Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska testa det ikväll 😃
Får ta en ganska torr trasa kanske, för jag tänker att det inte är så bra om hon får vatten i hörselgången?
Du kan blöta i varmt vatten, krama ur så den är fortfarande varm och bara lite fuktig så det löser upp lite om det är hoptorkat?
 
Du kan blöta i varmt vatten, krama ur så den är fortfarande varm och bara lite fuktig så det löser upp lite om det är hoptorkat?

Ja, jag får testa det 😃 tack för tips! Det är just skorpan som är torr, men det ser ut nästan som en fistel så skorpan sitter liksom inne i bölden eller vad man ska säga. Den sitter en eller ett par mm in, så den är klurig att komma åt. Men klart värt ett försök!
 
Ja, jag får testa det 😃 tack för tips! Det är just skorpan som är torr, men det ser ut nästan som en fistel så skorpan sitter liksom inne i bölden eller vad man ska säga. Den sitter en eller ett par mm in, så den är klurig att komma åt. Men klart värt ett försök!

Det gjorde varken från eller till 🤔
Jag blötte upp tops och tvättade med och hade en pincett för att försöka få tag i skorpan när den mjuknat. När jag tvättat kändes det dock mer som ett skrapsår och inte alls så tjock skorpa som jag trodde igår.
Har inte fått tag på veterinären som jag vet har höns själv och därför kanske är kunnigare än gemene veterinär, men får kanske ringa distriktarna i morgon om det blir värre.
83451376-26F3-4ACD-A0F6-7520FEDC08C4.jpeg

Här ser man hörselgången till höger och så är såret till vänster. Den känns ganska stum och hon drar inte undan huvudet när jag trycker försiktigt på den, så det kanske är en tumör?
 
Okej! Då borde jag absolut klara mig på isolerad byggnad :up:

Jag har isolerat hus och vattnet frös en eller två gånger i vintras men hade hönsen varit fler hade nog deras kroppsvärme räckt. Har ett rörelement som är på vid behov men eg hade det nog räckt med platta för vattnet.
 
Jag har isolerat hus och vattnet frös en eller två gånger i vintras men hade hönsen varit fler hade nog deras kroppsvärme räckt. Har ett rörelement som är på vid behov men eg hade det nog räckt med platta för vattnet.

Det visar sig väl hur långt det räcker med isoleringen :)
 
Tycker pappa och faster har lite oflyt med sina höns.

Först så hade dom Hedemora som hade långt vinteruppehåll och under sommaren var hönsen mer intresserade av att ligga på ägg än värpa. Hedemora byttes ut och Lohmanägg köptes in, blev 5 höns och massa tuppar. En av dom 5 hönsen var från nakenhalsad som säljaren lagt fel.
Idag 2 år senare är det 3 höns kvar (1 blev tagen av rovfågel och 1 blivit påkörd), den nakenhalsade har sin andra kull kyckligar (fösta blev det bara tuppar i), 1 lohman ligger på ägg och 1 lohman går med kyckligar.

Tror inte hönsen hemma vet om att viljan att ligga på ägg är låg hos värphybrider😅
 
Vi har typ samma problem, våra ligger gärna och ruvar månader i taget. Mina Welsumers som lade för några veckor sedan, första gången sedan nyår, har tagit paus igen.
Vi har minst 4 stycken som vill ruva just nu.
 
I morgon har jag äntligen (!) fått en tid hos veterinären för min lilla höna. Distriktsveterinären skulle ha kommit idag men fick in akutfall, så jag ledsnade på att vänta på dem och bokade tid på klinik i morgon. Knölen har vuxit ganska mycket, så hade vi inte fått komma in i morgon hade jag nog tagit bort henne i stället. Nu håller vi tummarna för att det är en böld och ingen tumör.

Jag fick våra orpingtonkorsningar att sluta ruva för någon månad sedan, men nu har den ena lagt sig igen. Vad fasen tänkte jag, och petade under några ägg :p så nu ligger hon på två araucana-ägg och två av sina egna.
 
Idag har min lilla höna varit hos veterinären. Det var tyvärr ingen varböld som jag hoppats, det kom bara blod ur den när de försökte tömma och den gick inte att tömma särskilt mycket. De tror att det kanske ändå kan vara en infektion, men att det i så fall blivit ett hematom ”utanpå”, alternativt att det är en tumör. Vi fick med lite antibiotika som hon ska få i alla fall, så får vi se på vilket håll det går.

Det kändes lite udda att åka till vet med en höna, men nu har hon i alla fall fått en chans. Hoppas att det går på rätt håll nu! Hon behöver värpa ett par år om hon ska betala tillbaka fakturan i ägg :p
 
Fick efter två dagar sätta ännu en Nazgul i stallet för att äta upp sig. De är nu helt återställda efter fri tillgång på mat.
De ska snart ut igen till de andra. Hoppas de inte svälter sig igen. Vi försöker ge dem lite extra mat därute för säkerhets skull men de andra verkar helt ok.

Vi har inte haft bekymmer med vingel sedan vi tog ut vattentunnan. Alla återställda.

De kycklingar jag fick föda upp av våra egna för att hålla extraägget vi fick av ankäggsleverantören och till kalkonerna verkar vara fler tuppar än hönor. Jag tror att det är ca 2-3 hönor av 8. Lite tråkigt då vi skulle samla ihop ett gäng till en bekant.
Möjligen skickar vi med bressehönsen. De är ju ett år så de lägger ju som bäst just nu så han har nytta av dem direkt.
Vi får se.

Kalkonerna mår bra även om vi fått tejpa lite vingar då de haft änglavingar till och från. Det är garanterat av kycklingstarten som vi gav då de ju är blandade. Nu får alla kalkonstart istället så då har det bättrat på sig.
De var ju fem från början men en dog. De ska ju vara känsliga men jag undrar jag.......dagen efter den dog så råkade en annan kalkon tappa balansen (lite trångt vid maten) och den låg som en sköldpadda och kunde inte komma upp på rätt köl. Hur mycket den än försökte.
Jag tror att den som dog försökte ta sig upp på brooder-taket som de brukar, tappade balansen och kom inte upp.
Det kanske är det som är problemet snarare än drag och fukt? Det finns inget drag, ingen fukt och alla har varit riktigt pigga och även om de ”dör som flugor” har de haft samma dödlighet som kycklingar (även om vi varit lite försiktigare med dessa).
 
Idag har min lilla höna varit hos veterinären. Det var tyvärr ingen varböld som jag hoppats, det kom bara blod ur den när de försökte tömma och den gick inte att tömma särskilt mycket. De tror att det kanske ändå kan vara en infektion, men att det i så fall blivit ett hematom ”utanpå”, alternativt att det är en tumör. Vi fick med lite antibiotika som hon ska få i alla fall, så får vi se på vilket håll det går.

Det kändes lite udda att åka till vet med en höna, men nu har hon i alla fall fått en chans. Hoppas att det går på rätt håll nu! Hon behöver värpa ett par år om hon ska betala tillbaka fakturan i ägg :p

Hur har det gått @AraSlei ?
 
Hur har det gått @AraSlei ?

Det verkar tyvärr vara en tumör, efter 5 dagar med antibiotika så har den inte ändrat sig märkbart. Har det gått på något håll har den nog snarare blivit större :( min fina lilla höna, så himla ledsamt! Så länge hon inte är besvärad av den så får hon vara kvar, men eftersom den verkar växa ganska snabbt tror jag att vi får ta bort henne inom en ganska snar framtid.

De andra är i alla fall fortsatt pigga och glada, och hönan som ruvar tar sin uppgift på fullaste allvar. I morgon har hon legat en vecka på sina fem ägg.
Bör man försöka lysa dem och i så fall plocka bort om man inte ser något i? Hur tydligt är det om det är något levande, är det lätt att se för en nybörjare?
 
Det verkar tyvärr vara en tumör, efter 5 dagar med antibiotika så har den inte ändrat sig märkbart. Har det gått på något håll har den nog snarare blivit större :( min fina lilla höna, så himla ledsamt! Så länge hon inte är besvärad av den så får hon vara kvar, men eftersom den verkar växa ganska snabbt tror jag att vi får ta bort henne inom en ganska snar framtid.

De andra är i alla fall fortsatt pigga och glada, och hönan som ruvar tar sin uppgift på fullaste allvar. I morgon har hon legat en vecka på sina fem ägg.
Bör man försöka lysa dem och i så fall plocka bort om man inte ser något i? Hur tydligt är det om det är något levande, är det lätt att se för en nybörjare?
Det är väldigt lätt att se för en nybörjare!
 
Det verkar tyvärr vara en tumör, efter 5 dagar med antibiotika så har den inte ändrat sig märkbart. Har det gått på något håll har den nog snarare blivit större :( min fina lilla höna, så himla ledsamt! Så länge hon inte är besvärad av den så får hon vara kvar, men eftersom den verkar växa ganska snabbt tror jag att vi får ta bort henne inom en ganska snar framtid.

De andra är i alla fall fortsatt pigga och glada, och hönan som ruvar tar sin uppgift på fullaste allvar. I morgon har hon legat en vecka på sina fem ägg.
Bör man försöka lysa dem och i så fall plocka bort om man inte ser något i? Hur tydligt är det om det är något levande, är det lätt att se för en nybörjare?
Jag har lust om hönan varit ute frivilligt, annars har jag låtit det vara. Men det är relativt lätt att se om du har en bra ficklampa och ett mörkt rum. (Jag tog med en filt ut i hönshuset och satt under den och lyste)
 
Hej alla hönsmänniskor! Vi bor på landet och vill jättegärna skaffa höns men behöver lite idéer till hönsgården. Vi har ett uthus med ett litet rum som vi tänkt göra till hönshus. Dock utanför där hönsen ska gå ut är marken ojämn med rester av en gammal grund till en lagård som var större än uthuset (inga problem för hönsen på något vis, bara byggnadstekniskt). De behöver bara gå förbi detta och sedan ut till ett område som idag inte används i kanten av trädgård/skog där vi ska bygga utegård med stängsel. Jag vill ju helst bygga tätt och bra så inga rovdjur tar sig in men hur löser man det med olika marknivåer och även hårdgjorda partier/kanter i delen precis utanför deras dörr?

Jag har funderat på en mjuk tunnel av något nät som inte är tät och sedan stänga in dem i utegården över dagen. Men då måste vi bygga något väderskydd ute åt dem också? Vi bor även på mycket stenig/bergig morän så att gräva ned stängslet till utegården tror jag blir nästan omöjligt...

Jag tror vi gör detta svårare än det är men det känns svårt så vi kommer aldrig till skott... Behöver nog bara lite inspiration! Är det någon annan som byggt rastgård med lite knepiga markförhållanden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp