Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här närmar sig förresten 3-månadersdagen alldeles för snabbt. Vi har nämligen inte skickat in namnpapprena till Skatteverket än :p

Vi vet ju vad han heter i förnamn i det är mellannamnen som är jobbiga. Två ska han få (det har syskonen) och vi har bara ett klart. Och de mer självklara namnen är förbrukade 😅

Vi har namnen klara men jag har ändå inte skickat in papperna pga lat. 😂
 
Vi fick skicka in namnpappren en andra gång idag för de vi postade för typ en månad sedan hade inte kommit fram. Så irriterande! Jag mailade Skatteverket när inget hänt (det funkade när jag bytte efternamn och det tog en evighet att registreras, då ”hittade” de pappret och ändrade samma dag) och de hade visst inte ens fått det utan skickade ut ny blankett. Skicka viktig post i juletid kanske var en dum idé 😅
 
Känns väl som att det är något sånt som kommer börja här sen :p Fast vi har ju iaf på storbarnsavdelning. De brukar ju vara lite mindre drabbade än de minsta iaf.
Vi har blandade åldrar på avdelningarna, just nu 1-4 åringar i samma grupp. Men dottern är ju 2 år och det är väl då de flesta förkylningarna ska komma har jag hört. Kanske speciellt för pandemibarnen som inte har träffat så många innan förskolan börjar...
 
Julia har idag börjat sova på dagen som de flesta bebisar gör 🙃 hittills har hon sovit max två timmar dagtid om det inte varit en särskilt ansträngande dag men idag rejäla stunder i flera omgångar. Vi är sjuka här hemma (inte covid) så jag har ju varit hispig hela dagen, om ifall att hon skulle vara sjuk. Tog tempen flera gånger om i eftermiddags för hon var varm och lite flammig efter en lång sovstund och mycket riktigt, feber. Dock hade hon legat insnärjd i sina älskade sjalar som blir väldigt varma så vi tog temp igen en stund senare och då var den bra. Och en gång till på kvällen för att lugna mig och då var den ännu lägre.

Hon har ju varit sig själv när hon varit vaken, glad och kvittrig men mycket lugnare än annars. Ätit bra och sånt. Vi är vana vid mycket flaxande och pipande under vaken tid så det är ju inte likt henne. Men - ska man tro appen är detta första dagen efter språng tre så det är klart att saker och ting förändras!

Trodde aldrig jag skulle bli en hönsmamma men jag har varit jättestressad! Nu ligger jag i vårt extrarum för att förhoppningsvis sova gott och inte ligga och lyssna på henne hela natten (och inte gå upp och ta tempen en gång i timmen heller 😂). Min man har ju barn sedan tidigare och är betydligt lugnare i stort, så det är nog bäst för alla att han sover med henne inatt 😄

Det var VISST covid vi hade här hemma. Makens exfru var förbi en sväng idag med ett papper som skulle skrivas på och droppade även av två snabbtester då jag svarade henne på insta i ett sammanhang att vi inte hade fler hemma (det var ju från det hushållet vi högst troligt blev smittade). Mitt var solklart positivt, men makens negativt. Dock är han på dag sex och jag på dag fem och det är ju inget snack om att vi haft samma sak. Vi har varit helt isolerade förutom korta promenader för att lufta både oss och lilla så egentligen spelar det mindre roll nu när vi nästan är friska men lika bra att veta.

Julia verkar ju ha klarat sig galant, jag är så glad att jag fick vaccinera mig som gravid. Lite förhöjd temp som sagt och lite tröttare ett par dagar men absolut inte slö eller matvägrande eller så. Nu flaxar hon glatt som vanligt och vill absolut inte sova på dagarna, man kan ju missa något spännande 😂

På tal om att sova på dagarna så blir hon tre månader imorgon, så det känns som om det kan vara dags att åtminstone försöka sig på lite sovrutiner, mest för att slippa att hon blir så förbaskat övertrött på kvällarna. Testade lite idag och det funkade med en timmes lur vid lunchtid så länge hon fick ligga på rygg på sin pappas arm, och så somnade hon i vagnen när de gick ut en sväng på eftermiddagen - och ikväll somnade hon utan större mankemang - även om det var i senaste laget så var det i alla fall utan gråt och tandagnisslan från varken barn eller föräldrar. Får se hur natten artar sig, jag sover ännu en gång i extrarummet för att inte störa med de sista bitarna host och snörvel.
 
6-kilosgränsen är sprängd :banana: och hon följer fortfarande -1 SD på vikten, och mittkurvan på längd. Skönt att det såg så bra ut trots att hon ätit sämre senaste dagarna.

Vaccinet gick bra, hon grät ungefär 10 sekunder och sen fick hon syn på nåt kul :D

Mindre kul var att storebror började hosta på fsk idag, så nu är han hemma. Men det var nog egentligen oundvikligt...
 
6-kilosgränsen är sprängd :banana: och hon följer fortfarande -1 SD på vikten, och mittkurvan på längd. Skönt att det såg så bra ut trots att hon ätit sämre senaste dagarna.

Vaccinet gick bra, hon grät ungefär 10 sekunder och sen fick hon syn på nåt kul :D

Mindre kul var att storebror började hosta på fsk idag, så nu är han hemma. Men det var nog egentligen oundvikligt...

Gilla på allt utom det sista!
 
Här har vi haft ännu en jobbig kväll. För v hungrig för att sova och för trött för att äta 🙄🙃
Sjalade henne och gick ut en kortis, då somnade hon iaf. Nu har jag fått i henne lite mat men hon har bara ätit den gånger idag istället för de vanliga minst sju. Så inatt väcker jag. Brukar ju ge sista målet vid typ tolv, men nu åt hon 22 30 så jag kommer behöva vara vaken länge om jag ska vänta med att sova till nästa matning 😝 Hon har iaf ätit stora mål idag ✌️
 

Om stora barnen vaknar när de brukar imorgon (alldeles för tidigt) kommer de få åka på tidsresa tillbaka till dvd:ns dagar 😅 Försökte förklara för dem vid middagen hur det var ”förr i tiden när mamma och pappa var små”. Om dvd och VHS. Om att man var tvungen att spola tillbaka om man ville se igen (men kunde se filmen baklänges om man ville 😂) om att hyra film i videobutiken. Om att det bara fick plats en film på varje band/skiva. Nästan synd att vi inte har någon VHS-spelare att demonstrera för dem :p
 
M är förövrigt helt symptomfri, om inte ”inte vilja sova” är ett symptom :p Har varit så både igår och idag. Lägger man ifrån sig honom vaknar han direkt, sover han i famnen vaknar han efter max 20 min. Och så blir han ju lite extra gnällig när han inte sover ordentligt.

Enligt min pulsklocka har jag gått drygt 7500 steg idag 😆 utan att ha öppnat ytterdörren. En överhängande andel har skett runt runt i vardagsrummet i takt till ”tänk om jag hade en liten liten apa” 😅
 
Om stora barnen vaknar när de brukar imorgon (alldeles för tidigt) kommer de få åka på tidsresa tillbaka till dvd:ns dagar 😅 Försökte förklara för dem vid middagen hur det var ”förr i tiden när mamma och pappa var små”. Om dvd och VHS. Om att man var tvungen att spola tillbaka om man ville se igen (men kunde se filmen baklänges om man ville 😂) om att hyra film i videobutiken. Om att det bara fick plats en film på varje band/skiva. Nästan synd att vi inte har någon VHS-spelare att demonstrera för dem :p
Sjukt ändå, hur annorlunda det är nu 😅
 
Verkligen! När vi är i sommarstugan så finns inget bredband där. Men finns tv med basutbud inklusive SVT barnkanalen. De har riktigt svårt att fatta att man måste passa tiden när något börjar och att man inte kan pausa när man behöver gå på toa 😆

Haha, har du berättat att på vår tid var det Björnes magasin och Disneydags som gällde typ? Och definitivt inga kanaler med enbart barnprogram 😁
 
Ååh. Hittat en ny favoritpyjamas(eller ja två, eftersom de säljs i tvåpack) som är så himla fin. Och mjuk. Och tvåvägsdragkedja. Måste köpa en till i större storlek känner jag, annars kommer jag ångra mig. Får bli en 68 med (har 56 i den jag köpte igår). Älskar dem!
629899_l.jpg


Hade en annan tvåpack från kappahl i strl 44 men den kändes inte alls såhär mjuk som denna gör. Så nu ligger det en liten gosunge i svart svanpyjamas och sussade sött. Nu ska vi sova några timmar och så hoppas jag hon äter rejält när jag väcker henne och sen. ✌️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 090
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 309
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 842
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp