Höft"problem" - Coreträning

Sv: Höft"problem" - Coreträning

Enligt kiropraktorn så har jag försvaga muskler som ska hålla höften på plats.
Har fått övningar att göra för ska stärka musklerna som håller det stabilt.:)

Trillat av hästen och landade på höftet, gick till denna kiropraktorn ett halvår senare och han sa nåt i stil med att musklerna hade rättat sig efter den sena höften och blev då "tillrätta tryck" och fick uppmaning att göra denna övningen varje dag och komma på återbesök, med 2 veckors intervall till det var bra.
Har nu inte vatt där på 3 månader.

Din kiropraktor har missat viktiga delar av sin utbildning. Höftleder blir inte instabila.

Det är svårt att träna bort, men man kanske kan försöka. Är det riktigt outhärdligt kan det opereras.

Ilio-psoas består av två delar, ingen av dem har med snapping hip att göra.

Jaha, men HUR?:crazy:

Jag får ofta vid uppsittning kraftiga smärtor i höften. Om jag vinklar mig det minsta fel så "låser" sig höften, dvs det gör riktigt ont. Smärtan är så kraftig att jag absolut inte kan fortsätta utan att sitta av och börja om, alt lägga benet över hästens hals/manke. Då släpper det. Kan detta vara snapping hip eller något annat?

Jag har haft detta i många år (ca 30 år nu!) men det börjar bli värre. Numera är det riktigt svårt att sitta upp utan att det händer. Tidigare har jag varit så mycket smidigare så det har inte varit något problem men det börjar det bli nu:cry:

Tacksam för svar!:)
Katrin

Varit hos läkare eller kiropraktor för ditt besvär?

Gammal tråd, jag vet. Men jag tycker absolut INTE ni ska träna några höftböjare om ni är svankryggiga och strama i dem. Obalansen beror på att man i princip alltid är svagare i baksidan och därför blir Iliopsoas för stark och gör att det är bekvämast att hålla kroppen i ett ogynnsamt läge. Stretcha framsida och träna baksida!

Gå till en ortoped som kan remittera dig vidare till lämplig instans.. (eller göra något själv om det nu är det som behövs).

Gammal tråd, jag vet. Men jag tycker absolut INTE ni ska träna några höftböjare om ni är svankryggiga och strama i dem. Obalansen beror på att man i princip alltid är svagare i baksidan och därför blir Iliopsoas för stark och gör att det är bekvämast att hålla kroppen i ett ogynnsamt läge. Stretcha framsida och träna baksida!

Aha:idea: Intressant!

Vänta nu.

Böj i höften. Blir ni svankryggiga nu?

Stark baksida: drar ihop baksidan av ryggen -> svankryggig.
Stark framsida: drar ihop framsidan av ryggraden -> skjuter rygg -> inte svankryggig.

Stretcha och träna både fram- och baksida.

Cilla, du har säkert sett en stram iliosoas i ryggliggande. En rejäl svank/omöjligt att hålla ner ländryggen. Efter som muskel kommer från L1-L5 och fäster i höftbenet blir resultatet av en stram iliopsoas att du får en ökad lordos i ländryggen. Simple as that. Den kommer ju från baksidan och fäster på framsidan. Drag bak-> fram = framåttippat bäcken och svankrygg. Jag har suttit jättelänge nu och funderat på om allt jag kan och praktiserar är helt fel men jag kan inte förstå hur en stram iliopsoas skulle kunna göra att man blir kutryggig...?

När du böjer höften är ju inte ilipsoas speciellt stram längre så självklart =Ingen svank!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 205
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 151
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025