Hökunniga hitåt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bestatjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 746
B

bestatjejen

Hej!

En liten fråga från en som har noll koll på hö och skördetider. Jag har fått erbjudande att köpa hö som fortfarande står på rot och väntas slås denna vecka. HUr mycket näring kan man väntas finnas kvar i så sent slaget hö.
Jag kommer göra analys, men på är det ens värt att skicka det på analys eller har all näring "regnat" bort.

Tacksam för svar...

Sv: Hökunniga hitåt!

Beror ju på vart du bor.. I skåne är det nog ingen höjdare med hö som slås nu, men här uppe är det ingen katastrof (om än inte det ideala) och ännu längre upp är det perfekt :cool:

Det grovfodret är helt klart förvuxet. Inte ens här uppe där jag bor är det så kul att slå så sent, efter axgång så sjunker näringen snabbt som bara den. Är det taget en förstaskörd tidigare så detta är en återväxt och blir en andraskörd så är det ju eljest, även om det i dina trakter kan vara lite sent kanske ändå.

Kicki :)

En inte helt ovesäntlig sak är om det är första eller andra skörd på detta fältet i år. Är det första så finns det troligen inte så mycket kvar mer än i det som kommer under ifrån. Är det andra kan det vara väldigt höga värden på det.

Ja det är deras andra skörd. Jag bor i Östergötland och det är inte lätt att få tag på bra hö öht här som inte kostar överpriser..

Jag har tiggt och bett vår leverantör att ta en andra skörd, för det är den jag vill ha. Vi har oftast fått bättre värden på andraskörden än första, de prover jag har tagit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 966
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 232
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 392
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 956
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka