Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Sören blänger nämligen på mig och säger att de minsann inte alls mår bra i sin hönsgård just nu :laugh:
Kirskål har vi, så det kan de gärna få peta i sig :D

Det är Wyandotte!

Ja, verkligen ren tur. Annars vete tusan hur det hade gått för dem :S
På wyandotte så tycker jag att de relativt tidigt brukar skilja sig i kammarna på hönorna och tupparna. Så lättast är att jämföra de sinsemellan (verkligen inte världens lättaste) annars lägg upp bild på FB och se om någon kan hjälpa dig. :)
 
På wyandotte så tycker jag att de relativt tidigt brukar skilja sig i kammarna på hönorna och tupparna. Så lättast är att jämföra de sinsemellan (verkligen inte världens lättaste) annars lägg upp bild på FB och se om någon kan hjälpa dig. :)

Det har jag hört tidigare också, så det är nog bara att vänta och se :)
Jag har kikat på fb och jämfört lite vingar i helgen, och jag troooor att det ser ut som att det är 4 hönor och 5 tuppar, men jag är inte säker. Tiden får utvisa, förr eller senare blir det väl så tydligt att till och med jag ser det :D
 
Kycklingarna har börjat kläckas idag! Jag har hört att det piper :love: det är självklart rimligt att köpa en bevakningskamera enbart därför va? :angel:
IMG_20200527_193351_362.jpg
 
Det är stiltje på äggläggningen i hönsgården just nu. Fem hönor, där två surar. Och på de tre som är kvar får jag ett ägg varannan dag - om jag har tur :meh: .
Jag som tänkte samla och lägga under en av surisarna.

Här är för övrigt vår CL-tupp. Fortfarande namnlös.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200527_141555_937.jpg
    IMG_20200527_141555_937.jpg
    297,3 KB · Visningar: 11
Det är stiltje på äggläggningen i hönsgården just nu. Fem hönor, där två surar. Och på de tre som är kvar får jag ett ägg varannan dag - om jag har tur :meh: .
Jag som tänkte samla och lägga under en av surisarna.

Här är för övrigt vår CL-tupp. Fortfarande namnlös.

Här är det också ganska lite jämfört med förra månaden. 2-3 stycken ligger och surar här med och några har tagit paus i själva läggandet.

Jag kommer inte att lägga några ägg under dem utan försöker ta ur dem ur redet och hänga gardinen för. Det hjälper dock inte helt men kortar av tiden.
 
Det är stiltje på äggläggningen i hönsgården just nu. Fem hönor, där två surar. Och på de tre som är kvar får jag ett ägg varannan dag - om jag har tur :meh: .
Jag som tänkte samla och lägga under en av surisarna.

Här är för övrigt vår CL-tupp. Fortfarande namnlös.
Fin tupp! Tycker Thomas är ett utmärkt namn för en tupp.
 
Fått ihop hela tre ägg att lägga under en höna.... verkligen ingen som vill lägga ägg nu. Så surt.
Funderar på att köpa avelsägg, men vill ju bara ha en fyra stycken eller så. Vet inte om det är värt frakten då.
 
Fått ihop hela tre ägg att lägga under en höna.... verkligen ingen som vill lägga ägg nu. Så surt.
Funderar på att köpa avelsägg, men vill ju bara ha en fyra stycken eller så. Vet inte om det är värt frakten då.

Bor du i uppsala/stockholm? Mina lägger inte heller mycket men jag kan avvara lite. Blandras då.
 
Vår ena silveruddsblå, ”Hunden” som hon heter, är ordentligt hostig och kippar efter andan När hon anstränger sig.
Det är inte krävan denna gång utan hon är rosslig. Dock inget förkylningssymptom i ögonen eller snor i näsan.

Vi får helt enkelt se vad det kan vara. Hoppas på något som bara drabbar henne men man vet ju inte. Jag hoppas ju även att hon blir frisk men det är väl inte så troligt. Pigg och äter gör hon däremot.
 
Det är inte så att det vimlar av råttor på dagen, men vi har sett en och annan dagtid smita in i hönshuset då vi hade mat där. Därför slutade vi med det.

Vi bor i ett villaområde nära en travbana. Råttproblemet är känt och inte bara vårt. Det känns svårt att själv göra det råttfritt när vi bor så centralt.

Men hönsen är våra och bara vårt problem som jag måste lösa.

Vi har råttor, men de kommer inte in i varken hönshus eller hönsgård tack vare putsnät. Vi matar hönsen inomhus. Inga fåglar heller, hönsgården har tak av putsnät. Allt foder förvaras i råttsäkra tunnor.

Hade vi inte haft putsnät överallt så hade vi förlorat alla höns till rovdjur för länge sen.
 
I helgen hade jag tuppen uppe i famnen en stund. En halvtimme senare började det krypa i hårbotten. :meh: Visade sig att han blivit angripen av fjäderätare!

Någon här inne med erfarenhet?

Men var du tvungen att skriva det nu när jag var så glad för att en av mina kycklingar självmant hoppade upp på min arm innan 😩 nu kliar det i håret på mig med, även om de nog inte är angripna av fjäderätare :laugh:
Är det fler sorter av hönsens ohyra som kan hoppa över på människor?
För lössen är artspecifika har jag fattat det som?
 
Men var du tvungen att skriva det nu när jag var så glad för att en av mina kycklingar självmant hoppade upp på min arm innan 😩 nu kliar det i håret på mig med, även om de nog inte är angripna av fjäderätare :laugh:
Är det fler sorter av hönsens ohyra som kan hoppa över på människor?
För lössen är artspecifika har jag fattat det som?

Ja de är artspecifika! Så även om det kliar i hårbotten en stund så blir de inte kvar där. :D Men bits gör de ju ändå, de jävlarna.

Tror inte höns delar så mycket ohyra med andra arter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp