Hönstråden II

Har en hedemora som jag trott var en höna. Såg dock häromdagen att hen parade sig med en av hönorna. Kan de göra momentet fast de är hönor..? Är inte 100 % säker på könet, den har en megastor kam och rejäla slör, men gal inte... Är 6 månader gammal.

Här år hen; Ingeborg…
 

Bifogade filer

  • 8052C177-BD78-4FC4-8FA5-661782904BED.jpeg
    8052C177-BD78-4FC4-8FA5-661782904BED.jpeg
    222,1 KB · Visningar: 40
Thread 'Hönstråden'
https://www.bukefalos.se/threads/hoenstraden.1457492/
72F5AF1C-040F-4323-A52C-AB99F5D209C6.jpeg
Måste bara visa min älskade lille tupp Gullan ! 😍 I länken kallar jag honom ”gammeltuppen”, men han hänger fortfarande med! 🥰🥰🥰 Nu inne på sitt 11:e år, lite stel och knotig, och har inga stjärtfjädrar kvar, men håller sån koll på sin flock; visar dom mat, vakar dom etc. Att han inte dött av stress och svält är ett under, men än är han på banan, även om jag förstår att tiden är begränsad nu…
En bra tupp är guld värd - och Gullan är värd sin vikt i guld!!! ❤️❤️❤️
 
Här är Rut lite dålig. Såg henne vara lite trött och hängig men det gick över. Sedan, några veckor efter det blev det samma och då fick hon flytta in i stallet.
Det räckte inte och hon bor nu i foderkammaren som är varmare. Hon var tunn som en skrika men något annat kan jag inte hitta.
Piggare men äter tämligen lite men äter ändå. Vi får se hur det går. Förväntar mig att det faktiskt tar ett antal veckor innan hon får flytta tillbaka.
 
Här är Rut lite dålig. Såg henne vara lite trött och hängig men det gick över. Sedan, några veckor efter det blev det samma och då fick hon flytta in i stallet.
Det räckte inte och hon bor nu i foderkammaren som är varmare. Hon var tunn som en skrika men något annat kan jag inte hitta.
Piggare men äter tämligen lite men äter ändå. Vi får se hur det går. Förväntar mig att det faktiskt tar ett antal veckor innan hon får flytta tillbaka.
Av ren nyfikenhet, har hon en kompis under tiden hon bor i foderkammaren när hon mest troligt blir kvar där några veckor?
 
Av ren nyfikenhet, har hon en kompis under tiden hon bor i foderkammaren när hon mest troligt blir kvar där några veckor?

Inte som det är nu men det är något jag måste tänka på. En tanke som är så viktig och tack att du kollade upp även om jag redan var inne på det.
Jag trodde ju några få dagar skulle räcka men det verkar ta längre tid.
I början var det nog inget att tänka på för då var hon riktigt dålig (trött och klagade) men nu tror jag det skulle fungera. Lite rädd är jag men fördelarna borde väga upp nackdelarna i detta läge nu när hon piggnat till lite.

Just nu är tanken bara vem är den som ska få bo med henne i lika många veckor? Tror det kan bli min andra hedemora så är de lika stora.
 
Inte som det är nu men det är något jag måste tänka på. En tanke som är så viktig och tack att du kollade upp även om jag redan var inne på det.
Jag trodde ju några få dagar skulle räcka men det verkar ta längre tid.
I början var det nog inget att tänka på för då var hon riktigt dålig (trött och klagade) men nu tror jag det skulle fungera. Lite rädd är jag men fördelarna borde väga upp nackdelarna i detta läge nu när hon piggnat till lite.

Just nu är tanken bara vem är den som ska få bo med henne i lika många veckor? Tror det kan bli min andra hedemora så är de lika stora.
Det låter klokt tänkt! :)
 
Inte som det är nu men det är något jag måste tänka på. En tanke som är så viktig och tack att du kollade upp även om jag redan var inne på det.
Jag trodde ju några få dagar skulle räcka men det verkar ta längre tid.
I början var det nog inget att tänka på för då var hon riktigt dålig (trött och klagade) men nu tror jag det skulle fungera. Lite rädd är jag men fördelarna borde väga upp nackdelarna i detta läge nu när hon piggnat till lite.

Just nu är tanken bara vem är den som ska få bo med henne i lika många veckor? Tror det kan bli min andra hedemora så är de lika stora.

Ta en höna som hon är van och glad i, så att säga. En som du vet att hon går bra tillsammans med. Jag separerade min grupp i höstas och en höna råkade då separeras från sina två "kompisar" som hamnade i andra gruppen, hittade henne död dagen efter och tror tyvärr det var en reaktion från stressen av att ha separerats från sina vänner. :( Bra att vara uppmärksam på!
 
Thread 'Hönstråden'
https://www.bukefalos.se/threads/hoenstraden.1457492/
Visa bifogad fil 111632Måste bara visa min älskade lille tupp Gullan ! 😍 I länken kallar jag honom ”gammeltuppen”, men han hänger fortfarande med! 🥰🥰🥰 Nu inne på sitt 11:e år, lite stel och knotig, och har inga stjärtfjädrar kvar, men håller sån koll på sin flock; visar dom mat, vakar dom etc. Att han inte dött av stress och svält är ett under, men än är han på banan, även om jag förstår att tiden är begränsad nu…
En bra tupp är guld värd - och Gullan är värd sin vikt i guld!!! ❤️❤️❤️

Har också en fantastisk gammeltupp, Bengt-Herbert, som ska få vara kvar så länge det bara går! Fantastisk med både hönsen och ungtupparna. :love:
 
Rut mår mycket bättre. Hon tillbringade nästan 1vecka eller lite mer i liten bur vid värmeelementet (inte så varmt men så hon hade det bekvämt). Sedan en eller två veckor i box med värmelampa så långt ner man får ha den.

Där har hon tillbringat den mesta tiden men varit ute och ätit. Nu i veckan tyckte jag hon var tillräckligt pigg för sällskap. Hon har varit lugn och ostressad över att vara ensam så jag har utnyttjat det lite för vila och återhämtning.

Hennes syster har flyttat in till henne och nu har de tillgång till hela stallet på dagarna. Hon har nog ganska långt kvar innan hon blir tillräckligt "fet" för att få gå ut till de andra men nu har hon sällskap och de går där och gillar läget så det får vara så i några veckor till.

De senaste veckorna har varit lite så där att man inte riktigt vetat om sällskap varit bra eller inte. När ska jag sätta in sällskap? Är matkonkurrens bra eller dåligt i detta läge? De har fri tillgång på vanligt foder men får "finmat" en gång per dag. Är det mer stressande att vara själv eller skönt att vila?

Med facit i hand fungerade det som jag tänkt (om hon nu överlever det hela) men det hade kunnat gå vilket håll som helst. Koll på individen har i detta fall varit rätt tolkat.
 
När jag kom hem i förrgår hittade jag en av mina hedemoror liggandes på golvet, lite lätt slö, medan de andra satt på pinnarna. Mina höns är överlag skygga men jag kunde plocka upp henne utan protest = något som är tokigt. Kände en full kräva, men hönan var tunn och fjäderlätt. :( Masserade krävan, satte henne i eget "bås" av en kartong, halm och värmelampa och gav henne ägg och vatten. Morgonen efter såg hon något piggare ut, hon hade ätit av ägget och bajset var perfekt, så släppte ut henne med övriga igen. Åt även lite spannmål innan jag gick.

När jag kom hem igår kväll så var hon värre, kunde knappt stå eller gå och vingarna hängde. :( Tog bort henne direkt. Tråkigt!
 
När jag kom hem i förrgår hittade jag en av mina hedemoror liggandes på golvet, lite lätt slö, medan de andra satt på pinnarna. Mina höns är överlag skygga men jag kunde plocka upp henne utan protest = något som är tokigt. Kände en full kräva, men hönan var tunn och fjäderlätt. :( Masserade krävan, satte henne i eget "bås" av en kartong, halm och värmelampa och gav henne ägg och vatten. Morgonen efter såg hon något piggare ut, hon hade ätit av ägget och bajset var perfekt, så släppte ut henne med övriga igen. Åt även lite spannmål innan jag gick.

När jag kom hem igår kväll så var hon värre, kunde knappt stå eller gå och vingarna hängde. :( Tog bort henne direkt. Tråkigt!

Åh så trist. Vi tog också bort en av våra igår. En riktig favorithöna som varit med sedan vi började med höns. Det var riktigt riktigt jobbigt. Usch! Vissa individer fastnar helt enkelt mer. Hon var dock lite äldre 6-7 år+ så hon har haft ett fint liv. Men en ruskigt bra mor och en härlig individ som vi kommer sakna. Hon har haft problem med att tömma krävan/haft sur kräva och vi har försökt behandla henne en period nu men det har dessvärre inte blivit bättre mer än tillfälligt så igår tog vi beslutet. Hon fick äta majs och annat gott det sista hon gjorde. Kändes ändå fint. Men jag kommer sakna henne :heart
 
En av mina hönor fick för sig att börja ruva idag, när jag skulle plocka ägg så skulle jag bara klappa lite på henne men jösses! Hon gick full skräcködle mode och skrek, väste och högg så hade jag inte haft handskar och tjock jacka hade det blivit blodvite! 😅
 
Hej hörrni! Jag har en liten äggfråga som ni äggsperter säkert kan svara på :D Handlade häromdagen ett packe gårdsägg från en lokal äggproducent som är med i vår reko-ring. De är jättefina i olika färger men när jag skulle äta ett igår så var vad jag gissar (:nailbiting:) är navelsträngen röd? Det var ett brunt ägg. Är det normalt? Det vita såg ut som "vanligt". Alltså sorry men jag har verkligen noll koll på ägg haha.
 
Hej hörrni! Jag har en liten äggfråga som ni äggsperter säkert kan svara på :D Handlade häromdagen ett packe gårdsägg från en lokal äggproducent som är med i vår reko-ring. De är jättefina i olika färger men när jag skulle äta ett igår så var vad jag gissar (:nailbiting:) är navelsträngen röd? Det var ett brunt ägg. Är det normalt? Det vita såg ut som "vanligt". Alltså sorry men jag har verkligen noll koll på ägg haha.
Ja det händer i ibland när äggen skapas i hönan, fullt normalt och vissa hönor har större benägenhet för att det händer.
Det finns lite olika anledningar till varför att det sker, men vanligast (om det bara är en liten klump eller droppe) är för att när gulan lossnar från äggstocken kan det hända att ett blodkärl brister, det följer med och omsluts av äggen när det tillverkas.

Hos större äggproducenter har de möjlighet att sortera ut dem äggen genom att lysa dem och sälja till bagerier eller liknande där det inte märks av.
Inget som är farligt eller så, brukar pilla bort det vid kokt ägg eller om jag gör omelett. Är det bara någon droppe så kasserar jag inte hela ägget.

Det är en ganska vanlig fråga som brukar dyka upp hos de som är nya med höns och upptäcker fenomenet. :)
 
Ja det händer i ibland när äggen skapas i hönan, fullt normalt och vissa hönor har större benägenhet för att det händer.
Det finns lite olika anledningar till varför att det sker, men vanligast (om det bara är en liten klump eller droppe) är för att när gulan lossnar från äggstocken kan det hända att ett blodkärl brister, det följer med och omsluts av äggen när det tillverkas.

Hos större äggproducenter har de möjlighet att sortera ut dem äggen genom att lysa dem och sälja till bagerier eller liknande där det inte märks av.
Inget som är farligt eller så, brukar pilla bort det vid kokt ägg eller om jag gör omelett. Är det bara någon droppe så kasserar jag inte hela ägget.

Det är en ganska vanlig fråga som brukar dyka upp hos de som är nya med höns och upptäcker fenomenet. :)
Åh tack så mycket! Då fortsätter jag peta bort det bara.
 
Idag är det sorg. 🥺

Min äldsta höna, som överlevt rävbesök mm hittade jag död i em i syrénhäcken. :(
När jag åker för att handla flyger det upp en rovfågel, ser inte vad det är men det är någon mindre med brunstrimmig stjärt och min fina Hedemora sitter död i häcken. hon hade sprungit fel i sitt flyktförsök och fastnat i en klyka där hon dödats. Huvudet och halsen sitter fast i klykan så jag måste fatta henne runt halsen för att lyfta upp hennes fortfarande varma kropp.

Hon är äten på ryggen, fått fjädrarna bortryckta och jag tror inte det var någon snabb död. Hon dog i ena gaveln av huset och jag satt och jobbade i andra änden av huset, vem vet, jag hade kanske kunnat rädda henne om jag suttit och hört hennes dödsångest? Om hundarna varit ute?

De andra satt vettskrämda under en stor tuja vid friggeboden, jag skäms som tänker att varför var det inte någon av tupparna eller blandraserna? Varför hon, så snäll och timid, som jag haft i flera år och kläckt fram. 😢

Nu kommer de få sitta inne några dagar, jag vill inte släppa ut dem när rovfåglar hittat dem. 😔
 
Ursh, så hemskt @Mia_R. :( Både den stackars hönans öde och alla tankarna man får dras med när sådant händer. Känner så väl igen dem. Man förstår att det var en väldigt härlig och älskad höna. :heart
Beklagar sorgen. :heart
 
Idag är det sorg. 🥺

Min äldsta höna, som överlevt rävbesök mm hittade jag död i em i syrénhäcken. :(
När jag åker för att handla flyger det upp en rovfågel, ser inte vad det är men det är någon mindre med brunstrimmig stjärt och min fina Hedemora sitter död i häcken. hon hade sprungit fel i sitt flyktförsök och fastnat i en klyka där hon dödats. Huvudet och halsen sitter fast i klykan så jag måste fatta henne runt halsen för att lyfta upp hennes fortfarande varma kropp.

Hon är äten på ryggen, fått fjädrarna bortryckta och jag tror inte det var någon snabb död. Hon dog i ena gaveln av huset och jag satt och jobbade i andra änden av huset, vem vet, jag hade kanske kunnat rädda henne om jag suttit och hört hennes dödsångest? Om hundarna varit ute?

De andra satt vettskrämda under en stor tuja vid friggeboden, jag skäms som tänker att varför var det inte någon av tupparna eller blandraserna? Varför hon, så snäll och timid, som jag haft i flera år och kläckt fram. 😢

Nu kommer de få sitta inne några dagar, jag vill inte släppa ut dem när rovfåglar hittat dem. 😔
Usch vad tragiskt. Det är ju alltid favoriterna som drabbas dessutom :(.
Anklaga inte dig själv dock.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 271
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 279
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp