Höns och kanin

B

Bangsi

Vi är snart färdiga med hönshuset. Det blir stort och en stor rastgård. Tanken är att ha en 6 hönor, tyvärr ingen tupp för vi bor inte helt på landet.

Nu till min fråga. Tror ni att vår kanin som är medelsto skulle kunna gå i samma rastgård som hönsen. Och eventuellt bo inne i huset tillsammans med dem. I så fall kunde jag bygga ett litet hus till henne som bara hon kan gå in och gömma sig i, om hon vill.

Nå vad tror ni???
 
Sv: Höns och kanin

det kan faktiskt gå bra! vet 2bekanta som haft kanin inne hos hönsen.. de har funkat bra förutom en gång då en av kaninerna började jaga hönsen :D
 
Sv: Höns och kanin

Åh tack för ditt svar :bow:
Då skall jag testa och se hur det funkar.

/Åsa
 
Sv: Höns och kanin

Jag har fått råd om att INTE ha kaniner och höns tillsammans för att höns har kvalster som kaninen kan få? :confused:
 
Sv: Höns och kanin

kanske går att hitta någonting om det på tex google? :idea:
 
Sv: Höns och kanin

Går gör det kanske men äckligt för kaninen, skutta runt bland hönskit....Blääää :eek:
Ser du bara att hönsen inte hackar kaninen så.
 
Sv: Höns och kanin

Shettisar skrev:
Går gör det kanske men äckligt för kaninen, skutta runt bland hönskit....Blääää :eek:
Ser du bara att hönsen inte hackar kaninen så.

Men hallå :eek: man gör väl RENT i ett hönshus precis som till hästen, kaninen eller vad det nu är för djur.

Kaninen skall få ett EGET litet hus i hönshuset. Men hon har ju en stor rastgård att skutta i om de kan dela. Och det är ju skönt för henne.
 
Sv: Höns och kanin

Tog för givet att man rengör :smirk: Men de skiter också flera gånger om dagen......
Inget att hetsa upp sig för.Alla gör vi som vi vill :cool:
 
Sv: Höns och kanin

Vem är det som hetsar???

I ditt inlägg står det att kaninen skall hoppa runt i hösbajs.
Om utrymmer är stort och man gör rent varje dag så blir det inte så mycket bajs. Därför f ö r t y d l i g a d e jag att jag tänkte rengöra.
 
Sv: Höns och kanin

Fördelen med höns är att de skiter mest under sittpinnarna och där kan man skärma av så att Kalle kanin inte kommer in (och är han så dum att han går dit får han väl skylla sig själv :devil: ). Vad gäller kvalster så är det nog hönslössen det syftas på och det är ju inget som alla höns har (dom smittar f ö till häst med :( ).
Jag tror att kaninen kan stortrivas hos hönsen, om inte annat märks väl det??? Inte många kaniner förunnat att få såå stor bur och slippa hoppa runt i sin egen skit :angel: .
 
Sv: Höns och kanin

Texaz skrev:
Fördelen med höns är att de skiter mest under sittpinnarna och där kan man skärma av så att Kalle kanin inte kommer in (och är han så dum att han går dit får han väl skylla sig själv :devil: ). Vad gäller kvalster så är det nog hönslössen det syftas på och det är ju inget som alla höns har (dom smittar f ö till häst med :( ).
Jag tror att kaninen kan stortrivas hos hönsen, om inte annat märks väl det??? Inte många kaniner förunnat att få såå stor bur och slippa hoppa runt i sin egen skit :angel: .


Dessuto känner vi människor också av hönslöss så då får man ju avlusa.

Det var så jag tänkte också. Under sittpinnarna skall vi fixa en slags plastbinge som man enkelt kan lyfta ut och tömma. Kalle Kanin kommer att få en stoooor yta att skutta runt på. OCH ett eget hus i det isolerade höns huset.

Jag skall testa när hönorna har anlänt. Dessutom kommer det inte bli fullvuxna så de vågar säkert inte ge sig på kaninskrutten.
 
Sv: Höns och kanin

Shettisar skrev:
Nej jag håller med!!
Synd bara att inläggs damen tog det så hårt o på fel sätt......

Suck, hur vet du på vilket sätt jag tog det?
Är inte alls stingslig men återigen ville jag förtydliga att om man städar så blir det inte massa äckliga hönsbajs.

Jag vet ju inte vad du har för erfarenhet av höns.

Du håller väl inte med Texas??? Du tyckte ju det var äckligt med hönsbajs för kaninen?? Eller har jag fattat dig fel.
 
Sv: Höns och kanin

Hrm om det är annat än hönslus som går ganska enkelt att få bort så är det inte bra.
Men jag skall fråga en veterinär om vad han/hon tror.

Tack för tipset :bow:
 
Sv: Höns och kanin

Jag håller med dig. Höns beter fort bort växtligheten (eller är det bara mina som är glupska).
 
Sv: Höns och kanin

Nej Nej det är bra!! :angel: Men man ser på texten osv hur folk reagerar.NOG om det tjaffset nu.
Klart jag håller med Texas, du skrev ju faktiskt inte att du skulle stänga av vid sittpinnarna i ditt original inlägg?? Därför tyckte jag det var äckligt . Jo jag har haft höns men då de sket så äckligt överallt på gården så valde jag att inte ha fler(hade vid den tidpunkten små barn som sprang barfota), dessutom så la de ägg överallt så det poppade upp kycklingar från alla håll.
 
Sv: Höns och kanin

höns avger ett mycket fint damm som är direkt skadligt för kaninen. kaninens andningsapparat är mycket känslig, och på framavlade tamkaniner är luftrören dessutom mycket kompakta.
avråder dig därför bestämt från att ha kanin och höns ihop.
 
Sv: Höns och kanin

Jag skulle inte heller haft kanin och höns i hop. Jag har sett hur mycket damm det kan bli :eek:.


Kan du inte köpa en kanin kompis till din kanin? :D
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kom hem från Ultuna fett att min älskade skrutt blev kvar för operation. Så mycket oro och ångest att jag gick på en långpromenad med...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: Mia_R
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 089
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 910
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp