Vilken intressant tråd det blev, tack för det!
Den ledde om inte annat till att jag kollade upp hur det skulle gå till att konvertera min Skoda till etanolbil. Jag ska kika närmare på det så det inte finns några obehagliga överraskningar av en sån manöver. Men en kostnad på 10 000 kan gå att lösa.
Jag skulle väldigt gärna köra en bil som är klimatsmart. Nu tror inte jag att min är den värsta boven då den är hyfsat ny och drar lite. Är ingen höjdare på bilar men besiktningsmannen kunde knappt mäta något ur avgaserna på senaste besiktningen så jag hoppas det är bra, han verkade nöjd i alla fall

Sen kanske min bil är lika illa för klimatet för det iofs.
Med det sagt är det självklart att något måste göras! Idag är det 15 grader ute. I oktober.. Känns inte bra nånstans.
Dels känns det som att krutet borde läggas inne i och städerna. Där är det redan idag hyfsat enkelt att förflytta sig kollektivt. Cykla går också bra. Statliga bilpooler med bilar som går på naturgas kanske kunde vara nåt?
Vi måste sluta med nöjes och affärsflyg. Bevisligen går det att hålla möten online. Och det verkar inte som att det är hållbart att resa på semester med flyg varje år. Hur härligt det än kan vara.
Vi måste också sluta konsumera så ansvarslöst som vi gör idag och börja handla närproducerat.
Däremot blir det lite knasigt tycker jag att säga att man bara får ändra sig och anpassa sig.
I skarpt läge är det ju så. Men det är inte enkelt för många. Och jag tror som någon/några andra skrivit att det främst kommer drabba dom som redan i dag lever på marginalen.
Och jag vet att det finns uppfattningar att dom som lever så får se till att göra de förändringar som krävs (a´la Lyxfällan), men jag tror inte alltid det är att bara göra. Människor har olika förutsättningar och jag tror mer på att få till nån form av hjälp för dessa att ställa om. Hur vet jag inte, men jag tror inte att det kommer gynna någon att bara "Så, nu kostar bränslet 50 kronor litern, jaha, har du inte råd. Trist för dig, du borde löst det innan". Nu säger jag inte att chargongen skulle vara så eller att det kommer gå från en dag till en annan.
Men jag tror som sagt att det kommer krävas rätt mycket för att göra en omställning som inte gör så att personer tvingas sluta sina jobb och flytta in till stan.