Höja stallhyran.?

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur får det går till?
Jag har hört bakvägen/ryktesvägen (som är ganska så säker) att vår stallhyra ev ska höjas med 200:-/månad.
Men, i kontraktet står det hur mycket stallhyran kostar, så då undrar jag hur de FÅR göra om och när de ska höja stallhyran?
Det kontraktet jag har, gäller iprincip t.o.m att man flyttar därifrån, dvs det står inget "slutdatum".

Måste de inte se till så att alla innackorderingar har klart för sig vad som gäller om de ska höja?

Sv: Höja stallhyran.?

Kutym är väl att säga till några månader innan. Att det ryktas nu behöver ju inte betyda att dom höjer hyran utan att säga nått, utan att dom tänker göra det men inte bestämt när. Eller nått.

Hyran har stått med på alla mina lägenhetskontrakt, så det i sig gör ingen skillnad.

Att det ryktas nu behöver ju inte betyda att dom höjer hyran utan att säga nått, utan att dom tänker göra det men inte bestämt när. Eller nått.
.

Kruxet är att man vet aldrig. De är sjukt dåliga på att berätta om ALLT till vissa av oss privatare.
Nej, det är säkert inte bestämt än det tror jag inte, de kommer förmodligen (förhoppningsvis?!) ta upp det på årsmötet.
Men jag är lite rädd att de bara ska höja det så där hux flux, eftersom de gjort så många dumma saker innan utan att säga till :crazy:

Det står väl något om uppsägningstid i kontraktet? Där jag stod innan så brukade vi få skriftlig uppsägning i god tid (dvs minst så lång tid innan som uppsägningstiden för hyresvärden är enligt kontraktet, men oftast ännu längre innan) och sedan fick vi skriva på nya kontrakt med de nya priserna och reglerna. Det brukade stå i uppsägningen att anledningen är hyreshöjning och omformulering av kontrakt, så att ingen behövde tro att man blev uppsagd för att de ville bli av med en...

Att hyran står i kontraktet när man skriver på, innebär inte att man slipper hyreshöjningar. Hyresvärden har rätt att höja hyran indexreglerat, och då räknas allt in som box, ev höjningar på foderpriser, torv/spån osv. Sker förbättringar i stallet mot vad som fanns vid kontraktsskrivandet så får hyresvärden höja för det med.

Att hyran står i kontraktet när man skriver på, innebär inte att man slipper hyreshöjningar. Hyresvärden har rätt att höja hyran indexreglerat, och då räknas allt in som box, ev höjningar på foderpriser, torv/spån osv. Sker förbättringar i stallet mot vad som fanns vid kontraktsskrivandet så får hyresvärden höja för det med.
Hyresvärden har rätt att höja hyran utan att motivera det med ökade kostnader. Hyreshöjningen bör (skall?) dock aviseras minst lika lång tid i förväg som uppsägningstiden.

Hyresvärden har rätt att höja hyran utan att motivera det med ökade kostnader. Hyreshöjningen bör (skall?) dock aviseras minst lika lång tid i förväg som uppsägningstiden.

Verkar rimligt...

Vad bra. Då har jag iaf tre månader på mig att hitta nytt stall... :crazy: :p

OM det nu är så att de höjer, de säger så mkt.. :p

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: WildWilma
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 253
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka