A
Anders
Att en omställning behöver göras inser väldigt många, den stora frågan är hur den skall åstadkommas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har det med kollektivtrafiken att göra?
Du tappade mig i ditt resonemang. Jag fattar fortfarande inte vad färre bilar har för betydelse i storleken på trycket på kollektivtrafiken.Mindre behov av bilar innebär minskad trafik (även inklusive lokaltrafik) vilket är vad ökade bensinpriser eftersträvar
Du tappade mig i ditt resonemang. Jag fattar fortfarande inte vad färre bilar har för betydelse i storleken på trycket på kollektivtrafiken.
Att elbilar är problemfria är väl ändå lite väl optimistiskt? Kolla tex alla problemen med nya Polestar. Jag säger inte att framtiden inte är att fasa ut förbränningsmotorn, jag menar bara att vi nog inte riktigt är där än rent tekninskt.Men vad ni domedagstjatar.
Gasbilar finns redan nu och fungerar utmärkt.
Dottern har en sådan Volvo.
Gas går att utvinna ur allt möjligt skit, t.ex. koskit.
Det går också att samla in i ladugårdar från gasfisar.
Vi kommer att åka bil även i framtiden, men utan bensin eller diesel. Det blir olika typer av biodiesel, etanol, gas o.s.v. samt el från t.ex. solceller. Det är kul, tyst och bekvämt med elbil och elbuss. Ingen sur och motspänstig motor att få igång.
Jag har hellre en gasbil än en elbil.Men vad ni domedagstjatar.
Gasbilar finns redan nu och fungerar utmärkt.
Dottern har en sådan Volvo.
Gas går att utvinna ur allt möjligt skit, t.ex. koskit.
Det går också att samla in i ladugårdar från gasfisar.
Vi kommer att åka bil även i framtiden, men utan bensin eller diesel. Det blir olika typer av biodiesel, etanol, gas o.s.v. samt el från t.ex. solceller. Det är kul, tyst och bekvämt med elbil och elbuss. Ingen sur och motspänstig motor att få igång.
Om kollektivtrafiken minskar, är det ju ännu ett negativt slag mot oss som vill åka kollektivt. Vilket i mina ögon är något negativt i en hållbar samhällsutveckling.Ah, sorry, var kanske lite otydlig. Att fler jobbar hemifrån innebär ett minskat behov av pendling allmänt. Det innebär att även om lokaltrafiken fortsätter på samma nivå så kommer den totala volymen trafik att minska, vilket är vad ökade bensinpriser är menat att göra.
Jag har kört elektrisk Renault och Kinesisk elbuss på jobbet och det har varit både bekvämt, praktiskt och kul. Att behöva få igång en förbränningsmotor är ett moment som jag gärna slipper faktiskt.Att elbilar är problemfria är väl ändå lite väl optimistiskt? Kolla tex alla problemen med nya Polestar. Jag säger inte att framtiden inte är att fasa ut förbränningsmotorn, jag menar bara att vi nog inte riktigt är där än rent tekninskt.
Jo, det är helt klart inte problemfritt heller. Men för att jag skulle överväga elbil så skulle det krävas ett sätt att etiskt bygga och sedan byta ut batterierna, längre räckvidd samt en dragvikt som inte finns idag. Räckvidden och dragvikten finns visserligen på vissa Teslor men jag är inte beredd/har inte möjlighet att lägga dom pengarna på en bil i dagsläget.Jag har kört elektrisk Renault och Kinesisk elbuss på jobbet och det har varit både bekvämt, praktiskt och kul. Att behöva få igång en förbränningsmotor är ett moment som jag gärna slipper faktiskt.
Det är nog en utopi att alla skulle samåka i framtiden och att alla bilar ska gå på el. Redan nu varnar vissa forskare för elbrist så det borde man rimligtvis se över först och främst.
Jag tror att elbilar blir en bra sak för företag och elbussar för kollektivtrafik. Där man åker många, korta resor med mycket rödljus att stå vid och vänta.Jo, det är helt klart inte problemfritt heller. Men för att jag skulle överväga elbil så skulle det krävas ett sätt att etiskt bygga och sedan byta ut batterierna, längre räckvidd samt en dragvikt som inte finns idag. Räckvidden och dragvikten finns visserligen på vissa Teslor men jag är inte beredd/har inte möjlighet att lägga dom pengarna på en bil i dagsläget.
En Renault tar jag inte i med tång oavsett motor![]()
Lägg till att fordonen ofta byts ut pga diverse orsaker så köper jag resonemanget helt.Jag tror att elbilar blir en bra sak för företag och elbussar för kollektivtrafik. Där man åker många, korta resor med mycket rödljus att stå vid och vänta.
Frågan är vem man ska sälja till?Skulle få sälja bilen och bli mer isolerad än vad jag är.
Tänker du på fossil tallolja och fossil rapsolja eller andra förnybara oljor, eller fossil biogas kanske? Dieselmotorer kan drivas med förnybara bränslen. Andra explosionsmotorer kan drivas med biogas.Eftersom diesel är ett effektivt alternativ för en del transporter anser jag att det blir tokigt. Å andra sidan kan man subventionera tillbaka den delen av transporterna, men risken för fusk blir stor.
Om vi elektrifierar de transporter som är mest tillgängliga för elektrifiering, istället för att låta de fall där det är svårare stå som hinder - så kommer vi snabbare framåt. Det är inte ett problem om 10 procent av våra transporter sker med fossila drivmedel i exempelvis effektiva
Ett annat sätt att trycka på ytterligare är att inte släppa in bilar med fossila drivmedel i stadskärnorna där dieseln dessutom är som mest skadlig.
Alla kan faktiskt inte cykla. Det finns en uppsjö av krämpor som gör det till rena tortyren att sitta på en cykelsadel och trampa, även det går hyfsat att gå.Men 2km kan du väl ändå cykla?
I vår kommun är skolskjutsarna öppna för pendlare "i mån av plats". Hsr så varit i flera år. Men tiderna för skolskjutsarna, kombinerat med att skolorna inte ligger "centralt" gör att det knappt utnyttjas.Precis det här jag menar. Och skolskjutsarna ska kanske öppna upp för annan pendling också? Nytänkande.
Det behövs inte bara laddstationer, det behövs massor med mer elproduktion, och ett rejält tillbyggt, förstärkt och omstrukturerat elnät, om alla bränsledrivna fordon ska bytas till batteribilar.Att det måste till FÖRÄNDRING. Hyresvärdar ska behöva sätta upp laddstationer. Det ska finnas en struktur för laddning av bilar.
Det är väl INGEN som har sagt att bensinpriset höjs till 50 kr IDAG? Du pratar om att IDAG går det inte att åka kollektivt för er.
No change no change.
Det behövs F Ö R Ä N D R I N G. T ex att boende meddelar hyresvärden att det behövs laddstolpar. Det finns en uppsjö lösningar på det, t ex områdesladdplatser tillhandahållna av elleverantörer.
Fast det är en sanning med modifikation.I tidigare generationer gick en hemma. Typ kvinnan. Känns spontant inte som rätt väg att gå.