Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 48284
Hon har ett eget "rum". När sambon kommer hem från jobbet så ska hon få gå lös med dom andra, men vi gör såhär tills hon har läkt ihop. Tack för ditt stöd!
Det positiva är ju att det läker fort. Försök se om hon har ett sår i huvudet för det kan lika gärna vara kammen, den blöder något kopiöst även för små skador som inte syns för ögat.
 
Det positiva är ju att det läker fort. Försök se om hon har ett sår i huvudet för det kan lika gärna vara kammen, den blöder något kopiöst även för små skador som inte syns för ögat.
Problemet är att jag inte kommer hem förrän torsdag, så sambon gör så gott han kan själv. Jag tycker att jag ser ett jack ovanför ögat på bilderna jag fått, men kan absolut vara kammen också. Tack! :)
 
Hur kan det komma sig att det alltid är ett överflöd av tuppar av alla dess slag.. Förutom när man faktiskt vill ha en?
Höken tog min fina blåkopparmaran Elvis för ett tag sedan.. Och nu när det faktiskt hade funnits ett gäng egna tjejer till honom, så finns han inte mer :cry:
Nån som vet var man kan få tag på maraner, gärna blå och gärna på västkusten nånstans?
 
@Unafraid Hur gick det med din höna? :)


Vi väntar på kycklingar vi. Borde börja dyka upp mellan idag och torsdag. Så spännande. Hoppas det blir ett par stycken i alla fall. 😍 Vi verkar ha ett par hönor till som är lite småsugna på att ruva...dom får gärna vänta lite och genomföra det hela i någon typ av turordning 😅 än så länge går de att avstyra utan allt för sura miner men man märker att de nog är ett par till som är bra sugna på att börja!
 
@Unafraid Hur gick det med din höna? :)


Vi väntar på kycklingar vi. Borde börja dyka upp mellan idag och torsdag. Så spännande. Hoppas det blir ett par stycken i alla fall. 😍 Vi verkar ha ett par hönor till som är lite småsugna på att ruva...dom får gärna vänta lite och genomföra det hela i någon typ av turordning 😅 än så länge går de att avstyra utan allt för sura miner men man märker att de nog är ett par till som är bra sugna på att börja!
Det gick bra ett par dagar, sen så blödde hon igen, dock betydligt mindre och jag var "på plats", så jag tror att ett gammalt sår gick upp. Tvättade och lät henne vara med gänget och det är fortfarande "lugnt". Jag tror att dom håller på att göra om rangordningen, så det är lite stökigt generellt just nu. :)

Mysigt med kycklingar!
 
Det gick bra ett par dagar, sen så blödde hon igen, dock betydligt mindre och jag var "på plats", så jag tror att ett gammalt sår gick upp. Tvättade och lät henne vara med gänget och det är fortfarande "lugnt". Jag tror att dom håller på att göra om rangordningen, så det är lite stökigt generellt just nu. :)

Mysigt med kycklingar!

Håller tummarna för att det håller sig lugnt och bra med henne! ☺
 
@Unafraid Hur gick det med din höna? :)


Vi väntar på kycklingar vi. Borde börja dyka upp mellan idag och torsdag. Så spännande. Hoppas det blir ett par stycken i alla fall. 😍 Vi verkar ha ett par hönor till som är lite småsugna på att ruva...dom får gärna vänta lite och genomföra det hela i någon typ av turordning 😅 än så länge går de att avstyra utan allt för sura miner men man märker att de nog är ett par till som är bra sugna på att börja!

Hugger din knapp eftersom det har lite med ditt inlägg att göra men mer som info om någon är intresserad.

Till skillnad mot förra året där jag hade stora problem med att nästan hälften av besättningen kom i ruvläge och knappt lade några ägg så är det bara en i år som har en liten, liten tendens till ruvläge men bara på kvällen. Det är en ung höna så jag tror inte det bara är att hon vill sova där för det har hon inte gjort förr.
Men, en lätt övertygelse om att hon bör sova på pinnen så lämnar hon redet. Det var värre för en vecka sedan, då var det svårare.

Jag tror att det har med matmängden att göra. Vi hade väldigt lite ägg för väldigt många hönor och jag tog upp det i tråden här och det blev liksom inga svar som passade (tack ändå, input är alltid lika värdefullt).
Efter ett youtube-inlägg om höns (Justin Rohdes) så blev det ganska klart, vi gav för mycket mat. Inga feta hönor, vad vi kunde se men de hade fri tillgång på basfoder och fick fermenterat som "topping".
Han menade att det fanns en gyllene gräns där man fick mer ägg med mindre mat, tills man givetvis gick under gränsen, då slutade de lägga igen.

Det var alltså svaret på våra problem och kan kanske vara till nytta för andra.

Vi ger alltså betydligt mindre mat och de tycker nog att de svälter en del men givetvis gör de inte det.
 
Hugger din knapp eftersom det har lite med ditt inlägg att göra men mer som info om någon är intresserad.

Till skillnad mot förra året där jag hade stora problem med att nästan hälften av besättningen kom i ruvläge och knappt lade några ägg så är det bara en i år som har en liten, liten tendens till ruvläge men bara på kvällen. Det är en ung höna så jag tror inte det bara är att hon vill sova där för det har hon inte gjort förr.
Men, en lätt övertygelse om att hon bör sova på pinnen så lämnar hon redet. Det var värre för en vecka sedan, då var det svårare.

Jag tror att det har med matmängden att göra. Vi hade väldigt lite ägg för väldigt många hönor och jag tog upp det i tråden här och det blev liksom inga svar som passade (tack ändå, input är alltid lika värdefullt).
Efter ett youtube-inlägg om höns (Justin Rohdes) så blev det ganska klart, vi gav för mycket mat. Inga feta hönor, vad vi kunde se men de hade fri tillgång på basfoder och fick fermenterat som "topping".
Han menade att det fanns en gyllene gräns där man fick mer ägg med mindre mat, tills man givetvis gick under gränsen, då slutade de lägga igen.

Det var alltså svaret på våra problem och kan kanske vara till nytta för andra.

Vi ger alltså betydligt mindre mat och de tycker nog att de svälter en del men givetvis gör de inte det.
Oj vad intressant! Tack för att du uppdaterade.
 
Har en höna på ägg som ska säljas med kullen då den är kläckt. Blir ju så sugen på egna dunbollar men hade bestämt mig för att inte ta några.
Min flock är på 17 höns och 5 tuppar men nu försvinner ju en höna och så är det hönan från 2010 och hon kommer ju inte leva för evigt och så är det ju hon från 2011 som ser aningen hängig ut sen ett par dagar och så har jag 2 ruvsugna hönor till.
Kan någon snälla tala förstånd med mig. Jag behöver färre höns inte fler.
 
Hur har ni gjort om ni köpt vuxna djur och släppt ihop med redan befintlig grupp höns? Egen bur så länge? In på kvällen? Bara släppt ihop?

Vi funderar på att köpa en vuxen tupp.
 
Vad är normalt pris för vuxen (1 år) tupp förresten?

Många tuppar skänks bort eftersom det blir ett överflöd. Är det någon särskild ras, kanske någon hundralapp. Eftersom jag inte vill skänka djur tänkte jag sätta ut mina unga CL-tuppar för 50 kr st, blir de osålda stannar de här för slakt. :)
 
Vad är normalt pris för vuxen (1 år) tupp förresten?
Inget alls. Jag rekommenderar grytan, om det inte är någon värdefull ras och då minst 200:-. Världen är full av fina, snälla och duktiga tuppar. Att sälja den för billigt riskerar bara att någon köper för att stoppa i grytan och då har du ingen koll på hur slaktprocessen går till.
Med det sagt så kommer jag sälja en tupp extremt billigt (han har redan flyttat) till en vän som blivit av med sin till höken. I det läget så är inte priset så viktigt då man vet var den hamnar men till utomstående är det en annan sak.
 
Många tuppar skänks bort eftersom det blir ett överflöd. Är det någon särskild ras, kanske någon hundralapp. Eftersom jag inte vill skänka djur tänkte jag sätta ut mina unga CL-tuppar för 50 kr st, blir de osålda stannar de här för slakt. :)

Hugger din knapp.

Jag slaktar eller ger bort MEN, jag ger bara bort snälla, fina tuppar som jag känner väl och till folk jag känner och vet vad de har för inställning till djuren. Det tycker jag både tuppar och hönsägare är värda.

Samma med överflödiga hönor som jag tycker kan få ett längre liv om de är renrasiga och någon har behov av dem.

Men, som sagt, jag är noga med var de hamnar. Annars kan de lika bra hamna i grytan för där gör de bäst nytta för mig personligen.
 
Många tuppar skänks bort eftersom det blir ett överflöd. Är det någon särskild ras, kanske någon hundralapp. Eftersom jag inte vill skänka djur tänkte jag sätta ut mina unga CL-tuppar för 50 kr st, blir de osålda stannar de här för slakt. :)
Du bor inte i närheten av mig och har en CL :angel: ?

Skämt åsido. Verkar som vi får vår nya tupp redan imorgon, bara säljaren svarar igen :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp