hög fram och glappar bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Idabn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 402
I

Idabn

Jag har en sadel med utbytbara koppjärn, just nu är det vid i den. När jag lägger på den är det lite mellanrum bak och när jag ridit i den blev pälsen lite skavd liksom nedanför manken.
När jag la i tunna fishinlägg så blev den istället för hög fram(mer än 4 fingrar) och det är fortfarande lite mellanrum bak och "skavet" flyttades bakåt efter ridning.

Så min fråga är alltså, om jag ska köpa nytt koppjärn, vilken vidd?

Sv: hög fram och glappar bak

Sadeln verkar vara alldeles för svängd åt hästen. Att ändra bomvidden hjälper inte då. Sadeln måste ligga an hela vägen. prova en annan sadel.

Jag ahr provat flera sadlar men alla verkar isåfal vara för svängda:( jag blir så frustrerad att jag inte kan hitta en sadel, och jag är inte gjord av pengar så jag kan inte köpa ngn dyröres.
Så det hjälper inte alls om jag köper ett nytt koppjärn?:(

Om bomformen är fel hjälper inga koppjärn i världen. Men varför börjar du inte i rätt ände och tar reda på vad för bomform och vilken vidd hästen behöver? Då blir det ju betydligt enklare att leta sadel i rätt prisläge.

Ja som de andra sagt sadeln verkar för svängd
Men du kan ta reda på vad för form på bommen och vilken vidd hästen ska h då blir det mkt lättare att hitta en sadel... Det finns säkert en i din prisklass någonstans.
I det stallet som du står är det väl flera hästägare? Du kan fråga om du får prova deras sadlar så att du vet ungefär vad du ska ha.
Jag säger lycka till :)

hm okej verkar som jag får göra det, hur gör jag det på lättste vis?

Här är iaf några bilder på den nuvarande..
31986074.jpg
[/url][/IMG]

med sänkt huvud:

fram:

Det är svårt(omöjligt) att säga utifrån bilder, och framförallt eftersom hästen ändrar ryggen i rörelse. Bästa är att ta hjälp av sadelkunnigt folk.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 575
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 102
Senast: Fiorano
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 331
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka