höjd på stolpar?

M

Mithra

vilken höjd på stolpar är att rekomendera till stor häst? Stolpar till elstängsel hage alltså! :smirk:

Sv: höjd på stolpar?

Plaststolpar brukar vara 150cm höga. Trästolp minst 180cm, då de skall ner djupare. Men även längre, beror ju på hur högt du vill att staketet skall vara. Själv anser jag att ett staket skall vara så högt att det inte inbjuder hästen att sträcka huvudet över staketet.

Inpregnerade stolp brukar vanligtvis vara 180 cm. Det finns längre om man tex har en hoppglad häst.

Det beror på hur hästen är. Till min nordis kan jag ha en tråd en halvmeter ovanför jord tex. Men plaststolparna jag har är 130 till140 cm höga och skatryckas ner i marken en bit och det staketet fungerar bra till mina två och inackorderingen.

Beror på hur hoppglad den är :)

Hos oss är översta tråden ca 130 cm, det räcker här i alla fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Ska köpa runda impregnerade stolpar till hästhage. Hur stor skillnad är det om man köper 7 cm tjocka eller 8 cm? Dom var 210 långa och...
Svar
17
· Visningar
534
Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 134
Senast: Sirap
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 458
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka