Hög manke, något man kan göra åt?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare m0rphene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 989
M

m0rphene

Ja, som rubriken säger. Kan man få dit nå muskler eller dylikt för att få mindre manke?

Sv: Hög make, något man kan göra åt?

Det boror ju helt på i vilken kondition hästen är nu. Om hästen är omusklad så blir manken mera markerad. Då blir det som flata gropar på sidorna nedanför manken. Om en sån häst rids så den sätter muskler så blir manken inte alls lika markerad. Om hästen däremot redan är välmusklad så är det bara att acceptera att den har så pass markerad manke.

Sv: Hög manke, något man kan göra åt?

Om hästen helt saknar muskler på manken så är det värt att kolla hur din sadel ligger.Om bommen är för smal ligger den o ttrycker på sidorna av manken o det både tar bort de muskler som har funnits o förhindrar att det kommer dit muskler.Så kolla upp sadeln.

TÖMKÖR!!!! Funkar utmärkt för att bygga muskler på överlinjen! Jag tömkör min fullblodskille 3 dagar i veckan och det är en otrolig skillnad nu efter bara några månaders arbete så! Testa!!! som någon innan sa... kolla upp sadeln det låter som den är lite trång fram!

Nej, manken är så hög som den är. Det du ser som mankens högsta punkt är bröstkotornas tornutskott, ben"taggar" som kan vara 30 cm långa. Kotorna ligger långt ned i kroppen. Runt manken finns förstås en massa muskler som du kan utveckla genom vettig utrustning och vettigt arbete. Genom att musklerna framför och bakom skulderbladet blir större och hästens ryggmuskulatur byggs på kommer hästens manke och hela överlinje att se mer proportionerlig ut, hästen blir mera maffig och manken blir bredare och rundare, dock fortfarande lika hög i förhållande till skulderbladet. En del hästar har väldigt markerad manke och andra inte.

kl

Tack allihopa! Ska kolla sadel och tömköra mera!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 345
Senast: Edla
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
555
Senast: Edla
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka