Bukefalos 28 år!

Hönsfrågor

Linda.B

Trådstartare
Vi ska flytta ut på landet till egen gård och jag vill förverkliga en dröm jag haft ända sedan liten - Skaffa höns!

Undrar nu hur många hönor som behövs för att få en trygg & harmonisk flock, är tupp ett måste eller blir hönorna förvirrade utan en karl som ser efter dem?

Ni som är hönskunniga skriv gärna allt ni kan.

Mvh Linda
 
Sv: Hönsfrågor

Ett tag sen jag hade höns men jag har för mig att man räknar 4-5 hönor på en tupp. Har haft allt från en tupp - 10 tuppar, och allt från 7-8 hönor till 40. Tror att det är bäst att ha en tupp med, han håller bra koll när hönorna gnabbas.
 
Sv: Hönsfrågor

Som tidigare skrevs så är det lagom med en flock på 4-6 höns och en tupp för att det ska vara harmoni i flocken.

Tuppen är väldigt bra att ha i en hönsflock för ordningens skull. Han är den som håller ordning på hönsen, visar var äggen ska läggas, var maten finns och löser diverse tvistefrågor hönsen emellan mm mm.

Lycka till med hönsköpen.
 
Sv: Hönsfrågor

visar var äggen ska läggas,
Förklara gärna, för det har våra tuppar aldrig brytt sig om.

Håller med om behovet av tupp ihop med hönsen. Man kan mycket väl ha mer än en tupp till 4-6 hönor. Hur bra det fungerar beror på ras, individer, levnadsvillkor mm. Fördelen med fler tuppar är bl a genetisk (om man avlar) och att det finns någon i reserv om en dör. Nackdelen är att dom inte lägger ägg. ;)
Just nu har vi 5 tuppar till 5 hönor p g av rävens besök och det går utmärkt.

LIA
 
Sv: Hönsfrågor

När vi hade höns så hade vi nog runt 10 stycken med tupp inräknat.Fick dock byta tupp en gång då två råkade bli tuppar och dom blev tama så dom hoppade på oss.Sen fick vi en erfaren tupp från grannen.
 
Sv: Hönsfrågor

Tack så mycket för era svar.

Vill ha värpfärdiga hönor - Ska jag välja en äldre/yngre eller jämngammal tupp? Bör de vara i sin inhägnad till en början innan de kan springa fritt på gården?

Mvh Linda
 
Sv: Hönsfrågor

Du bör nog ha en tupp, om du inte har för nära till grannar. Det bör vara minst 200meter till närmsta.

Tuppen håller ordning i flocken och håller vakt. Hönor utan tupp kan bli elaka mot varann, det ser tuppen till att dom håller sig på mattan. Jag försöker att ha två tuppar i en flock. En äldre och en yngre, dom ska vara av olika stam så om gamlingen dör så tar den yngre vid och då har man tid att fixa en ny.

Kan du få tag på värpklara hönor så är det bra. Men det kan vara svårt. Jag har bara fått tag på en trio med tupp för ett par år sen. Resten har jag fått köpt som små och fött upp själv. Dock fick jag tag på ett gäng hybrider i höstas. Dom är faktiskt mycket trevliga!!

Åldern på tuppen kvittar, men en ungtupp har ju alltid svårare att få ordning på flocken än en äldre.

Ha flocken inne i minst en vecka efter att du fått hem dom, så dom vet vart dom bor.
 
Sv: Hönsfrågor

Förklara gärna, för det har våra tuppar aldrig brytt sig om.

Här är det inte tuppen som visar var äggen ska läggas, utan det är vår ena höna Frolic som inte kan värpa utan sin tupp Jack. :D
Hon kan bokstavligen gå och hämta honom om han inte kommer på direkten.
Och som den gentleman (och lite av en toffelhjälte) har är, så följer han snällt med.

Men jag har faktiskt sett honom i redet där han kan stå och locka på henne också. Även han blir väl lite "kramsjuk" :love:

varpa1.jpg


varpa2.jpg



Men det är bara med Frolic han är sån här. Mot de andra 3 hönsen är han "manlig" och dominant.
Men ve den höna som sätter sig brevid honom på natten. :devil:
Det är Frolics man!

Frolic & Jack är lite mer som "Lilla Fridolf och Selma" :D
jof2.jpg
 
Sv: Hönsfrågor

Så söta! :D

Våra tupapr brukar ligga i redena stup i kvarten och ge ifrån sig ett kuttrande läte som troliegn betyder: "psst, tjejer.. kom hit! Här kan ni lägga ägg!" :P Efter en stund så ligger det en höna eller två i redet tillsammans med tuppen och då ser han så mallig ut så. :D
 
Sv: Hönsfrågor

Klart mysiga. :)
Våra tuppar ligger sällan i redena, kanske beroende på att dessa inte är så stora som dina verkar vara. Dom sitter hellre på pinnar eller ovanpå redena.
Hönorna ligger inte heller så ofta i redena, när jag tänker efter, utom förstås när det är dags att värpa eller ruva. Dom är ute och sprätter istället.

LIA
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
605
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 672
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp