Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minns inte om ni skrivit nåt om det innan, men hur länge kommer ni vara föräldralediga? Och hur delar ni upp det med er partner? Vi är ju hemma gemensamt nu till mars och sen ska jag vara hemma ensam men har inte riktigt bestämt mig för hur länge än. Har sagt september ut på jobbet och sen ska min sambo ta över men börjar nu känna att det är orättvist att han får vara hemma mycket längre än mig 😅.
Jag planerar att jobba lite i sommar, när sambon ändå är ledig. Sen får vi se hur vi lyckas pussla under hösten.
Planen är att lillasyster ska börja hos dagmamma/förskola tidigast januari 2022.

Jag har ensam vårdnad om barnen, för att få alla dagar. Sambon jobbar i Norge, har därmed noll SGI i Sverige och om han ska vara ledig via Norge så säger reglerna att jag måste ha en viss sysselsättning - högre än min anställningsgrad. Och då får han bara vara ledig de första två åren.
Dessutom är han hemma 20 veckor om året ändå och de veckor han jobbar är han borta 3-4 dagar bara.
 
Jag planerar att jobba lite i sommar, när sambon ändå är ledig. Sen får vi se hur vi lyckas pussla under hösten.
Planen är att lillasyster ska börja hos dagmamma/förskola tidigast januari 2022.

Jag har ensam vårdnad om barnen, för att få alla dagar. Sambon jobbar i Norge, har därmed noll SGI i Sverige och om han ska vara ledig via Norge så säger reglerna att jag måste ha en viss sysselsättning - högre än min anställningsgrad. Och då får han bara vara ledig de första två åren.
Dessutom är han hemma 20 veckor om året ändå och de veckor han jobbar är han borta 3-4 dagar bara.
Intressant. Jag har träffat på några familjer i jobbet där mamman haft enskild vårdnad trots att föräldrarna lever ihop och jag har funderat på varför, men då finns det ju rimliga skäl 👍🏻Bara en fråga rent generellt; vad skulle hända om din sambo vill ha tillbaka vårdnaden. Skulle du kunna neka?
 
Intressant. Jag har träffat på några familjer i jobbet där mamman haft enskild vårdnad trots att föräldrarna lever ihop och jag har funderat på varför, men då finns det ju rimliga skäl 👍🏻Bara en fråga rent generellt; vad skulle hända om din sambo vill ha tillbaka vårdnaden. Skulle du kunna neka?
Jag skulle nog kunna neka och då skulle han inte kunna säga så mycket, gissar jag.
 
Tror jag hittade senaste listan 😅 tänkte uppdatera lite! Borde vara några bebisar kvar som ska födas, eller bara skrivas upp att de kommit 😜


September
2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 30 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 36 år, tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet
25 Ingela_S, 39 år, första barnet
31 hemlig, 37 år, andra barnet (lillasyster enligt RUL)

November
1 JeayL, 30 år, andra barnet, (lillebror enligt NIPT)
5 Cattaflajna, 28 år, andra barnet
7 Julgrisen, 34 år, första barnen


Födda

Eli, andra barnet Född 26 augusti, pojke, 3 820 g, 51 cm

Martenix, första barnet. Pojke född 1 september, 4486 gram och 55 cm lång.

Poison-heart, andra barnet, flicka född 29 september. 4084 gram, 52 cm

Vinkelina, tredje barnet. Född 2 oktober. Flicka, 3170g och 50 cm

Dammtuss, tredje barnet. Pojke född den 8 oktober. 4306 g och 52 cm

hemlig, andra barnet. Flicka född 20 oktober (igångsättning 19 oktober), 3514g och 50 cm

Julgrisen, första barnen, två pojkar födda 25 oktober (igångsättning 24/10), 3290 g och 47 cm respektive 2975 g och 46 cm

Cattaflajna, andra barnet, flicka född 13 november, 3360g 51cm
 
Vi planerar att jag är hemma på heltid till juni 2021. Då kör vi att jag jobbar 60 procent och maken 40 procent till januari 2022 när Tintin börjar på förskolan. Nu är ju pappan hemma måndagar också och tanken har slagit mig att gå in och jobba lite då :p Men äh, det känns så krångligt att pumpa både innan och sen på jobbet. Känns onödigt att exponera sig nu också med tanke på covid. PLUS att det är så satans mysigt att vara hemma 🥰
 
September
2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 30 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 36 år, tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet
25 Ingela_S, 39 år, första barnet
31 hemlig, 37 år, andra barnet (lillasyster enligt RUL)

November
1 JeayL, 30 år, andra barnet, (lillebror enligt NIPT)
5 Cattaflajna, 28 år, andra barnet
7 Julgrisen, 34 år, första barnen


Födda

Eli, andra barnet Född 26 augusti, pojke, 3 820 g, 51 cm

Martenix, första barnet. Pojke född 1 september, 4486 gram och 55 cm lång.

KarinStarfighter, andra barnet. Flicka född 10 september, 3410 gram, 50 cm

Poison-heart, andra barnet, flicka född 29 september. 4084 gram, 52 cm

Vinkelina, tredje barnet. Född 2 oktober. Flicka, 3170g och 50 cm

Dammtuss, tredje barnet. Pojke född den 8 oktober. 4306 g och 52 cm

hemlig, andra barnet. Flicka född 20 oktober (igångsättning 19 oktober), 3514g och 50 cm

Julgrisen, första barnen, två pojkar födda 25 oktober (igångsättning 24/10), 3290 g och 47 cm respektive 2975 g och 46 cm

Cattaflajna, andra barnet, flicka född 13 november, 3360g 51cm
 
BVC med läkarkontroll idag och allt såg bra ut. Passade på att fråga då lillasyster fått massa prickar över kroppen. Alla syns inte tydligt, men de känns. Tycker hon ser ut som en finnig tonåring i ansiktet.
Enligt läkaren och sköterskan var det dock inte så mycket och det kommer försvinna av sig själv sa de. Var tydligen vanligt.

4320 idag och 55,5 cm. Hon ökar fint, lilla damen :love: .
 
BVC med läkarkontroll idag och allt såg bra ut. Passade på att fråga då lillasyster fått massa prickar över kroppen. Alla syns inte tydligt, men de känns. Tycker hon ser ut som en finnig tonåring i ansiktet.
Enligt läkaren och sköterskan var det dock inte så mycket och det kommer försvinna av sig själv sa de. Var tydligen vanligt.

4320 idag och 55,5 cm. Hon ökar fint, lilla damen :love: .

Storebror hade samma finniga utseende 😅 Hormonprickar. Försvann vid 3 månader. Lillebror fick en massa första veckan sen försvann som.
 
Storebror hade samma finniga utseende 😅 Hormonprickar. Försvann vid 3 månader. Lillebror fick en massa första veckan sen försvann som.
1177 skriver att de brukar komma vid 1-4 dygn, inte 3-4 veckor :p.
Får se hur länge de sitter kvar, suttit en vecka nu.
 
Usch, ångest!!! Jag är världens sämsta mor!! Idag när jag kom hem från BVC märkte jag att jag glömt att dra åt bilbältet i babyskyddet. Brukar dra ut på det längsta när jag sätter i henne och dra åt efteråt, men nu hade jag glömt att dra åt. Om vi hade krockat hade hon inte suttit fast. Oförlåtligt! 😱😭

Hon hade i alla fall fått ordentligt med mat, 4650 gram nu, 3600 när hon föddes.
 
BVC med läkarkontroll idag och allt såg bra ut. Passade på att fråga då lillasyster fått massa prickar över kroppen. Alla syns inte tydligt, men de känns. Tycker hon ser ut som en finnig tonåring i ansiktet.
Enligt läkaren och sköterskan var det dock inte så mycket och det kommer försvinna av sig själv sa de. Var tydligen vanligt.

4320 idag och 55,5 cm. Hon ökar fint, lilla damen :love: .
Dottern hade oxå ”finnar” första veckorna. Nu är hon sju veckor och dom är borta :)
 
Va på efterkontroll igår och hade tydligen ett HB på 155 🤔 jag som kämpat med järn hela graviditeten och dessutom är vegetarian tänkte att det kan ju knappast stämma. Men BM sa att det kan gå upp vid uttorkning så nu får man väl försöka tänka mer på att dricka. Man ska väl dricka minst en liter extra som ammande, det gör jag inte... lite bakläxa.
Va inte så kul att ställa sig på vågen och inse att man har 10 kg kvar till inskrivningsvikten. Kan ju va därför inga byxor passar nej... men så har man ju suttit i soffan och ätit choklad och kakor dagarna i ända så inte så konstigt ändå.

Alltså får verkligen ångest över att veckorna går så sjukt fort!!! Hon är snart två månader liksom. Kan man stoppa tiden lite!
 
Usch, ångest!!! Jag är världens sämsta mor!! Idag när jag kom hem från BVC märkte jag att jag glömt att dra åt bilbältet i babyskyddet. Brukar dra ut på det längsta när jag sätter i henne och dra åt efteråt, men nu hade jag glömt att dra åt. Om vi hade krockat hade hon inte suttit fast. Oförlåtligt! 😱😭

Hon hade i alla fall fått ordentligt med mat, 4650 gram nu, 3600 när hon föddes.
Sambon satte sonens bilbarnstol i framsätet på andra bilen en gång. Bara det att i den bilen brukar vi inte ha den fram, för där kan vi inte stänga av airbagen själva.... :crazy: . Han flyttade den direkt när jag påpekade vilken bil det var.
 
Sambon satte sonens bilbarnstol i framsätet på andra bilen en gång. Bara det att i den bilen brukar vi inte ha den fram, för där kan vi inte stänga av airbagen själva.... :crazy: . Han flyttade den direkt när jag påpekade vilken bil det var.
Fy vad läskigt. Man blir så rädd för vad som skulle kunnat hända det finaste man har. ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: ryujaneiro
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: seahawk
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 677
Senast: Mia_R
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 329
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp