Höjning av stallhyra

Bukefalos 30 år!

Vi är flera jurister här, men som sagt, man hade behövt all info som finns tillgänglig för att kunna uttala sig, och även om man skulle kunna ge lite råd såhär över forum så är det inte alls säkert att utfallet skulle bli detsamma som ens egen bedömning i rätten, där är det deras bedömning och en duktig processare kan göra stor skillnad. Jag är ingen skarp processjurist exempelvis, jag jobbar mer med förvaltningsjuridik men tycker avtalsrätt är roligt och granskar en del avtal på mitt jobb.
Jag hade absolut kunnat PM:a avtalet om det skulle vara intressant.

Själv är jag ingen jurist alls men tycker avtal kan vara intressanta speciellt i detta fallet eftersom det dels berör en hobby och dels gillar jag att lära mig saker

Jag tror inte det sitter en gratis arbetande jurist här såklart. Det var dina ord.

Däremot kanske stallägare som skriver avtal och kanske har lite koll på vad som gäller när hen skriver, inhyrda som har avtal/haft avtal som stukat osv. Men jag trodde fel uppenbarligen
Stallägare absolut, men din fråga var riktad mer åt avtalets giltighet utifrån ganska speciella om än hittills oklara villkor vilket en tillfrågad jurist är mer lämplig. Att bli sned över att folk ger råd om att avsluta avtalet när detta är andra tråden där du uttrycker missnöje över stallplatsen är väl lite missriktat kan jag tycka.

Jag hade absolut kunnat PM:a avtalet om det skulle vara intressant.

Själv är jag ingen jurist alls men tycker avtal kan vara intressanta speciellt i detta fallet eftersom det dels berör en hobby och dels gillar jag att lära mig saker
Som redan påpekats, det finns ingen som kan uttala sig juridiskt om ditt avtal utan att ha läst hela, ordagrant. Juridik är komplext, och områdena avtalsrätt och avtalstolkning är det definitivt. Du kommer inte framgångsrikt kunna googla/ai:a dig fram till vad som gäller, man kan liksom inte bara plocka intressanta avsnitt ur en lag och tolka den efter sitt eget fall. Jurister jobbar med exakta formuleringar i lagtexten (kan vara flera relevanta lagar och förordningar), sen läser man förarbeten (dvs vad som skrevs om lagen när den togs fram), sen går man igenom praxis (domstolsavgöranden) enligt given hierarki och sen kan man behöva kolla igenom doktrinen (dvs vad lärda jurister skrivit i böcker, artiklar etc).

Men som utgångspunkt råder avtalsfrihet, och genom att signera ett avtal går man med på innehållet. Det ska generellt sett mycket till för att ett avtalsvillkor mellan två parter där det inte råder någon stor maktbalans (stallägare - hästägare torde i de flesta fall inte vara tillräckligt) ska anses oskäligt i efterhand. Tanken är ju att om man uppfattar att något är oskäligt när man läser igenom avtaler inför ett signerande så kan man förhandla om det tills man når en nivå båda parter är nöjda med, alternativt välja att inte signera avtalet.

Och som redan påpekats, det enda sättet att få slutligt svar på om ett avtal håller är att ta det till domstol och få en dom.

Det här skrev jag som en mini-introduktion till juridiskt arbete eftersom att du skrev att du gillar att lära dig saker :)

/Human, jurist (som dock inte jobbar gratis eller på min fritid :p)

Stallägare absolut, men din fråga var riktad mer åt avtalets giltighet utifrån ganska speciella om än hittills oklara villkor vilket en tillfrågad jurist är mer lämplig. Att bli sned över att folk ger råd om att avsluta avtalet när detta är andra tråden där du uttrycker missnöje över stallplatsen är väl lite missriktat kan jag tycka.
Nu är det ju så att allt inte är så rosa som på Buke att det ens finns lediga stallplatser och att jag skulle vara helt ont anande om att man kan avsluta ett avtal.
Det var avtalet jag var intresserad av. Sedan var jag gör privat eller annars i detta är inget jag varken bett om råd om eller har lust att dela här.

Jag tänker mig att stallägare som själva skriver egna avtal kanske hade mer på fötterna vad som gällde och inte. Vilket jag själv tagit reda på om jag skulle hyra ut. Men det var visst inte så.

Nu är det ju så att allt inte är så rosa som på Buke att det ens finns lediga stallplatser och att jag skulle vara helt ont anande om att man kan avsluta ett avtal.
Det var avtalet jag var intresserad av. Sedan var jag gör privat eller annars i detta är inget jag varken bett om råd om eller har lust att dela här.

Jag tänker mig att stallägare som själva skriver egna avtal kanske hade mer på fötterna vad som gällde och inte. Vilket jag själv tagit reda på om jag skulle hyra ut. Men det var visst inte så.
Förstår fortfarande inte problemet, du skrev ju på och godkände allting och nu är du missnöjd men du är inte intresserad av att flytta eller menar att du inte kan flytta och därför vill du få det till att kontraktet inte är giltigt..för att du inte är nöjd?

Det är inte rosaskimrande eller konstigt att leta nya stallplatser och att bara stå ut till dess att dom hittas, det är bara vanlig verklighet, lära sig till nästa gång att läsa ordentligt vad det faktiskt står i kontraktet du godkänner.

Dom flesta har säkerligen hamnat i stall dom inte trivs i nångång och då är det bara att leta vidare och stå ut till dess sålänge. Det är så det är, misstag görs och det bästa är helt enkelt att gå vidare och lära sig av dom.

Oavsett anledningen till att du valde den stallplats du har, så har du skrivit på ett kontrakt. Det innebär att du godkände kontraktet! Att sedan kontraktet är märkligt skrivet är en sak, men för att veta om det "håller" så måste du få det prövat. Att stallägaren höjer hyran oskäligt mycket och med kort varsel behöver inte vara ett kontraktsbrott, utan handlar mer om en stallägare utan skrupler.

När det gäller motstridigheterna i uppsägningstiden så kan jag förstå stallägaren. Om en hyresgäst säger upp sig så skulle jag som stallägare vilja ha en månad på mig att hitta en ny hyresgäst. Om jag som stallägare vill säga upp en inackorderad så skulle jag vilja ha möjligheten att djävligt snabbt bli av med en obekväm hyresgäst. Och i din hyresvärd så verkar det vara så att hen tycker att en vecka är så lång tid som behövs för det. Att det sedan är dyrt om man inte flyttar är ju också ett sätt för stallägaren att skynda på att hyresgästen verkligen flyttar ut.

Det är ingen lag som säger att en uppsägningstid måste vara lika lång oavsett vem som initierar den.

Det du kan göra är ju att be stallägaren om att ändra datum för när nya stallhyran ska gälla. När det gäller summan för höjningen av hyran så är det ju stallägarens stall och gård - alltså bara att gilla läget.

Hur skulle du göra ifall stallägaren kommer ett nytt kontrakt för hyreshöjningen? Skriva under eller ifrågasätta innehållet med risk att bli uppsagt/stå utan kontrakt?

/Lizzie

Min hyra och en del andras höjs 100 procent i övrigt. Denna höjning gjordes med ett par veckors varsel. Det blir ganska mycket pengar att ”bara betala och bita ihop” som du anser.
Jag har ingen juridisk expertis men är ganska säker på att hyreshöjning ska aviseras i förväg. Dvs värden kan höja hyran men måste meddela det innan.
Min hyresvärd (inte stallägare utan det gäller min lägenhet) har inte meddelat hyreshöjning utan bara mailat hyresavi med högre summa. Jag har betalat den gamla hyran för som jag tolkar det så är han skyldig att förvarna om hyreshöjning och det har han inte gjort...

Jag har ingen juridisk expertis men är ganska säker på att hyreshöjning ska aviseras i förväg. Dvs värden kan höja hyran men måste meddela det innan.
Min hyresvärd (inte stallägare utan det gäller min lägenhet) har inte meddelat hyreshöjning utan bara mailat hyresavi med högre summa. Jag har betalat den gamla hyran för som jag tolkar det så är han skyldig att förvarna om hyreshöjning och det har han inte gjort...
Oj! Då hoppas jag du har hyresgästföreningen med dig. Du måste ha mycket på fötterna för att inte riskera att bli vräkt när du inte betalar hela hyran. Att få tag i nytt boende efter att ha blivit vräkt för att man inte har betalat hela hyran kan bli minst sagt svårt.

Oj! Då hoppas jag du har hyresgästföreningen med dig. Du måste ha mycket på fötterna för att inte riskera att bli vräkt när du inte betalar hela hyran. Att få tag i nytt boende efter att ha blivit vräkt för att man inte har betalat hela hyran kan bli minst sagt svårt.
Jag tror faktiskt att det är det mest korrekta man kan göra som hyresgäst, för om man betalar den nya hyran så har man godkänt den. Man ska ju aldrig betala en faktura man inte godkänner heller tex. Juridiken kring hyresrätter är ändå ganska starkt åt hyresgästens fördel generellt.

Är det så? All information som jag hittar när jag googlar säger att värden måste informera om kommande hyreshöjning vilket inte min har gjort och på hyresgästföreningens sida står att många värdar höjer hyran vid årsskiftet trots att förhandlingarna inte är klara och att man som hyresgäst ska vara vaksam på detta. Betalar man den nya hyran anses man ha godkänt den och då behöver man även i fortsättningen betala den.

Jag har inga problem med att dra detta till hyresnämnden om det behövs.

Är det så? All information som jag hittar när jag googlar säger att värden måste informera om kommande hyreshöjning vilket inte min har gjort och på hyresgästföreningens sida står att många värdar höjer hyran vid årsskiftet trots att förhandlingarna inte är klara och att man som hyresgäst ska vara vaksam på detta. Betalar man den nya hyran anses man ha godkänt den och då behöver man även i fortsättningen betala den.

Kom ihåg att skriftligt bestrida fakturan bara om du inte redan gjort det.

Ja de måste informera men det räcker med en lapp i trappan eller ett mail. Båda kan vara lätta att missa. Man kan aldrig bara strunta i att betala även om man anser att fakturan är fel utan man bestrider den isåfall och när det gäller hyreslägenhet är det säkrast att genast ansöka om att få deponera hyran hos länsstyrelsen medans tvisten pågår för att minimera risken att bli vräkt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka