Höjning av stallhyra

Bukefalos 30 år!

Skriv inte på några avtalet utan att läsa igenom det först. Flytta hästen och skit i om du förlorar en stallhyra. vilket är viktigast, att hästen kommer därifrån eller att du får "rätt"? Ja, du har ingått ett skriftligt avtal, exakt vad som gäller kan ingen svara på då vi inte läst det men aldrig att jag hade stått kvar i stallet med min häst men det tänker tydligen du göra och sen fortsätta knälla om allt du avtalat om. :banghead:
Jaså tänker jag? Det vet du?
Tydligt att du heller inte kunde svara på det tråden handlade om. Dvs vad som håller juridiskt och inte. Men det trodde jag inte heller

Vad gäller vid höjning av stallhyra? Våran skall höjas med 500 kr och detta from februari. Får man bara höja rakt av eller måste avtalen sägas upp och ny summa stå med på nya avtalet?

I gamla stallet informerade man ganska långt innan både med motivering men även att avtalen sades upp och man skrev på nya.

Men vad gäller i praktiken?
Vårat avtal ser överlag jättekonstigt ut och säger emot sig själv på många ställen när man lusläser, många saker som ser helt orimliga ut när man lusläser.
Såvitt jag vet får man höja rakt av, tveksam på om det finns en gräns för hur långt innan det ska meddelas.

På ett ställe står det tex 1 månads uppsägning ömsesidigt. På ett annat ställe kan stallägaren ensidigt säga upp en med 7 dagars tid på sig. Och då fakturera 500 kr om dagen hästen står kvar över tiden.
Här håller jag med om att det är dubbla budskap om uppsägningen. Vet inte om det håller rättsligt men det könns fel.

Däremot kan det säkert faktureras om hästen står över uppsägningstiden.
Finns ju stall där man får betala en månadshyra till om hästen står över en dag. Och med tanke på att en annan kanske vill innoch slippa dubbla hyror är ju det rimligt.

Har aldrig varit med om nya avtal pga höjning.
Det gör man ju inte med t.ex. en lägenhet heller.

Sedan kan jag tycka att ni har en onödigt tråkig ton mot varandra i tråden.
Vore trevligare att diskutera detta utan att ifrågasätta varandra så hårt som ni gör.

Jag tänker att ts nu förhoppningsvis lärt dig att inte bara skumma igenom avtal som ska skrivas under, utan lusläsa och överväga vad som egentligen menas.

Jag hade flyttat snarast. Oavsett om det gav dubbel hyra en månad.

Vad gäller vid höjning av stallhyra? Våran skall höjas med 500 kr och detta from februari. Får man bara höja rakt av eller måste avtalen sägas upp och ny summa stå med på nya avtalet?

I gamla stallet informerade man ganska långt innan både med motivering men även att avtalen sades upp och man skrev på nya.

Men vad gäller i praktiken?
Vårat avtal ser överlag jättekonstigt ut och säger emot sig själv på många ställen när man lusläser, många saker som ser helt orimliga ut när man lusläser.
Googla "höjning stallhyra praxis".

Såvitt jag vet får man höja rakt av, tveksam på om det finns en gräns för hur långt innan det ska meddelas.

Här håller jag med om att det är dubbla budskap om uppsägningen. Vet inte om det håller rättsligt men det könns fel.

Däremot kan det säkert faktureras om hästen står över uppsägningstiden.
Finns ju stall där man får betala en månadshyra till om hästen står över en dag. Och med tanke på att en annan kanske vill innoch slippa dubbla hyror är ju det rimligt.

Har aldrig varit med om nya avtal pga höjning.
Det gör man ju inte med t.ex. en lägenhet heller.

Sedan kan jag tycka att ni har en onödigt tråkig ton mot varandra i tråden.
Vore trevligare att diskutera detta utan att ifrågasätta varandra så hårt som ni gör.

Jag tänker att ts nu förhoppningsvis lärt dig att inte bara skumma igenom avtal som ska skrivas under, utan lusläsa och överväga vad som egentligen menas.

Jag hade flyttat snarast. Oavsett om det gav dubbel hyra en månad.
Vi skummade inte avtalet. Däremot läste jag det sida för sida. Sedan när väl satte ihop allt i kontext till varandra blev det väldigt mycket tokerier. Speciellt när man upplevt olika situationer där man bara ”men vaffan”. Men läser man genom det så ser det okej ut innan man kopplar samman allt för saker står under olika rubriker fast de tillhör en annan. Jag la in den på chatgpt mest på skoj som också tyckte att stallägaren frisskriver sig från allt och hat rätt att ändra allt och den som hyr har inga rättigheter alls. Och lite så ser det ut. Jag har sett många avtal och det har varit både tydliga här är dina rättigheter och vad du får och här är dina skyldigheter och våra regler du förväntas följa. Så fungerar det inte här vare sig på papper eller i praktiken.

Jag har varit med om att man både sagt upp alla och man fått skriva på nya avtal med ny hyra. Även att stallägare i god tid talat om att ”om 2 månader måste vi höja hyran pga…” och det är ju inga konstigheter.

Sen hittade jag även en rad inne på något helt annat att ”stallägaren får ändra vad hen vill i avtalet via FB eller på möte” och där fallerar ju hela vitsen med avtal kan jag tycka. Så har det även varit med stallregler inhyrda ihop med stallägare satt ihop. Ask vips bryter stallägaren mot vad som är överenskommet varpå det blir konflikter.

Nu kollade jag bara AI för vad detta nu är värt och där skall avtalet sägas upp och sen sker hyreshöjning. Jag sökte även på avtalsfrihet där det står att även om man kan skriva avtal hur som helst så skall det vara rimligt. Tex skurar du inte ur boxen när du flyttar kan jag ta en summa per arbetstimme jag får göra. Men inte hur orimlig summa summa som helst oavsett om vi båda skrivit på.

Även detta att stallägaren efter en utebliven hyra kan ta över hästen låter konstigt. De fall jag vet där detta har hänt har det gått lång tid och andra instanser varit inblandade och hyran har inte betalats på länge och ägaren har ”försvunnit”.

Hyran var godtagbar i början. Och för mig spelade det ingen roll vilka pengar som lades var. Men här har man lagt 2000 på Ridhuskort enbart för motivera till att de månaderna stallet inte stängs så skall det vara samma hyra. Man betalar också för grovfoder oavsett om man tar av grovfodret eller inte. Man har baserat saker på årsbasis men redovisar inte vad detta är för något.

Det är väldigt mycket med detta stall, jag har också flera hästar vilket gör att det inte bara är att gasta om att byta stall för så enkelt är det inte att hitta nån som tar emot det utom en del med lösdrift men då krävs det att de kan gå ihop vilket en av mina inte kan. Alltså måste jag stanna ett tag till plus höjd hyra plus allt som egentligen ingår tex blev jag ljugen för att grovfodret var för bra. Medan det i praktiken både är giftigt och inte ens duger att fodra en get med där jag själv köper eget grovfoder. Sen är varken jag eller någon annan dummare än man VET att man kan flytta men det är inte så enkelt att bara göra det som det är att skriva det. Inte här iaf.

Googla "höjning stallhyra praxis".
Detta får jag på AI översikten ”
Praxis vid höjning av stallhyra följer i huvudsak
hyreslagens principer: hyresvärden måste meddela höjningen skriftligen med viss framförhållning, och den nya hyran måste vara skälig, vilket avgörs genom jämförelse med liknande stallar i området och kan behöva förhandlas, eventuellt via Hyresnämnden, särskilt om det gäller lokalhyra. En stor höjning kan behöva delas upp i etapper (trappningsregel) och du är inte bunden förrän du accepterat höjningen eller en prövning skett, om avtalet inte har specifika klausuler. ”

Ang jämförelse med andra stall i närområdet så är det ganska dyrt och i klass med om du står på en större lite finare anläggning. Med hur gården ser ut idag så är det verkligen inte värt det.
Jag har även haft en häst billigare så för mig blir det en höjning med 3000 i månaden from med nu vilket är ganska mycket pengar.

Att få ett juridiskt korrekt svar på ett hästforum hade jag inte förväntat mig.
Jag följer alltid det jag skrivit på oavsett om det känns rätt eller inte, har man inte förstått avtalet man signerar är det ju inte stallägarens fel, utan troligen hästägaren som inte är så rädd om sin häst utan bara behövt ta stallplatsen snabbt.

Jag förstår inte varför man är nyfiken på om ett hyresavtal för en stallplats håller juridiskt, är man inte nöjd så flyttar man och lämnar den dåliga stallägaren ifred samt får frid själv i ett stall som passar bättre. Höja hyran med kort varsel hör jag ofta, jag själv hade sagt till någon månad eller två före, men jag har inga inackorderingar av den enkla anledningen att slippa besvär, slarvigt folk och merjobb 😊

Jag följer alltid det jag skrivit på oavsett om det känns rätt eller inte, har man inte förstått avtalet man signerar är det ju inte stallägarens fel, utan troligen hästägaren som inte är så rädd om sin häst utan bara behövt ta stallplatsen snabbt.

Jag förstår inte varför man är nyfiken på om ett hyresavtal för en stallplats håller juridiskt, är man inte nöjd så flyttar man och lämnar den dåliga stallägaren ifred samt får frid själv i ett stall som passar bättre. Höja hyran med kort varsel hör jag ofta, jag själv hade sagt till någon månad eller två före, men jag har inga inackorderingar av den enkla anledningen att slippa besvär, slarvigt folk och merjobb 😊
Jag kan väl få vara nyfiken på det utan ahh behöva redovisa exakt varför här? För rent krasst är det knappast av intresse för någon att veta.

Läs ovanstående inlägg så kanske du förstår något mer eller så gör du det inte.
Jag fattar inte varför det är sett problem att jag frågar om något håller juridiskt för någon. För inte vill jag skriva ut exakt allt här vilket är fullt naturligt att inte vilja.

För uppenbarligen tolkas det det som jag vill veta vad folk själva hade gjort utan att veta hela situationen eller att jag vill veta vad de gjort eller som här varför de inte har inackorderingar. Vilket också är totalt irrelevant och OT för jag kunde inte bry mig mindre om dessa saker. Jag tycker mest det blir lite pinsamt att gå in med den inställningen i en tråd där man inte vet något alls om något men ändå vill låtsas som man vet och sen berätta hur redig man själv är. När sanningen är långt ifrån det

”utan troligen hästägaren som inte är så rädd om sin häst utan bara behövt ta stallplatsen snabbt.”

Ibland är det rätt klädsamt att bara knipa igen och inte skriva om saker man inte har en aning om. Vad vet du om hur rädd jag är om mina hästar? Vad det fanns för alternativ då? Hur stallet vad då? Vad som utlovades men inte följdes? Och hur vet du hur stallägaren är? En nyhet, även stallägare kan ljuga och säga, skriva och lova en himla massa saker som på sikt bara leder till försämringar. 20 flyttar på 3 år tycker jag säger en hel del. Fast de kanske inte heller var rädda om sina hästar.

Vi skummade inte avtalet. Däremot läste jag det sida för sida. Sedan när väl satte ihop allt i kontext till varandra blev det väldigt mycket tokerier. Speciellt när man upplevt olika situationer där man bara ”men vaffan”. Men läser man genom det så ser det okej ut innan man kopplar samman allt för saker står under olika rubriker fast de tillhör en annan. Jag la in den på chatgpt mest på skoj som också tyckte att stallägaren frisskriver sig från allt och hat rätt att ändra allt och den som hyr har inga rättigheter alls. Och lite så ser det ut. Jag har sett många avtal och det har varit både tydliga här är dina rättigheter och vad du får och här är dina skyldigheter och våra regler du förväntas följa. Så fungerar det inte här vare sig på papper eller i praktiken.

Jag har varit med om att man både sagt upp alla och man fått skriva på nya avtal med ny hyra. Även att stallägare i god tid talat om att ”om 2 månader måste vi höja hyran pga…” och det är ju inga konstigheter.

Sen hittade jag även en rad inne på något helt annat att ”stallägaren får ändra vad hen vill i avtalet via FB eller på möte” och där fallerar ju hela vitsen med avtal kan jag tycka. Så har det även varit med stallregler inhyrda ihop med stallägare satt ihop. Ask vips bryter stallägaren mot vad som är överenskommet varpå det blir konflikter.

Nu kollade jag bara AI för vad detta nu är värt och där skall avtalet sägas upp och sen sker hyreshöjning. Jag sökte även på avtalsfrihet där det står att även om man kan skriva avtal hur som helst så skall det vara rimligt. Tex skurar du inte ur boxen när du flyttar kan jag ta en summa per arbetstimme jag får göra. Men inte hur orimlig summa summa som helst oavsett om vi båda skrivit på.

Även detta att stallägaren efter en utebliven hyra kan ta över hästen låter konstigt. De fall jag vet där detta har hänt har det gått lång tid och andra instanser varit inblandade och hyran har inte betalats på länge och ägaren har ”försvunnit”.

Hyran var godtagbar i början. Och för mig spelade det ingen roll vilka pengar som lades var. Men här har man lagt 2000 på Ridhuskort enbart för motivera till att de månaderna stallet inte stängs så skall det vara samma hyra. Man betalar också för grovfoder oavsett om man tar av grovfodret eller inte. Man har baserat saker på årsbasis men redovisar inte vad detta är för något.

Det är väldigt mycket med detta stall, jag har också flera hästar vilket gör att det inte bara är att gasta om att byta stall för så enkelt är det inte att hitta nån som tar emot det utom en del med lösdrift men då krävs det att de kan gå ihop vilket en av mina inte kan. Alltså måste jag stanna ett tag till plus höjd hyra plus allt som egentligen ingår tex blev jag ljugen för att grovfodret var för bra. Medan det i praktiken både är giftigt och inte enas duger att fodra en get med där jag själv köper eget grovfoder. Sen är varken jag eller någon annan dummare än man VET att man kan flytta men det är inte så enkelt att bara göra det som det är att skriva det. Inte här iaf.
Okej.
Det känns inte så meningsfullt att försöka ge sin syn på kontraktet och säga vad som känns juridiskt tveksamt eftersom det för mina ögon ser ut som att du bestämt dig vad som borde vara juridiskt rätt.
Avtal kring stallplats och bornde kan vara snårigt, otroligt snårigt...

Man friskriva sig från i stort sett allt ansvar i ett kontrakt.
Därför är det så otroligt viktigt att man ser till att läsa och förstå kontraktet. Och är det rörigt får man lägga sidor bredvid varann och "dissikera" avtalet. Eller be om ett tydligare innan man skriver på.

Om formuleringarna gör det juridiskt hållbart eller ej kan ingen här svara på.
En juridikkunnig behöver antagligen granska och läsa kontraktet i sin helhet för att kunna besvara frågan om du kan få punkter i avtalet upphävt eller neka att betala vissa saker utan motaktioner från stallägaren.

Okej.
Det känns inte så meningsfullt att försöka ge sin syn på kontraktet och säga vad som känns juridiskt tveksamt eftersom det för mina ögon ser ut som att du bestämt dig vad som borde vara juridiskt rätt.
Avtal kring stallplats och bornde kan vara snårigt, otroligt snårigt...

Man friskriva sig från i stort sett allt ansvar i ett kontrakt.
Därför är det så otroligt viktigt att man ser till att läsa och förstå kontraktet. Och är det rörigt får man lägga sidor bredvid varann och "dissikera" avtalet. Eller be om ett tydligare innan man skriver på.

Om formuleringarna gör det juridiskt hållbart eller ej kan ingen här svara på.
En juridikkunnig behöver antagligen granska och läsa kontraktet i sin helhet för att kunna besvara frågan om du kan få punkter i avtalet upphävt eller neka att betala vissa saker utan motaktioner från stallägaren.
Har jag bestämt det? Då kanske du får läsa igen. Att jag pekar på saker som känns väldigt konstiga att få genom via avtal har väl inget med att ja bestämt sig att göra?

Varför skulle jag vilja ha saker upphävda? Inget jag skrivit i tråden eller dyl. Jag sitter heller inte i någon tvist med stallägaren på något sätt. Jag gör andra saker och har andra planer vilket jag knappast behöver lägga ut här vad det är.

Som sagt du har inte ens sett avatalet eller vet hur det är formulerat. Så att stå i ett stall och lägga papper brevid varandra är det liksom ingen som står och gör utom om man vill vara duktig i text. Uppenbarligen har ett stoooort antal människor på kort tid glömt att plocka isär och lägga avtalet med sidorna brevid varandra för att se vad som går in i vad, och sedan se i spåkulan exakt vad stallägarens tolkning är och hur det går att vända och vrida på det är liksom inget någon kan göra

Har jag bestämt det? Då kanske du får läsa igen. Att jag pekar på saker som känns väldigt konstiga att få genom via avtal har väl inget med att ja bestämt sig att göra?

Varför skulle jag vilja ha saker upphävda? Inget jag skrivit i tråden eller dyl. Jag sitter heller inte i någon tvist med stallägaren på något sätt. Jag gör andra saker och har andra planer vilket jag knappast behöver lägga ut här vad det är.

Som sagt du har inte ens sett avatalet eller vet hur det är formulerat. Så att stå i ett stall och lägga papper brevid varandra är det liksom ingen som står och gör utom om man vill vara duktig i text. Uppenbarligen har ett stoooort antal människor på kort tid glömt att plocka isär och lägga avtalet med sidorna brevid varandra för att se vad som går in i vad, och sedan se i spåkulan exakt vad stallägarens tolkning är och hur det går att vända och vrida på det är liksom inget någon kan göra
Jag tycker att hela din situation låter såpass besvärlig att jag - om jag hade varit i samma situation - hade betalat vad som skulle betalas, flyttat mina hästar, och bara accepterat ev förluster. Ibland får man bara bita ihop och GÖRA tyvärr.

Jag tycker att hela din situation låter såpass besvärlig att jag - om jag hade varit i samma situation - hade betalat vad som skulle betalas, flyttat mina hästar, och bara accepterat ev förluster. Ibland får man bara bita ihop och GÖRA tyvärr.
Min hyra och en del andras höjs 100 procent i övrigt. Denna höjning gjordes med ett par veckors varsel. Det blir ganska mycket pengar att ”bara betala och bita ihop” som du anser.

Min hyra och en del andras höjs 100 procent i övrigt. Denna höjning gjordes med ett par veckors varsel. Det blir ganska mycket pengar att ”bara betala och bita ihop” som du anser.
Oavsett, ibland är det det det bästa valet. Ha rätt och få rätt är som bekant två skilda saker. Mycket möjligt att du har helt rätt med andra ord, men hur mycket energi och pengar är du villig att lägga på att få rätt? Ibland är "cut your losses" det bästa man kan göra!

Oavsett, ibland är det det det bästa valet. Ha rätt och få rätt är som bekant två skilda saker. Mycket möjligt att du har helt rätt med andra ord, men hur mycket energi och pengar är du villig att lägga på att få rätt? Ibland är "cut your losses" det bästa man kan göra!
Nu är det inte alls vad tråden handlar om. Och jag har inte delat med mig av personliga val hit och dit. Anledningar och exakta summor och olika detaljer.
Så innan nån vet blir det helt omöjligt för läsare att råda. Det kan lösa sig då det ev finns andra möjligheter och det behöver inte göra det vilket beror helt på andra omständigheter.
Jag tror det är få med flera hästar som glatt ens har råd att betala en 100 procentig hyreshöjning och glatt gör detta med ett par veckors varsel. Utan att se vad som egentligen är okej att göra och om det har gått rätt till

Nu är det inte alls vad tråden handlar om. Och jag har inte delat med mig av personliga val hit och dit. Anledningar och exakta summor och olika detaljer.
Så innan nån vet blir det helt omöjligt för läsare att råda. Det kan lösa sig då det ev finns andra möjligheter och det behöver inte göra det vilket beror helt på andra omständigheter.
Jag tror det är få med flera hästar som glatt ens har råd att betala en 100 procentig hyreshöjning och glatt gör detta med ett par veckors varsel. Utan att se vad som egentligen är okej att göra och om det har gått rätt till
Jag har läst från början igen och, jo, det är väl ändå vad tråden handlar om? Och om det är helt omöjligt att för läsare att råda med den information som du har uppgett så är det ju ingen större vits att du ställer frågan. Men du kan ju googla och se vad du hittar? Jag googlade lite snabbt och hittade detta, som kanske hjälper dig:
https://lawline.se/answers/kan-stallagaren-hoja-hyran-for-min-stallplats-under-hyresperioden

Svar från AI skulle jag däremot inte förlita mig på. Men OM det nu visar sig att det inte är juridiskt hållbart, hur ska du bevisa detta utan att betala dyrt för att anlita en jurist? Är det vekligen värt det? Och om du förlorar mot stallägaren kan du behöva betala bra mycket mer än "bara" den höjda hyran. Det kan vara smartast att bara dra sig ur så snabbt som möjligt även om det känns helt fel!

Jag har läst från början igen och, jo, det är väl ändå vad tråden handlar om? Och om det är helt omöjligt att för läsare att råda med den information som du har uppgett så är det ju ingen större vits att du ställer frågan. Men du kan ju googla och se vad du hittar? Jag googlade lite snabbt och hittade detta, som kanske hjälper dig:
https://lawline.se/answers/kan-stallagaren-hoja-hyran-for-min-stallplats-under-hyresperioden

Svar från AI skulle jag däremot inte förlita mig på. Men OM det nu visar sig att det inte är juridiskt hållbart, hur ska du bevisa detta utan att betala dyrt för att anlita en jurist? Är det vekligen värt det? Och om du förlorar mot stallägaren kan du behöva betala bra mycket mer än "bara" den höjda hyran. Det kan vara smartast att bara dra sig ur så snabbt som möjligt även om det känns helt fel!
Jag har aldrig sagt att jag skall kontakta en jurist. Jag har bara skrivit att jag är nyfiken på vad som gäller. Jag sökte faktiskt frågan på lawline om höjning av hyra. Och de säger att man måste ge det uppsägningstiden ut. Har också skrivit vissa saker som står tex rätten att konfiskera hästen för tex en utebliven. hyra, olika uppsägningsvillkor, fakturera en högre summa per dag om hästen inte flyttas på en vecka osv.

Läsare här är heller ofta inte intresserade av frågan eller att fråga mer om själva sakfrågan utan mer efter att ”leka duktiga” eller dra paralleller och slutsatser som inte ens stämmer. Jag har inte ens ens en tvist med stallägaren heller jag vill bara veta mer vad man får skriva i ett avtal. Och vad som kan tänkas gälla för tvärtemot vad många tror får man inte avtala om vad som helst. Vilket ifrågasattes att det var väldigt konstigt att undra. Vilket jah faktiskt inte tycker det är utan snarare bra och dessutom intressant att lära sig mer om.

Ett tips bara, ta inte AI som absolut sanning. För det är ändå inte helt ovanligt att AI har fel.
Tack nej det gör jag inte men ibland kan det ge en bra fingervisning vart man skall fortsätta leta.

Det jag lyckats googla mig fram till så är det inte mycket i det avtalet som är juridiskt hållbart alls.

Rent generellt får man skriva vad man vill i ett avtal, så länge alla parter läst och skrivit på gäller det.
Själv är jag en sån där som faktiskt läser avtal innan jag skriver på dom, iaf för stallplatser. Den dagen nånting känns konstigt vill jag ha ett avtal att luta mig mot och jag vill också gärna veta vad som gäller. För i verkligheten är det ju stallägaren som bestämmer oavsett om vi inackorderade tycker det är rätt eller fel.

Att stå i annans stall är alltid att kompromissa och anpassa sig till någon annans regler och nycker. Sen är det upp till varje person att bestämma vilka regler som är ok för en själv.

Det är dock en intressant fråga det med hyreshöjning och uppsägning av avtal eller ej. Undrar vad det står i vanliga hyresavtal, kan där finnas en klausul som säger att hyresvärden kan höja utan att avtalet sägs upp? *nyfiken*

Men då förstår inte jag vad du vill med tråden?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka