Hönsexperterna

mysko

Trådstartare
nu är det dax igen :bow:
Min ena höna lägger ägg utan skal :eek: har sett 2 st nu.
Är det något fel på henne eller kan dom göra så :confused:

Om det är något fel,,, vad göra???
Dom får värpfoder, havre, friskt vatten varje dag
+ att dom går ute im det fria hela dagarna

Hon är inte hängig eller ser sjuk ut
Hon är med dom andra hela dagarna här i trädgården och är pigg & glad & äter gott
 
Sv: Hönsexperterna

Att man får ägg utan skal beror oftast på att hönan får för lite kalk. Ge fri tillgång på snäckskal.
 
Sv: Hönsexperterna

OK tack för svaret :bow:
Dom äter inte skalen nu när dom går fritt, dom ligger i sin skål orörda.
Dom andra hönorna lägger ägg med skal.

Ska snart få kycklingar :banana: jag hade inte tänkt det men när den ena hönan blev liggandes hade jag inte hjärta att ta bort äggen för henne :o så nu blir det väl ett par små iaf :D
 
Sv: Hönsexperterna

Om en och samma höna flera gånger lägger ägg utan skal, är det ett tecken på disfunktion. Bäst är att ta väck henne. "Normala" ägg efter henne ska absolut inte användas för ruvning, då man riskerar att föra defekten vidare.

Något enstaka skallöst ägg är inte ovanligt. Något kan ha inträffat som gör att hönan "kastar" ägget, innan skalet kommit till.

Hönorna äter normalt snäckskal för att kompensera för det kalkuttag dom gör ur sitt eget skelett till äggen. Har dom fri tillgång, äter dom säkert det dom behöver.

LIA
 
Sv: Hönsexperterna

:bow: för svaret!

Ska hålla koll på henne och se om det fortgår eller om det var en tillfällighet..
Hoppas den andra hönan inte ligger på ett ägg efter henne om det skulle vara något fel :crazy:
 
Sv: Hönsexperterna

Om du är osäker på att hon får i sig snäckskal eller ej kan du använda skalet på deras egna ägg tex när du själv har bakat, haft ägg till frukost eller när det kläckts kycklingar om du tvättar ur skalen och låter dom torka är risken väldigt liten att dom ska börja äta nyvärpta ägg jag brukar låta mina mumsa på skalen när det kläckts kycklingar och det brukar vara poppis!
 
Sv: Hönsexperterna

:bow: okej så ska jag göra,, har gett skal innan med då färska så de började äta sina egna ägg :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 146
Senast: movi
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
702
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 322
Senast: manda
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp