.
Särskilt om man får igång Bridtekniken.
Jag för min del tycker att ett kärnkraftverk i Oxelösund bredvid Järnverket vore bra.
Så kan de köra sin ljusbågeugn på det och värma Oxelösund som annars blir kallt när de slutar med koks.

Som Oxelösundsbo tycker jag det räcker med SSAB som industri häromkring, känns som det blir lite trångt i vår lilla stad med potentiellt livsfarliga anläggningar annars 😏
 
Jo det borde kunna bli bra.
Särskilt om man får igång Bridtekniken.
Jag för min del tycker att ett kärnkraftverk i Oxelösund bredvid Järnverket vore bra.
Så kan de köra sin ljusbågeugn på det och värma Oxelösund som annars blir kallt när de slutar med koks.
Nu har man hållit på sedan 1950-talet och byggt mer 20 bridreaktorer utan att lyckas få dom konkurrenskraftiga, så jag skulle inte satsa pengar på att någon skulle få fart på Bridtekniken i närtid.
Dom stora problemen är att uran är för billigt, kostnaden för slutförvar av utbränt kärnbränsle är för låg och anläggningskostnaden är för hög för att bridreaktorer ska vara lönsamma.
Det finns en del spännande praktiska problem också, eftersom man vanligtvis måste använda flytande natrium som kylmedium för att hålla neutronekonomin i reaktorn. Flytande natrium reagerar på ett tämligen spektakulärt sätt med vatten, vilket har varit ett återkommande problem med de bridreaktorer som har byggts.
 
Visst kan många jobba hemifrån och spara ner på pendlingen, men i ärlighetens namn, hur många mår bra av den sociala distanseringen då? Det ser vi ju bara nu i Corona-tider hur dåligt folk mår när de inte träffar andra människor. Det är långt ifrån alla som gillar att jobba hemifrån. Man behöver socialt umgänge, kollegor, kompisar, etc. Och det är ju ett av argumenten när folk pratar om vad de hade gjort ifall de vinner på lotto, de säger att de hade haft någon typ av extra- eller deltidsjobb för att få det sociala. För att inte prata om människor som klagar på att de inte har några vänner. Hur många vänner har man inte fått via jobbet liksom? Tas den biten bort från en blir man ju bara en robot med dator som sitter hemma och gör sitt jobb. Men man missar ju hela den där sociala biten som jag tror är mycket viktigare än vad folk tror.

Själv hade jag fått köpa mig en elbil, om det lönade sig. Annars tänker jag att smuggelmarknaden kommer att bli stor, så jag får säkert tag på smuggeldiesel till min bil. Så får jag köra mindre och cykla mer antar jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp