Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tips! 😍
Jag hoppar in o tipsar också om föda utan rädsla och ja det finns kapitel och sammanfattningar för partnern. Boken är superbra och har hjälp mig jättemycket under alla mina tre förlossningar. Det finns även övningar i boken. Verkligen bästa boken, tycker jag!
 
Har också läst boken ”Föda utan rädsla” och för mig passade inte den alls. Jag förstår verkligen tanken bakom den men hela konceptet att välkomna smärtan och säga ja var lite för mycket för mig O_o men att träna på hur man ska andas är ju verkligen guld värt.
 
Har också läst boken ”Föda utan rädsla” och för mig passade inte den alls. Jag förstår verkligen tanken bakom den men hela konceptet att välkomna smärtan och säga ja var lite för mycket för mig O_o men att träna på hur man ska andas är ju verkligen guld värt.
Precis så tänkte jag också när jag läste den inför första förlossningen. Men jag blev imponerad över hur väl det fungerade i skarpt läge och har fått en helt annan insikt och förståelse för mindfulness därefter.
 
Har också läst boken ”Föda utan rädsla” och för mig passade inte den alls. Jag förstår verkligen tanken bakom den men hela konceptet att välkomna smärtan och säga ja var lite för mycket för mig O_o men att träna på hur man ska andas är ju verkligen guld värt.
Håller med! Läste den med första barnet och tyckte att det kändes nästan lite tramsigt med "Jaaaaaaa".. Läste den dock igen med andra barnet (med lite förbehåll) men tyckte så mycket mer om den! Hade så mycket hjälp av den under andra förlossningen, så jag ska verkligen läsa den igen och rekommenderar den verkligen! ☺
 
Håller med! Läste den med första barnet och tyckte att det kändes nästan lite tramsigt med "Jaaaaaaa".. Läste den dock igen med andra barnet (med lite förbehåll) men tyckte så mycket mer om den! Hade så mycket hjälp av den under andra förlossningen, så jag ska verkligen läsa den igen och rekommenderar den verkligen! ☺
Jag försökte verkligen använda mig av det som stod i boken och satt tom i bilen in till förlossningen med den i handen 🤣 jag blev igångsatt med första. Men jag var totalt oförberedd på den värkstorm som satte igång med ett knapptryck av cytotecen så då upplevde jag hela boken som ett hån bara. Själva andningstekniken var dock användbar och det krävdes nästan för att få ordning på lustgasen. Men jag kan verkligen tänka mig att vid en förlossning som startat spontant och man hinner hänga med när värkarna ökar i intensitet att det blir en annan situation.
 
Vilken dag. Skulle på kontroll till specialmödrarpoli. Men där var det bekymmer men en annan patient så vi fick åka till förlossningen i stället på vårt besök. Tog bara en timme extra 🤯. När de kom och sa att vi fick vänta ytterliga 30 min innan läkaren kom brände jag propparna och konstatera att då får de fixa en ny tid i stället för vi kan inte vänta länge, då vi hade barnen med som min syrra passade, tanken var att vi skulle ha hittat på nått sedan. Då fick vi komma in efter 5 min 😬
Att ligga i ctg kurva i 30 min kändes rätt onödigt (skulle ju inte ens gjort de på vårt ordinarie besök)
 
  • Haha
Reactions: Eli
Jag försökte verkligen använda mig av det som stod i boken och satt tom i bilen in till förlossningen med den i handen 🤣 jag blev igångsatt med första. Men jag var totalt oförberedd på den värkstorm som satte igång med ett knapptryck av cytotecen så då upplevde jag hela boken som ett hån bara. Själva andningstekniken var dock användbar och det krävdes nästan för att få ordning på lustgasen. Men jag kan verkligen tänka mig att vid en förlossning som startat spontant och man hinner hänga med när värkarna ökar i intensitet att det blir en annan situation.
Jag förstår precis vad du menar. Alla hade ju pratat om att man som förstföderska kan ha en latensfas på flera dygn med oregelbundna värkar. För mig gick vattnet vid 06. Runt 11 kom värkarna igång och från första värken till att jag hade 3-4 på 10 min tog det knappt 30 min. Jag hade så fruktansvärt ont att jag omöjligt kunde tillämpa det jag läst och tränat in, men kanske att det hjälpte när jag fick lustgasen (eller så var det att jag gått en del på yoga och är tränad i att använda andningen genom mitt yrke).
 
Andra jobbdagen efter semestern nu och idag går jag in i vecka 33. Gick så bra på förmiddagen igår tyckte jag, sen drog sammandragningarna igång och höll på tills i natt nån gång. De fortsatte med ungefär 5 minuters mellanrum hela kvällen när jag låg ner, är det rimligt? Gjorde inte särskilt ont men visst känns det. Nu har jag sammandragningar så fort jag rör mig. Måste gå jättesakta för det drar nåt så fruktansvärt. Borde jag prata med barnmorskan nu eller ska jag vänta tills nästa besök om en vecka? Hur hade ni gjort?
 
Andra jobbdagen efter semestern nu och idag går jag in i vecka 33. Gick så bra på förmiddagen igår tyckte jag, sen drog sammandragningarna igång och höll på tills i natt nån gång. De fortsatte med ungefär 5 minuters mellanrum hela kvällen när jag låg ner, är det rimligt? Gjorde inte särskilt ont men visst känns det. Nu har jag sammandragningar så fort jag rör mig. Måste gå jättesakta för det drar nåt så fruktansvärt. Borde jag prata med barnmorskan nu eller ska jag vänta tills nästa besök om en vecka? Hur hade ni gjort?
Prata med barnmorskan nu på en gång, verkar som att din kropp anser att vila mer är en bra ide så kanske är vettigt att eventuellt kolla på sjukskrivning/gravpenning?
Sammandragningarna ska avta när man ligger och vilar.
 
Andra jobbdagen efter semestern nu och idag går jag in i vecka 33. Gick så bra på förmiddagen igår tyckte jag, sen drog sammandragningarna igång och höll på tills i natt nån gång. De fortsatte med ungefär 5 minuters mellanrum hela kvällen när jag låg ner, är det rimligt? Gjorde inte särskilt ont men visst känns det. Nu har jag sammandragningar så fort jag rör mig. Måste gå jättesakta för det drar nåt så fruktansvärt. Borde jag prata med barnmorskan nu eller ska jag vänta tills nästa besök om en vecka? Hur hade ni gjort?

Jag hade också kontaktat barnmorskan redan nu och inte väntat till nästa vecka. :)
Hur länge till är det tänkt att du skall jobba?
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Andra jobbdagen efter semestern nu och idag går jag in i vecka 33. Gick så bra på förmiddagen igår tyckte jag, sen drog sammandragningarna igång och höll på tills i natt nån gång. De fortsatte med ungefär 5 minuters mellanrum hela kvällen när jag låg ner, är det rimligt? Gjorde inte särskilt ont men visst känns det. Nu har jag sammandragningar så fort jag rör mig. Måste gå jättesakta för det drar nåt så fruktansvärt. Borde jag prata med barnmorskan nu eller ska jag vänta tills nästa besök om en vecka? Hur hade ni gjort?

Jag hade också kontaktat barnmorskan idag, det låter ju som att det blir för mycket för dig med hela dagar!
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Har lyssnat på Föda utan rädsla. Gillade den! Men detta med JAAA kommer jag nog få byta ut mot något liknande, mörka rösten känns också som lite svårt att ge efter för.
 
Andra jobbdagen efter semestern nu och idag går jag in i vecka 33. Gick så bra på förmiddagen igår tyckte jag, sen drog sammandragningarna igång och höll på tills i natt nån gång. De fortsatte med ungefär 5 minuters mellanrum hela kvällen när jag låg ner, är det rimligt? Gjorde inte särskilt ont men visst känns det. Nu har jag sammandragningar så fort jag rör mig. Måste gå jättesakta för det drar nåt så fruktansvärt. Borde jag prata med barnmorskan nu eller ska jag vänta tills nästa besök om en vecka? Hur hade ni gjort?
Ring vårdcentralen eller den läkare som din barnmorska säger att du ska gå till för sjukskrivning. För det där känns inte bra!
 
Ring vårdcentralen eller den läkare som din barnmorska säger att du ska gå till för sjukskrivning. För det där känns inte bra!

Jag jobbar på vårdcentralen 😅 , fast med administration. Har pratat med chefen och lite grann med en av läkarna. Chefen tycker att jag ska prata med barnmorskan, läkaren sa "som läkare måste jag säga att tycker jag att du ska gå hem". Gick dock väldigt bra på eftermiddagen idag tycker jag, och jag har inga sammandragningar nu efter jag kommit hem. Jag får helt enkelt bestämma mig för hur jag vill göra. Kanske sjukskriva mig på halvtid. Får dock så himla dåligt samvete gentemot min kollega som då blir ensam...
 
Jag jobbar på vårdcentralen 😅 , fast med administration. Har pratat med chefen och lite grann med en av läkarna. Chefen tycker att jag ska prata med barnmorskan, läkaren sa "som läkare måste jag säga att tycker jag att du ska gå hem". Gick dock väldigt bra på eftermiddagen idag tycker jag, och jag har inga sammandragningar nu efter jag kommit hem. Jag får helt enkelt bestämma mig för hur jag vill göra. Kanske sjukskriva mig på halvtid. Får dock så himla dåligt samvete gentemot min kollega som då blir ensam...
Jaha okej men vad smidigt då 😄 det var iaf d min barnmorska sa, att jag skulle vända mig till vc om jag skulle sjukskriva mig. Du får väl känna hur d känns men, det är lätt att bli optimistisk över hur mycket man ska orka.
 
Jag jobbar på vårdcentralen 😅 , fast med administration. Har pratat med chefen och lite grann med en av läkarna. Chefen tycker att jag ska prata med barnmorskan, läkaren sa "som läkare måste jag säga att tycker jag att du ska gå hem". Gick dock väldigt bra på eftermiddagen idag tycker jag, och jag har inga sammandragningar nu efter jag kommit hem. Jag får helt enkelt bestämma mig för hur jag vill göra. Kanske sjukskriva mig på halvtid. Får dock så himla dåligt samvete gentemot min kollega som då blir ensam...
Förstår hur du tänker men just nu ska du tänka på dig själv :heart
 
Jag jobbar på vårdcentralen 😅 , fast med administration. Har pratat med chefen och lite grann med en av läkarna. Chefen tycker att jag ska prata med barnmorskan, läkaren sa "som läkare måste jag säga att tycker jag att du ska gå hem". Gick dock väldigt bra på eftermiddagen idag tycker jag, och jag har inga sammandragningar nu efter jag kommit hem. Jag får helt enkelt bestämma mig för hur jag vill göra. Kanske sjukskriva mig på halvtid. Får dock så himla dåligt samvete gentemot min kollega som då blir ensam...
Tänk på dig själv i första hand 🤗
 
Jag jobbar på vårdcentralen 😅 , fast med administration. Har pratat med chefen och lite grann med en av läkarna. Chefen tycker att jag ska prata med barnmorskan, läkaren sa "som läkare måste jag säga att tycker jag att du ska gå hem". Gick dock väldigt bra på eftermiddagen idag tycker jag, och jag har inga sammandragningar nu efter jag kommit hem. Jag får helt enkelt bestämma mig för hur jag vill göra. Kanske sjukskriva mig på halvtid. Får dock så himla dåligt samvete gentemot min kollega som då blir ensam...

Jag förstår dig, har själv haft väldigt dåligt samvete över att bli sjukskriven på halvtid mitt under semestertider när vi är väldigt kort om folk, men nu behöver du ju fokusera på dig och din bebis! Kan ändå säga att det varit otroligt skönt att gå ner i tid, känner att jag är mycket piggare bara av de här få dagarna, och sover också bättre på nätterna när jag väl släppt det dåliga samvetet.
 
Har lyssnat på Föda utan rädsla. Gillade den! Men detta med JAAA kommer jag nog få byta ut mot något liknande, mörka rösten känns också som lite svårt att ge efter för.
”Mörka rösten” upplever jag att man inte kan stå emot när det väl är dags. Den kommer liksom av sig själv hehe
 
Tydligen ska man inte sova på rygg nu i tredje trimestern 😐

Låg och snurrade till 04 inatt, fick ont i revben och bröstkorg i alla andra ställningar. Idag har jag beställt en billig gravid- amningskudde, som jag hoppas kommer snabbt och kan underlätta sömnen.

Jag kommer inte palla jobba om jag inte kan sova bättre, tror ni man kan få en sjukskrivning pga sömnsvårigheter? Jag tänker att de flesta kanske börjar få svårt att sova nu? Och har hört att det är svårt att bli sjukskriven utan något "riktigt problem".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 300
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 370
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 576
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp