Hönsmördare... vem??

Sv: Hönsmördare... vem??

Vågar inte ha dem helt fritt heller... de har för nära till skogen
Riskfritt är det inte. Vi har schäfrar som håller koll på gården, men inte ens dom är någon garanti. Ung och skabbrävar tar stora risker för att komma åt en höna. Fast när en sån bjudits på en rejäl resa brukar det vara lugnt ganska länge.

Nå, besök av rovdjur är en risk vi tar, hellre än att inte ha djuren lösa.


+ att hästarna o kvigorna dricker vatten ur badkar o jag vågar inte riskera att hönsen dränker sig i det.
Det tror jag inte är någon fara. Vi har använt badkar till hästarna i alla år utan att någon fågel varit upp där. Dom har sina egna vattenautomater både inne och ute.
Däremot har det hänt att kycklingar hoppat ner i hästarnas vattenhink i servicehagen. Inte så lyckat. :smirk:

LIA
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Håller med, hellre lösa hönor och att man tar en risk att någon gång få bjuda ett vilt djur på en måltid, än att ha dem instängda på små ytor i rasthagar utan gräs och annat smått och gott. Håller också med om att en räv eller iller kommer till lösgående höns så blir man av med en i regel, kommer de in i hage och blir stressade så blir man av med fler, tyvärr.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Har haft Mink ev iller i hönshuset och det såg ut som du beskriver,fast alla hönsen var döda med ett litet "vampyrbett" i halsen...Tuppen var borta så troligtvis tog djuret med sig honom såvida han inte rymt,hur som helst såg vi honom aldrig mera.

Spillningen på bilden såg däremot inte ut som iller/mink.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Det största problemet om man har lösgående hönor är att en del vuxna människor inte vet att det finns koppel till hundar. Om de kommer in i en flock, ännu värre om de är två, så finns risk att de tar vad de får tag på. OBS, inte alla hundar, inte alla hundägare, men problemet är relativt vanligt.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Riskfritt är det inte. Vi har schäfrar som håller koll på gården, men inte ens dom är någon garanti. Ung och skabbrävar tar stora risker för att komma åt en höna. Fast när en sån bjudits på en rejäl resa brukar det vara lugnt ganska länge.

Nå, besök av rovdjur är en risk vi tar, hellre än att inte ha djuren lösa.

En granne hade runt 50 höns förra året o hade dem lösa. ALLA togs en efter en av rovdjur under ganska kort tid så nej... jag vågar inte släppa våra höns utanför hönsgården. Kan ha dem där med gott samvete då de har rejäl gård med gräs o sandgropar o allt de behöver...

Trots en lös gårdshund ute om dagarna o två jakthundar (inte lösa) som är ute dygnet runt har vi här haft både lodjur, varg o räv o... vet inte allt, det är vad vi SETT på gårdsplan... man känner sig lite maktlös när man ser djuren o vet att man åker i fängelse om man skulle försöka skydda sig o djuren annorlunda än med staket...




Det tror jag inte är någon fara. Vi har använt badkar till hästarna i alla år utan att någon fågel varit upp där. Dom har sina egna vattenautomater både inne och ute.
Däremot har det hänt att kycklingar hoppat ner i hästarnas vattenhink i servicehagen. Inte så lyckat. :smirk:

Det vet jag är en fara...:( Jag har själv fiskat upp dränkta höns ur sådant badkar en gång så... nja... en sådan olycka räcker för mig för att veta att jag inte vill att mina höns ska hoppa ner där... i så fall inte utan nån sorts säkerhetsramp så OM de hoppar i att de tar sig upp igen...

LIA

(Min svar infällda med fet stil)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hönsmördare... vem??

Jag har själv fiskat upp dränkta höns ur sådant badkar en gång så...
Skaffa flytväst? ;)
Jag tror inte att en höna som hamnat i badkaret tar sig upp. Dom funkar inte i vatten. Vi räddade en halvvuxen kyckling ur en hästvattenhink förra året. Den bara låg där och halvflöt trots att hinken var bräddfylld, så man tycker att den skulle ha försökt att kravla sig över kanten. Det blev munmotnäbb-metoden och den kycklingen klarade sig.

När det gäller utevistelse så måste man så klart gå på dom förutsättningar man har. Utan hundar skulle vi antagligen gjort som grannar, bara släppa ut på eftermiddagen då man kan övervaka.

man känner sig lite maktlös när man ser djuren o vet att man åker i fängelse om man skulle försöka skydda sig o djuren annorlunda än med staket...
Riktigt så illa är det väl inte? Bl a får man ju ha hund som skydd mot varg (börjar inte en vargdiskussion nu!!!) och den borde ju även klara dom mindre rovdjuren.
Vad gjorde förresten gårdshunden när dom olika rovdjuren hälsade på? Nyfiken!

LIA
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Vad gjorde förresten gårdshunden när dom olika rovdjuren hälsade på? Nyfiken!

LIA

Skäller som en tok allesammans men sen att hinna se vem de skäller på är inte alltid så lätt... de är snabba o gömmer sig duktigt de där kräken...:crazy:
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Fortsätter på hundtråden:
Gårdshunden (dansk?/ras?), vad gör den mer än skäller? Springer efter, jagar bort, bara markerar ...?
Har den koll, rent praktiskt, över hela gården?

Tankarna går:
Räven är ju en jäkel på att utnyttja terrängen, och plötsligt så kan den bara stå där vid lagårdsplan. Antar att det även gäller loet, medan vargen verkar vara mer öppen i det fallet. Vi har lo i området men ingen som kommit fram till gården, vilket jag tackar jyckarna för. Varg och björn har endast passerat på ett par mils avstånd, så dom är inget problem för oss.

LIA, fortfarande nyfiken!
 
Senast ändrad:
Sv: Hönsmördare... vem??

Fortsätter på hundtråden:
Gårdshunden (dansk?/ras?), vad gör den mer än skäller? Springer efter, jagar bort, bara markerar ...?
Har den koll, rent praktiskt, över hela gården?

Hrmmmm harkel... ok, det finns en ras dansksvensk gårdshund men gårdshund är oxå ett yrke för en hund:idea: våran gårdshund är en Beauceron...:)

Hon skäller o springer fram o tillbax, nästan fram men för att verkligen attackera o fysiskt jaga bort inkräktare är hon nog för feg:mad:

Koll har hon ju... hon kan ju gå som hon vill o kika eftersom hon går lös...
 
Sv: Hönsmördare... vem??

gud så hemskt.:(jag vet tyvär inte hur man kan göra:(
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 805
Senast: Luff
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 537
Senast: lillkillen
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 041
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp