Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en av mina ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_20190509_123940.jpg
    IMG_20190509_123940.jpg
    234,4 KB · Visningar: 27
Vår första kycklingkull är en och en halv vecka nu och går sen i helgen ut och njuter av solen och letar mat, helt underbart att se dem gå runt tillsammans. :love: De har träffat vår tupp och andra höna också (tredje hönan har fått två kycklingar och har inte gått ut än) och det var inga problem alls.
29690
 
Tack! :heart
Om ni är intresserade kan jag hålla er lite uppdaterade. Både med kläck och äggkläckare.

Jag skulle ju uppdatera er om nästa kläck och om äggkläckaren.

Vi fick ihop:

5 av 6 CL
1 av 4 Blomme :(
7 av 8 Bresse
6 av 6 Hedemora varav två mörkbenade :)

Vi kollade äggen som inte kläcktes och av dem var det ett fullgånget foster som inte kommit tillkläckning (blomme). Resten var inte befruktade eller inte ens kommit igång.

Grannen som lånade min ”gamla” kläckare fick 3 av 6 ägg och hade väldigt svårt att få upp fukten under kläckning, trots svampar och hela botten med vatten.

Min nya kläckare har fungerat felfritt nu när jag tejpat luckan i väntan på helt ny lucka. Jag testade också svampar när jag inte fick upp fukten i den heller men det fungerade inte. Lösningen på problemet var att vika ”solfjädrar” av tidningspapper där undersidan låg i lågt vatten och resten över ytan. Det fungerade skitbra.

De små äggen hos hönorna (där man ju helst vill ha sina ägg) har hållt sig på 7 stycken av de 10 jag började med, tills nu. Idag hittade jag ett krossat ägg med ett nästan fullgånget foster som andades men blödde rejält. Fram till att fodring och vattning av hönsen var klar hade den dött. Det var helt klart ett hönsmisstag för det var ingen klassisk kläckning. Det syntes på äggets sprickor.

Om nu detta fungerar så blir det hönsmammor nästa år för alla eventuella avelsägg (vi behöver nog inte fylla på nästa år dock) men troligen inte för de 40 slakthönsen som vi troligen även nästa år kommer att ta fram. Det blir för mycket kycklingar hos hönsen.
 
Så har kycklingarna kläckts! Lovis tog över efter Brandy och Filippa som ”höll” i ca en vecka bara. Det är alltså Lovis som är mamma till de två kycklingarna som blev och hon är en fantastisk mamma.

Hon bodde i redet i ca 3 dagar sedan flyttade jag ner henne och barn, samt ägg till golvet i egen inhägnad. Där låg hon kvar på äggen i två dagar innan hon lämnade dem.
Jag kollade de kvarvarande äggen och ingen av dem hade något i sig.

Så...på det stora hela är det ju tråkigt att det blev endast 20% kläckningsresultat men jag är väldigt nöjd med att Lovis visade sig vara en så bra mamma.
När besättningen ska bytas ut till viss del så blir ju Lovis självklart kvar.

Nästa steg är ju att öppna den mindre buren och se om de kan bo med de andra. Vad tror ni...en vecka....två?
 
Jaha, då testade vi att introducera barnen och Lovis igår kväll när alla gått och lagt sig. Det gick inte bra!

Det var tur att vi var där och hade lite koll och kunde hjälpa upp situationen.

Vi börjardemed att öppna inhägnaden så hon kunde välja själv att gå ut och det gjorde hon. Kallade på de små och de hann inte komma ut till henne förrän Daniella flög ner till buren och började jaga de små och picka på dem. Lovis försökte samla ihop dem men var inte tillräckligt arg på Daniella.

Min älskade tupp flög ner, landade mitt i kalabaliken men fattade inte att Daniella var dum. Han tog istället på sig papparollen som mathittare och berättade med stor entusiasm att här fanns det mat för de små.
Så duktig pappa men lite fel i situationen. Gullepojken.

De små hamnade på olika ställen och mamma Lovis var förtvivlad. Vi fick ut Daniella ur buren där hon var, men hon jagade den lilla som hamnade utanför.
Tuppen var kvar i buren men ville inte ut så jag fick tyvärr ta tag i hans gump och släpa ut honom så Lovis och barn kunde återgå till sitt lugn.

Nu är frågan.....hur gör jag?
Man märker ju att Lovis vill ut och visa världen men där ute är det ju omöjligt. Hon är trygg med de små så fort kompostgallret är på plats igen.

Min nya fundering är att fixa ett litet hus och hage till dem som jag ställer i hönsgården.
Detta blev lite krångligare än jag hoppats på men ändå något jag haft i bakhuvudet för säkerhets skull. Jag vill helst inte ta bort dem helt för att sedan återintroducera Lovis till gänget med de eventuella problem det kan tillföra.
 
Kan berätta att våra dinosaurier (slaktkycklingarna) frodas och blir skitfina. De är nyfikna, alerta och jätteroliga.

De flyttas i en flyttbar hönsgård varje dag och får nytt gräs och massor med mat. Vi har en stor trädgård där den stora ”buren” (hönsgården) kan flyttas i ca 1-2 veckor till medan de behöver värmelampan. Sedan flyttas de ut till stora ängen. Perfekt!!
 
@Efwa Jag har gjort på lite olika sätt. Antingen har de gått i en egen utebur bredvid de andra hönsen. Då känner de varandra och när kycklingarna är tillräckligt stora så flyttar vi över dem.

Hur stora är dem? Kommer de igenom kompostgaller?
Har man lite större så kan mamman ta sats och hoppa över och kycklingarna kan gå igenom. Blir de jagade så hinner de sätta sig i säkerhet genom att springa igenom och tillbaks.
Alternativt att lägga ordentligt med ris/grenar mitt på gården och i huset så att de kan gömma sig bland grenar om de så önskar. Det är rätt smidigt, för efterhand som de växer så sitter de gärna på grenarna och trycker under natten. Smiter de in bland grenarna så är höns sällan så rabiata att de fortsätter.
 
@Efwa Jag har gjort på lite olika sätt. Antingen har de gått i en egen utebur bredvid de andra hönsen. Då känner de varandra och när kycklingarna är tillräckligt stora så flyttar vi över dem.

Hur stora är dem? Kommer de igenom kompostgaller?
Har man lite större så kan mamman ta sats och hoppa över och kycklingarna kan gå igenom. Blir de jagade så hinner de sätta sig i säkerhet genom att springa igenom och tillbaks.
Alternativt att lägga ordentligt med ris/grenar mitt på gården och i huset så att de kan gömma sig bland grenar om de så önskar. Det är rätt smidigt, för efterhand som de växer så sitter de gärna på grenarna och trycker under natten. Smiter de in bland grenarna så är höns sällan så rabiata att de fortsätter.

Bra med lite nya infallsvinklar!

De kommer dagsläget inte ut och in ur kompostgallret då jag har finmaskigt nät nertill. Vi har också galler uppepå eftersom de andra hoppar ner från pinnarna annars. Det var så tuppen kom ner till dem och visade maten.

De är nu ca 1,5 vecka och ganska små jämfört med alla andra kycklingar vi haft, dock alerta och pigga/snabba.
De verkar kanske lite för unga för att få en så stor vy att de uppfattar var de kunde gömma sig, så det med grenar kanske får vänta lite?

Jag funderar en stund och uppdaterar sedan.
 
Bra med lite nya infallsvinklar!

De kommer dagsläget inte ut och in ur kompostgallret då jag har finmaskigt nät nertill. Vi har också galler uppepå eftersom de andra hoppar ner från pinnarna annars. Det var så tuppen kom ner till dem och visade maten.

De är nu ca 1,5 vecka och ganska små jämfört med alla andra kycklingar vi haft, dock alerta och pigga/snabba.
De verkar kanske lite för unga för att få en så stor vy att de uppfattar var de kunde gömma sig, så det med grenar kanske får vänta lite?

Jag funderar en stund och uppdaterar sedan.
Är de så små hade jag väntat en månad. Tycker höns har en förkärlek för att trampa på andras kycklingar? :cautious:

Jag har ett par kaninburar från det att min syster var liten och höll på med kaninhoppning, tycker det är perfekt att ha dem i en hög kaninbur. Lyfta ur dem och låta dem vara ute i en komposthage (brukar spara gamla lakan och lägga runt om och ha en över som tak, sätter fast med klädnypor). Lyfter man in och ut dem var dag i en- två månader så tycker jag att de brukar hålla sig lagom tama även som vuxna. Mamman brukar finna sig i det eftersom hon lär sig att de får komma ut.

Sedan åker de ut och går bredvid i uteburen så de introduceras till de vuxna som är bredvid. Beroende på hur många höns vi har så släpps de över med mamman efter en vecka, eller så släpps mamman över om vi har många och de får vänta någon månad till.
Är det trångt så blir det mer stressat för dem små och då vill jag att de är äldre.

Det låter kanske invecklat men brukar funka bra, jag vill gärna ha så att mina höns är lite lagom tama dessutom om man någon gång behöver behandla dem för fotskabb eller parasiter.
 
30576

Hönshus håller på att byggas! :D har fått tag i genbanksansvarig för Hedemorahöns som ska sälja en liten flock till mig. Men förutom själva bygget med inredning och hönsgård, vad behöver jag tänka på innan jag hämtar hem dom? Någon bok jag "måste" läsa/ha? Vilket foder bör jag börja med? Kommer ha spån på golvet, något annat jag behöver handla? Tips, tips, tips tack! :D och hur får jag hem fem hönor + en tupp? Kartong? Hundbur? Hästtransport? Lösa i knät? :rofl:
 
Denna gillar jag!
Vad kul och vad ordentligt ni gör det. 😊
Hämta hem dem i stängd kartong, jag brukar lägga gammal handduk i botten så de inte halkar omkring. Tror de är lugnare när de är instängda, alternativt katt ur med handduk över.

Hur har ni tänkt med gård, ska de gå lösa också?
 
Denna gillar jag!
Vad kul och vad ordentligt ni gör det. 😊
Hämta hem dem i stängd kartong, jag brukar lägga gammal handduk i botten så de inte halkar omkring. Tror de är lugnare när de är instängda, alternativt katt ur med handduk över.

Hur har ni tänkt med gård, ska de gå lösa också?
Tack!
Dom ska främst gå lösa, men vi ska bygga en ordentlig hönsgård så dom kan vara ute när vi inte är hemma också. :) hur stor kartong? En till varje höna? Flyttkartong? Banankartong (då borde det rymmas sex stycken inne i min bil, dom ska åka drygt 1h)?
 
Tack!
Dom ska främst gå lösa, men vi ska bygga en ordentlig hönsgård så dom kan vara ute när vi inte är hemma också. :) hur stor kartong? En till varje höna? Flyttkartong? Banankartong (då borde det rymmas sex stycken inne i min bil, dom ska åka drygt 1h)?
Jag har "packat" mina i flyttkartonger, beroende på storlek 2-3/låda.
 
Det händer grejer i Hönstråden!!! :up: Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!

Undrar hur gamla era tuppar har blivit? Tuppen Gullan börjar bli lite stelbent nu och jag funderar på framtiden... Han är en fantastisk flockledare, så jag tar inte in någon ny förrän han är borta, men hur gamla brukar de bli innan man får ta bort dom/de dör själva. Obs, inga rekordåldrar nu, utan ”vanliga” tuppar, där de tas bort pga att de inte längre kan sköta sin uppgift som tupp på olika sätt.
 
Det händer grejer i Hönstråden!!! :up: Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!

Undrar hur gamla era tuppar har blivit? Tuppen Gullan börjar bli lite stelbent nu och jag funderar på framtiden... Han är en fantastisk flockledare, så jag tar inte in någon ny förrän han är borta, men hur gamla brukar de bli innan man får ta bort dom/de dör själva. Obs, inga rekordåldrar nu, utan ”vanliga” tuppar, där de tas bort pga att de inte längre kan sköta sin uppgift som tupp på olika sätt.

Tuppar brukar kunna bli tio år
Det händer grejer i Hönstråden!!! :up: Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!

Undrar hur gamla era tuppar har blivit? Tuppen Gullan börjar bli lite stelbent nu och jag funderar på framtiden... Han är en fantastisk flockledare, så jag tar inte in någon ny förrän han är borta, men hur gamla brukar de bli innan man får ta bort dom/de dör själva. Obs, inga rekordåldrar nu, utan ”vanliga” tuppar, där de tas bort pga att de inte längre kan sköta sin uppgift som tupp på olika sätt.

Det är som med mänskliga gubbar, dom åldras olika. Min första hade bara ca 30 % befruktning av äggen då han var sex år. Arkman däremot har nyss blivit far till en stor kull och han är lika gammal. En del har flera tuppar och då gör det ju inget om den äldste mest liknar han i Cornelis berömda visa:D
 
Tack!
Och @Pilot , boken är genast beställd! :D
På tal om huset, så är planen ett sedumtak (om vi listar ut hur man gör), tjärat virke och en liten altan också! :love:
Du får hålla oss uppdaterade på hur bygget går! Låter som om det kommer bli hur bra som helst!

Ett tips, som ni säkert har koll på, är att se till att ha bra ventilation som klarar damm och inte kloggar igen på direkten.
Försök täta alla springer och se till att det är lättvättat så att man både slipper ohyra och underlättar vårstädningen.
Angående foder så är det ju vad man föredrar, på våra funkar GG basfoder bra och så köper vi deras mix med helsäd och blandar ut för att de älskar det.
 
Det händer grejer i Hönstråden!!! :up: Kul med alla kläck, hönshusbygge mm!!!

Undrar hur gamla era tuppar har blivit? Tuppen Gullan börjar bli lite stelbent nu och jag funderar på framtiden... Han är en fantastisk flockledare, så jag tar inte in någon ny förrän han är borta, men hur gamla brukar de bli innan man får ta bort dom/de dör själva. Obs, inga rekordåldrar nu, utan ”vanliga” tuppar, där de tas bort pga att de inte längre kan sköta sin uppgift som tupp på olika sätt.
Jag brukar vilja byta blod och byter därmed tupp. Så efter en 3- 4 år så brukar de bli utbytta. Jag har för mig när jag tittade upp när fertiliteten blir sämre är det då någon gång. Är det en bra tupp som tar hand om hönorna så kan det ibland räcka med att skaffa en ny och ha kvar den gamla. Tycker att det dock inte ovanligt att de tuppar till sig och så har man slagsmål, så ibland är det ändå lugnast att byta.
 
Tuppar brukar kunna bli tio år


Det är som med mänskliga gubbar, dom åldras olika. Min första hade bara ca 30 % befruktning av äggen då han var sex år. Arkman däremot har nyss blivit far till en stor kull och han är lika gammal. En del har flera tuppar och då gör det ju inget om den äldste mest liknar han i Cornelis berömda visa:D
Ok! Ja, fertiliteten har ju redan sjunkit, han har sina favoriter och de andra får vara utan... Men han är ändå mån om dom och visar mat och så.
Eftersom jag inte vill ha egna kycklingar på ett tag så gör det ju inget. Då kan jag se fram emot flera år till med världens bästa flockledare!

Tack för svar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp