Hjälp mig tänka, foder till extremt svårfödd häst som äter dåligt med hö

ufot

Trådstartare
Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom är hon dålig på att äta hö. Hon har fri tillgång. Fodras tre gånger per dag, men det finns alltid hö i hagen. Jag ger henne 10 kg per dag. Hon får i sig ca 8-9 kg. Tänderna är nyligen kollade av välutbildad hästtandläkare.

Till problemet hör dessutom att jag bor långt uppe i Norrland. Det går inte att få tag på bra analyserat hö till vettigt pris. Frakten blir helt enkelt för dyr. I stallet äter hon torrhö som jag köper på plats. Det finns ingen analys. Dessutom är höet taget från flera olika ängar. Jag funderar på att skicka in egen analys, men är rädd att den blir alltför missvisande.

Hästen är nu i relativt bra hull. Något för tunn, men inget alarmerande. Hon rids 6 dagar i veckan ca 90 minuter i alla gångarter. Går i egen hage, box nattetid och alltid täcke på ute.

Förutom hö får hon:

1 kg krafft Groov extra protein

(Gav tidigare granngården aktiv Fiber. Bytte till krafft för att få upp proteinet. Har ökat successivt, hon får 1 kg från och med igår. Kan nog utan problem gå upp till 1.5 kg)

4 dl havre (ska ta med våg till stallet, vet inte hur mycket det väger. Kan öka givan.)
1 dl linfröolja
1 dl rapsolja (kan ge mer, men hur mycket? Hästen ska väga ca 380 kg)
1 pumpslag Chevinal
1 mått Biomineral forte (hästen äter varken krafft eller granngården mineraler, har prövat)

Hästen äter inte lucerne i pelletsform, har prövat. Hon äter strå, men blir less om hon får för mycket. Tyvärr väger strå så lite. Om jag har tur kan jag få i henne 1 kg Krafft Lucerne Chopped. Detta är inget jag ger henne idag, men kan köpa en säck utan problem.

Hur ska jag tänka? Öka krafftfodret ännu mer, och i så fall med vad? Ge henne 1 kg lucerne?

Det bästa hade såklart varit att flytta till ett stall med bra hö, men stallplatser växer inte på träd här uppe... Få tag på bra analyserat hö/hösilage i närheten är ungefär lika lätt som att ta ner månen...
I veckan ska jag skicka in en Kolla masken. Tror inte hon har mask (avmaskade i mars, hade ingen mask när jag skickade in för analys i maj) , men man kan ju alltid hoppas att det är det som är problemet...
 
Det är ju omöjligt att råda vad du ska ge för att veta att hästen får tillräckligt när analys inte finns men betfiber kan du ge fritt utav efter invänjning. Betfiber finns med och utan melass och är ett grovfoder precis som lusern, hö, ensilage osv. vilket gör att jag föredrar att ge det framför kraftfoder. Många hästar gillar blandningen av pelleterad lucern och betfiber även om de i vanliga fall inte gillar lucern så det kan vara så att du kan få i henne pelleterad lucern ihop med betfiber. Jag hade börjat med små mängder betfiber och vant in det och höjt tills hästen inte åt mer och då om du tror att det behövs lagt till lucern tills hästen inte åt mer. Med en murarbalja i boxen är det inga problem att ge 10 kg eller mer. När man inte vet vad man ger så är det säkrare att ge saker som räknas som grovfoder än att ge kraftfoder då proteinöverskott från grovfoder är ofarligt medans proteinöverskott från kraftfoder är farligt och kan göra hästen sjuk.

Rapsolja hade jag inte gett alls. Ska man ge olja så är det linfröolja som ska ges då det innehåller rätt balans mellan omega 3 och 6. Sedan tvistar de lärde om olja är något hästar kan ta upp alls och man ska inte ge för mycket. Maxgivan på olja är 75 gram olja/100 kg häst och dag. Ger man större givor så ska givan delas upp på flera tillfällen över dagen.

Är hästen bra i magen? Ingen sur stank av träcken? Inga mängder fisar? Inget bajsvatten eller annan synlig störning såsom hudproblem?
 
@ufot Fast 8-9 kg grovfoder är ju helt normalt till en islandshäst som väl lär väga nånstans runt 350-400 kg som max?

Problemet är väl snarare att du ev har för dåliga värden på grovfodret ?
Kan du ge lusern och/eller betfiber?

Håller med @TinyWiny .

Ps- det är f.ö rätt mycket myt att fullblod skulle vara svårfödda ;)
 
Hon äter tyvärr inte betfiber, har prövat men det mesta lämnades. Hästen äter inte ens betfor. I och för sig var det ett tag sedan jag gav henne betfiber. Kan vara en idé att pröva igen. Hon äter bra inne, i alla fall kraftfodret.

Den lucern jag vet att hon äter är strå, men max 1 kg dag. Prövade mig fram i våras när hon var som magrast och då åt hon max 1 kg.

Hästen är bra i magen. Normal avföring och inte speciellt mycket gaser. Inga hudproblem.

När hon gick på bete var hon perfekt i hullet. Tyvärr är betet slut.

8-9 kg hö borde räcka, men hästen är löjligt svårfödd. Dessutom kräsen..
 
Hon äter tyvärr inte betfiber, har prövat men det mesta lämnades. Hästen äter inte ens betfor. I och för sig var det ett tag sedan jag gav henne betfiber. Kan vara en idé att pröva igen. Hon äter bra inne, i alla fall kraftfodret.

Den lucern jag vet att hon äter är strå, men max 1 kg dag. Prövade mig fram i våras när hon var som magrast och då åt hon max 1 kg.

Hästen är bra i magen. Normal avföring och inte speciellt mycket gaser. Inga hudproblem.

När hon gick på bete var hon perfekt i hullet. Tyvärr är betet slut.

8-9 kg hö borde räcka, men hästen är löjligt svårfödd. Dessutom kräsen..
Testa att ge bara någon dl betfiber ihop med havren. Äter hon så öka med 1 dl/dag tills hon inte äter mer.
Om hon äter bra inne så ge mer hö inne. Testa lite olika sätt att ge, min ena äter te x inte mer än max något kilo om hon får på golvet, får hon i småmaskigt hönät så finns det nog ingen gräns.

8-9 kg hö kan innehålla alltifrån 48-54 Mj till 88-99 Mj och med tanke på det arbete hon utför så är inte 48-54 Mj något som ens mina lättfödda hästar skulle klara sig på (de är i samma storlek som din) så så särskilt svårfödd tycker jag inte att hon verkar vara.
 
@ufot fast att klassa din häst som svårfödd när du inte har möjlighet att analysera /välja grovfodret blir felaktigt när den ändå äter fullt normalt 8-9 kg/dag.

Prova byt ut hela kvällsgivan till enbart lusernhack ? Då bör den äta upp mer eftersom den som du säger i sak äter hack ? Och får i rimligen sig bättre värden ?
 
Hon får så mycket hö hon äter, finns alltid lite kvar i boxen. Har försökt ge både torrt hö och att vattna höet. I våras, när hon var som magrast hade jag analyserat hösilage av mycket bra värden (bodde i Skåne då) men hon gick inte upp i vikt förrän hon kom ut på bete. Mer än 1 kg lusern äter hon inte, däremot kan jag pröva betfiber. Vilken sort är bäst?
 
Skillnaden mellan olika rena betfiber sorter är försumbar så där kan du ta den du enkelt kan få tag i. Betfiber elit innehåller ju en massa andra saker så den kan jag inte uttala mig om.

Att hästar inte tar sig förren på bete är inte så ovanligt. Gräs och att gå och beta är ju trots allt deras naturligaste föda. Min ena som var mager när han kom i februari och som gick på drygt 120 Mj sedan dess som grundfoderstat (matchvikt ca 390 kg) tog sig på riktigt först på betet. Nu är han lika lättfödd som kompisen.
 
Jag har att välja mellan betfiber mix och betfiber elit.

Hästen är mycket bättre nu än i våras, men hon får absolut inte gå ner mer.
 
Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom är hon dålig på att äta hö. Hon har fri tillgång. Fodras tre gånger per dag, men det finns alltid hö i hagen. Jag ger henne 10 kg per dag. Hon får i sig ca 8-9 kg. Tänderna är nyligen kollade av välutbildad hästtandläkare.

Till problemet hör dessutom att jag bor långt uppe i Norrland. Det går inte att få tag på bra analyserat hö till vettigt pris. Frakten blir helt enkelt för dyr. I stallet äter hon torrhö som jag köper på plats. Det finns ingen analys. Dessutom är höet taget från flera olika ängar. Jag funderar på att skicka in egen analys, men är rädd att den blir alltför missvisande.

Hästen är nu i relativt bra hull. Något för tunn, men inget alarmerande. Hon rids 6 dagar i veckan ca 90 minuter i alla gångarter. Går i egen hage, box nattetid och alltid täcke på ute.

Förutom hö får hon:

1 kg krafft Groov extra protein

(Gav tidigare granngården aktiv Fiber. Bytte till krafft för att få upp proteinet. Har ökat successivt, hon får 1 kg från och med igår. Kan nog utan problem gå upp till 1.5 kg)

4 dl havre (ska ta med våg till stallet, vet inte hur mycket det väger. Kan öka givan.)
1 dl linfröolja
1 dl rapsolja (kan ge mer, men hur mycket? Hästen ska väga ca 380 kg)
1 pumpslag Chevinal
1 mått Biomineral forte (hästen äter varken krafft eller granngården mineraler, har prövat)

Hästen äter inte lucerne i pelletsform, har prövat. Hon äter strå, men blir less om hon får för mycket. Tyvärr väger strå så lite. Om jag har tur kan jag få i henne 1 kg Krafft Lucerne Chopped. Detta är inget jag ger henne idag, men kan köpa en säck utan problem.

Hur ska jag tänka? Öka krafftfodret ännu mer, och i så fall med vad? Ge henne 1 kg lucerne?

Det bästa hade såklart varit att flytta till ett stall med bra hö, men stallplatser växer inte på träd här uppe... Få tag på bra analyserat hö/hösilage i närheten är ungefär lika lätt som att ta ner månen...
I veckan ska jag skicka in en Kolla masken. Tror inte hon har mask (avmaskade i mars, hade ingen mask när jag skickade in för analys i maj) , men man kan ju alltid hoppas att det är det som är problemet...

Funderade på om tänderna är kollade på hästen? Bara en tanke som slog mig. Hoppas du finner något foder den gillar.
 
Jag hade ökat det jag vet hästen äter i stället för att krångla med nyheter som kanske ratas.
Öka
krafft Groov extra protein och havren
får du i den 1kg Krafft Lucerne Chopped så är det ju jätte bra 1kg är bättre än inget.
 
Ja, som jag skrev. Hade ut Norrlands bästa hästtandläkare i september.

Min trötta hjärna missade det! Inte meningen. Jag använder potatisprotein till hästarna för att höja proteinnivån. Mina tycker det är gott o jag ger det uppblött i vatten.
 
Min trötta hjärna missade det! Inte meningen. Jag använder potatisprotein till hästarna för att höja proteinnivån. Mina tycker det är gott o jag ger det uppblött i vatten.
Jag hade ökat det jag vet hästen äter i stället för att krångla med nyheter som kanske ratas.
Öka
krafft Groov extra protein och havren
får du i den 1kg Krafft Lucerne Chopped så är det ju jätte bra 1kg är bättre än inget.

Så kan man göra om man inte är rädd för att hästen ska bli sjuk. Är man rädd om sin häst ger man inte en massa protein från kraftfoder när man inte har en aning om vad grovfodret innehåller. Överskott av protein från kraftfoder är farligt på riktigt.
 
Så kan man göra om man inte är rädd för att hästen ska bli sjuk. Är man rädd om sin häst ger man inte en massa protein från kraftfoder när man inte har en aning om vad grovfodret innehåller. Överskott av protein från kraftfoder är farligt på riktigt.

Jag ger mina hästar potatisprotein då vi har för låghalt protein i höt. Vi har även låghalt mj så då tillsätter jag olja. Jag har super bra koll på mängden mj, protein och mineraler. Mina hästar är känsliga för socker och stärkelse. Där av valet potatisprotein och olja. Så då anser du att jag fodrar oansvarigt?

Du behöver inte skriva att det är oansvarligt att fodra med potatisprotein. Ja det är mer protein i det än annat foder. Men det finns foderstatsprogram, höanalys, våg attväga fodermedel och jag har suntförnuft som vi alla borde använda när vi fodrar våra hästar.

Att jag gav förslaget till trådskaparen då hennes häst inte vill äta så mycket grovfoder och kraftfoder. Hästen tappar vikt, är lite för smal o då saknas viktiga byggstenar i fodret som protein, energi bla. Då går det att höja protein nivån med potatisprotein. Energin höjs med olja och så slipper man extra socker o stärkelse som finns i färdiga foder blandningar. Jag utgår i från att trådskaparen har koll på vad hen fodrar sin häst med. Efter som hen redan har provat olika sorters kraftfoder.
 
Jag ger mina hästar potatisprotein då vi har för låghalt protein i höt. Vi har även låghalt mj så då tillsätter jag olja. Jag har super bra koll på mängden mj, protein och mineraler. Mina hästar är känsliga för socker och stärkelse. Där av valet potatisprotein och olja. Så då anser du att jag fodrar oansvarigt?

Du behöver inte skriva att det är oansvarligt att fodra med potatisprotein. Ja det är mer protein i det än annat foder. Men det finns foderstatsprogram, höanalys, våg attväga fodermedel och jag har suntförnuft som vi alla borde använda när vi fodrar våra hästar.

Att jag gav förslaget till trådskaparen då hennes häst inte vill äta så mycket grovfoder och kraftfoder. Hästen tappar vikt, är lite för smal o då saknas viktiga byggstenar i fodret som protein, energi bla. Då går det att höja protein nivån med potatisprotein. Energin höjs med olja och så slipper man extra socker o stärkelse som finns i färdiga foder blandningar. Jag utgår i från att trådskaparen har koll på vad hen fodrar sin häst med. Efter som hen redan har provat olika sorters kraftfoder.
Nej det oansvariga ligger i att tipsa ts om potatisprotein när hen inte har någon grovfoderanalys vilket står klart och tydligt i henoms inlägg. Att grovfoderanalys saknas är en stor del av problemet, hen har ingen aning om vad hen ger sin häst och då kan man inte heller räkna. Det första man lägger till på en häst som är i underhull är inte heller protein utan energi. Olja är också vanskligt att ge i större mängder och det finns bättre sätt att höja energin i de allra flesta fall. Ska man ge olja så är det linfröolja man ska ge och då max 75 gram/100 kg häst och dag vilket gäller alla oljor och inte allt på samma gång utan uppdelat på flera givor över dagen. Övriga oljor gör balansen mellan omega 3 och 6 än mer skev vilket också är skadligt.

Om man inte vet vad grovfodret innehåller så ska man inte ge proteinfodermedel och absolut inte ett så starkt proteinfodermedel som potatisprotein. Då riskerar man att göra hästen sjuk för man vet inte vad man ger och då vet man inte heller vad som eventuellt behöver tillsättas. Saknas både protein och energi så finns det foder som är bättre att ge, bättre att ge för hästen. I första hand höjer man grovfodergivan av det grovfoder man har, i andra hand ger man lucern och/eller betfiber. Båda två finns även utan melass och är stärkelsefria. De är dessutom grovfoder vilket alltid är det bästa valet för hästen. Färdiga foderblandningar skulle jag aldrig rekommendera till någon. De innehåller alldeles för mycket järn för att vara bra för någon häst.
 

Nej det oansvariga ligger i att tipsa ts om potatisprotein när hen inte har någon grovfoderanalys vilket står klart och tydligt i henoms inlägg. Att grovfoderanalys saknas är en stor del av problemet, hen har ingen aning om vad hen ger sin häst och då kan man inte heller räkna. Det första man lägger till på en häst som är i underhull är inte heller protein utan energi. Olja är också vanskligt att ge i större mängder och det finns bättre sätt att höja energin i de allra flesta fall. Ska man ge olja så är det linfröolja man ska ge och då max 75 gram/100 kg häst och dag vilket gäller alla oljor och inte allt på samma gång utan uppdelat på flera givor över dagen. Övriga oljor gör balansen mellan omega 3 och 6 än mer skev vilket också är skadligt.

Om man inte vet vad grovfodret innehåller så ska man inte ge proteinfodermedel och absolut inte ett så starkt proteinfodermedel som potatisprotein. Då riskerar man att göra hästen sjuk för man vet inte vad man ger och då vet man inte heller vad som eventuellt behöver tillsättas. Saknas både protein och energi så finns det foder som är bättre att ge, bättre att ge för hästen. I första hand höjer man grovfodergivan av det grovfoder man har, i andra hand ger man lucern och/eller betfiber. Båda två finns även utan melass och är stärkelsefria. De är dessutom grovfoder vilket alltid är det bästa valet för hästen. Färdiga foderblandningar skulle jag aldrig rekommendera till någon. De innehåller alldeles för mycket järn för att vara bra för någon häst.

Jag är väl medveten att man i första hand provar att ge mer grovfoder. Men äter inte hästen mer får man ge något annat.
Reklam? Ja tycker inte att det är reklam att skriva i en tråd pm potatisprotein. Det tippsas pm oöika foder från krafft, granngården betfober odv det är väll reklam i sånna fall? Då borde många häst tidningar stoppa sin foder reklam.
Jag tycker givetvis att man tar reda på om fodret man tänker ge extra. Har inte skrivit att det handlar om stora mängder potatisprotein heller. Givetvis fasar man in nytt foder långsamt.
Olja är inte ovanligt att ge till hästar o och vilken sort, det lär diskuteras i evigheter. Det är upp till var och en stt göra den bedömningen.

Men för oss som har hästar som är känsliga för stärkelse och socker funkar inte färdiga blandningar och ej heller lucern, betfiber sorter med lite socker osv. Då är det olja och potatisprotein som är utan socker och stärkelse som fungerar att ge.

Sen anser jag att givetvis gör man en analys på grovfodret. Då vet man grunden och vad man ev behöver tillsätta i fodret.
 
Svarar alla. Jag vill inget annat än att ha bra värden på höet och analys. Men bor man där jag gör är utbudet ytterst begränsat. Att skicka in analys är inte dyrt, det är inte av ekonomiska själ jag inte gör det. Det handlar snarare om att torrhöet är taget från flera olika åkrar, det är väldigt blandat i kvalitén.

Men, bara för att få ett någolunda riktmärke ska jag nog ändå göra ett försök.
Hur ska jag ta höprovet för att få ett så bra resultat som möjligt? Höet är grovt och långt. Misstänker att näringsvärdet inte är det bästa... Det ligger i en lada i en stor hög. Hur ska jag gå till väga för att få ett så bra och rättvisande prov som möjligt?

Jag ska ta med våg till stallet ikväll och väga exakt vad hon får. Jag köpte betfiber elit igår. Får se när jag kommer ut till stallet ikäll om hon ätit. Havren kan jag öka utan problem. Krafften är jag mer tveksam till att ge mer av, det innehåller 140 g protein... Tror också att det är högre MJ jag behöver och inte så mycket mer protein, men som sagt det är bara att vänta och se vad analysen visar...

Tyvärr äter inte hästen lusern. Får hon för mycket kraftfoder lämnar hon höet. ser det "för mycket ut" äter hon ännu sämre. Tyvärr tar betfibern mycket plats, får se hur mycket jag lyckas få i henne.

Det jag behöver är ett smakrikt foder med högt MJ, högt protein som man inte behöver ge mycket av. Krafft Groov Extra Protein fungerar. Vad kan jag ge för att öka MJ? Hur mycket havre kan man ge till en Islandshäst?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 074
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 029
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 953
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp