Höutrustning.

Empalie

Trådstartare
Vi har tillgång till ett par åkrar som vi helt gratis får slå hö på. Vi har en egen traktor men ingen utrustning. Finns det möjlighet att köpa begangnat, vad ska man satsa på för utrustning om man är helt amatör. Ska man pressa eller ha löst? blir ju inte jättemycket hö.

En som är vill vara sin egen dräng och inte vara beroende av andra vid höskörden.
 
Sv: Höutrustning.

Jag får citera min granne: "Under elva månader så är maskinerna hela men man behöver bara åka ut med dem på vallen så går de sönder..."

Alltså är ni intresserade av att meka och kan hantera en svets så går det att hitta billig utrustning för höskörd. Valet mellan löshö och löspressat är mer en fråga om arbetskraft. Min granne kör in ganska stora mängder löshö, oftast helt själv. Han har en slåtterbalk, vändare/strängare och en gammal självlastarvagn och blåser upp löshö på skullen. Enkelt och rationellt eftersom hans djur står under höloftet.
Vi kör småbal. Gammal slåtterkross, vändare/strängare och löspress med balvagn. Småbal kräver mycket arbete vid skörden men är enklare för oss senare eftersom vi har djuren på lösdrift.

Fundera över hela kedjan från slåtter till förvaring och fodring. När har ni tid att lägga på manuellt arbete?

Att skörda hö utan en skulltork är ganska vanskligt om man vill få bra hö. Problemet med skulltorkar är att de kostar mycket att köra och även ökar premien på försäkringen för lokalerna.
 
Sv: Höutrustning.

Sannolikt blir det billigast att leja maskinringen som slår och buntar och plastar ,med förtorkning blir det hösilsge .Skall du skörda själv måste du ha finväder 4-5 dag vända 3-4 ggr stränga samt bunta eller ta med självlastar vagn.Maskiner som behövs är slåtterbalk/rotorslåtter kombinerad vändare/ strängare eller en av varje samt press eller självlastarvagn.Erfoderliga kunskaper är heller inte dumt att ha ,kanske det viktigaste
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 229
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp