Bukefalos 28 år!

Hönsvetenskap?

Sastra

Trådstartare
Dagens fundering! :D
Tv 4 visar en film om Emil i Lönneberga idag, den där Emil och grisen och tuppen äter jästa körsbär från Fru Petrells körsbärsvin. I filmen "svimmar" hönorna och ligger alldeles utslagna tills Lilla Ida petar på dem. HUR bär man sig åt för att få hönor att spela döda? Någon fågelkunnig här inne som kan lösa mysteriet? :cool:
 
Sv: Hönsvetenskap?

Om du tar en höna och försiktigt håller den liggande och försiktigt tar bort händerna så ligger den kvar. Dock brukar de flaxa iväg ganska snabbt så jag kan tänka mig att det var ett pyssel med att filma det!
 
Sv: Hönsvetenskap?

Fånga dem och lägg den ner, rita sen ett streck från dess öga och utåt så kan du hypnotiser den att ligga kvar.
Höns lägger sig ner och spelar döda när de blir skrämda av tex rovfåglar. Detta funkar dock dåligt på burhöns....
 
Sv: Hönsvetenskap?

hi hi..så gjorde jag med mina höns när jag var liten för att impa på kompisar..
 
Sv: Hönsvetenskap?

Jag åsså

När vi flyttade till gård ingick tre dvärghöns och en tupp. Hönorna döptes snabbt till Vera, Ellen å Cecilia, gissa vilket program jag fick det ifrån:confused:

Vera satt ofta till hööööger om Ellen och baaakom Cecilia.

Ja just det tuppen hette Jakob efter min farfar..
 
Sv: Hönsvetenskap?

Du kan få en höna att lägga sig ner genom att ta ett grässtrå framför den och få hönan att uteslutande titta på det sen lägger du ner grässtrået och hönan följer efter.
 
Sv: Hönsvetenskap?

Snorpar lite och frågar vidare.
Har någon någonsin sett tecken på någon form av intelligens hos hönor? Seriöst frågat alltså för jag vill gärna bli överbevisad.

Vi har 15 st höns och jag har aldrig sett maken till ointelligenta varelser.
Efter att ha varit hönsägare i ett halvår har jag insett att hönor är:
Ointelligenta till max.
Skitaktiga.
Skräniga. Klagar hela tiden och låter som en skock kärringar.
Stygga med varann.
Inte ens söta/vackra.

Tur att de lägger ägg...........
 
Sv: Hönsvetenskap?

Intelligens vet jag inte, jag tvekar ... däremot är det väldigt intressant att lära sig om höns flockbeteende.
Finns en bok som jag tror heter "Höns som hobby" där det är proffsigt beskrivet.
Kollade detta när vi hade höns och det var jättelätt att se, tuppen först, högsta hönset bredvid tuppen, sen kom de andra hönsen i ringar ut från dessa beroende på vilken rang de hade i flocken, längst ut hackkycklingen.
 
Sv: Hönsvetenskap?

Det är därför man har tupp - han får liksom stå för förnuftet - inte för att det finns så mycket mer där men han brukar se till så dom inte vimsar iväg och att dom tar skydd när höken kommer.
 
Sv: Hönsvetenskap?

Vad är intelligens? Höns har ju hjärna, och om dom använder den borde det väl innebära intelligens?

Skitaktiga? Nja, dom skiter där dom är, men dom kladdar inte ner sig själva (om dom är lösa ute).

Skräniga. Klagar hela tiden och låter som en skock kärringar? Tycker jag inte (lösa ute). Tupparna kan bli rätt irriterande vårmorgnar, men det får man stå ut med.

Stygga med varann? Vanligtvis inte (lösa ute!). Dom fixar till hackordningen någon gång ibland, och tupparna kan bli rätt tuffa mot varandra när dom börjar klättra i hierakin, men annars är det lugnt. Fr a i hönshuset, där dom har sina bestämda platser på pinnarna och nöjer sig med det.

Inte ens söta/vackra? Pja, som alltid i betraktarens öga. Jag har hört otaliga kommentarer i stil med "oh så vackra påsktuppar ni har". Nog tycker jag dom pryder sin plats på gödselstacken och i backarna runt husen.

LIA
 
Sv: Hönsvetenskap?

Håller med LIA på alla punkter och nog är mina höns vackra och trevliga! :love:
 
Sv: Hönsvetenskap?

Ja, intelligens mässigt är de överläggsna kalkoner. I alla fall de vi hade de låg ute i ösregn. Och undrade över varför de blev våtta. Fick tvinga in dem, Hönsen går i alla fall in själv.
Vackra beror på ras. Vem kan inte tycka att tex. chorsin eller plymot rock är vackra.
Elaka mot varanda, ja de måste ha en typp som håller ordning på dem om man har fler än fem. Hade vid ett tillfälle ingen tupp och innan vi fick tag på en nu hade de nästan hakat ihjäl en höna.
Låter mest när de lägger ägg. Eller när tuppen hittar något ricktigt gott.
 
Sv: Hönsvetenskap?

Så där jätte smarta kanske dom inte är. Men dom är hemskt roliga att titta på:)

Och jag tycker nog att dom kan vara både söta och vackra. Jag tycker om mina hönor, dom låter när man kommer och väntar snällt vid stängslet på att jag ska kasta in mat till dom. Sen är dom faktiskt personligheter dom med. Jag har en gammel höna (tror hon är nästa 8-9 år gammal) som bestämmer över dom andra. Ve den hönan som försöker äta före henne eller inte flyttar på sig när hon kommer:p. Så klart är hennes sitt plats närmast tuppen! Sen får dom andra sitta nedanför.

Hönor är kul djur, sen har dom ju en väldigt god bi produkt, ägg!

MVH Russin8
 
Sv: Hönsvetenskap?

:bow: Tack alla för svar, då har jag lärt mig något nytt om fjäderfän! Bara på buke :D
 
Sv: Hönsvetenskap?

Det är därför man har tupp - han får liksom stå för förnuftet - inte för att det finns så mycket mer där men han brukar se till så dom inte vimsar iväg och att dom tar skydd när höken kommer.

Om den inte är som min senaste tupp.. :d
När det kom en vessla och spanade in hönsen så sprang tuppen och gömde sig medan maffian (vi kallade hönsen så) jagade iväg vesslan.
På natten satt maffian på sittpinnen medan tuppen låg i äggredet. Behöver jag säga att det aldrig blev några kycklingar? :D
 
Sv: Hönsvetenskap?

Puffar upp denna tråd rejält nu bara för att jag känner mgi så tvungen att få berätta vad jag tycker...

Höns ÄR smarta! Det är rena bullshiten att de skulle vara korkade.
De har en hel rad olika sätt att kommunicera och... Jag har en dresserad tupp. ;) (har ej använt mat eller något)

Man märker inte hur kloka de egentligen är om man inte lägger ned riktigt mycket tid och har ett riktigt stort intresse för dem!

Så skit på att de skulle vara korkade! >_>
 
Sv: Hönsvetenskap?

KL

Det finns ju en del hönskunniga här inne och jag har en fråga jag inte hittat något bra svar på någonstans och det är hur gammal en höna kan bli? Vi har en höna (av lantras) som blir 10 år nu i vår och det tycker jag är rätt så gammalt, däremot vet jag inte om hon värper eller inte. Förutom henne har vi 3 stycken födda 03 och vi får på ett ungefär 2 ägg varannan dag på dessa 4 hönor. En fråga till, hur länge värper en höna?
 
Sv: Hönsvetenskap?

Rita ett krit strek på näbben på en höna och den ligger ner. Läste i boken bakom astrid lingrens filmer att det var så de gjorde.
Sedan söp de dem fulla, föra att de skulle vingla.

Visst man kan lära höns saker och de är smartare än andra djur.
Vet hur det var med våra vita kalkoner. De låg ute i rengnet och undrade varför de blev blöta.
Men man kan inte lära alla höns saker. Vi har haft höns som suttit på axeln på en och sånt, men skulle inte räckna dem till de smartaste djuren.
 
Sv: Hönsvetenskap?

12 är rekordet här, gammla lillan gick runt höns huset en dag och lade sig sedan ner. Äldsta tuppen vart 8, men den tog jag bort när han fick problem med att skita. Så det beror på hönan.

Värpnig, svårt att säga, vi har rätt många, så att det är svårt att säga vilken som gör vilket ägg.
Dock hade vi en höna, som vi med säckerhet visste att hon la tre ägg om året, under hella sin livstid. Åtta. De hade en väldigt speciel form. Men så var det en speciel höna. första två åren var hon tupp. Gal och allt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag börjar! Jag drömde sjukaste och äckligaste drömmen på länge! FY! Det började med att jag och älskling hade flyttat hem till...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Knuzze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp