Hösilage i småbal

A

Annas

Ungefär hur mycket dyrare blir hösilage i småbal jämfört med i storbal? Vi har vanligt torrt hö till hästarna men eftersom min häst är väldigt dammkänslig står han på torv istället för halm och får vattnat hö. Det skulle vara bekvämare att ge "färdigvått" hösilage istället... Hur mycket mer hösilge än hö bör man ge på ett ungefär (med tanke på att det innehåller mer vatten)?

Är det förresten någon som provat "HorseHae"? Vad är skillnaden mot vanligt hösilage, förutom att det är dyrare?
 
Ang pris så är det ju skillnad från bonde till bonde. Men ca pris här i södermanland är nog storbal ca 1.25-2 kr/kg och småbal är väl ca 1.75-3 kr/kg.
Sedan beror det ju på hur mycket ts-halten är när du frågar hur mycket man ska ge mer än vanligt hö. Tex vårt hösilage är 75% i ts-halt, då ger du bara 0,1 kg mer än när det är 84 % torrt vanligt hö.
Är det 65 % i ts-halt så får du ge 9 kg hösilage i stället för 7 kg torrt osv......
Jag har en hosthäst och gick över till hösilage och hästen mår kanon. Fast jag flyttade också ut han till logen som har högt till tak och då kan han även stå på halm.
Han trivs kanon. :D
 
HorseHage är "vanligt" hösilage men under varumärkesskydd.

Rekommenderar det varmt för hosthästar, min blev helt symptomfri när vi bytte från hö till hösilage och från halm till torv el. sågspån.

Priset skiljer rätt markant. Vi tar 1,90 kr/kg + moms för hösilage i 170 kgs fyrkantsbal, Horsehage brukar kosta runt 3,20 kr/kg.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 159
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 639
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 508
Senast: ufot
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp