Hönsmördare... vem??

S

Svanhild

Kom ut i hönsgården igår o såg att det skett masslakt:devil::cry: nått litet o fräckt har på nått sätt tagit sig in o mördat 7 st...

Inget är grävt, inget trasigt nät. Vi har viltstängsel som nät så alla maskorna är inte jättesmå. Men ändå nedre halvmetern är maskorna små.

Hittade blodig spillning i ett annat uthus ser ut som rävspillning men om det var räv skaffade han sig vingar... han tar sig inte genom maskorna. Detta skedde dessutom på dan, på morgonen... nån som har nån idé på vad det kan va som tog sig in o hur vi ska ha de resterande hönsen säkra? Nu har vi stängt in dem i hönshuset så länge...:(
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Du skriver inte så detaljerat men jag undrar, var de döda hönorna kvar i hönshuset? En räv hämtar hönor och samlar och kan säkert plocka rätt många, men som regel kväll/ natt. Skabbisar får dock annorlunda beteende och går fram dit vanligtvis rävar är försiktiga med att vistas. En räv kan klättra över höga staket. En hermelin, iller eller liknande, kan ta sig mellan mkt små maskor, biter ihjäl, dricker blod och tuggar ev. lite på dem,oftast på halsen. När den är klar lämnar den sina offer.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Hönsen låg kvar. De flesta ganska oskadda några hade sår. Tuppen hade skador i nacken på ca 5 cm. Två såg nästan skottskadade ut med hål i sidan annars mest småskråmor o rykta fjädrar.

Jösses kan rävar klättra?? I så fall stämmer fortfarande spillningen...:crazy:
 
Sv: Hönsmördare... vem??

är det inte hermelin lr iller som går in och dödar det mesta.. dom hade samma problem i stallet för ett par år sen då det dom på två omgångar blev av med alla 20 hönor..
men jag kommer inte riktigt ihåg ilket djur dom sa att det var, men räven tar ju med sig sina byten, så den verkar det ju inte vara.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Med tanke på antal döda o spillningen jag hittat är jag oxå inne på mårddjur före räv...

Frågan är nu vet nån om det finns nån sorts "bajsguide" att hitta med bilder på olika rovdjursspillning tro? Måste ju försöka ta reda på vad det är för djur o vilka åtgärder vi får vidta för att skydda resterande hönsgäng...
 
Sv: Hönsmördare... vem??

När nu hönsen låg kvar så kan jag garantera att det inte var en räv, de plockar med sig mat, om det är som här att de orkar bära. Rävar kan klättra, t.o.m en bit i träd. men om räven är frisk så går den inte gärna in och tränger sig så som du beskriver, alltså först över ett nät och sedan in i hönshuset. Ett mårddjur är det, som en annan skrev, och jag rättar här mig själv. Jag tror inte på hermelin, de är alldeles för små. Det var antagligen en iller. Den är liten, går obehindrat genom nätmaskor och när de kommer in i en besättning så kan de döda massor. De suger blod, tuggar lite kött, ofta vid halsen där de dödar, men kan även tugga lite på bröstet. Jag vet inte varför de dödar så många, men jag tror på att de kommer in i ett förhållandevis litet utrymme och där blir störda när de väl fått tag på en höna. Andra flaxar runtomkring och då tappar de fokus och tar en annan och en till osv. har sett iller som tar fullvuxna kalkoner ute, när det är lugn och ro, och då håller de kvar till djuret dör.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Ok, iller... de är lite lika katter har jag för mig va? Bajsen oxå? Hur stora är de där kräken o hur små maskor måste man ha för att hindra dem i fortsättningen? Finns iller vilt i Värmland?
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Usch så tråkigt för er :cry:
Jag har problem med höken hos mig och nu när jag har kycklingar så är jag extra rädd eftersom de är frigående.

Googlade på iller och fick upp flera bra sidor om djuret.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Iller finns vilt i Värmland, det är inget djur som kommer från uppfödning som ex frisläppta/ förrymnda minkar kan göra. Hur de ser ut?? Långsmala, smidiga med litet huvud. Hur man stoppar dem?? Det finns två säkra sätt.Det ena sättet skulle jag vilja påstå, rätta mig om jag har fel, är att hålla sina hönor inne, men det är ju inte vad man vill. Vi har haft flera iller- attacker på våra djur och enbart en av illrarna blev stationär, alla de andra har tagit nåt/ några byten för att sedan aldrig mer komma tillbaka och då är det väl OK, tråkigt, men OK. Det verkar som att det ofta är en slump, att de liksom bara råkar gå förbi och inte blir fast boende. Det andra säkra sättet, som vi utövade på den som blev kvar, och som vi inte blev av med, var att använda bössan. Hagelsvärm.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Tror på att det är en hermelin .den kan döda djur som är många gånger större än sig själva
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Kan till och med vara så att det är "vanliga" råttor som varit framme.

Skulle det istället vara iller brukar det föra med sig att råttor och andra gnagare flyttar. Inget ont som inte har något gott med sig.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Inte råttor. Hönor drar till sig råttor, det stämmer, och om man får en iller hemma så försvinner råttorna snart, det beror på att iller jagar råttor och är så liten att den kan springa i deras gångar, råttorna kommer inte undan.De blir rädda och sticker. Kände en person som hade tamillrar som han uppfostrat till att jaga råttor. Han fick betalt av bönder för att släppa illrarna i deras råttgångar.Om man får råttinvasion och om de skulle gå på hönorna så är min uppfattning att de gör det på nätterna och då när hönorna sitter på sin pinne. Då kan de börja äta på dem och börjar då med fötterna. Annars går de på om det dör ngn höna och de kan ta små kycklingar levande, men tror inte att de skulle orsaka sån här stor skada direkt. men om det nu skulle vara råttor, säker kan man ju aldrig vara, då hjälper det inte att stänga in hönorna, råttorna kommer in ändå.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Låter som ett mårddjur, men vilken sort låter jag vara osagt. Nu när vi byggde hönsgård köpte jag minknät på ÖB som sitter längst ner, sen har jag satt vanligt hönsnät högre upp och som tak och mina hönor får bara vara ute dagtid.
Iller
Mink
Mård
Hermelin
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Jag har tyvärr fått höns ihjälbitna av råttor inne i hönshuset. Inga andra djur kunde komma in där.

Råttorna försvann när vi skaffade illrar.
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Allmänt.

Utan mer information så ser jag både räv och mårddjur som tänkbara bovar. Däremot knappast råttor.

Räven kan hoppa/klättra högt för att komma åt byte, och höns i en hönsgård är säkert väldigt frestande. En ungräv är ganska oskygg och drar sig inte för att jaga mitt på dagen på en gård.
En rävattack brukar betyda många lösryckta fjädrar och tuggskador.

En mink/mårddjur t ex kan också lätt klättra högt för att komma över ett stängsel.

Gemensamt för alla dessa (och flera) rovdjur är att dom jagar och dödar byte så länge dom kan, dvs så länge som byte finns inom räckhåll. Sett ur rovdjurets perspektiv är det en självklarhet att göra så.
Att bytet ligger kvar är nog snarast ett tecken på det besvärliga i att ta det med sig bort från hönsgården.

TS!
Spillningen? Måste den haft med attacken att göra?
Har ni kropperna kvar, kan ni använda dom som bete i fälla. Det finns tyvärr bara ett sätt att klara sig från fler besök av ett rovdjur som hittat ett skafferi.

LIA
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Lite mer info...:cry:

Så här såg hönsen ut...


Fjädrar...


Bajs...
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Ingen rolig syn, verkligen inte.
Om jag förstod rätt, så fanns alla hönsen kvar?

Jag tippar på räv. Alla fjädrar tyder på det.
Avföringshögen ser relativt stor ut på bilden. Större än vad ett mårddjur skulle lämna efter sig.

Hade du haft hönsen fritt ute, hade antagligen dom flesta klarat sig. Det är när dom flaxar omkring utan att kunna fly, som räven (om det var en sån) triggas att hugga dom en och en. I ett hönshus under natten däremot är det känt att räven kan gå in och plocka en höna, medan resten lämnas ifred. Dom sitter och sover!

Ska du ha hönsen instängda i en hönsgård, måste du ha tak på den. Även höken kan komma på besök. Se också till att nätet grundas ordentligt. Räven är duktig på att gräva! Men allra helst, ha djuren gå fritt. Tänk också på att ha hönsluckan stängd och reglad varje natt!

Ursäkta pekpinnarna. ;)

LIA
 
Sv: Hönsmördare... vem??

Ingen rolig syn, verkligen inte.
Om jag förstod rätt, så fanns alla hönsen kvar?

Nja, alla fanns kvar men som sagt inte alla i livet...:(

Jag tippar på räv. Alla fjädrar tyder på det.
Avföringshögen ser relativt stor ut på bilden. Större än vad ett mårddjur skulle lämna efter sig.

Ja, avföringen o de ställen jag hittat tyder på räv...

Hade du haft hönsen fritt ute, hade antagligen dom flesta klarat sig. Det är när dom flaxar omkring utan att kunna fly, som räven (om det var en sån) triggas att hugga dom en och en. I ett hönshus under natten däremot är det känt att räven kan gå in och plocka en höna, medan resten lämnas ifred. Dom sitter och sover!

Vågar inte ha dem helt fritt heller... de har för nära till skogen + att hästarna o kvigorna dricker vatten ur badkar o jag vågar inte riskera att hönsen dränker sig i det.


Ursäkta pekpinnarna. ;)

De e lugnt:) Hade jag inte velat ha svar på mina frågor hade jag inte ställt frågan...;)

LIA

(Mina svar är infällda med fet stil)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 524
Senast: lillkillen
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 039
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp