Hönstråden II

Ja, här blir det inga hönsägg. De har tagit heltidspaus. De är pigga, glada och hungriga men ägg blir det inte. Om jag minns rätt var det samma förra året vid samma tid. De tar alltså paus före den mörkaste tiden, inte mitt i. Vi får se när de kommer igång. De är ca 26 stycken och alla strejkar.
Snön ligger på växthuset så det är rätt mörkt där inne så det är en bidragande faktor.

De som istället börjat lägga på fel årstid och som relativt unga, är våra kalkoner! Egentligen är det väl ca 3 månader kvar tills de ska börja. De är nog inte befruktade för jag har inte sett Oscar I betäcka något. Ni som har kalkoner vet att det är ett femminutersjobb så det är sällan något man missar.
Kalkonerna bidrar med 1-2 ägg per dag just nu och ett och annat ankägg kommer också. Det är ju bra........eller inte?
Jag är lite orolig att det inte ska lägga i vår då. Att allt rubbats. Vi får se. Just nu är jag glad att vi får några ägg iallafall.
 
Jag får 2-3 ägg/dag. Nu när vi haft -20 några dagar har jag bara fått två men får se nu när det är mildare om jag får 3 igen.
 
Efter att ha haft genbank för Blommehöns i 15 år så har jag avslutat det.
Skaffade ett gäng kycklingar i somras av raserna Creamlegbar, Maran, Araucana, maran/creamlegbarkorsning, silverudds blå samt sparade 2 Blommekycklingar.
Nu har det börjat bli lite ägg trots kylan.
IMG_6525.jpeg
 
Hörde att ungdomarna som kläcktes i somras börjat gala nu. Kanske får bli slakt i jul så det håller sig lugnt för hönorna. Än så länge lyssnar de dock på stortuppen.
 
Ja, här blir det inga hönsägg. De har tagit heltidspaus. De är pigga, glada och hungriga men ägg blir det inte. Om jag minns rätt var det samma förra året vid samma tid. De tar alltså paus före den mörkaste tiden, inte mitt i. Vi får se när de kommer igång. De är ca 26 stycken och alla strejkar.
Mina öländska dvärghöns brukar ha paus från november till februari ungefär
 
Hur går det för din lilla rädda höna? För visst var det du som hämtade hem en ensam stackare ☹️
Det går bra, hon är fortfarande lite försiktig och kommer springandes när jag kommer men hon sover på pinnarna med de andra och hugger in på maten när jag häller upp. Nu börjar hon snart vara lika stor som de övriga, får väl både mer och bättre mat än kycklingfoder från djuraffären + jag har ju tidigare slängt in stora tuvor med maskrosor som de älskat och jag brukar även passa på att knycka lite päron eller bananer på jobbet när det finns över. :d
 
Jag funderar på att köpa några avelsägg att lägga under mina små hönor när de börjar vilja lägga sig och ruva. Men... Hur gör man för att få ihop det tidsmässigt? Hur länge kan man förvara befruktade ägg i kylen innan man lägger dem under en höna? Eller måste man ta hem dem när hönan väl har lagt sig?
 
Jag funderar på att köpa några avelsägg att lägga under mina små hönor när de börjar vilja lägga sig och ruva. Men... Hur gör man för att få ihop det tidsmässigt? Hur länge kan man förvara befruktade ägg i kylen innan man lägger dem under en höna? Eller måste man ta hem dem när hönan väl har lagt sig?
Ju färskare ägg desto högre befruktning, sen går det att "pausa" utvecklingen i kylskåp om man tex vill samla ihop ett gäng att lägga under en höna.
Jag har köpt både för att naturruva och lägga i kläckare.

För naturruvare väntar jag med att beställa/köpa ägg till att jag har en surhöna som ligger kvar och vill ruva även om jag stör henne när jag plockar äggen. Ligger hon inte så stabilt så är risken att det inte går att lägga dit äggen utan att jag eller något annat stör henne.

Köper man via post så är det viktigt att de får lägga till sig och vickas morgon/kväll några dagar och helst doppas i virkon s innan de hamnar under en höna/i en kuvös.
 
Saknar våra orpington. Dvärgorpington är inte lika roliga tycker jag.
Finns det nån ras i mellanting på dom? Som ger mer kött än dvärgarna men inte riktigt lika stora som "originalen"? Och som är lika dumsnälla som stora orparna.
 
Saknar våra orpington. Dvärgorpington är inte lika roliga tycker jag.
Finns det nån ras i mellanting på dom? Som ger mer kött än dvärgarna men inte riktigt lika stora som "originalen"? Och som är lika dumsnälla som stora orparna.
Jag vet inte om wyandotte/dv wyandotte är för likt? Har för mig att de fullstora är något mindre än de fullstora orpington.

Wyandotte är min absoluta favoritras! Har haft många fina hönor.

Sussex? Är väl också precis mindre.

Vad är det du inte gillar med stora orpington? Jag tycker egentligen inte att de är särskilt stora nämligen.
 
Jag vet inte om wyandotte/dv wyandotte är för likt? Har för mig att de fullstora är något mindre än de fullstora orpington.

Wyandotte är min absoluta favoritras! Har haft många fina hönor.

Sussex? Är väl också precis mindre.

Vad är det du inte gillar med stora orpington? Jag tycker egentligen inte att de är särskilt stora nämligen.
Att tupparna blir så stora. Vi hade otur med arg tupp och nu med barn vill jag verkligen inte det. Och så blev de rätt svåra för mig att hålla vid slakt, mina händer räcker inte runt.
Och så var de som glupska labradorer, dvs äter massor.
Men rent mentalt (utöver tuppen) älskade jag dom.

Ska läsa på om wyandotte och sussex.
 
Att tupparna blir så stora. Vi hade otur med arg tupp och nu med barn vill jag verkligen inte det. Och så blev de rätt svåra för mig att hålla vid slakt, mina händer räcker inte runt.
Och så var de som glupska labradorer, dvs äter massor.
Men rent mentalt (utöver tuppen) älskade jag dom.

Ska läsa på om wyandotte och sussex.

Minsta tendens till dum tupp så ska den tas bort. Speciellt om man har barn.
Den värsta tupp vi haft var faktiskt hedemora. Ture fick leva ett helt år faktiskt för han var liten, bodde i gård och var inte dum mot mig och jag var den enda som fodrade dem, samt att han var en av tre.
Han fick dock åka till frysen när nästa kull kläcktes och jag hade lugnare varianter.

Det som dock ska nämnas var att han var den som kastade sig mot nätet mot rovfågeln när den dundrade in i nätsidan medan de andra tupparna sprang in före hönsen. :meh:

Wyandotte-tupparna har inte haft några tendenser här. Så, det har nog mycket mer med gener än med storlek även om större är mer skrämmande om de blir lite fula till sättet.
 
Minsta tendens till dum tupp så ska den tas bort. Speciellt om man har barn.
Den värsta tupp vi haft var faktiskt hedemora. Ture fick leva ett helt år faktiskt för han var liten, bodde i gård och var inte dum mot mig och jag var den enda som fodrade dem, samt att han var en av tre.
Han fick dock åka till frysen när nästa kull kläcktes och jag hade lugnare varianter.

Det som dock ska nämnas var att han var den som kastade sig mot nätet mot rovfågeln när den dundrade in i nätsidan medan de andra tupparna sprang in före hönsen. :meh:

Wyandotte-tupparna har inte haft några tendenser här. Så, det har nog mycket mer med gener än med storlek även om större är mer skrämmande om de blir lite fula till sättet.
Ja, mina Hedemoratuppar är sjukt snälla men jag ser ingen vilja att försvara sina hönor 😅 men jag tänker att det främst är mitt jobb att se till att dom har en säker inhägnad så det gör mig inget 😊 hönsen går ihop i grupp mot de hot som dyker upp (grannens katt typ), det är rätt kul att se!
 
Ja, mina Hedemoratuppar är sjukt snälla men jag ser ingen vilja att försvara sina hönor 😅 men jag tänker att det främst är mitt jobb att se till att dom har en säker inhägnad så det gör mig inget 😊 hönsen går ihop i grupp mot de hot som dyker upp (grannens katt typ), det är rätt kul att se!
Min förste Hedemoratupp var väldigt vacker och hette Kalle. Han gav sitt liv för hönsen när grannens katt efter många försök till slut tog sig in i hönsgården. När jag hörde allt liv rusade jag dit bara för att hålla min döende tupp i famnen medan grannkatten flydde fältet. Den andre tuppen satt i tryggt förvar inne i huset med hönsen. :cautious:

Samme katt ett par år senare när jag skulle stänga och räknade in fåglarna hörde jag en liten ungtupp som förtvivlat ropade på hjälp i regnet när han trasslat in sig i nätet i hörnet av trädgården. Han hittade inte vägen ut till friheten utan sprang fram och tillbaka medan grannkatten hade avancerat till toppen av en 2 m hög stolpe och såg ut att vara redo att hoppa ner efter honom. Som tur kom jag springande och katten sprang åt andra hållet och tuppen fick hjälp att springa in till de andra. Hörnet var lite av ett skräphörn som jag vikt nätet för att hundarna inte skulle springa bland tistlarna, men det var ju inte meningen heller att grannkatten skulle få sig en ungtupp till skrovmål.
 
Minsta tendens till dum tupp så ska den tas bort. Speciellt om man har barn.
Den värsta tupp vi haft var faktiskt hedemora. Ture fick leva ett helt år faktiskt för han var liten, bodde i gård och var inte dum mot mig och jag var den enda som fodrade dem, samt att han var en av tre.
Han fick dock åka till frysen när nästa kull kläcktes och jag hade lugnare varianter.

Det som dock ska nämnas var att han var den som kastade sig mot nätet mot rovfågeln när den dundrade in i nätsidan medan de andra tupparna sprang in före hönsen. :meh:

Wyandotte-tupparna har inte haft några tendenser här. Så, det har nog mycket mer med gener än med storlek även om större är mer skrämmande om de blir lite fula till sättet.
Ja orpington ska ju vara snälla och själva hönorna vi hade var verkligen dumsnälla :love: .
Den tuppen var kvar en sommar extra då han räddade sina hönor från död och skada när en grannes hund kom in i vår trädgård och jagade hönsen. Men sen orkade vi inte gå med sopborste i handen så fort vi skulle nånstans i trädgården :p, så på hösten blev han gryta.

Tuppen vi har nu kan vara åt det mopsiga hållet mot mig, inte mot barnen. Han brukar springa först till hönsgården om nåt är läskigt "hönor får klara sig själva, tuppen först" :meh::D.
 
Ja orpington ska ju vara snälla och själva hönorna vi hade var verkligen dumsnälla :love: .
Den tuppen var kvar en sommar extra då han räddade sina hönor från död och skada när en grannes hund kom in i vår trädgård och jagade hönsen. Men sen orkade vi inte gå med sopborste i handen så fort vi skulle nånstans i trädgården :p, så på hösten blev han gryta.

Tuppen vi har nu kan vara åt det mopsiga hållet mot mig, inte mot barnen. Han brukar springa först till hönsgården om nåt är läskigt "hönor får klara sig själva, tuppen först" :meh::D.

Det kanske är så att de snälla inte heller har så mycket försvar i sig? Det är ju snällt av tuppen och göra ett varningsläte iallafall innan de flyr fältet och låter hönorna klara sig själva. :meh: :D
 
Min förste Hedemoratupp var väldigt vacker och hette Kalle. Han gav sitt liv för hönsen när grannens katt efter många försök till slut tog sig in i hönsgården. När jag hörde allt liv rusade jag dit bara för att hålla min döende tupp i famnen medan grannkatten flydde fältet. Den andre tuppen satt i tryggt förvar inne i huset med hönsen. :cautious:

Min hette Ture! Också snygg. Kul namn på Hedemoratupparna vi har haft. Självklart svenska namn. Hönorna hette Rut och Signe.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 386
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 341
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp