Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Efwa

Tack för svar!
Idag när jag skulle släppa ut dom ur rastgården var hon ute med de andra men efter att jag öppnat grinden gick hon in och lade sig i redet. Hon verkade protestera högljutt för resten av flocken gick tillbaka in i inhägnaden. Redet har varit tomt hela förmiddagen. Gick in och kollade efter ett tag och fann henne i redet med hela näbben full av äggula. :meh: Verkar som att hon haft sönder och ätit upp sitt eget ägg. Happ. Ska lägga in ett hårt redägg och sen hålla tummarna för att hon lär sig att ge fan. Men det kanske är svårt? Verkar som att det enda alternativet annars är att nacka.
Hade det bara varit aggressiviteten så hade jag nog avvaktat, men tydligen äter hon ägg. Det hjälper inte att ge henne hårda redägg och det finns risk för att de andra tar efter. Därför skulle jag nacka henne direkt.
 
Hade det bara varit aggressiviteten så hade jag nog avvaktat, men tydligen äter hon ägg. Det hjälper inte att ge henne hårda redägg och det finns risk för att de andra tar efter. Därför skulle jag nacka henne direkt.

Vi har nu fått flera trasiga ägg och kommit fram till att en av hönorna lägger ägg med mycket tunt skal. Så vi avvaktar eventuell nackning tills vidare.
 
Vi har nu fått flera trasiga ägg och kommit fram till att en av hönorna lägger ägg med mycket tunt skal. Så vi avvaktar eventuell nackning tills vidare.
Värm äggskal i ugnen tills de är riktigt torra, låt dem svalna och krossa fint och blanda i fodret om du inte har tillgång till musselskal. :idea:
 
Kopierar rakt av vad jag skrev till mina höns uppfödare:

Hej! Jag har haft besök av en mindre rovfågel idag. Det blev ett jävla liv och jag kastade mig ut. På bron så hade han fått tag på Luna, jag fick in ett klockrent kast med en skruvmejsel. Jag tycker Luna ser okej ut, jag har inte tagit i henne, men jag ser inte blod någonstans, bara en massa fjädrar. Det tog max 20 sekunder innan jag var ute. Jag har dock borta fyra höns. Hur ska jag göra nu? Jag har försökt locka fram dom.

Jag skulle tro att det var en ormvråk på besök efter lite googling, den var definitivt för liten för att lyfta med en höna. Men den kanske provar igen? Vi ska försöka köpa en attrapp (?) Och ta ut en radio.

Vad har ni för erfarenheter? Hur länge kommer hönsen att gömma sig? Dom tre som jag har hittat gömmer sig på bron. Luna har ätit majs med god aptit och verkar som vanligt.
 
Vi är en höna kortare :(.
Låg och vilade bredvid sonen när det knackade på dörren. Var grannarna - som sa att deras hund tagit sig in på vår gård (vi har staket runt hela) och gett sig på en höna.
Hönan hittades, blåslagen och öm men "bara" ett par ytliga sår. Tog in henne i en gammal kaninbur inne.
Gick iväg 5-10 minuter och hämtade mjölmask och kom in och fann henne död. Hade funderingar när jag hittade henne om vi skulle ta bort henne direkt, men tänkte hon får en chans att hämta sig från chocken. Men hon var nog skadad inuti. Så nu har jag dåligt samvete att hon fick självdö.
En av våra fina creme legbar.

Fick i alla fall en summa pengar swishade av grannen som äger hunden. Samma hund som för två år sen gav sig på våra höns....då fick vi aldrig nån ersättning fastän vi bad om det.
 
När man räknar på hur stort höns behöver, räknar man bara på själva hönshuset eller på hönsgården också? Vill vara ha 2-3 stycken och tänkte om jag kunde använda mitt gamla utedass som hönshus. Det är cirka 1 kvm i golvyta.
 
När man räknar på hur stort höns behöver, räknar man bara på själva hönshuset eller på hönsgården också? Vill vara ha 2-3 stycken och tänkte om jag kunde använda mitt gamla utedass som hönshus. Det är cirka 1 kvm i golvyta.
En kvadrat räcker då dom kan gå ut. Men fixa bajsbräda under sittpinnen. Du kan ha en hylla med mat och en annan med vatten. Jag har en jättebra vattenvärmare med termostat från LG-produkter som jag haft i många år.
 
Jag tycker 1 kvm låter lite, men samtidigt beror det på utemiljön. När här regnar och blåser på tvären är inte våra så glada i att gå ut.
 
Nu har grannens hund bitit ihjäl en höna igen!!! Är så är så jag kokar. Stackars hönsen!! Sån stress och smärta. Vi har inhägnad tomt, hönsen var på tomten och hundfan tog sig in.
Tre gånger totalt, två gånger på en vecka. Funderar på att polisanmäla.
 
Nu har grannens hund bitit ihjäl en höna igen!!! Är så är så jag kokar. Stackars hönsen!! Sån stress och smärta. Vi har inhägnad tomt, hönsen var på tomten och hundfan tog sig in.
Tre gånger totalt, två gånger på en vecka. Funderar på att polisanmäla.

Men förbannade grannjävlar?! Har de inte eget staket som håller hunden inne?? Höna eller ej så är det ju inte heller tillåtet att hunden springer omkring som den vill heller. Jag hade blivit skogstokig.
 
En liten fundering...
Jag var på en strand tidigare i sommar, där det låg stora mängder musselskal.
Kan man ta med sig lite sånt och ge till hönsen?
(är det tillåtet att ta det och är det lämpligt att ge?)
35436
 
En liten fundering...
Jag var på en strand tidigare i sommar, där det låg stora mängder musselskal.
Kan man ta med sig lite sånt och ge till hönsen?
(är det tillåtet att ta det och är det lämpligt att ge?)
Visa bifogad fil 35436
Granngården säljer musselskal till höns så det kan inte vara skadligt på något vis. Jag vet inte om det är tillåtet men jag skulle skölja det noga innan jag gav dem det. En hink kan knappast någon bli upprörd över?
 
Granngården säljer musselskal till höns så det kan inte vara skadligt på något vis. Jag vet inte om det är tillåtet men jag skulle skölja det noga innan jag gav dem det. En hink kan knappast någon bli upprörd över?
ingen lär ens märka om man tar med sig några liter av det...
35441

Frågan är väl bara vad lagen säger om det - kan ju vara bra att veta, tänker jag...
 
Nu har grannens hund bitit ihjäl en höna igen!!! Är så är så jag kokar. Stackars hönsen!! Sån stress och smärta. Vi har inhägnad tomt, hönsen var på tomten och hundfan tog sig in.
Tre gånger totalt, två gånger på en vecka. Funderar på att polisanmäla.
Jag skulle absolut överväga det. Men när det gäller en granne är det väl alltid enklast att prata först. Fråga grannen hur han har tänkt hantera detta för att det ska vara omöjligt att hända igen. Känns det som att inget kommer hända, polisanmäl. Jag skulle vara rabiat.

Mvh sitter ute halva dagarna för att vakta hönsen pga av den jävla rovfågeln som har besökt oss två gånger denna vecka.
 
Jag tycker 1 kvm låter lite, men samtidigt beror det på utemiljön. När här regnar och blåser på tvären är inte våra så glada i att gå ut.
Utedelen skulle isåfall vara skyddad. Ligga längst med husväggen och på andra sidan är det en häck. Men får ta mig en funderare. Har dock haft kaniner där utan problem, nästan helt torrt och skyddat.
 
Här jobbar vi på med att hinna slakta innan det blir lite för mycket könsmogna tuppar.
De skulle väl egentligen slaktas för ca 2-3 veckor sedan men att plocka 20-40 höns för hand är inget vi vill. Plockmaskinen byggs på av mannen men det fattades ett kullager som var svårt att få tag i.

Sedan har vi bestämt att ge bort vår fantastiska tupp.En extremt fertil herre som är bra med kycklingar, ungfåglar och höns och visar ingen aggressivitet mot folk eller barn, oavsett klädval på någon.
Varför? Kan man ju undra.

Vi vill ha lite fler tuppar då 18 höns till en tupp är lite i överkant för att hinna vakta alla och vi skulle kanske vilja ha 2-3 till.
Han är dock en ensamtupp verkar det som. Nu när de andra börjat växa upp är han en jagare (som tur inte en dödare så länge de andra springer undan) men de får inte riktigt röra sig någonstans och den förra fick inte gå ut ur hönshuset på 2 månader innan jag hittade nytt hem då jag tyckte även den var en fantastisk tupp snällmässigt.

S.....Herr Grå (som jag gillar och känner redan nu kommer bli saknad) kommer att flytta ut till skärgården till sju hönor och leva till han är gammal. Och jag tror han passar bättre där.

De hade en extremt elak tupp så, även om jag inte har några problem att slakta mina tuppar oavsett hur bra/dåliga de är, så känns det som om de behöver en bra tupp och denna känner vi tillräckligt bra för att nästan kunna garantera det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp