Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon velar om sterilisering. Han tycker det känns läskigt och kör hellre kondom. Jag skulle hellre se att han steriliserar sig, men kan verkligen inte krävs det, så då provar jag hormonspiral istället. Hoppas på biverkningen utebliven mens, annars skulle jag kunna tänka mig sterilisering själv.

skulle kunna tänka mig att sterilisera mig själv, men skulle i så fall vilja ta bort hela livmodern och de verkar svårare att få lov till. Maken sade själv att han vill ”knipsa” då vi är klara med barn.
 
Angående babblarna temat, vi har några böcker. Sjungit i princip alla sångerna 😅 De var väldigt populära hos storasyster, vi använder fortfarande vaggvisan vid läggdags. Vill även tipsa om att biblioteken brukar ha högläsning med babblarna (de kör även teckenspråk då) Värt att komma ihåg tills de öppnar igen för sånt.

Och angående preventivmedel, jag har inte trivts med hormonbaserat. Har inte alls lust att testa varken spiral eller stav heller eftersom det är samma hormoner där. Så här blir det nog kondom framöver tills vi vill ha ett tredje 😅 sen är planen att sambon ska knipsa här också när vi är färdiga med att skaffa barn.
 
skulle kunna tänka mig att sterilisera mig själv, men skulle i så fall vilja ta bort hela livmodern och de verkar svårare att få lov till. Maken sade själv att han vill ”knipsa” då vi är klara med barn.

Du bor i Finland va? Är det vanligt med manlig sterilisering där?

Såg ett inslag på tv om manlig sterilisering och att det är relativt ovanligt att män i Sverige gör det. I USA var det runt 10 % av männen som var steriliserade. Är man helt säker på att man inte vill ha fler barn tycker jag att det är ett jättebra alternativ. Han tar ansvar och kvinnan slipper hålla på med hormoner.
 
Du bor i Finland va? Är det vanligt med manlig sterilisering där?

Såg ett inslag på tv om manlig sterilisering och att det är relativt ovanligt att män i Sverige gör det. I USA var det runt 10 % av männen som var steriliserade. Är man helt säker på att man inte vill ha fler barn tycker jag att det är ett jättebra alternativ. Han tar ansvar och kvinnan slipper hålla på med hormoner.

jepp. Bosatt i Finland. Vågar faktist inte säga hur vanligt det är. Inget som de pratas om. Vet bara att kötiden är 9-12 månader om man inte går privat då det inte räknas som nått som ”måste” göras
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Elsa firar sin tremånaders dag men att skratta för första gången. 😍Tror också att jag känner en tand i nederkäken 😳
Åh så underbart! Älskar när de börjar skratta.. 🥰 Wow, redan tänder, hoppas att det dröjer här..

Det var dags för bvc här idag.. Arvid är nu två månader och väger 6145 g och 60,5 cm lång.. Huvudet ligger på 41,4 cm och han är så sprallig, att mäta honom på längden var så svårt! 😅 Haha!

På tal om er diskussion om fler barn så ska ju min sambo göra en vasektomi och det ger mig sådan ångest.. Han har fått tid till läkarbesök nu.. Åh, vill verkligen inte..! 😞
 
Phu vilken dag, jag är helt slut. Elsa har gråtit otröstligt i perioder hela dagen, pruttar massor. Hela veckan efter rotavaccinet har varit besvärlig för henne med extra mycket gaser. Sköterskan sa att det kunde bli värre en vecka efter vaccinet så hoppas att det var idag och att morgondagen blir lättare. Känner mig så maktlös när jag inte kan trösta henne.
 
Åh så underbart! Älskar när de börjar skratta.. 🥰 Wow, redan tänder, hoppas att det dröjer här..

Det var dags för bvc här idag.. Arvid är nu två månader och väger 6145 g och 60,5 cm lång.. Huvudet ligger på 41,4 cm och han är så sprallig, att mäta honom på längden var så svårt! 😅 Haha!

På tal om er diskussion om fler barn så ska ju min sambo göra en vasektomi och det ger mig sådan ångest.. Han har fått tid till läkarbesök nu.. Åh, vill verkligen inte..! 😞
Men oj vilken bjässe :D.

Hon fick mäta om sist på bvc, för lillfia ville inte heller vara stilla. Och vågen bara hoppade för hon slängde runt med armar och ben :p.
 
Phu vilken dag, jag är helt slut. Elsa har gråtit otröstligt i perioder hela dagen, pruttar massor. Hela veckan efter rotavaccinet har varit besvärlig för henne med extra mycket gaser. Sköterskan sa att det kunde bli värre en vecka efter vaccinet så hoppas att det var idag och att morgondagen blir lättare. Känner mig så maktlös när jag inte kan trösta henne.
På ett sätt tacksam att hon inte får ta rotavaccin. Många verkar ha såna problem några dagar efter.
Så jobbigt när man inte kan trösta. Tycker det varit jobbigt bara de kvällar lillasyster haft svårt komma till ro.
 
På ett sätt tacksam att hon inte får ta rotavaccin. Många verkar ha såna problem några dagar efter.
Så jobbigt när man inte kan trösta. Tycker det varit jobbigt bara de kvällar lillasyster haft svårt komma till ro.
Sen är det väl en dos till om jag fattat rätt. Jag blir så orolig när hon är ledsen också, så det känner hon säkert av.
 
Sen är det väl en dos till om jag fattat rätt. Jag blir så orolig när hon är ledsen också, så det känner hon säkert av.

i alla fall med de två äldre så reagerade de på första dosen men inte så mycket på andra. Kanske lite "lösa"
Flest leenden ger denna fröken för övrigt när hon pratar med tuttarna :p. De får fler på en gång än vad jag och pappa fått tillsammans.

Haha, fler som älskar brösten hör jag. Maken har en grej med att om hon är hungrig och han har henne så väntar han med att ge henne till mig tills jag knäppt fram bröstet och satt i ordning amningskudden. Han tycker de är så kul att lägga henne till "dukat bord" för hon har verkligen noll pokerface :D:angel:
 
Efterkontroll idag. Blodtrycket ok även om det undre var på högre sidan (119/89 och 107/90) men brukar vara att är de övre lågt så har jag undre högt. Hb upp till 134 från 104 med trippeldos järn.

Lite allmänt samtal om hur jag mår (sådär ärligt, men inga vidare diskussioner) tog upp att jag har fått konstig värk i kroppen, går som att jag är 150 på morgonen, kommer knappt upp ur sängen och kan inte heller räta ut fingrarna. Fick som svar om jag har någon läkarkontak. Avböjde gynkoll, kändes inte som att jag orkade med det, bokar nog tid till en riktigt gyn om mina besvär kvarstår, troligen överspända muskler på höger sida. Trugades på en förpackning minipiller som jag "glömde" kvar där så de ringde upp mig när jag redan kommit hem. Sa att jag kan ta dem när jag skall på koll med tjejen näsa gång:angel:

Försökte övertala om spiral trots att jag uttryckligen sa att jag inte vet vad/om jag vill ha nått alls och definitivt inte spiral eller p-stav då jag misstänker att de inte kommer fungera och tycker att det är för stora summor pengar att slänga i sjön
 
i alla fall med de två äldre så reagerade de på första dosen men inte så mycket på andra. Kanske lite "lösa"


Haha, fler som älskar brösten hör jag. Maken har en grej med att om hon är hungrig och han har henne så väntar han med att ge henne till mig tills jag knäppt fram bröstet och satt i ordning amningskudden. Han tycker de är så kul att lägga henne till "dukat bord" för hon har verkligen noll pokerface :D:angel:
Hoppas det blir så här med, detta var jobbigt verkligen.

Haha, så gör min man med. Han försöker liksom docka fast henne direkt, som att han ska sätta i en elkontakt 😅
 
Houston we have a problem. Vi fick en Stokke baby bouncer av svärmor när lillebror föddes, som man även kan sätta på Stokke-stolen. Har varit guld. Har satt honom i den när jag duschar, han har kunnat sitta i den och titta på storebror som leker långa stunder och han sitter med när vi äter. Det har varit tajt med selen ett tag och nu läste jag att maxvikten är 9 kg, och det väger ju han snart. 3,5 månad och har vuxit ur babysittern, vad gör vi nu? :confused:😂 Har ju ingen lust att lägga honom på badrumsgolvet när jag duschar direkt...
 
Houston we have a problem. Vi fick en Stokke baby bouncer av svärmor när lillebror föddes, som man även kan sätta på Stokke-stolen. Har varit guld. Har satt honom i den när jag duschar, han har kunnat sitta i den och titta på storebror som leker långa stunder och han sitter med när vi äter. Det har varit tajt med selen ett tag och nu läste jag att maxvikten är 9 kg, och det väger ju han snart. 3,5 månad och har vuxit ur babysittern, vad gör vi nu? :confused:😂 Har ju ingen lust att lägga honom på badrumsgolvet när jag duschar direkt...
Nu googlade jag och vi har ju newborn set till tripp trappen och även det tar ju bara upp till 9 kilo 😩 Fast Elsa väger ju iofs inte 6 än. 👍🏻 Så hon kan nog sitta idet ett tag till. Hur stabil är er pojk? Är Ikea barnstol med rejält med kuddar ett alternativ snart? Eller kan du ha honom i babygym under tiden? Tror vår babybjörn babysitter tar upp till 15 kilo?
 
Houston we have a problem. Vi fick en Stokke baby bouncer av svärmor när lillebror föddes, som man även kan sätta på Stokke-stolen. Har varit guld. Har satt honom i den när jag duschar, han har kunnat sitta i den och titta på storebror som leker långa stunder och han sitter med när vi äter. Det har varit tajt med selen ett tag och nu läste jag att maxvikten är 9 kg, och det väger ju han snart. 3,5 månad och har vuxit ur babysittern, vad gör vi nu? :confused:😂 Har ju ingen lust att lägga honom på badrumsgolvet när jag duschar direkt...

mellangossen hade vi lite samma problem med, såg just att han väger 6 kg vid två månader. Men han kunde sitta med massa stöd vid 5 månaders ålder så fick låna storebrors antilop stol
 
Nu googlade jag och vi har ju newborn set till tripp trappen och även det tar ju bara upp till 9 kilo 😩 Fast Elsa väger ju iofs inte 6 än. 👍🏻 Så hon kan nog sitta idet ett tag till. Hur stabil är er pojk? Är Ikea barnstol med rejält med kuddar ett alternativ snart? Eller kan du ha honom i babygym under tiden? Tror vår babybjörn babysitter tar upp till 15 kilo?

Tycker 9 kg är lite snålt jag O_o Han är faktiskt riktigt stabil nu. Han är så rund så är lite som en säck potatis 😂 Sitter rätt stabilt om han får hålla ett finger. Gymmet använder vi jättemycket också. Känns inte jättesäkert i badrummet dock om han börjar rulla snart. Kollade och BabyBjörn tar upp till 13 kg. Valde mellan en sån och stokkes. Var ju synd att vi valde fel men visste inte att vi skulle få en bjässe 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
252
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 694
Senast: SiZo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 126
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp