Hönstråden II

Själv föredrar jag ju om tuppen visar lite jävla anamma och en vilja att försvara sina höns. Något annat vill jag inte avla vidare på. Jag har t ex en Vorwerk-tupp som vid ett par tillfällen försökt ge mig en rak höger när jag varit tvungen att jaga runt hönsen i hönshuset av någon anledning (mina höns är inte "tama"). Med andra ord helt befogat från hans sida att försöka ge sig på mig - jag hotar ju hönsen och de flyr och lever runt.

Min bästa tupp dog förra året och gav då sitt liv åt höken för att försvara hönsen. Det var andra gången han gav sig på höken, tyvärr denna gång genom att sätta livet till. Samma tupp hade även vid två tillfällen gett sig på min systerdotter som inte hade förstånd nog att låta hönsen vara ifred, trots att vi sagt till henne.
 
Själv föredrar jag ju om tuppen visar lite jävla anamma och en vilja att försvara sina höns. Något annat vill jag inte avla vidare på. Jag har t ex en Vorwerk-tupp som vid ett par tillfällen försökt ge mig en rak höger när jag varit tvungen att jaga runt hönsen i hönshuset av någon anledning (mina höns är inte "tama"). Med andra ord helt befogat från hans sida att försöka ge sig på mig - jag hotar ju hönsen och de flyr och lever runt.

Min bästa tupp dog förra året och gav då sitt liv åt höken för att försvara hönsen. Det var andra gången han gav sig på höken, tyvärr denna gång genom att sätta livet till. Samma tupp hade även vid två tillfällen gett sig på min systerdotter som inte hade förstånd nog att låta hönsen vara ifred, trots att vi sagt till henne.

Här håller jag med dig. De ska bli upprörda när man tar upp en höna som protesterar högt. Nu går de inte på mig men håller sig nära och hotar med röst och upprördhet. Det är bra.

Mina är inte heller tama på det sättet.
 
Själv föredrar jag ju om tuppen visar lite jävla anamma och en vilja att försvara sina höns. Något annat vill jag inte avla vidare på. Jag har t ex en Vorwerk-tupp som vid ett par tillfällen försökt ge mig en rak höger när jag varit tvungen att jaga runt hönsen i hönshuset av någon anledning (mina höns är inte "tama"). Med andra ord helt befogat från hans sida att försöka ge sig på mig - jag hotar ju hönsen och de flyr och lever runt.

Min bästa tupp dog förra året och gav då sitt liv åt höken för att försvara hönsen. Det var andra gången han gav sig på höken, tyvärr denna gång genom att sätta livet till. Samma tupp hade även vid två tillfällen gett sig på min systerdotter som inte hade förstånd nog att låta hönsen vara ifred, trots att vi sagt till henne.
Där håller jag med, men jag vill inte att dom attackerar oprovocerat bara jag går förbi och hönorna inte bryr sig.
 
Gammeltuppen (3 i år) flög på mina fötter några gånger i somras, utan anledning. Funderar på om vi ska slakta honom och spara ena ungtuppen som blir 1 år i sommar istället.
 
79 sidor är lite mycket att läsa igenom. Så jag chansar och ställer lite frågor.

Jag kanske vill börja med höns i vår. Hönshus finnes, men behöver en viss uppfräschning.
Bra nybörjarras? Vi vill ha ägg för eget bruk. Hur många är bra att börja med? Vad behöver jag tänka på? (Jag fattar att bra staket är önskvärt om inte rovdjur ska ta dem).

En släktning har tipsat om Lohman (det har hon), ser att många influensers har Hedemora.

Typ det jag vet. Med andra ord, ingenting. Men man måste börja någonstans :p
 
79 sidor är lite mycket att läsa igenom. Så jag chansar och ställer lite frågor.

Jag kanske vill börja med höns i vår. Hönshus finnes, men behöver en viss uppfräschning.
Bra nybörjarras? Vi vill ha ägg för eget bruk. Hur många är bra att börja med? Vad behöver jag tänka på? (Jag fattar att bra staket är önskvärt om inte rovdjur ska ta dem).

En släktning har tipsat om Lohman (det har hon), ser att många influensers har Hedemora.

Typ det jag vet. Med andra ord, ingenting. Men man måste börja någonstans :p
Jag har Hedemora och gillar dom! Jag skulle säga att har du 5-8 hönor och en tupp klarar du dig fint! Jag har mina frigående när jag är hemma och i hönsgård med tak när jag inte är hemma. Glöm inte värme och ventilation i hönshuset! 😊
 
Jag har Hedemora och gillar dom! Jag skulle säga att har du 5-8 hönor och en tupp klarar du dig fint! Jag har mina frigående när jag är hemma och i hönsgård med tak när jag inte är hemma. Glöm inte värme och ventilation i hönshuset! 😊
Värme har jag ju ingen i hönshuset. Hur värmer jag det bra? Det är ett äldre hönshus
 
Värme har jag ju ingen i hönshuset. Hur värmer jag det bra? Det är ett äldre hönshus
Jag har ett kamrörselement, det fungerade bra tills det var -34 i en vecka 😅 nej men det har varit jättebra i fyra års tid, har termostat som håller +8. Upplever att hönsen fryser om det blir kallare.
 
79 sidor är lite mycket att läsa igenom. Så jag chansar och ställer lite frågor.

Jag kanske vill börja med höns i vår. Hönshus finnes, men behöver en viss uppfräschning.
Bra nybörjarras? Vi vill ha ägg för eget bruk. Hur många är bra att börja med? Vad behöver jag tänka på? (Jag fattar att bra staket är önskvärt om inte rovdjur ska ta dem).

En släktning har tipsat om Lohman (det har hon), ser att många influensers har Hedemora.

Typ det jag vet. Med andra ord, ingenting. Men man måste börja någonstans :p
Köp in friska djur är det viktigaste när man börjar som nybörjare. Friska djur kan vara allt från att kläcka fram egna kycklingar, till att köpa djur som är testade från vissa sjukdomar till att du nöjer dig med att kolla igenom dem själv.
Fundera på om du vill vara i med i någon form av genbank för att värna om svenska hönsraser ska vara kvar (jag är dock inte med).
Allra bäst är om du kan köpa djur av någon i närheten som kan tänka sig att vara "hönsmentor".

Jag tycker det är roligt med olika raser som ger olika ägg.

Hur stort är ditt hönshus?
Något man behöver tänka på numer är ju att det är hönsinfluensa vart år så en inhägnad är ett måste om de inte ska vara inne varje vinter i huset endast och gärna med tak om man har möjlighet.
Bor du på landet och kan ha (vill ha) tupp?

Finns många (många) hönsgrupper på FB och ibland så kommer vissa råd där så att man blir mörkrädd, så en liten lätt varning för att om du går med i nån sån så ta det med en nypa salt eller tänk ett varv extra på vissa råd.
 
Köp in friska djur är det viktigaste när man börjar som nybörjare. Friska djur kan vara allt från att kläcka fram egna kycklingar, till att köpa djur som är testade från vissa sjukdomar till att du nöjer dig med att kolla igenom dem själv.
Fundera på om du vill vara i med i någon form av genbank för att värna om svenska hönsraser ska vara kvar (jag är dock inte med).
Allra bäst är om du kan köpa djur av någon i närheten som kan tänka sig att vara "hönsmentor".

Jag tycker det är roligt med olika raser som ger olika ägg.

Hur stort är ditt hönshus?
Något man behöver tänka på numer är ju att det är hönsinfluensa vart år så en inhägnad är ett måste om de inte ska vara inne varje vinter i huset endast och gärna med tak om man har möjlighet.
Bor du på landet och kan ha (vill ha) tupp?

Finns många (många) hönsgrupper på FB och ibland så kommer vissa råd där så att man blir mörkrädd, så en liten lätt varning för att om du går med i nån sån så ta det med en nypa salt eller tänk ett varv extra på vissa råd.

Tack för tipsen.
Vi bor på landet, så tupp går att ha. Har förstått att en tupp är att föredra för att hålla ett lugn i hönsgården. Tror hönshuset är ca 2x3 meter. Nått sånt. Så inte jättestort. Tanken är i såfall att ha en hönsgård i anslutning till det.

Tror inte vi vill börja med att vara så seriösa med genbank osv. Vill bara ha några höns liksom.
Räcker med alla sjuttioelva papper på fåren vi köpte. Värre än att ha häst…
 
Tack för tipsen.
Vi bor på landet, så tupp går att ha. Har förstått att en tupp är att föredra för att hålla ett lugn i hönsgården. Tror hönshuset är ca 2x3 meter. Nått sånt. Så inte jättestort. Tanken är i såfall att ha en hönsgård i anslutning till det.

Mitt ständiga (och viktigaste tips) när det gäller hönsgård (och även till viss del inomhus beroende på hur det ser ut), är att använda putsnät till väggar och tak. Skit i hönsnät - det håller ingen predator ute och dras sönder hur lätt som helst.
 
Sorg ikväll. Våran högt älskade, världens allra bästa tupp Gullan, lämnade oss och sina nio fruar för en annan dimension. Sedan 2013 har han vaktat, matat, skyddat, fortplantat sig, visat yngre tuppar hur man ska göra osv. Aldrig aggressiv, skött sin mat- och sovklocka, larmat vid behov... Får aldrig en sån tupp igen, men vi är så tacksamma för allt! Inne på sitt 12:e år- Gullan, du är så väl värd din vila, du har jobbat och kämpat väl! :heart Nu får du för alltid vara tillsammans med favorithönan Gudrun, som du vakade så över när hon blev gammal :heart
TACK FÖR ALLT, GULLAN!!!

404966593_397527002803896_230933729358176199_n.jpg

Gullan i mitten, 2013
 
Tack för tipsen.
Vi bor på landet, så tupp går att ha. Har förstått att en tupp är att föredra för att hålla ett lugn i hönsgården. Tror hönshuset är ca 2x3 meter. Nått sånt. Så inte jättestort. Tanken är i såfall att ha en hönsgård i anslutning till det.
På 6 kvm hade jag haft allt från 6 höns till det dubbla om det är så att man får till en bra hönsgård, har man mycket snö eller liknande så kan det hända att de hellre vill vara inne och då vill man att de har plats.

Jag vet en hyffsat nära som säljer avelsägg i allafall. Tror det är hedemorahöns och någon mer ras hon har.


Det är jättekul att kläcka fram kycklingar om man vill testa göra det! Går bra att köpa begagnade kläckare om man ser till desinficera dem ordentligt.

Jag har hedemora och tycker de är väldigt fina, även om de är lite för små för min smak egentligen.
 
Skulle väl helst börja med höns och inte ägg som måste kläckas upp. Blir ytterligare ett moment för nybörjaren att läsa på. 😅

Varför vill man inte ha en ras som ruvar? Eller när jag läser på så verkar det vara något negativt.
 
Skulle väl helst börja med höns och inte ägg som måste kläckas upp. Blir ytterligare ett moment för nybörjaren att läsa på. 😅

Varför vill man inte ha en ras som ruvar? Eller när jag läser på så verkar det vara något negativt.
När hönan ruvar lägger hon inga ägg på några månader, utan då lägger hon energi på att kläcka fram kycklingar och sen ta hand om dom. Jag vill gärna att någon ruvar, men inte för många. 😊
 
Skulle väl helst börja med höns och inte ägg som måste kläckas upp. Blir ytterligare ett moment för nybörjaren att läsa på. 😅

Varför vill man inte ha en ras som ruvar? Eller när jag läser på så verkar det vara något negativt.
Ser inget negativt i det alls, vill du inte ha kycklingar så tar du äggen, vill du kläcka fram en kull så märk de ägg som ska sparas för det är mycket vanligt att andra höns värper där hon ligger så det fylls på hela tiden med nya ägg. Då plockar du bort de omärkta äggen och låter henne ruva klart de märkta äggen. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 332
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 320
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp