Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla hönsmänniskor! Vi bor på landet och vill jättegärna skaffa höns men behöver lite idéer till hönsgården. Vi har ett uthus med ett litet rum som vi tänkt göra till hönshus. Dock utanför där hönsen ska gå ut är marken ojämn med rester av en gammal grund till en lagård som var större än uthuset (inga problem för hönsen på något vis, bara byggnadstekniskt). De behöver bara gå förbi detta och sedan ut till ett område som idag inte används i kanten av trädgård/skog där vi ska bygga utegård med stängsel. Jag vill ju helst bygga tätt och bra så inga rovdjur tar sig in men hur löser man det med olika marknivåer och även hårdgjorda partier/kanter i delen precis utanför deras dörr?

Jag har funderat på en mjuk tunnel av något nät som inte är tät och sedan stänga in dem i utegården över dagen. Men då måste vi bygga något väderskydd ute åt dem också? Vi bor även på mycket stenig/bergig morän så att gräva ned stängslet till utegården tror jag blir nästan omöjligt...

Jag tror vi gör detta svårare än det är men det känns svårt så vi kommer aldrig till skott... Behöver nog bara lite inspiration! Är det någon annan som byggt rastgård med lite knepiga markförhållanden?
Har ni mycket rovdjur kring där ni bor? Det enklaste är ju att skippa utegård tänker jag :D
 
Hej alla hönsmänniskor! Vi bor på landet och vill jättegärna skaffa höns men behöver lite idéer till hönsgården. Vi har ett uthus med ett litet rum som vi tänkt göra till hönshus. Dock utanför där hönsen ska gå ut är marken ojämn med rester av en gammal grund till en lagård som var större än uthuset (inga problem för hönsen på något vis, bara byggnadstekniskt). De behöver bara gå förbi detta och sedan ut till ett område som idag inte används i kanten av trädgård/skog där vi ska bygga utegård med stängsel. Jag vill ju helst bygga tätt och bra så inga rovdjur tar sig in men hur löser man det med olika marknivåer och även hårdgjorda partier/kanter i delen precis utanför deras dörr?

Jag har funderat på en mjuk tunnel av något nät som inte är tät och sedan stänga in dem i utegården över dagen. Men då måste vi bygga något väderskydd ute åt dem också? Vi bor även på mycket stenig/bergig morän så att gräva ned stängslet till utegården tror jag blir nästan omöjligt...

Jag tror vi gör detta svårare än det är men det känns svårt så vi kommer aldrig till skott... Behöver nog bara lite inspiration! Är det någon annan som byggt rastgård med lite knepiga markförhållanden?
Vi har. Det är berg i närheten/runt vår hönsgård. Vi har byggt av putsnät som vi vikt ut en bit i nederkant och lagt sten på, så inga rovdjur ska kunna ta sig in. Jag kan ta bilder och återkomma.
 
@Chili Jag försöker mig på att visualisera det, men har lite svårt. I någon omgång när jag har haft höns så hade jag fyrkanter (ramar med reglar) med nät i, beroende på hur stor nivåskillnad kan det kanske funka. Kan man stabilisera det mot en vägg eller liknande blir det ju lättare. Hur långt är "gången" ni vill ha?
Det går ju t.ex. att ha nät som ligger på marken någon decimeter och sitter fast i understa brädan som gör det svårare för djur att "lyfta upp" ramen. Annars en eltråd på utsidan.
 
Det är väldigt lätt att se för en nybörjare!
Jag har lust om hönan varit ute frivilligt, annars har jag låtit det vara. Men det är relativt lätt att se om du har en bra ficklampa och ett mörkt rum. (Jag tog med en filt ut i hönshuset och satt under den och lyste)

Hon går inte ut frivilligt, men häromdagen när det var så varmt så lyfte jag ut henne (under ilsket pickande) så hon i alla fall fick i sig lite vatten. Hon drack mycket och åt en del också innan hon sprang in till äggen igen, så det var nog välbehövligt!

Det låter ju som att det kan vara värt att testa att lysa dem då i alla fall! Har hört att man kan ta en toarulle och en stark ficklampa och se? Filt var ett bra tips! Vad är det jag ska titta efter i ägget? Rörelser?
 
Hon går inte ut frivilligt, men häromdagen när det var så varmt så lyfte jag ut henne (under ilsket pickande) så hon i alla fall fick i sig lite vatten. Hon drack mycket och åt en del också innan hon sprang in till äggen igen, så det var nog välbehövligt!

Det låter ju som att det kan vara värt att testa att lysa dem då i alla fall! Har hört att man kan ta en toarulle och en stark ficklampa och se? Filt var ett bra tips! Vad är det jag ska titta efter i ägget? Rörelser?
http://www.sabelpoot.se/hons_avel.htm
Finns en bild långt ner. Jag tycker det är relativt enkelt att se.
 
@Chili Vi har ojämnt vid vår utegård, vi har löst det med armeringsnät och putsnät :) armeringsnäten kan man hålla en jämn ovankant med, och skära till med vinkelslip i nederkant så att de går hela vägen ner i backen. Då är det ganska lätt att anpassa till ojämn mark. Efter det klädde vi nätet med putsnät som vi lät gå ut ca 50cm på marken. Nu har det vuxit över gräs, så det syns inte längre :)

1A0FE4D3-9ED9-459A-9C7E-D259D513AE6B.jpeg


Kortsidan och ”baksidan” är ojämnt med stora trädrötter osv.
 
@AraSlei Jag har alltid skippat toarullen och hållit handen runt ficklampan. Syns tydligt om där är en spindel efter en vecka.
Fin rastgård, smart med armeringsjärn, blir genast mycket stabilare.
 
@AraSlei Jag har alltid skippat toarullen och hållit handen runt ficklampan. Syns tydligt om där är en spindel efter en vecka.
Fin rastgård, smart med armeringsjärn, blir genast mycket stabilare.

Jag håller med, det är nästan det lättaste att se, vecka 1 alltså. Vecka två kan vara lätt om de rör sig, sedan börjar det bli svårare tycker jag som är ovan.
 
@AraSlei Jag har alltid skippat toarullen och hållit handen runt ficklampan. Syns tydligt om där är en spindel efter en vecka.
Fin rastgård, smart med armeringsjärn, blir genast mycket stabilare.

Tack! 😃

Jag håller med, det är nästan det lättaste att se, vecka 1 alltså. Vecka två kan vara lätt om de rör sig, sedan börjar det bli svårare tycker jag som är ovan.

Då ska jag testa att lysa dem med bara handflata 😃
 
@AraSlei @Pilot @McFlurry @Unafraid

Tack alla för bra inspo!! Jag tror vi har kommit fram till en bra lösning nu, idén med armeringsnät tror jag blir vår räddning. 😊😊 Syns inte så väl när man fotar så ingen idé att visa bilder direkt, det är mycket växtlighet omkring nu med. Får gå med röjsågen först där stängslet ska vara innan vi bygger.

Funderar på nät också. Har de flesta putsnät nu? Varför?
Samt färg invändigt i hönshuset, har sett att man rekommenderar färg som är lätt att tvätta av?

Angående rovdjur så har vi gott om räv och ormvråk, lite hök/falk och säkert nån mink. Har sett ormvråk ta orm i trädgården och den bor precis utanför trädgården. Hönsen kommer få gå fritt också när vi är hemma om det funkar men vill ha en rastgård som de alltid kan vara i. :)
 
@AraSlei @Pilot @McFlurry @Unafraid

Tack alla för bra inspo!! Jag tror vi har kommit fram till en bra lösning nu, idén med armeringsnät tror jag blir vår räddning. 😊😊 Syns inte så väl när man fotar så ingen idé att visa bilder direkt, det är mycket växtlighet omkring nu med. Får gå med röjsågen först där stängslet ska vara innan vi bygger.

Funderar på nät också. Har de flesta putsnät nu? Varför?
Samt färg invändigt i hönshuset, har sett att man rekommenderar färg som är lätt att tvätta av?

Angående rovdjur så har vi gott om räv och ormvråk, lite hök/falk och säkert nån mink. Har sett ormvråk ta orm i trädgården och den bor precis utanför trädgården. Hönsen kommer få gå fritt också när vi är hemma om det funkar men vill ha en rastgård som de alltid kan vara i. :)
Jag har aldrig haft några som helst problem med vråkar under alla år jag haft frigående höns i trädgården. Tyvärr har en och annan strukit med pga räv och en pga grävling. :(

Putsnät är starkare än hönsnäten som säljs nu och inte ens råttorna tar sig igenom maskorna, tror det håller även mot mink. :up:
 
@AraSlei @Pilot @McFlurry @Unafraid

Tack alla för bra inspo!! Jag tror vi har kommit fram till en bra lösning nu, idén med armeringsnät tror jag blir vår räddning. 😊😊 Syns inte så väl när man fotar så ingen idé att visa bilder direkt, det är mycket växtlighet omkring nu med. Får gå med röjsågen först där stängslet ska vara innan vi bygger.

Funderar på nät också. Har de flesta putsnät nu? Varför?
Samt färg invändigt i hönshuset, har sett att man rekommenderar färg som är lätt att tvätta av?

Angående rovdjur så har vi gott om räv och ormvråk, lite hök/falk och säkert nån mink. Har sett ormvråk ta orm i trädgården och den bor precis utanför trädgården. Hönsen kommer få gå fritt också när vi är hemma om det funkar men vill ha en rastgård som de alltid kan vara i. :)
Putsnät är relativt billigt och så små rutor att inget rovdjur tar sig in. Och enkelt att montera!

Vi har nog ingen speciell färg. Den ska väl tåla "utomhus" så den tål vatten.
 
@AraSlei @Pilot @McFlurry @Unafraid

Tack alla för bra inspo!! Jag tror vi har kommit fram till en bra lösning nu, idén med armeringsnät tror jag blir vår räddning. 😊😊 Syns inte så väl när man fotar så ingen idé att visa bilder direkt, det är mycket växtlighet omkring nu med. Får gå med röjsågen först där stängslet ska vara innan vi bygger.

Funderar på nät också. Har de flesta putsnät nu? Varför?
Samt färg invändigt i hönshuset, har sett att man rekommenderar färg som är lätt att tvätta av?

Angående rovdjur så har vi gott om räv och ormvråk, lite hök/falk och säkert nån mink. Har sett ormvråk ta orm i trädgården och den bor precis utanför trädgården. Hönsen kommer få gå fritt också när vi är hemma om det funkar men vill ha en rastgård som de alltid kan vara i. :)
Ormvråk är här väldigt gott om, men de har aldrig tagit någon höna för mig. Så just den behöver du nog inte oroa dig för :) Jag har ingen rastgård till mina utan de får gå helt fritt alltid. Peppar peppar har inte räven tagit någon här än, men jag är noga med att stänga in dem innan skymningen. Nån höna stryker åt till duvhöken varje år, men det får liksom vara så för iom att jag har så många höns så hade det inte gått att få till en bra rastgård.

Måla med kalk är ju ett gammalt knep, för att ohyra inte trivs i kalk. Så kan ju vara ett tips. Blir ju vitt och fint också... tills hönsen skitar ner 🤪

Putsnät har du redan fått svar om 😊
 
Jag har aldrig haft några som helst problem med vråkar under alla år jag haft frigående höns i trädgården. Tyvärr har en och annan strukit med pga räv och en pga grävling. :(

Putsnät är starkare än hönsnäten som säljs nu och inte ens råttorna tar sig igenom maskorna, tror det håller även mot mink. :up:

Här har det varit tvärtom. Om det är just vråkar vet jag inte men de hönor vi blivit av med så har det varit från luften och då har vi bra vegetation i deras hage. :(
 
@AraSlei @Pilot @McFlurry @Unafraid

Tack alla för bra inspo!! Jag tror vi har kommit fram till en bra lösning nu, idén med armeringsnät tror jag blir vår räddning. 😊😊 Syns inte så väl när man fotar så ingen idé att visa bilder direkt, det är mycket växtlighet omkring nu med. Får gå med röjsågen först där stängslet ska vara innan vi bygger.

Funderar på nät också. Har de flesta putsnät nu? Varför?
Samt färg invändigt i hönshuset, har sett att man rekommenderar färg som är lätt att tvätta av?

Angående rovdjur så har vi gott om räv och ormvråk, lite hök/falk och säkert nån mink. Har sett ormvråk ta orm i trädgården och den bor precis utanför trädgården. Hönsen kommer få gå fritt också när vi är hemma om det funkar men vill ha en rastgård som de alltid kan vara i. :)
Är nästan bara uteslutande duvhök av rovfåglarna som tar höns, jag saknar helt kunskap om örn.

Olika raser är olika bra för att upptäcka rovfåglar, hedemora blev det ett himla liv på och sökte skydd även om duvhöken är en bra bit bort och någon hedemora blev vi aldrig av med till höken. Hybriderna kan ha höken över sina huvud och börjar inte reagera fören höken dyker. Kochin gick aldrig åt medan dvärgkochin blev tagna ibland, hade dessa samtidigt så tror att anledningen till varför bara dvärgarna blev tagna var för att det helt enkelt var lättare byte.
 
Jag lyste de fem äggen idag och tog bort ett araucana-ägg som hade spruckit lite. Det var nog aldrig befruktat, för jag kunde inte låta bli att knäcka det och då var det bara en vanlig äggula i. Det andra araucana-ägget och ett orpingtonkorsningsägg är jag lite osäker på, men de andra två orp.kors.-äggen syntes en tydlig spindel i! I de jag är osäker på tyckte jag mig se en gula, men jag ger det väl ett par dagar till. Det jag knäckte luktade inte illa alls.
 
Är det någon av er som har erfarenhet av jordgolv i gammal lada?

Jag har länge svurit över min skruttlada, men nu är det dags att få ordning på den..
Den är byggd i etage, där hästarna bor i ena änden (den högre=alltid blött) och hönsen i den andra (den lägre som då är uppbyggd och alltid snustorr).
Hönsen ÄLSKAR underlaget i det hönshuset.. Men jag står inte ut med att det dammar så.. Det tar inte tre minuter innan allt nytt spån är gråbrunt efter att någon höna grävt sig ner och balat i jorden..
Så nu är min fråga.. Kan man göra något åt det? Jag hade ett tag nån form av markduk.. Det funkade kanske en halv dag, tills de hittat till en skarv och lyckats få undan tillräckligt..
Kan man blanda i något i jorden för att få den fastare?
Någon som har andra bra idéer :D

De går ute fritt så gott som dagligen och här finns gott om ställen med bra ställen
IMG_20200801_115735.jpg

En av utefavoritern, trots att där är en del sten, finns 3-4ställen till utan sten, men med sama typ av jord..
 
Är nästan bara uteslutande duvhök av rovfåglarna som tar höns, jag saknar helt kunskap om örn.

Olika raser är olika bra för att upptäcka rovfåglar, hedemora blev det ett himla liv på och sökte skydd även om duvhöken är en bra bit bort och någon hedemora blev vi aldrig av med till höken. Hybriderna kan ha höken över sina huvud och börjar inte reagera fören höken dyker. Kochin gick aldrig åt medan dvärgkochin blev tagna ibland, hade dessa samtidigt så tror att anledningen till varför bara dvärgarna blev tagna var för att det helt enkelt var lättare byte.
Haha ja, det är ingen slump att jag förlorat två Lohmann till höken sen jag skaffade dem i höstas - och sammanlagt två höns av andra raser under 5 års tid. Mer korkade djur än Lohmannhöns får man leta efter 🤪 :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp