Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade tur att jag var nere vid hönsgården idag när jag hörde ett förfärligt liv. En av hönorna gav sig då på orp-kycklingen, hon fick ett bra tag i stackaren som skrek i högan sky.
Usch så elaka höns är mot varandra ibland :(.
 
Visst var det någon som hade haft höna med sur kräva nyligen?
Har försökt söka men hittar inte.
Några tips på hur man bäst tar hand om hönan?
 
Visst var det någon som hade haft höna med sur kräva nyligen?
Har försökt söka men hittar inte.
Några tips på hur man bäst tar hand om hönan?



Jag kommer inte ihåg om det var någon här som hade det. Jag hade full kräva med stopp.
Det finns miljoner filmer på YouTube hur man kan göra. Det heter ”sour crop”. Börja där.
 
Måste fråga - vi har fyra hönor (+tupp) och tämligen god koll på vilken individ varje ägg tillhör samt vem som värper när ( fördelen med semester när man kan sitta och prata med hönsen och gå och plocka äggen så fort hönan lämnat huset och redet). Imorse hittade jag ett trasigt ägg nedanför sittpinnen istället för i redet. Hur kommer det sig? De sitter bara på pinnarna när de sover. Kan de värpa i sömnen? Låter helt orimligt. Någon som varit med om något liknande?
 
Måste fråga - vi har fyra hönor (+tupp) och tämligen god koll på vilken individ varje ägg tillhör samt vem som värper när ( fördelen med semester när man kan sitta och prata med hönsen och gå och plocka äggen så fort hönan lämnat huset och redet). Imorse hittade jag ett trasigt ägg nedanför sittpinnen istället för i redet. Hur kommer det sig? De sitter bara på pinnarna när de sover. Kan de värpa i sömnen? Låter helt orimligt. Någon som varit med om något liknande?
Jag har. Dom har helt enkelt lite dålig timing. Ägget blev klart och ville ut innan det var morgon och dags att värpa. :laugh:
 
Måste fråga - vi har fyra hönor (+tupp) och tämligen god koll på vilken individ varje ägg tillhör samt vem som värper när ( fördelen med semester när man kan sitta och prata med hönsen och gå och plocka äggen så fort hönan lämnat huset och redet). Imorse hittade jag ett trasigt ägg nedanför sittpinnen istället för i redet. Hur kommer det sig? De sitter bara på pinnarna när de sover. Kan de värpa i sömnen? Låter helt orimligt. Någon som varit med om något liknande?

Jadå, det händer lite då och då. De som lägger i bajsbrädan verkar mer vara skinnägg som ibland dyker upp (dock väldigt sällan). De som lägger nedanför redena eller ute i hönsgården verkar mer vara som @Unafraid skriver; det liksom vill komma ut och de hinner inte.

Det händer då och då men inte så ofta. Tror att unga också kan hamna lite utanför då de inte vågar ta plats i redena ordentligt.
 
Våran första kull har redan hunnit bli 10 veckor gamla. Vi hade tur och 6 av 8 var hönor. Så vi sålde 3 stycken som flyttade i lördags. Blev genast lite lugnare i hönsgården igen, 8 stycken små projektiler som springer omkring och piper märks helt klart. De andra 3 hönorna får stanna, bland annat den grå på bilden nedan. De två tupparna får vara på lite mer tillväxt så får vi se om någon är intresserad annars är jag lite sugen på att behålla den som är mörk för den verkar bli så himla fin. Men vi får se! Annars blir det slakt längre fram. Fasar verkligen för det. Äter ju inte ens kött. 😅

Sambon gav mig en kläckare i 30-års present också. Så jag var ju tvungen att prova den också, även om jag egentligen tycker det börjar bli sent på säsongen. Så i den ligger det nu 8 ägg som jag köpt från en tjej som har lite mer grått/svart och mörka kammar i sin lilla flock. Så hoppas på ett par stycken där i alla fall... sen får det kanske vara stopp. Jag frågade sambon om han insåg att med en kläckare kommer det även komma beställningar på fler hönshus och gårdar 🙈

thumbnail_20200804_175921.jpg
 
Våran första kull har redan hunnit bli 10 veckor gamla. Vi hade tur och 6 av 8 var hönor. Så vi sålde 3 stycken som flyttade i lördags. Blev genast lite lugnare i hönsgården igen, 8 stycken små projektiler som springer omkring och piper märks helt klart. De andra 3 hönorna får stanna, bland annat den grå på bilden nedan. De två tupparna får vara på lite mer tillväxt så får vi se om någon är intresserad annars är jag lite sugen på att behålla den som är mörk för den verkar bli så himla fin. Men vi får se! Annars blir det slakt längre fram. Fasar verkligen för det. Äter ju inte ens kött. 😅

Sambon gav mig en kläckare i 30-års present också. Så jag var ju tvungen att prova den också, även om jag egentligen tycker det börjar bli sent på säsongen. Så i den ligger det nu 8 ägg som jag köpt från en tjej som har lite mer grått/svart och mörka kammar i sin lilla flock. Så hoppas på ett par stycken där i alla fall... sen får det kanske vara stopp. Jag frågade sambon om han insåg att med en kläckare kommer det även komma beställningar på fler hönshus och gårdar 🙈

Visa bifogad fil 55573

Åhh , vad fin liten höna.

Jag tror inte heller sambon förstod vad han gjorde. :nailbiting: :D

Min man han bara suckar och hjälper med byggen. Jag är så djävla såld på fåglar!
 
Åhh , vad fin liten höna.

Jag tror inte heller sambon förstod vad han gjorde. :nailbiting: :D

Min man han bara suckar och hjälper med byggen. Jag är så djävla såld på fåglar!

Jag frågade om han visste vad han gjort. Samtidigt som jag tindrade med ögon över min present. Hans svar var att han var väldigt glad över att jag var glad men att han kanske inte riktigt förstått vad han gjort... Ooopsie. Men han brukar så gärna bygga och han älskar ju dom små fjäderfäna lika mycket som jag egentligen! ;) :D
 
Jag frågade om han visste vad han gjort. Samtidigt som jag tindrade med ögon över min present. Hans svar var att han var väldigt glad över att jag var glad men att han kanske inte riktigt förstått vad han gjort... Ooopsie. Men han brukar så gärna bygga och han älskar ju dom små fjäderfäna lika mycket som jag egentligen! ;) :D

Jag tror min man också gör det.......
 
Hönsen varnade mer än vanligt, så jag gick ut på bron. Precis då passerar en rovfågel bara 10-15 meter ifrån mig. Ung duvhök? Jag skrek och klappade händerna och förhoppningsvis blev hen förskräckt och kommer inte tillbaka. Jag tror dock att jag lyckades bättre förra året, då jag kastade en skruvmejsel och fick in en fullträff :laugh:
 
Hönsen varnade mer än vanligt, så jag gick ut på bron. Precis då passerar en rovfågel bara 10-15 meter ifrån mig. Ung duvhök? Jag skrek och klappade händerna och förhoppningsvis blev hen förskräckt och kommer inte tillbaka. Jag tror dock att jag lyckades bättre förra året, då jag kastade en skruvmejsel och fick in en fullträff :laugh:

Wow! Den fullträffen hade man velat se IRL.
 
Tjoho, nu ska jag (äntligen) också starta egen genbanksuppfödning av blommehöns! Har lagt beställning på höna med hela tio nykläckta kycklingar att hämta så fort det passar. :love: Har ju den gamla Huliganhönan Hönansson (som också är genbank) men hon har alltid haft för många upptåg för sig för att ha ro att ruva. Och det där med ruvning brukar ju ofta inte vara blommehönsens bästa gren.

Har varit i valet och kvalet om jag bara skulle ta några icke genbank och maskinkläcka kycklingar men tycker inte det känns riktigt som samma grej. I så fall hade det hellre fått blandas upp med någon mer ruvvillig ras, men samtidigt vill jag ju vara med och bevara blommehönsen.

Så kan jag nu få en ung och frisk äkta blommehöna, och förhoppningsvis några av kycklingarna som har ärvt goda ruvanlag så skulle det ju vara helt fantastiskt roligt.
 
Idag blev det lite utrensning bland tupparna, mycket tidigare än andra år. Men, Nazgul har hela tiden varit före sin tid i allt och således även könsmogemässigt.
Fem Nazgul som jagade de yngsta fyra och två stora ordinarie som jagade de vanliga hönsen.
En viss stress var det under under den senaste veckan.

Vi tog fyra av de fem Nazgul-tupparna idag och hoppas den sista går ihop med våra andra två men det får tiden utvisa.
Man vet vad man har men inte vad man får. Han har dock visat stor omsorg om hönorna när han redan som 2-månaders började visa hönorna mat, vilket tog de andra två, ett år.
Med det kan dock de sämre sidorna också komma tidigt men den som lever får se.
Vi kan alltid ta nya beslut.

De två unga tupparna i stallet tog vi också, lite väl tidigt men nu ska allt knytas ihop till hösten och de hade ingen plats just nu annat än att just ta upp plats.
De får bli en lätt middag för två istället.

Lugnet under dagen efter slakt av en massa tuppar är uppenbar, så vi hoppas att det håller sig så.
 
@Efwa älskar att du kallar dem nazgul 😂

Vi får förhoppningvis snart kycklingar här hemma! Om jag räknat rätt så borde det vara 21 dagar på måndag :bump:
Våra reden hänger ca 25cm upp, men vi har plastbackar i dem. Jag har tänkt att när första kycklingen är kläckt så lyfter jag ner höna + rede och allt på golvet till en kompostgallerhage. Vad tror ni om det?
 
En kyckling ute och en till som slagit hål på sitt ägg :love: det tredje ägget såg helt ut ännu, men ville inte lyfta på det för att kolla närmare. Positivt överraskad av min lite skygga och hittills ganska pickiga höna, jag fick lyfta henne för att kika lite snabbt, utan någon större protest 😃
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp