Holländsk stam, kan nån hjälpa mej?

H

hanne88

Har nyss köpt ett holländsk häst och börjat leta lite i hennes stam.

Är det nån som vet vad följande förkortningar står för?
keur,ster,preferent,prestatie,model,kroon,erkend?
Står även STB på många, vad är det?
 
Sv: Holländsk stam, kan nån hjälpa mej?

Hoppas detta var OK? Får man skriva ut nåt namn öht?
 
Sv: Holländsk stam, kan nån hjälpa mej?

Det är helt ok. Jag vet att nånstans så finns en lista på dessa ord översatt. Men jag minns inte var jag sett den
 
Sv: Holländsk stam, kan nån hjälpa mej?

NU hittade jag iallafall lite. Det är inte förkortningar.

Ster = diplomsto
Keur = är ett premierat sto typ A men sen finns det ett Keur Vrp som är ett premierat sto med bruksprov.
Preferent (pref) får man på sina avkommors exteriör alltså ett mycket bra sto/hingst som förärver sig exteriört utöver det vanliga

Prestatie = är ett sto/hingst som har förärvt sig inom sporten utöver det vanliga.
 
Sv: Holländsk stam, kan nån hjälpa mej?

Åh tack så mkt, då måste hon ha mycket bra i sin stam, nästan alla ston har keur,preferent och prestatie (utom fullbloden) hingstarna däremot är de sämre me sånt på :p
Va kan STB stå för då, måste va nåt me ras för står på alla utom fullbloden och en nwp som ja tog reda på också va ett rasnamn.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 149
Senast: JennyLz
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 054
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp