Bukefalos 28 år!

Hönsvetenskap?

Sv: Hönsvetenskap?

JAg tror att det är som med alla djurslag, det finns de som är kloka och de som helt saknar hjärnceller.
En höna kan bli upp emot 20 år, beror dock på sköttseln och livets lott, liksom. Hade en höna som var strax under 20 ( även en duva som var 22 år) år och som klarade sig bra, men den var dock tamhöna och bodde i bur innomhus, liten dvärg.
En höna kan lägga ägg långt upp i åldern, men kan även sluta tidigt. Fortsätter den lägga ägg långt upp i åldern så brukar det bara minska med hur många antal ägg den lägger. Dock brukar befruktningen inte vara bra efter att de blivit typ 10 år. Ungefär som en kvinna, övergångsåldern, kroppen ändras... bla bla bla... ja ni förstår säkert.
Jag har haft många personligheter bland mina höns, har haft många som varit mer mänskliga än djuriska.
Det där med att höns skiter var som helst, jag har ett undantag, hade en liten kochinflicka som tyvärr bara levde ett par år. Hon satt på en stol om natten bredvid min säng, och levde på golvet på toaletten om dagen. Hon var för känslig för att vara ute. Hon älskade att bli tvättad, just pga att det sedan betydde att hon blev föntorrkad, hon lågi mitt knä och visste inte vad hon skulle göra av sig själv, så som hon njöt. Henne kunde jag ha upp i knäet i mer än en timme och om lämnade aldrig någon suvenir till mig, tyckte hon att det varade för länge innan hon fick låna dasset så blev hon rastlös och då släppte jag ner henne och hon gjorde vad hon skulle. Tyvärr fick hon klamydia i ögat och efter ett par kurer antibiotika så märkte vi att hon inte ville leva längre och vi avlivade henne.Hade en underbar vet som verkligen försökte hjälpa henne. Gud så frågande de var på apoteket när de läste receptet...... till sist, typ 4 gången jag var där så sa jag till redan innna - ja det är till en höna!
 
Sv: Hönsvetenskap?

Våra brahmor tycker jag verkar lite intelligentare än de andra. De har bl a lärt sig att smyga sig fram och stjäla mat ur folks händer på ett mycket utstuderat sätt...
 
Sv: Hönsvetenskap?

Våran äldsta höna blev 15 år och la ägg hela livet. Lilla Lotta :heart

Som nepita skrev innan så kan en höna bli uppåt 20 år.

Våra höns bajsar aldrig på en ... (det mesta av spillnignen ligger under deras pinne som de skiter ut under natten) Det kan hända en olycka när de är små kycklingar, precis som vilken bebis som helst. :P
En sak jag märkt är att de nog ogärna vill skita inne i hönshuset (de brukar gå ut i hönsgården) för ALLTID när jag plockar upp någon och går iväg med den någonstanns... Sätter den på gräsmattan elelr något så är det första den gör att lägga en korv... som att den passar på eller något. :D
 
Sv: Hönsvetenskap?

KL

Det finns ju en del hönskunniga här inne och jag har en fråga jag inte hittat något bra svar på någonstans och det är hur gammal en höna kan bli?



Förra året hade jag en som var 17 år, tyvärr blev hon ihjälbiten av en lösspringande hund som tog sig in i det gamla stallet där hon bodde.:mad:
 
Sv: Hönsvetenskap?

Snorpar lite och frågar vidare.
Har någon någonsin sett tecken på någon form av intelligens hos hönor? Seriöst frågat alltså för jag vill gärna bli överbevisad.

Vi har 15 st höns och jag har aldrig sett maken till ointelligenta varelser.
Efter att ha varit hönsägare i ett halvår har jag insett att hönor är:
Ointelligenta till max.
Skitaktiga.
Skräniga. Klagar hela tiden och låter som en skock kärringar.
Stygga med varann.
Inte ens söta/vackra.

Tur att de lägger ägg...........
Varför köper du en karta ägg istället , med den inställningen till dina höns?
Mina höns är vare sig skräniga, ointelligenta , stygga mot varann och jag måste säga att jo, de är vackra!
Har du ingen tupp, så skaffa det så det blir ordning i flocken om du nu ska dina skräniga fula äggproducerande fåglar kvar.
 
Sv: Hönsvetenskap?

Håller med dig fullt ut, tråkig inställning..Måste vara något fel, har aldrig uppfattat höns på det sättet, kanske en tupp ska till ja..

Nu var det måånga år sen vi hade höns, men dom var underbara! Av kycklingarna vi fick, behöll vi tre hönor, och en av dom var min favvo. Hon blev riktigt tam, satt på axeln, kom när mna kallade osv:)

Tyvärr tog sig en iller in i hönshuset(genom världens minsta hål!) o när vi nästa morgon öppnade hönsgården låg alla våra älsklingar med huvudet sepererat från kroppen:cry:

Men dom var underbara individer allihopa, tuppen vår låg oxå i redet kan jag meddela:p
 
Sv: Hönsvetenskap?

Jo, våra tuppar brukar också ligga och kuttra i redena ibland. :P
"Kooom hiit, här kan ni värpa!"

En gång när jag var liten kom mamma och jag på en tupp och en höna bakom en massa nässlor... När de fick syn på oss gick de där ifrån som inget hade hänt. När vi kom hem efter att ha varit och handlat så låg det ett ägg där bland nässlorna ändå. Så de hade troligen skuttat tillbaka till sitt lilla gömme när de visste att inte vi såg. ;)
 
Sv: Hönsvetenskap?

Japp!
Vid ett tillfälle kom min jättestora illerhane lös i stallet där mina höns går lösa .
Min lilla silkeshöna som då hade tre kycklingar förlorar en kyckling till illern ..
Vet inte hur men hon räknade tydligen ut att hennes resterande barn hade det tryggast hos kattmamman som just fått ungar så hon tog kycklingarna dit o placerade dom hos kattungarna medans hon satt på lådkanten o spanade o kattmamman satt bredvid.


Övriga raserna jag har är urbota korkade dock .
 
Sv: Hönsvetenskap?

Oj... Mina katter hade slukat de små bollarna på en gång! =O Vilken snäll kisse ni har. ^^

Jag tror inte det spelar någon roll vilken ras det är. De är individer precis som oss och vissa är smartare än andra.
Själv har man över 50-60 höns och jag kan inte se något tecken på att de är korkade. (ELLER JO, 4 UNDANTAG OCH DE ÄR INTE FÖDDA PÅ MIN GÅRD... En utav dem har blivit klokare nu i alla fall sedan hon rymde och var borta ute i skogen i över en vecka... Hon var helt omöjlig att få tag på (en islänsk höna - urhöna och fan vad de flyger!). En dag hade någon hittat henne, troligen var hons å svag så hon inte orkade fly och de hade kastat in henne i hönshuset.

Jag tog undan henne och lät henne äta upp sig och nu är hon jättesnäll... Hon är inet så tam som mina övriga men hon flyr inte från en åtminstone och man kan ta upp henne utan att hon egr ifrån sig ett dödsskrik... Hon kanske har fattat att människan inte är ett monster nu. ;) De andra te fladdermajorna vet jag inte ens om det 'är en idé att försöka tämja för de är alldelles för vilda.
 
Sv: Hönsvetenskap?

Mycket roligt att se den här gamla tråden som jag totalt glömt bort. Och mycket roligt att se att det faktiskt finns folk som sett intelligens existera hos höns. Jag ville ju gärna bli överbevisad.

Som svar på frågan varför jag inte bara köper en karta ägg i affären så är svaret följande. De smakar gummi. Äggen som våra ointelligenta, skräniga, skitaktiga hönor lägger är så mycket godare. Antar att det beror på att de inte enbart får värpfoder utan allt möjligt smått o gott av rester o växter.

Och jag vill gärna tillägga så att ingen tror att våra hönor far illa bara för att jag inte föredrar djurslaget (och tycker att de har läbbiga fötter och blir skraj när de pickar på mig) att de bor i ett hönshus som är på tok för stort enligt normen, som städas en gång i veckan. De har alltid möjlighet att gå ut i inhägnad och får gott om mat och friskt vatten.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag börjar! Jag drömde sjukaste och äckligaste drömmen på länge! FY! Det började med att jag och älskling hade flyttat hem till...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Knuzze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp