Bukefalos 28 år!

Hönsmamma när det gäller ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönsmamma när det gäller ridning?

Jag ser mig inte som en hönsmamma men visst är det så att jag har mer "koll" på mina barn än vad jag tycker att många andra har.

När det gäller ridningen så har vi egna ponnies och jag eller barnens pappa är ALLTID med både i stallet och när de rider. Det är mycket som kan hända när man håller på med hästar och det vore jättetrist om något skulle hända så de inte skulle våga rida till exempel.

Jag tycker inte det är att var hönsmamma utan det är sunt förnuft :smirk:

Så fortsätt som du gör är mitt tips!

Mvh Angelina
 
Sv: Hönsmamma när det gäller ridning?

Min dotter är 11 nu och det senaste året har jag släppt lite på "hönsigheten". Jag är alltid med när hon rider träningar dels eftersom jag ju kör och dels för att jag tycker det är kul. Det senaste året har hon däremot fått sköta det mesta av stallet (inkl in och utsläpp) själv, utan att jag är med (vi har stallet på gården). Numera rider hon sina ponnysar här hemma utan att jag är ute och har uppsikt. Hon rider iväg ut med sina kompisar flera gånger/vecka, utan mamma.

Hon rider så pass mycket (snitt 3 tim/dag) att hon har en jäkla rutin trots att hon är ung. Hon är fostrad i säkerhetstänkande från början. Hjälm och väst och mobiltelefon i fickan är självklart, och man tar inga dumma risker. Jag har redan då hon var liten låtit henne rida för ordentliga tränare, resonerade som så att en dag blir hon stor nog att ta ponnyn ensam på galopp över stubbåkrarna (man vet ju hur man själv var) och ju mer hon kan när den dagen kommer, desto mindre risk.

Hon hoppar högt och stort ibland, hon har ridit in en ungponny, hon rider nu en hingst som går på bakbenen ibland, men jag har lärt mig lita på hennes eget omdömme. Hon känner var gränserna går och hon håller sig på rätt sida.
 
Sv: Hönsmamma när det gäller ridning?

Jag tycker det är kul nu när dottern rider den här hingsten, ägaren är lite nervös när han busar och jag står helt lugn och litar på att om dottern inte har koll så säger hon till om att vi ska sätta i linan alt. hoppar hon av. Ok att det kan hända saker ändå, men jag vågar faktiskt lita på henne, och det känns jättebra. :D

Nu är det ingen elak ponny utan han är lite som Baloubet, lägger in lite bus och bockningar och dansar lite ibland när han är "laddad".
 
Sv: Hönsmamma när det gäller ridning?

Precis som du har jag ett högt säkerhetstänkande. Min roll är att vara säkerhetschef har jag förklarat för barnen. Om det är något jag säger som rör säkerheten måste de lyda det. (För övrigt så är det si och så med krav på lydnad) För det finns risker med hästar och det är viktigt att lära barnen säkerhetstänkandet så att det sitter i ryggmärgen. Vi har haft ponny i tre månader nu och jag behöver alltmer sällan säga till om saker angående säkerheten, de kan det själva och har förstått varför reglerna finns.
Precis som du följer jag också alltid med när de rider ut och finns i närheten när de rider hemma. Är också alltid med när de tar lektioner. I ridhuset får vi få föräldrar som är med hjälpa de andra barnen att göra iordning sina hästar till lektionen. Hur tänker de föräldrar som bara släpper av sina barn som är alltför små för att kunna hantera och sadla hästar som inte alla är små ponnys utan stora hästar och en del (stora som små)är dessutom såna som sparkas och bits i spiltan. Fortsätt med säkerhetstänkandet så lär sig barnen och kan bli alltmer självständiga.
 
Sv: Hönsmamma när det gäller ridning?

Skulle inte kalla det hönsmamma, snarare är ju det ett tillfälle att få umgås. Eller ja, riktigt umgås blir det ju inte genom att titta på lektion men innan och efter osv, sen är det ju kul för ungarna också om föräldrarna faktiskt fått se hur duktiga de var!
Sen om det är små barn så kan det ju vara tryggt i början också att ha nån förälder där om de skulle flyga av.

Har själv aldrig haft förälder på ridlektion (började visserligen rida när jag var 16, men det hade ju varit kul om de kunnat intressera sig lite liksom och åtminstone tittat nån gång). Var alltid bara skjuts fram och tillbaka på vintern, annars inte ens det utan då fick jag cykla dit (2 mil tur och retur med mycket backar). Enda gången någon öht har varit med har varit när pappa hämtat när min APU var slut för dagen och jag bara skulle fylla på halm i en box, sen har ingen satt sin fot på ridskolan alls.

Fortsätt titta, en förälder som intresserar sig i sitt/sina barns intressen är guld värd! :bow:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 563
Senast: nullo-modo
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan En släkting till mig har låtit sitt barn börja på ridskola då barnet älskar djur, henär sju år. Ridskolan har obligatorisk stalltjänst...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 063
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp