Höjning av bensinpris

Visst kan många jobba hemifrån och spara ner på pendlingen, men i ärlighetens namn, hur många mår bra av den sociala distanseringen då? Det ser vi ju bara nu i Corona-tider hur dåligt folk mår när de inte träffar andra människor. Det är långt ifrån alla som gillar att jobba hemifrån. Man behöver socialt umgänge, kollegor, kompisar, etc. Och det är ju ett av argumenten när folk pratar om vad de hade gjort ifall de vinner på lotto, de säger att de hade haft någon typ av extra- eller deltidsjobb för att få det sociala. För att inte prata om människor som klagar på att de inte har några vänner. Hur många vänner har man inte fått via jobbet liksom? Tas den biten bort från en blir man ju bara en robot med dator som sitter hemma och gör sitt jobb. Men man missar ju hela den där sociala biten som jag tror är mycket viktigare än vad folk tror.

Själv hade jag fått köpa mig en elbil, om det lönade sig. Annars tänker jag att smuggelmarknaden kommer att bli stor, så jag får säkert tag på smuggeldiesel till min bil. Så får jag köra mindre och cykla mer antar jag.
Jag kan tänka mig att det kommer dyka upp någon form av kontorshotell, där man kan få umgås med andra. Det finns ju redan idag, men att det kommer bli en vanligare form av arbetsplats.
 
Kanske ett par vindsnurror vore ett trevligt inslag i miljön?

Fina snurrande vingar, och ett mysigt blixtljus om nätterna...

Bättre än en stor kärnkraftsanläggning känner jag spontant 😅
sen är väl sådana anläggningar väldigt mycket säkrare idag än säg, någonstans i mitten av 80-talet, men känner mig inte så sugen på en sån i stan. Vi har Studsvik som ligger tillräckligt nära, tycker närområdet har uppfyllt sin kvot av kärnkraft där 😏
 
Som Oxelösundsbo tycker jag det räcker med SSAB som industri häromkring, känns som det blir lite trångt i vår lilla stad med potentiellt livsfarliga anläggningar annars 😏
Så du har det hellre kallt?
Är du medveten om att uppvärmningen av Oxelösund efter övergång till ljusbågeugn inte är löst?
Det blir f.ö. gott om plats när koksverket rivs.
 
Bättre än en stor kärnkraftsanläggning känner jag spontant 😅
sen är väl sådana anläggningar väldigt mycket säkrare idag än säg, någonstans i mitten av 80-talet, men känner mig inte så sugen på en sån i stan. Vi har Studsvik som ligger tillräckligt nära, tycker närområdet har uppfyllt sin kvot av kärnkraft där 😏
Studsvik är också en bra plats.
Problemet i Oxelösund är att frågan om elkabel till ljusbågeugnen inte är löst. Så ett kärnkraftverk bredvid skulle spara mycket natur där man slipper dra kabel.
 
Studsvik är också en bra plats.
Problemet i Oxelösund är att frågan om elkabel till ljusbågeugnen inte är löst. Så ett kärnkraftverk bredvid skulle spara mycket natur där man slipper dra kabel.

En del av problemet är att de kräver 200 MW i drift och 200 MW i backup, även om man bygger en reaktor behövs kabel. Får smälla upp två fina VHTR-reaktorer som är oberoende. Både platseffektiva och säkra, samt har en output som är väl anpassad till ändamålet.

Lite stort behov för de flesta av de SMR-koncept som finns på kartan, men annars är kärnkraft bra på det sättet - att man ofta kan producera nära konsumtionsstället och slipper ingrepp i natur och stora energiförluster.
 
Skulle bränslepriserna stiga så mycket, skulle jag garanterat bli uppsagd. Jag kan utföra mycket arbetsuppgifter hemma, men 95% av de anställda på jobbet måste vara på plats. Då arbetsplatsen ligger på landet är kollektivtrafiken nästintill obefintlig, plus att de börjar på tider bussarna inte ens har börjat gå. Så är bilen enda möjliga transportmedlet.
 
Så du har det hellre kallt?
Är du medveten om att uppvärmningen av Oxelösund efter övergång till ljusbågeugn inte är löst?
Det blir f.ö. gott om plats när koksverket rivs.

Hela Oxelösund är inte uppvärmt av SSAB, hela mitt område till exempel. (vi har bergvärme)
Jag är som arbetare på företaget väldigt medveten om vad som händer ja, och inget är klart men arbetet är väldigt långt gånget.
Så du tycker alltså att ett kärnkraftverk på samma anläggning som ett järnverk, några meter ifrån samhället är en bra idé? Det är du nog tack och lov rätt ensam om.
 
Hela Oxelösund är inte uppvärmt av SSAB, hela mitt område till exempel. (vi har bergvärme)
Jag är som arbetare på företaget väldigt medveten om vad som händer ja, och inget är klart men arbetet är väldigt långt gånget.
Så du tycker alltså att ett kärnkraftverk på samma anläggning som ett järnverk, några meter ifrån samhället är en bra idé? Det är du nog tack och lov rätt ensam om.

De nya teknologierna inom kärnkraft är väldigt intressanta för placering på många ställen. Helt annan riskbild, inte samma storskaliga reaktorer. I storlek samma slags reaktorer man kan ta med sig på exempelvis en ubåt.
 
En del av problemet är att de kräver 200 MW i drift och 200 MW i backup, även om man bygger en reaktor behövs kabel. Får smälla upp två fina VHTR-reaktorer som är oberoende. Både platseffektiva och säkra, samt har en output som är väl anpassad till ändamålet.

Lite stort behov för de flesta av de SMR-koncept som finns på kartan, men annars är kärnkraft bra på det sättet - att man ofta kan producera nära konsumtionsstället och slipper ingrepp i natur och stora energiförluster.
Naturligtvis så skall man bygga så att man slipper kabeln. Den är ett oerhört stort problem. Till vardags så kan reaktorerna stärka upp elnätet i södra Sverige så att elen inte fastnar i norr p.g.a. bristande kapacitet i riksnätet. De skulle också ge den kontroll av frekvensen på växelström som solpaneler behöver.
 
Skulle bränslepriserna stiga så mycket, skulle jag garanterat bli uppsagd. Jag kan utföra mycket arbetsuppgifter hemma, men 95% av de anställda på jobbet måste vara på plats. Då arbetsplatsen ligger på landet är kollektivtrafiken nästintill obefintlig, plus att de börjar på tider bussarna inte ens har börjat gå. Så är bilen enda möjliga transportmedlet.
Frågan är om inte sådana arbetsplatser kommer att bli tvugna att lösa den transportfrågan. Dina kollegor kommer ju att vara i samma sits.
Jag kan se bussbolag som kör sådan beställningstrafik med miljöfordon som en lösning.
 
Hela Oxelösund är inte uppvärmt av SSAB, hela mitt område till exempel. (vi har bergvärme)
Jag är som arbetare på företaget väldigt medveten om vad som händer ja, och inget är klart men arbetet är väldigt långt gånget.
Så du tycker alltså att ett kärnkraftverk på samma anläggning som ett järnverk, några meter ifrån samhället är en bra idé? Det är du nog tack och lov rätt ensam om.
Nej jag är inte ensam om det.
Det stora problemet är elkabeln.
Leverantören vill bara dra luftledning och det är opinionen starkt emot. Dessutom så kommer inte elen i södra Sverige att räcka. Koksverket kör på sista versen, tillståndet går snart ut. Det måste till en lösning om Järnverket skall bli kvar.
Jag för min del hittar ingen annan lösning än kärnkraftverk på plats. Den el som inte finns i Oxelösund finns möjligtvis i Norrland.
Ett Oxelösund utan Järnverk är ett dött Oxelösund.
 
Nej jag är inte ensam om det.
Det stora problemet är elkabeln.
Leverantören vill bara dra luftledning och det är opinionen starkt emot. Dessutom så kommer inte elen i södra Sverige att räcka. Koksverket kör på sista versen, tillståndet går snart ut. Det måste till en lösning om Järnverket skall bli kvar.
Jag för min del hittar ingen annan lösning än kärnkraftverk på plats. Den el som inte finns i Oxelösund finns möjligtvis i Norrland.
Ett Oxelösund utan Järnverk är ett dött Oxelösund.

Nej Ebba Busch håller ju med dig.
Vi får nog landa i att vi har väldigt skiljda åsikter om saken. Att Oxelösund skulle dö ut utan SSAB är helt sant, men där är jag inte ensam om att ha åsikten om att det inte kommer hända trots avsaknaden av ett kärnkraftverk.
Sen är det ju tur för oss Oxelösundare då att andra har idéer om hur detta kommer lösas, nu när du inte har det.
 
Nej Ebba Busch håller ju med dig.
Och några till.
Vilka lösningar ser du på Oxelösunds energibehov?
Nedgrävd ledning blir mycket svårt då strömmen gärna smiter ut i marken vid så hög spänning. Dessutom så finns inte tillräckligt med ström i Södra Sverige.
Ett nytt koksverk är ju varken miljövänligt eller särskilt säkert. Det kan ge en stor smäll med mycket giftig gas.

Så, berätta gärna. Hur skulle du lösa det?
Ingen annan verkar ju komma framåt i frågan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp