Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Strax ut till fåglarna. Hoppas på att den höna jag flyttade till ruvägg igår har tagit dem. Planen var att inte ta några kycklingar alls i år men en vän har haft besök av höken och behöver fylla på så den ensamma stackars hönan får mer sällskap än en ungtupp
 
Ja vi var ju så glada över en höna som ville ruva... det kanske var lugnet före stormen för nu ska tre hönor envisas med att ruva på samma ägg dvs hon som började +2 till som tagit alla tillfällen i akt :rage: inte okej att stjäla någon annans ägg.

Vi har nu rumsterat om lite och hoppas att vi brutit trenden. Lilla Tonks låg i alla fall fortsatt troget på sina ägg i morse. Annars får vi kanske flytta henne till annat utrymme men vill helst slippa göra det men hon ska ju inte riskera att bli av med sina ägg för att hon behöver sträcka på benen i 2 sekunder. Gör dom det någonsin enkelt för en? :confused:
 
Ja vi var ju så glada över en höna som ville ruva... det kanske var lugnet före stormen för nu ska tre hönor envisas med att ruva på samma ägg dvs hon som började +2 till som tagit alla tillfällen i akt :rage: inte okej att stjäla någon annans ägg.

Vi har nu rumsterat om lite och hoppas att vi brutit trenden. Lilla Tonks låg i alla fall fortsatt troget på sina ägg i morse. Annars får vi kanske flytta henne till annat utrymme men vill helst slippa göra det men hon ska ju inte riskera att bli av med sina ägg för att hon behöver sträcka på benen i 2 sekunder. Gör dom det någonsin enkelt för en? :confused:

Du gör alldeles rätt som hindrar de andra att ruva tillsammans med henne. Ibland kan det visserligen gå bra men kan också bli kaos då kycklingarna kläcks. Söndertrampad ägg som just håller på att knäckas och sådär. Om inget annat hjälper så stäng in ruvhönan i redet och öppna en gång om dagen så att hon kan hoppa ut och äta och skita. Då dom ska kläckas så vill hon ändå inte gå ut så då kan hon vara där tills det är klart. Det är också en orsak till att jag är noga med att ruväggen ska vara jämngamla.
 
Du gör alldeles rätt som hindrar de andra att ruva tillsammans med henne. Ibland kan det visserligen gå bra men kan också bli kaos då kycklingarna kläcks. Söndertrampad ägg som just håller på att knäckas och sådär. Om inget annat hjälper så stäng in ruvhönan i redet och öppna en gång om dagen så att hon kan hoppa ut och äta och skita. Då dom ska kläckas så vill hon ändå inte gå ut så då kan hon vara där tills det är klart. Det är också en orsak till att jag är noga med att ruväggen ska vara jämngamla.

Jo jag har förstått det. Vi har byggt en "bur" som i dagsläget är öppen men som går att stänga om det inte lägger sig. Detta frigjorde ju hennes rede (vilket också är mångas favorit) och gjorde att hon hamnade lite mer i skymundan. Även om vi behöver stänga den så kan hon gå upp från sina ägg och då äta dricka, skita och sträcka på sig. Och så får vi väl släppa ut henne om hon vill ut mer än så. Men än är det öppet. Vi får se i eftermiddag så ingen försökt sig på att ta dom. Då får vi stänga. :)
 
Ja vi var ju så glada över en höna som ville ruva... det kanske var lugnet före stormen för nu ska tre hönor envisas med att ruva på samma ägg dvs hon som började +2 till som tagit alla tillfällen i akt :rage: inte okej att stjäla någon annans ägg.

Vi har nu rumsterat om lite och hoppas att vi brutit trenden. Lilla Tonks låg i alla fall fortsatt troget på sina ägg i morse. Annars får vi kanske flytta henne till annat utrymme men vill helst slippa göra det men hon ska ju inte riskera att bli av med sina ägg för att hon behöver sträcka på benen i 2 sekunder. Gör dom det någonsin enkelt för en? :confused:
Ja har byggt 2 ruvburar av kompostgaller med kycklingnät för de 3 nedersta rutraderna. Mina höns ruvar alltid i de burarna och så bor kycklingarna där i ca 3 veckor.
Har tagit 6 galler men på långsidorna är de överlappade så de är inte fullstort. Ytan motsvarar att man lägger 2 galler vid sidan av varandra som lock (så totalt används 8 galler).
Praktiskt då det är lätt att sätta in i huset och lika lätt att ta ut då de inte används. Funkar även (utan rede då) för att bryta oönskade ruvningar
 
Ja har byggt 2 ruvburar av kompostgaller med kycklingnät för de 3 nedersta rutraderna. Mina höns ruvar alltid i de burarna och så bor kycklingarna där i ca 3 veckor.
Har tagit 6 galler men på långsidorna är de överlappade så de är inte fullstort. Ytan motsvarar att man lägger 2 galler vid sidan av varandra som lock (så totalt används 8 galler).
Praktiskt då det är lätt att sätta in i huset och lika lätt att ta ut då de inte används. Funkar även (utan rede då) för att bryta oönskade ruvningar

Låter smart! Ser också fram emot bild. Låter som en lagom sak att bygga ihop om det behövs fler i framtiden. Det vi byggde nu var lite mer komplicerat och tog en del tid😅
 
Det är ju inte höns men jag bjuder på en bild på gårdagens tillökning ändå. Får kanske starta en ank-tråd. Men tills dess :love:
received_812816165863056.jpeg
ä
 
Kan du inte visa lite hur du håller dina ankor? :)

Jo men absolut. Ska försöka ta lite bilder i eftermiddag på hur dom har det. Men de bor i ett hus med halm (hur mycket beror på väderlek) byggt på en pall med avtagbart tak, har en "mindre" gård med en torr liggplats under tak med halm som komplement till huset, en mindre badbalja, mat och vattenskålar. Utanför har dom en damm. Dom går lösa hela dagarna, dvs vi öppnar upp på morgonen och sen kommer dom in på kvällen när det är dags för kvällsmat. Honan har ju legat på ägg nu och under tiden flyttade draken ner till ån som finns längre ner på vår mark. Han kommer få ett sommarhus på en flotte då han inte alltid vill stanna kvar inne i gården på natten/inte alltid längre kommer hem på kvällen!

I år har det varit absolut inga problem. De är inte köldkänsliga, sover helst ute och är bara inne när det var extremt blåsigt/blött i kombination eller de (få) nätter det blev under -10. Så för oss har dom varit helt okomplicerade och min upplevelse är att dom är riktigt härliga djur. Väldigt enkla djur. Det enda är att dom är ganska grisiga kring mat och vatten. Så ibland känns det som vi konstant gör rent :)
 
Då är några av mina nya ägg på väg till mig per post. Jag skulle ju ha Araucana och Liege men det är bara aracuanan som kommer nu. De andra var lite för unga än, skadade eller låg på egna ägg så där får vi vänta. Då kanske vi tar det nästa år.

Det ska bli spännande. Första gången vi får ägg över post så vi beställde 12 ägg för säkerhets skull. Hönsägg är väl inte så jättekänsliga men det är klart att det kan skita sig på vägen med postmord.

Jag återkommer om ca 3-4 veckor om just dessa ägg.
 
Vi har fått styr på ruvningen hemma så nu ruvar endast "rätt" höna. Det krävdes bara lite ommöblering och flytt av den ruvande hönans rede till en mer avskild plats även om hon är kvar i hönshuset med de andra. S nu har det varit väldigt okomplicerat. Hon är nu på dag 12 så det är ju ett tag kvar.

Men vilket härligt väder helgen bjudit på. Vi har jobbat ute hela helgen och hönorna har i vanlig ordning varit ute hela dagarna. Väldigt nöjda. De har passat på att ta det lugnt och badat en del.

thumbnail_20200405_165117.jpg
 
Jag är borta till på torsdag, sambon har rapporterat att min favorithöna är alldeles blodig i huvudet. Jag funderar om tuppen har skadat henne i kammen eller om någon av dom andra har hackat på henne? Hon är dock relativt hög i rang och inte konfliktsökande. Sambon ska bygga en egen avdelning åt henne tills eventuellt sår har läkt och göra ren henne. Typiskt att det är precis när jag är borta. :down:
Screenshot_20200406-171944.jpg
 
Nu var ju din höna rejält blodig @Unafraid och det triggar ju oftast lite extra pickande så att tvätta så här är det bästa om det fungerar, annars får man separera. Bra gjort!

Jag kan däremot hitta både blodstänk och droppar lite här och var i hönshuset och hittar ingen med sår, de flesta gångerna.
 
Nu var ju din höna rejält blodig @Unafraid och det triggar ju oftast lite extra pickande så att tvätta så här är det bästa om det fungerar, annars får man separera. Bra gjort!

Jag kan däremot hitta både blodstänk och droppar lite här och var i hönshuset och hittar ingen med sår, de flesta gångerna.
Screenshot_20200406-191149.jpg

Hon har ett eget "rum". När sambon kommer hem från jobbet så ska hon få gå lös med dom andra, men vi gör såhär tills hon har läkt ihop. Tack för ditt stöd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp