Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår såklart att det är en definitionsfråga :D Jag tycker det är svårt att råda i antal m2/höna osv. Jag bygger ju väldigt stort till mina djur så att jag inte ska ha dåligt samvete när utsläppet blir sent av olika anledningen, när de behöver vara inne några dagar efter rovdjursattack osv.

Foderförvaring i samma utrymme låter som en bra idé.

I en isolerad liten stuga behöver du ingen extravärme på vintern skulle jag vilja påstå, så kalla vintrar har ni väl inte där du bor? :) Höns är tåliga små rackare dessutom ;)

Vet ju att du har koll på detta, men kom ihåg att planera för hur du ska göra ifall en höna blir sjuk och behöver isoleras ifrån resten av flocken. Kan ju räcka med något så litet som att en höna är lite halt, då är det bra att kunna stänga in henne så att hon ser flocken men samtidigt inte behöver röra sig hela dagen när flocken gör det - då är det skönt att kunna låta henne vila i ett eget utrymme några dagar. Att planera för eventuella kycklingar är såklart också bra, de har ju en förmåga att föröka sig... antingen på egen hand eller med hjälp av inköp :angel:

Vad är det med lantraserna som intresserar dig? :)

Nä precis, så tänker jag också med utrymme! Hellre lite extra. Brukar bli lättare att hålla rent då också.

Vintrarna kan vara lite hur som, men sällan många dagar med mer än -10, de senaste åren i alla fall.

Ska tänka på det där med extra utrymme! Om man har väl tilltagen golvyta borde det väl gå att dela av på något sätt tänker jag.

Jag tänker mig att lantraserna är mer robusta, lite tåligare och lite mindre... fladdriga? :D Vet inte om det stämmer!
 
@zassoo jag behöver tillskottsvärme i min del av landet, trots mycket bra isolering. Jag tycker att +5/8 grader är trevlig temperatur. Då fryser inte vattnet och jag tycker det är skönt. Jag har ett kamrörselement.

Visst bor du långt norrut? 5-15 plusgrader ska vara skön hönstemperatur har jag läst :)
 

Låter de så hela tiden? :nailbiting:
Jag blir full i skratt när jag ser videon, fy så de låter :rofl:
Nu har jag som sagt bara två, kanske låter de mindre då, men sådär kunde de hålla på i början.. Nu har de vant sig vid "normal" rörelse på gården och låter bara om det är nåt..
Deras småpratande är rätt gulligt också som motvikt till det där horribla skränandet :)
 
Jag hoppar in här, planerar för att skaffa några höns :) Tänkte att jag ska bygga ett litet hönshus men har svårt att bestämma mig för hur stort det ska bli :idea: Tänker mig ca 5-7 höns till en början.
images.jpeg

:angel:
 
Okej! Då borde jag absolut klara mig på isolerad byggnad :up:

Jag använder en värmeplatta med termostat som jag köpte från LG produkter för mer än 5 år sedan. Över den här jag en huv som jag gjort själv av ett liggunderlag. Innan hade jag en betydligt billigare värmeplatta utan termostat men då blev vattnet för varmt och efter några år så på den av.
 
Jag använder en värmeplatta med termostat som jag köpte från LG produkter för mer än 5 år sedan. Över den här jag en huv som jag gjort själv av ett liggunderlag. Innan hade jag en betydligt billigare värmeplatta utan termostat men då blev vattnet för varmt och efter några år så på den av.

Ursäkta, hade lite brått och den här mobilen har någon slags idiotiskt ordbehandlingsfunktion skrev la av men den tyckte det skulle stå på...
 
Alltså mina wyandotter 😩 otursfåglar! Igår tyckte jag att den ena hönan var lite svullen vid hörselgången och mycket riktigt var det så. Idag hade det blivit mera, så nu ikväll undersökte jag henne lite närmre för att försöka se vad det var. Hon har en sårskorpa ovanför hörselgången, så jag tänker att det nog är en böld med var? Försökte pilla bort skorpan men den satt som berget och jag ville inte pilla för mycket så nära hörselgången.
Vi har en veterinär som bor i grannbyn som själv har höns, tänkte ringa henne och rådfråga i morgon.

Lilla hönapöna. Hon protesterade inget när jag tryckte på den och undersökte henne, men det ser ju inte så skönt ut direkt. Man ser sårskorpan lite på bilden.
8C8E8EFD-4893-4FE2-BBFE-B45B931659B4.jpeg
 
Är tämligen säker på att min 6-veckors kyckling har koccidios. Finns det något man kan göra? Ägnade hela dagen igår åt att försöka få tag på en vet. Var i kontakt med 5 olika och ingen ville/kunde ta hand om en kyckling. Kan den bli bra eller är det bara att avliva? 😥
 
Är tämligen säker på att min 6-veckors kyckling har koccidios. Finns det något man kan göra? Ägnade hela dagen igår åt att försöka få tag på en vet. Var i kontakt med 5 olika och ingen ville/kunde ta hand om en kyckling. Kan den bli bra eller är det bara att avliva? 😥
Åh nej! Hur märkte du det?
Jag gick in på SVAs hemsida och det står att det ska gå att behandla. Men det beror säkert på hur långt gånget det är.
Jag hade avlivat.
 
Alltså mina wyandotter 😩 otursfåglar! Igår tyckte jag att den ena hönan var lite svullen vid hörselgången och mycket riktigt var det så. Idag hade det blivit mera, så nu ikväll undersökte jag henne lite närmre för att försöka se vad det var. Hon har en sårskorpa ovanför hörselgången, så jag tänker att det nog är en böld med var? Försökte pilla bort skorpan men den satt som berget och jag ville inte pilla för mycket så nära hörselgången.
Vi har en veterinär som bor i grannbyn som själv har höns, tänkte ringa henne och rådfråga i morgon.

Lilla hönapöna. Hon protesterade inget när jag tryckte på den och undersökte henne, men det ser ju inte så skönt ut direkt. Man ser sårskorpan lite på bilden.
Visa bifogad fil 54617
Testa att badda med varmt vatten?
 
Åh nej! Hur märkte du det?
Jag gick in på SVAs hemsida och det står att det ska gå att behandla. Men det beror säkert på hur långt gånget det är.
Jag hade avlivat.
Allmänt hängig. Står och sover med indraget huvud och lite sänkta vingar. Diarée med blodinslag.

Hittade oxå SVAs sida men tyvärr ingen vet. än så länge.
 
Åh nej! Hur märkte du det?
Jag gick in på SVAs hemsida och det står att det ska gå att behandla. Men det beror säkert på hur långt gånget det är.
Jag hade avlivat.
Allmänt hängig. Står och sover med indraget huvud och lite sänkta vingar. Diarée med blodinslag.

Hittade oxå SVAs sida men tyvärr ingen vet. än så länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp