Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Också varit till BM. Extra mätning av magen pga stort magmått. Magen har vuxit 1 cm på 2 veckor och det tyckte hon inte var oroväckande alls. Började strax över mittenkurvan och ligger nu mitt på översta kurvan. Eftersom det inte var min ordinarie BM som mätte nu lämnade hon till honom att bestämma på måndag om jag ska bokas för TUL, men det trodde hon inte.

På måndag börjar jag jobba igen efter semestern. Var upp på jobbet en sväng idag för att kolla läget och där var det väldigt lugnt. Kändes skönt att veta att man nog inte behöver stressa ihjäl sig sista veckorna innan jag går hem. Får väl se om jag orkar jobba 5 veckor till som planerat.
Alltså det där med magmått och storlek på bebis verkar ju sällan höra ihop. Jag var inte speciellt stor förra graviditeten och hade normalt SF-mått hela vägen, ändå kom det ut en stor bebis. Har också hört många bekanta som har haft stort SF-mått och liten bebis...
 
Har inte planerat handla så värst mycket till bebis den här gången, men en sak jag verkligen suktat efter länge är Sleepyheads babynest. Svindyra dock, men beställde faktiskt ett idag 🙈 sambon tyckte väl kanske inte det var nödvändigt men :angel: köpte aldrig nåt med sonen så tänker att det får väga upp det 😂
 
Det är ju första barnet för vår del och nu tror jag att vi har införskaffat det mesta som behövs så här till en början. Barnvagn, babyskydd och skötbord har vi köpt begagnat, en del saker har letats upp i gömmorna hos släkt och föräldrar och lite är köpt helt nytt.

Det här med kläder dock, hur bör en tänka? Hur mycket behövs i början och av vad? Vilka storlekar? Jag misstänker att vi kommer få en ganska stor bebis om den inte föds mycket tidigare än beräknat. (BF i början av september). Ni som har barn sedan tidigare, vad är era erfarenheter? :)
 
Alltså det där med magmått och storlek på bebis verkar ju sällan höra ihop. Jag var inte speciellt stor förra graviditeten och hade normalt SF-mått hela vägen, ändå kom det ut en stor bebis. Har också hört många bekanta som har haft stort SF-mått och liten bebis...
Har en kompis, rätt liten och har haft liten mage med alla tre barn. Med sista fick hon tjata sig till ett TUL för enligt bm kunde det inte vara en stor bebis där inne. Tur var det ändå hon fick det, för två dagar efter bf (med igångsättning) kom ytterligare en 4+ kg bebis....
 
Det är ju första barnet för vår del och nu tror jag att vi har införskaffat det mesta som behövs så här till en början. Barnvagn, babyskydd och skötbord har vi köpt begagnat, en del saker har letats upp i gömmorna hos släkt och föräldrar och lite är köpt helt nytt.

Det här med kläder dock, hur bör en tänka? Hur mycket behövs i början och av vad? Vilka storlekar? Jag misstänker att vi kommer få en ganska stor bebis om den inte föds mycket tidigare än beräknat. (BF i början av september). Ni som har barn sedan tidigare, vad är era erfarenheter? :)


Jag har satsat på att köpa begagnade klädpaket, typ 56-62 klarar man sig två-tre månader på. Vi har haft ett barn som kunde ha de minsta storlekarna 2-3 månader och ett barn som bytte storlek var 3-4 vecka i början (lugnade ner sig när han var runt 6 månader och storlek 74 ;) ) har man tillgång till tvättmaskin behöver man kanske lite mindre. Men tror nog att vi haft en 20 plagg, tex 20 bodysar och 10 byxor per storlek, minst. Mest för att det är kul att variera lite också
 
Alltså det där med magmått och storlek på bebis verkar ju sällan höra ihop. Jag var inte speciellt stor förra graviditeten och hade normalt SF-mått hela vägen, ändå kom det ut en stor bebis. Har också hört många bekanta som har haft stort SF-mått och liten bebis...

Stort magmått kan ju bero på andra saker än stor bebis, mycket fostervatten tex. Tror snarare att det är det för mig faktiskt (försöker att inte tänka på att mycket fostervatten kan vara ett tecken på missbildningar hos bebisen....). Känns som att hela livmodern är större den här gången, den går liksom ut så långt på sidorna vilket jag inte minns att den gjorde förra gången 😅 Tror den här bebisen kommer vara ungefär lika stor som storebror var när han kom, 3 405 g i vecka 39+3.
 
Det är ju första barnet för vår del och nu tror jag att vi har införskaffat det mesta som behövs så här till en början. Barnvagn, babyskydd och skötbord har vi köpt begagnat, en del saker har letats upp i gömmorna hos släkt och föräldrar och lite är köpt helt nytt.

Det här med kläder dock, hur bör en tänka? Hur mycket behövs i början och av vad? Vilka storlekar? Jag misstänker att vi kommer få en ganska stor bebis om den inte föds mycket tidigare än beräknat. (BF i början av september). Ni som har barn sedan tidigare, vad är era erfarenheter? :)

Vi har ju BF ganska samtidigt och jag känner mig gaaanska klar med bebiskläderna nu. Har typ 15 bodys i strl 50-56, några färre byxor, en kofta (ska nog skaffa nån till), en sweatshirt-dress, 10 par strumpor, 9 pyjamas och 10 mössor. Nej man behöver inte 10 mössor men nu råkade det bli så :p Minns inte riktigt men tror att sonen hade strl 56 tills han var åtminstone 1,5 månad, så har inte packat upp strl 62 ännu. Filtar av olika slag behövs!
 
Senast ändrad:
Det är ju första barnet för vår del och nu tror jag att vi har införskaffat det mesta som behövs så här till en början. Barnvagn, babyskydd och skötbord har vi köpt begagnat, en del saker har letats upp i gömmorna hos släkt och föräldrar och lite är köpt helt nytt.

Det här med kläder dock, hur bör en tänka? Hur mycket behövs i början och av vad? Vilka storlekar? Jag misstänker att vi kommer få en ganska stor bebis om den inte föds mycket tidigare än beräknat. (BF i början av september). Ni som har barn sedan tidigare, vad är era erfarenheter? :)
Jag hade satsat mest på plagg i storlek 56 och 62 och kanske bara enstaka i storlek 50. Sonen va 4,5 kg när han föddes och 50 satt tight direkt 😅
Omlottbodys är det allra bästa när dom är så små. Det brukar inte vara så uppskattat att dra kläderna över huvudet.
 
Vi har ju BF ganska samtidigt och jag känner mig gaaanska klar med bebiskläderna nu. Har typ 15 bodys i strl 50-56, några färre byxor, en kofta (ska nog skaffa nån till), en sweatshirt-dress, 10 par strumpor, 9 pyjamas och 10 mössor. Nej man behöver inte 10 mössor men nu råkade det bli så :p Minns inte riktigt men tror att sonen hade strl 56 tills han var åtminstone 1,5 månad, så har inte packat upp strl 62 ännu. Filtar av olika slag behövs!

Har förresten köpt rätt mycket från Lindex som har dubbelstorlekar genom dubbel knäppning i grenen på bodys och muddar på både bodys och byxor. De ribbade kläderna kändes väldigt stretchiga så de passar förhoppningsvis om man får en rund en också :p
 
Sent omsider hoppar jag in i den här tråden, har varit så nojig hela graviditeten att jag inte vågat förrän nu... jag och min sambo väntar våra första barn, tvillingar, i november 🙈🙈. Är i v 22 nu och känner att jag nu behöver börja tänka att det faktiskt kommer bli av.
 
Grattis
Sent omsider hoppar jag in i den här tråden, har varit så nojig hela graviditeten att jag inte vågat förrän nu... jag och min sambo väntar våra första barn, tvillingar, i november 🙈🙈. Är i v 22 nu och känner att jag nu behöver börja tänka att det faktiskt kommer bli av.
Grattis och välkommen till tråden! 😍
 
Sent omsider hoppar jag in i den här tråden, har varit så nojig hela graviditeten att jag inte vågat förrän nu... jag och min sambo väntar våra första barn, tvillingar, i november 🙈🙈. Är i v 22 nu och känner att jag nu behöver börja tänka att det faktiskt kommer bli av.

Grattis! Häftigt med tvillingar!
 
Sent omsider hoppar jag in i den här tråden, har varit så nojig hela graviditeten att jag inte vågat förrän nu... jag och min sambo väntar våra första barn, tvillingar, i november 🙈🙈. Är i v 22 nu och känner att jag nu behöver börja tänka att det faktiskt kommer bli av.
Grattis och välkommen! 🥳😍
 
Sent omsider hoppar jag in i den här tråden, har varit så nojig hela graviditeten att jag inte vågat förrän nu... jag och min sambo väntar våra första barn, tvillingar, i november 🙈🙈. Är i v 22 nu och känner att jag nu behöver börja tänka att det faktiskt kommer bli av.
Grattis! Vad härligt 😍
 
Det är ju första barnet för vår del och nu tror jag att vi har införskaffat det mesta som behövs så här till en början. Barnvagn, babyskydd och skötbord har vi köpt begagnat, en del saker har letats upp i gömmorna hos släkt och föräldrar och lite är köpt helt nytt.

Det här med kläder dock, hur bör en tänka? Hur mycket behövs i början och av vad? Vilka storlekar? Jag misstänker att vi kommer få en ganska stor bebis om den inte föds mycket tidigare än beräknat. (BF i början av september). Ni som har barn sedan tidigare, vad är era erfarenheter? :)
Jag tycker omlottbodys var bäst upp till typ 62. Använde inget annat. Vår pojk hatade pyjamas med fot så det använde vi inte alls, men vet att vissa gillar det. Vår pojk vägde 3,1 när han föddes och hade 50 i 2-3 månader och 56 upp till typ 4-5 månader 🙄 Så det är väldigt olika. Vi fick köpa några extra plagg i 50 när han kom för han liksom drunknade i 56. Klädpaket är toppen tycker jag. Särskilt i de minsta storlekarna där vissa plagg knappt använts.
 
Det är ju första barnet för vår del och nu tror jag att vi har införskaffat det mesta som behövs så här till en början. Barnvagn, babyskydd och skötbord har vi köpt begagnat, en del saker har letats upp i gömmorna hos släkt och föräldrar och lite är köpt helt nytt.

Det här med kläder dock, hur bör en tänka? Hur mycket behövs i början och av vad? Vilka storlekar? Jag misstänker att vi kommer få en ganska stor bebis om den inte föds mycket tidigare än beräknat. (BF i början av september). Ni som har barn sedan tidigare, vad är era erfarenheter? :)

Hade satsat på flest kläder i stl 56 och 62. Och några i 50. Hade inte köpt för mycket förrän en vet vad som behövs, vissa hoppar ju över stl 50 helt. Har man egen tvättmaskin behövs ju oftast lite mindre med.

Dottern var inte liten 51cm och 3530g men hon kunde ändå ha stl 44 när hon var två veckor (dock från pop vilka jag upplever lite större än andra i stl) Det skiljer sig en del från olika butiker får man tänka på. Lindex tycker jag är toppen med tanke på dubbelknäppen i grenen, så bodys kan användas längre. Och omlott alla dagar i veckan 🙌🏼
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp