Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
De dök upp igen! :love:  :bow::banana:
Från ingenstans satt tuppen uppe på hönsgårdsstaketet, och skrek för full hals. Jahopp tänkte jag, han lockar väl på frugan - som är uppäten- så jag tänkte nästa inte ens gå för att kolla 🙄 Men gapandet lät precis som varningssriket, så jag gick iaf.. Och mycket riktigt, där låg hon på alla sina ägg igen🥰

Nu blir nästa projekt att försöka flytta henne och hoppas på att hon köper det :nailbiting:
Och att äggen är ok, trots att de var kalla I morse

Apropå att ha pärlhöns, så är jag fortfarande väldigt nybörjare och så har jag bara två. Jag vet inte om det är skillnad på att ha dem i flock, men jag tycker inte att det skräniga stör.. Och då kan jag ändå vara hyfsat ljudkänslig.
Vi har faktiskt inte blivit av med en enda höna sen vi skaffade dem och jag upplever att hundarna har mycket mindre fästingar än innan om vi hållit oss hemmavid :)
Men de är speciella djur alltså:p Inte alls så tama och sociala som hönsen.. I början blev det kaos om jag kom för nära, men nu verkar de ha accepterat nån form av samarbete och hänger med hönsen fram om jag går mot stallet (=kan, eller nej, jag är alldeles för vek för att kunna säga kanske.. =MAT), men de är alltid längst bort från mig..
Mina verkar faktiskt vilja in och sova i hönshuset, men de har nu i sommartid varit lite osynkade med hönsen, de vill in lite senare, vilket i sin tur krockar med läggdags för barn.. Så då sover de inne i stallet eller på hönshustaket ibland ändå

Vad skönt att höra att de mår bra och är hittade!! Jag vet hur skönt det är När man tror att något hänt och så har de dykt upp. Phu!

Tack för ditt inlägg om pärlhönorna. Kanske testar nästa år. Jag är skiträdd att de ska låta för mycket och jag vet några som slutat med dem bara för det.
Men, man kan ju inte veta förrän man testat.
 
Intressant med araucanornas rykte. Jag tycker de är som de flesta andra, inte så kaxiga alltså men de är ju än så länge väldigt unga. Här är det hedemora som säger åt dem att de inte har så mycket att säga Om saker och ting.
Däremot är de numer helt integrerade i flocken och hänger med i gänget när de trampar ner varandra vid grinden när vi kommer. O_o
De är extremt tama och går lätt att plocka upp vilket våra andra aldrig varit trots samma uppväxt Och plock från vår sida. Inte för att de andra är otama men vill inte gärna plockas upp.

Kul att du verkar ha samma erfarenhet!
Våra är också väldigt tama, trots att de nog är betydligt mindre hanterade än våra Wyandotter.
 
Vad skönt att höra att de mår bra och är hittade!! Jag vet hur skönt det är När man tror att något hänt och så har de dykt upp. Phu!

Tack för ditt inlägg om pärlhönorna. Kanske testar nästa år. Jag är skiträdd att de ska låta för mycket och jag vet några som slutat med dem bara för det.
Men, man kan ju inte veta förrän man testat.
Ja, men eller hur!

Jag förstår att man kan tröttna, de kan verkligen låta förskräckligt :p Men det är ju visserligen tacksamt också, för de verkar ha bättre syn än hönsen och kanske skrämmer lätet även rovdjuren :D
I början var det som sagt kaos hela tiden, nu har de lugnat sig betydligt och går mest och småpratar eller ropar, inte det här HYSTERISKA särskilt ofta
Jag tycker att de är rätt gulliga att titta på också, när det varit värpdags så håller tuppen vakt. Han går och patrullerar, varnar för faror och så småpratar han med henne.
 
Alltså, jag måste ha ett gäng! Vi har vidrigt mycket fästingar här:yuck:

Ja, det enda som stoppat mig är verkligen ljudet. Vi har också extremt mycket fästingar här OCH ett av de mest smittade områden med TBE och Borrelia.
Kan jag stå ut med ljudet och de kan göra ett bra jobb så kan det vara värt det. Annars är de, vad jag förstår av dottern, extremt goda matfågla.
 
Jag hoppar in här, planerar för att skaffa några höns :) Tänkte att jag ska bygga ett litet hönshus men har svårt att bestämma mig för hur stort det ska bli :idea: Tänker mig ca 5-7 höns till en början.
 
IMG_20200720_115926.jpg

Det här känns ytterst oklart

:laugh:
 
Bygg så stort du kan, är mitt tips :)

Det är ju en definitionsfråga hur stort jag ”kan” bygga :D Frågan är om jag vill kunna ha förvaring i samma byggnad (foder, redskap). Ett större utrymme behöver ju också mer uppvärmning. Tror ni man behöver tillskottsvärme om huset är byggt som en liten isolerad stuga? 🤔

Har läst om allt från 2-4 m2 golvyta per höna som rekommendation, jag vill såklart att de ska ha ordentligt med yta så det inte gör något om de behöver vara instängda där och inte ha tillgång till hönsgården.

Funderar lite på raser också och ska läsa på lite tänkte jag, är mest sugen på lantrashöns.
 
Det är ju en definitionsfråga hur stort jag ”kan” bygga :D Frågan är om jag vill kunna ha förvaring i samma byggnad (foder, redskap). Ett större utrymme behöver ju också mer uppvärmning. Tror ni man behöver tillskottsvärme om huset är byggt som en liten isolerad stuga? 🤔

Har läst om allt från 2-4 m2 golvyta per höna som rekommendation, jag vill såklart att de ska ha ordentligt med yta så det inte gör något om de behöver vara instängda där och inte ha tillgång till hönsgården.

Funderar lite på raser också och ska läsa på lite tänkte jag, är mest sugen på lantrashöns.
Förstår såklart att det är en definitionsfråga :D Jag tycker det är svårt att råda i antal m2/höna osv. Jag bygger ju väldigt stort till mina djur så att jag inte ska ha dåligt samvete när utsläppet blir sent av olika anledningen, när de behöver vara inne några dagar efter rovdjursattack osv.

Foderförvaring i samma utrymme låter som en bra idé.

I en isolerad liten stuga behöver du ingen extravärme på vintern skulle jag vilja påstå, så kalla vintrar har ni väl inte där du bor? :) Höns är tåliga små rackare dessutom ;)

Vet ju att du har koll på detta, men kom ihåg att planera för hur du ska göra ifall en höna blir sjuk och behöver isoleras ifrån resten av flocken. Kan ju räcka med något så litet som att en höna är lite halt, då är det bra att kunna stänga in henne så att hon ser flocken men samtidigt inte behöver röra sig hela dagen när flocken gör det - då är det skönt att kunna låta henne vila i ett eget utrymme några dagar. Att planera för eventuella kycklingar är såklart också bra, de har ju en förmåga att föröka sig... antingen på egen hand eller med hjälp av inköp :angel:

Vad är det med lantraserna som intresserar dig? :)
 
Ja, det enda som stoppat mig är verkligen ljudet. Vi har också extremt mycket fästingar här OCH ett av de mest smittade områden med TBE och Borrelia.
Kan jag stå ut med ljudet och de kan göra ett bra jobb så kan det vara värt det. Annars är de, vad jag förstår av dottern, extremt goda matfågla.

Vi har inte några grannar, så bara vi kan stå ut med ljudet själva så ska det nog vara lugnt. Kanske får åka och hälsa på någon med pärlhöns så man får höra hur det låter :p

Vi har varit iväg en sväng idag, och nu när vi kom hem låg en av wyandotterna döda inne i hönshuset, inklämd under redena :( de har varit instängda idag eftersom vi inte varit hemma och hon var utan skador. Hon var pigg när vi åkte innan lunch, så det vete tusan vad som hänt med henne..
 
Förstår såklart att det är en definitionsfråga :D Jag tycker det är svårt att råda i antal m2/höna osv. Jag bygger ju väldigt stort till mina djur så att jag inte ska ha dåligt samvete när utsläppet blir sent av olika anledningen, när de behöver vara inne några dagar efter rovdjursattack osv.

Foderförvaring i samma utrymme låter som en bra idé.

I en isolerad liten stuga behöver du ingen extravärme på vintern skulle jag vilja påstå, så kalla vintrar har ni väl inte där du bor? :) Höns är tåliga små rackare dessutom ;)

Vet ju att du har koll på detta, men kom ihåg att planera för hur du ska göra ifall en höna blir sjuk och behöver isoleras ifrån resten av flocken. Kan ju räcka med något så litet som att en höna är lite halt, då är det bra att kunna stänga in henne så att hon ser flocken men samtidigt inte behöver röra sig hela dagen när flocken gör det - då är det skönt att kunna låta henne vila i ett eget utrymme några dagar. Att planera för eventuella kycklingar är såklart också bra, de har ju en förmåga att föröka sig... antingen på egen hand eller med hjälp av inköp :angel:

Vad är det med lantraserna som intresserar dig? :)
@zassoo jag behöver tillskottsvärme i min del av landet, trots mycket bra isolering. Jag tycker att +5/8 grader är trevlig temperatur. Då fryser inte vattnet och jag tycker det är skönt. Jag har ett kamrörselement.
 
Mamma hade ingen tillskottsvärme till sina
De överlevde
Däremot hade hon lampan tänd när det var kallt så de höll igång nattetid och åt.
Då klarade de sig fint
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp