Höftledsdysplasi och subluxation

Bukefalos 30 år!

Hundtokig

Trådstartare
Hej!

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av hund med höftledsdysplasi (grad D) och noteringen subluxation? Fick hunden problem med sina höfter, på vilket sätt och vid vilken ålder?

Hur stor är hunden? En chihuahua kommer antagligen inte ha några problem med en sådan höft förrän den börjar bli gammal. En grand danois kommer får problem betydligt tidigare. Beror också mycket på hur mycket man jobbar med att bygga muskler som kan stabilisera höfterna.

Subluxation kan jag tyvärr inget om, men min Beauceron hade D-höfter. Han var typ minst 70 i mankhöjd och vägde drygt 50 kg. När vi fick resultatet bestämde vi oss: han (en väldigt aktiv ras!! ) skulle få leva sitt liv fullt ut, så som han ville. Vi skulle hålla uppsikt, givetvis, efter tecken på smärta. Och enda begränsningen var att han inte fick hoppa högt efter frisbee..,! I övrigt var han extremt aktiv, lös i skog och mark timtal varje dag. Tränad i precis allt! Blev urstark! Han blev 13 år och fick somna in av andra anledningar.

Hej!

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av hund med höftledsdysplasi (grad D) och noteringen subluxation? Fick hunden problem med sina höfter, på vilket sätt och vid vilken ålder?
Jag har två i min närhet som har aktiva hundar (BC respektive jaktgolden) som har HD D respektive E. De hundarna är nu båda medelålders och lever aktiva liv med träning och tävling. Tack och lov har de inga besvär.
Vissa individer får stora problem av sina höfter redan tidigt, så pass att avlivning är det bästa alternativet medan andra klarar sig bra långt upp i åldern.

Min ACD hane hade detta. Problemen började vid ca 4-5 månader och hunden togs sedan bort vid 9 månaders ålder pga besvären och smärtan samt artros. Hade inte hunden haft sådana besvär hade jag valt annan väg än avl.

Tack för era svar! Förstår att det inte finns något tydlig svar på exakt hur påverkad hunden kan bli, men det var givande att få läsa om era erfarenheter.

Detta gäller en bekants hund, därav en lite knaper trådstart, men har delat med mig av era svar och fått godkännande att lägga ut lite mer information.

Hunden i fråga är 4 år gammal, av vallhundsras och väger runt 20 kg. En hund som kräver en del aktivering utöver vanliga promenader för att vara nöjd. Hunden har sedan 1 års ålder påvisat viss hälta efter vissa aktiviteter, inga långvariga hältor men några steg som visat sig efter att hunden legat ner och vilat. Ägaren har försökt kartlägga vid vilka aktiviteter hunden blir halt och tycker sig se en hyfsat röd tråd och undviker aktiviteter där hunden kunnat påvisa hälta eftetåt.

Hunden går regelbundet till fysio och utöver att hunden har problem att bygga samt hålla muskler runt höfterna så reagerar den inte med smärta i höfter eller rygg.

Det ägaren har börjat fundera på är vissa beteendeförändringar som hen sett hos hunden. Hunden är en individ som har lätt till stress och ägaren tycker att detta eskalerat på senare tid. Hen tränade tidigare mycket med hunden på brukshundklubben och tävlade också en del. Numera går hunden upp så mycket i stress runt andra hundar så det fungerar inte längre. Hen tränar därför hunden själv eller tillsammans med någon enstaka träningskompis.
Hunden är också en osäker individ som alltid haft svårt med hantering av okända människor. Detta tycker ägaren också har blivit värre med åren. Hunden ställdes ut någon gång i sin ungdom och brukar ha låtit sig klappas av vissa. Numera drar sig hunden oftast undan från all typ av klappar eller kel om det inte är från familjemedlemmar.

Ägaren tycker det är svårt att veta hur hen ska gå vidare med hunden. Det har pratats om att tex testa smärtstillande för att se hur hunden svarar på det. Höftledsoperation verkar vara ett alternativ men ägaren är lite tveksam till det.

Tack för era svar! Förstår att det inte finns något tydlig svar på exakt hur påverkad hunden kan bli, men det var givande att få läsa om era erfarenheter.

Detta gäller en bekants hund, därav en lite knaper trådstart, men har delat med mig av era svar och fått godkännande att lägga ut lite mer information.

Hunden i fråga är 4 år gammal, av vallhundsras och väger runt 20 kg. En hund som kräver en del aktivering utöver vanliga promenader för att vara nöjd. Hunden har sedan 1 års ålder påvisat viss hälta efter vissa aktiviteter, inga långvariga hältor men några steg som visat sig efter att hunden legat ner och vilat. Ägaren har försökt kartlägga vid vilka aktiviteter hunden blir halt och tycker sig se en hyfsat röd tråd och undviker aktiviteter där hunden kunnat påvisa hälta eftetåt.

Hunden går regelbundet till fysio och utöver att hunden har problem att bygga samt hålla muskler runt höfterna så reagerar den inte med smärta i höfter eller rygg.

Det ägaren har börjat fundera på är vissa beteendeförändringar som hen sett hos hunden. Hunden är en individ som har lätt till stress och ägaren tycker att detta eskalerat på senare tid. Hen tränade tidigare mycket med hunden på brukshundklubben och tävlade också en del. Numera går hunden upp så mycket i stress runt andra hundar så det fungerar inte längre. Hen tränar därför hunden själv eller tillsammans med någon enstaka träningskompis.
Hunden är också en osäker individ som alltid haft svårt med hantering av okända människor. Detta tycker ägaren också har blivit värre med åren. Hunden ställdes ut någon gång i sin ungdom och brukar ha låtit sig klappas av vissa. Numera drar sig hunden oftast undan från all typ av klappar eller kel om det inte är från familjemedlemmar.

Ägaren tycker det är svårt att veta hur hen ska gå vidare med hunden. Det har pratats om att tex testa smärtstillande för att se hur hunden svarar på det. Höftledsoperation verkar vara ett alternativ men ägaren är lite tveksam till det.
Jag tycker det låter som ett klart fall av smärtproblematik.

Nu när det finns mer information om hunden kan jag säga att jag hade definitivt provat med smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Om det är så att hundens förändringar kommer av smärta kommer det att visa sig ganska fort. Sedan får man ta ställning till vad som är bäst för hunden. Fortsatt medicinering, operation eller i värsta fall avlivning.
Vet inte vilken ras men många hundar som är aktiva av födseln som vallhundar är också mästare på att dölja smärta. Har sett det ett par gånger t ex en labbe med inflammation i käken.

Liknande trådar

• Höftledsröntgen Airedale
  • Korsbandsskador hund
  • Anaplasma
  • Verkan av Librera 10 mg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd