Bukefalos 28 år!

Hönstråden II

Vi har en höna dom lägger sådana här ägg, och ibland t.o.m. utan skal, bara hinnan.

IMG_6520.jpeg


Vi matar med värpfoder och extra snäckskal. Vet inte vilken av dem det är, vi har sju stycken.

Vad göra?
 
Idag fick vår Häxan somna in, hon fick en tumör/cysta/böld på halsen i förra veckan. Har varit pigg hela tiden men sedan sprack bölden och de andra började picka på henne. Det var sambons favorithöna, så var nog extra hårt för honom att avliva henne imorse :( Hon hade dock varit lugn hela tiden och ett dött djur lider åtminstone inte. Tråkigt oavsett :(
 
Så var det dax för fågelinfluensa igen.
https://jordbruksverket.se/djur/dju...e-for-smittsamma-djursjukdomar/fagelinfluensa

Enligt kartan följer smittrisken kommungränserna. :cautious: Fast vi fick mejl från jordbruksverket om det trots att vi bor en km utanför den aktuella kommunen. :p
Men, jag stängde ändå in mina små hönor för några veckor sedan, dels för att det inte finns nån större nytta med att ha dem traskande runt i ladugården - de väljer själva att hålla sig inomhus på vintrarna - och dels för att jag misstänkte att det skulle komma en smittvarning i år också.
 
Så var det dax för fågelinfluensa igen.
https://jordbruksverket.se/djur/dju...e-for-smittsamma-djursjukdomar/fagelinfluensa

Enligt kartan följer smittrisken kommungränserna. :cautious: Fast vi fick mejl från jordbruksverket om det trots att vi bor en km utanför den aktuella kommunen. :p
Men, jag stängde ändå in mina små hönor för några veckor sedan, dels för att det inte finns nån större nytta med att ha dem traskande runt i ladugården - de väljer själva att hålla sig inomhus på vintrarna - och dels för att jag misstänkte att det skulle komma en smittvarning i år också.

Men det sköna är att det faktiskt är nästan 2 månader senare än vanligt. Hoppas bara att det inte drar ut på tiden på våren sedan istället.
 
Vi har en höna dom lägger sådana här ägg, och ibland t.o.m. utan skal, bara hinnan.

Visa bifogad fil 131454

Vi matar med värpfoder och extra snäckskal. Vet inte vilken av dem det är, vi har sju stycken.

Vad göra?
Eftersom ägget förövrigt har "kalkfläckar" (det skrovliga) så borde det inte vara brist på kalk. Är det året om? Ibland kan de lägga konstiga ägg i slutet av året. Maraner lägger tex mörka ägg i början av värpåret och lägger ljusare i slutet.
 
Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.

Jag har funderat på uppvärmd hundskål, hittade tex denna Vattenskål
Gillar att den är enkel att fylla på och de kan sitta på kanten. Jag ger numer alltid vatten i hink om det inte är kycklingar.
Har tillgång till eluttag som är nydraget. Borde jag ändå ha en extra jordfelsbrytare bara för detta (en sådan portabel)?
 
Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.

Jag har funderat på uppvärmd hundskål, hittade tex denna Vattenskål
Gillar att den är enkel att fylla på och de kan sitta på kanten. Jag ger numer alltid vatten i hink om det inte är kycklingar.
Har tillgång till eluttag som är nydraget. Borde jag ändå ha en extra jordfelsbrytare bara för detta (en sådan portabel)?

Jag har ju hönsen i växthuset så jag kan ha 40 literstbehållare med värmelampa över. Om det fryser, vilket det gör ändå ibland så har jag små behållare jag fyller med ljummet vatten. Det håller ganska länge så jag behöver oftast bara fylla en gång per dag.

Men, jag tycker det där var en bra lösning. Jag blev lite taggad men tycker den kanske är lite dyr när det oftast fungerar för mig.

Till gäss och ankor däremot..........där finns ett problem. De vill ju gärna bada också. Man kan ha så djupt vatten att de kan ha huvudet ner i vilket till viss del kompromissar för avsaknad av bad och är viktigt för dem.
Där har jag "små", låga kar som är lätt att tömma men jag känner att det kanske inte räcker. Man vill ju helst inte ha vattnet inne när det gäller vattenfåglar så jag stänger in dem i 12 timmar utan vatten (det har fungerat nu i många år) men vill då ha ordentligt med vatten ute när de släpps ut. Kanske ha den gamla termobaren där? Men, de är inte lika lätta att tömma som de där små.

Får tänka lite mer där.
 
Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.

Jag har funderat på uppvärmd hundskål, hittade tex denna Vattenskål
Gillar att den är enkel att fylla på och de kan sitta på kanten. Jag ger numer alltid vatten i hink om det inte är kycklingar.
Har tillgång till eluttag som är nydraget. Borde jag ändå ha en extra jordfelsbrytare bara för detta (en sådan portabel)?
Jag håller hela hönsens utrymme frostfritt. Hönsen trivs inte när det är för kallt. Tror deras optimala konforttemp är cirka 15+. Jag håller runt 8-10 grader.
 
Jag håller hela hönsens utrymme frostfritt. Hönsen trivs inte när det är för kallt. Tror deras optimala konforttemp är cirka 15+. Jag håller runt 8-10

Jag sätter in en värmelampa men har tyvärr inte möjlighet att göra mer än så i nu läget. Tjocka tegelväggar som håller kylan ute, men när det väl blivit kallt är det kallt tyvärr. Ligger runt nollan nu.
Jag får kanske flytta hem de till min mamma om vintern håller i sig så här, mitt stall är lite för stort i förhållande till antal höns jag har.

Vi brukar ju inte ha så här kallt i november direkt. 😅 blev lite tagen på sängen.
 
Jag håller hela hönsens utrymme frostfritt. Hönsen trivs inte när det är för kallt. Tror deras optimala konforttemp är cirka 15+. Jag håller runt 8-10 grader.

Jag har ju mina i ett stort växthus. Det är svårt att värma upp det tyvärr. Vi försöker hålla oss över -5 och för det mesta fungerar det bra. När det snöar så här lägger sig snön som ett isolerande täcke över hela växthuset (dome-format) och då håller det sig över nollan i ca -10.
Tyvärr blir det lite mörkt då men tillräckligt ljust så de äter med stor aptit.
 
Jag är säker på att detta har diskuterats tidigare, men vad använder ni för att hålla vattnet frostfritt? Normalt sett ger jag vatten 2ggr dagen om det är fruset eftersom det sällan är så en längre tid här. Men nu när jag jobbar kommer jag hem efter att de lagt sig några gånger i veckan och jag vill såklart av de ska ha tillgång till vatten de dagarna också.

Jag har funderat på uppvärmd hundskål, hittade tex denna Vattenskål
Gillar att den är enkel att fylla på och de kan sitta på kanten. Jag ger numer alltid vatten i hink om det inte är kycklingar.
Har tillgång till eluttag som är nydraget. Borde jag ändå ha en extra jordfelsbrytare bara för detta (en sådan portabel)?
Värmeplatta, fungerar helt suveränt även när det är riktigt kallt ute.
 
Jag funderar mest på hur man kopplar in en värmeplatta utan att ha strömförande sladd som hönsen kan komma åt?
Jag har ingen värmeplatta till hönsen, men tänker att det är samma som för t.ex. vattenbalja för hästar eller element för hundgård - dvs matarkabeln som är närmast plattan/baljan/elementet är svagström 24 V, och sedan är det en transformator vid eluttaget. (i mitt fall har jag gjort ett litet hål i väggen vid hästarnas balja, så att det är minimalt med sträcka som svagströmskabeln går inne hos hästarna)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
216
Senast: ufot
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: mamman
·
  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp