Holländska importer...

Sv: Holländska importer...

Tänkte just på det där med markbristen i Holland också .
Hur är det med hållbarheten på hästarna måntro,är det någon som vet det?
För mej är det viktigt att låta fölungarna och unghästarna vara ute så mycket som möjligt,bygga upp en bra benstomme och lära sej ta sej fram i terrängen, leka med varandra och bara vara häst.
Hur funkar det sociala till exempel om de mest stått på stall?

Det är en mycket väsentlig bit att fundera på. För det finns undersökningar som visar vikten av att en häst får vara ute mycket redan som unga föl och röra sig efter egen förmåga. De föl som får möjlighet till det stärker senor och leder på ett sätt som inte de som inte kommer ut förrän de är någon/några månader kan göra. Går dessutom inte att ta igen senare även om de får mycket utevistelse i stora hagar. Då kan man förstå att ett föl som aldrig får möjlighet att springa, leka och rensa ut lungorna med ordentliga race inte har några bra förutsättningar att bli hållbara individer som vuxna.

jag håller med. sen tillkommer det sociala, en unghäst som stått i box hela sitt liv utvecklas inte som den ska i psyket heller. och man vet inte vad hästen har varit med om, kanske har den blivit sönderriden och vandrat omkring i flera år. det kan ju en svensk häst ha gjort också såklart, men det är lättare att ta reda på sånt här.

jag skulle nog aldrig köpa en import om jag inte visste exakt hur den haft det i livet - hur den blivit uppfödd, hur många ägare den haft etc. annars har man ingen aning om vad man får. verkar vara 50/50 att få en trevlig häst eller trasig häst. :crazy:

Jag tycker det är en så konstig inställning att tro att man ska bli lurad bara för att det är en holländare som säljer hästen, Holländare är inte sämre människor eller falskare att göra affärer med än några andra. Det finns bra och dålig hästskötsel i Holland på samma sätt som det finns i Sverige. Många uppfödare i Holland skickar sina unga hästar på beten i Polen bla för att de ska få beta. I stort sett alla de holländska hästar jag har haft att göra med har haft ett fantastiskt psyke -extremt väluppfostrade, orädda och verkar ha ett väldigt stort förtroende för människan. Jag tror att ni som haft dåliga erfarenheter har haft en väldig otur. /Jenny

Alla agg mot dessa importer. Jag har haft holländska, tyska, belgiska och danska importer och inte en enda har varit skadad, dålig, sjuk. Vissa har varit omusklade men det går ju att fixa.

Jag har ägt 1 svenska häst med svensk stam och den var halt i sammanlagt i 2 år, så det är inte bara importer som är dåliga.

Här har du en häst ur min samling, från vrak till mycket fin:

Före:
januari200620005_edited.jpg

Efter:
Sadelbilder001.jpg

Du har ju provridit hästen, lyfta och kolla hovar, gå igenom hela hästen har du ju stor möjlighet att göra när du är där, du skall ju inte köpa den på telefon.

Har en tjej som har en svensk häst, 8 år och har KS i 4 kotor, helt sönderhoppad, så det spelar ingen roll om den har haft ett härligt liv som föl och unghäst, den är helt förstörd i ridningen och hoppat upp i klasserna för fort, det är en svensk häst.

Jag tycker det är en så konstig inställning att tro att man ska bli lurad bara för att det är en holländare som säljer hästen, Holländare är inte sämre människor eller falskare att göra affärer med än några andra. Det finns bra och dålig hästskötsel i Holland på samma sätt som det finns i Sverige. Många uppfödare i Holland skickar sina unga hästar på beten i Polen bla för att de ska få beta. I stort sett alla de holländska hästar jag har haft att göra med har haft ett fantastiskt psyke -extremt väluppfostrade, orädda och verkar ha ett väldigt stort förtroende för människan. Jag tror att ni som haft dåliga erfarenheter har haft en väldig otur. /Jenny

Nej, det är nog snarare så att det är de svenska importörerna som står för eventuella dåliga erfarenheter. Om man importerar en häst som i Holland säljs som ex. avelsto för att sedan sälja vidare i Sverige som tävlingshäst, så är det ju knappast holländarnas fel.... Är det inte så de det går till hos en del? Tyvärr. Givetvis finns det svenska försäljningsstall som kör med rak och ärlig försäljning, men det finns även de som bara ser pengarna.

som sagt är det en extrem markbrist i holland, vilket givetvis påverkar en stor del av hästhållningen. vissa har beten såklart och får en jättebra uppväxt, men köper man från en hästhandlare här i sverige så har man oftast inte en susning om hur hästen haft det...

Med dagens teknologi är det väldigt lätt att ta reda på hästarnas bakgrund. Det enda som behövs är lite skolengelska och ett telefonnr till förra ägaren - inte svårare än att spåra en häst i sverige. Dessutom är Kwpn fantastiskt duktiga på att hjälpa till med uppgifter på olika hästar - och snabba (typ 100 ggr snabbare än våra svenska förbund :angel:) Hästar registrerade i kwpn är chippade sen 2001 (tror jag) och har dom ett pass - vilket alla måste ha så står uppfödare och ev tidigare ägare med i det. om man köpt en häst som kommer från en större anläggning så kan man oftast hitta en hemsida och bilder och info på mödernet, om man köpt en häst som kommer från en privatperson så kan man ofta hitta bilder på holländska bilddagboken eller pixpox - precis som i sverige så är holländska tonåringar intresserade av att exponera sig och sina älsklingar på internet. Tips för att hitta info om din hästs härst. www.paardenfokken.nl / Jenny som forskat historia på x antal holländska hästar

Nu tar jag bara ett inlägg.....

Ärligt, är vi så mycket bättre uppfödare här i Sverige då? Självklart har vi tillgång till mer mark men vi har väldigt många som bara tar föl på sitt enda sto. Många gånger för att stoet är skadat. Det fölet får sedan växa upp med enbart äldre hästar och många går också i mycket leriga vinterhagar. Det är ingen lämplig uppväxt för en häst i mina ögon och gagnar definitivt inte hållbarheten. Unghästar ska gå med unghästar och få busa så mycket de vill. Och dessa leriga hagar är en styggelse. Hur många hästar får inte förslitningsskador över att sitta fast i 2 dm lera. Så jag tycker nog att vi har lite lätt att slå oss för bröstet i vår förträfflighet. Polen, Tyskland och Holland är stora ridsportsnationer och har lång erfarenhet av avel. Sen finns det alltid såna som luras överallt. Både i Sverige och utomlands.

Jag har en holländsk halvblodsvalack som jag är mer än nöjd med :)
Det jag tänkt på mest är att han är väldigt väldigt lättskrämd när vi rider utomhus :)

Han har varit i försäljningsstall tidigare och blivit marknadsförd helt fel, vilket i sin tur slutat med att hästen är lite rädd och osäker.

Han marknadsfördes som hopphäst som tävlar 150-hoppningar, "ut och tävla direkt bara" ungefär. Men visade sig sen när man började träningshoppa hinder att han var som en nyinriden i psyket. Han var då 7 år. Så antagligen var han precis inriden när han kom till Sverige.

Han har sedan dock kommit upp till 130-höjderna i hoppning, så visst fanns det väl mkt kapacitet, även om den inte fanns där just vid försäljningen.

Jag har haft honom i 2 år och det var snart 10 (!) år sedan han kom till Sverige.

Härlig häst i alla fall, mkt vilja, positiv till allt, går bra med andra hästar, bara varit halt 1 gång en kort period med tidigare ägare.

Kan också tillägga att försäljaren som sålde honom här i Sverige inte längre får hålla på med hästhandel pga diverse olika brott...

För min del är det inte fråga om agd till importerade hästar. För det finns verkligt fina hästar som är väl hanterade och uppfödda i de allra flesta länder. Det jag vill föra fram är att det inte är guld allt som glimmar och en billig import är något man ska ska vara väldigt uppmärksam på när man köper.
Tyvärr finns här i den här landsända ett flertal hästhandlare som köper ren skit i Holland, Tyskland och Danmark och tar hit. Det säljs ofta med en fin veterinärbesiktning och med bytesrätt. OBS! Bytesrätt! Det är väldigt svårt att få pengar tillbaka de lovar bara dig en annan häst. Visst det finns pass men inget som säkert säger att det är rätt häst eller äkta pass. De hästar som inte hittar någon ägare som behåller dem här i landet åker tillbaka söder ut. Första anhalt Danmark där de större tyngre hästarna slaktas med vinst. Ädlare lättare hästar får snällt finna sig att åka längre söder ut innan det slipper lidandet och får gå ut på de evigt gröna ängarna.

Så att köpa en förhållandevis billig import, upp till ca 100 000, kräver att man undersöker den ordentligt innan köp. Inte godtar säljaren besiktning eller en gammal från exportlandet. Gärna letar upp fakta om hästen i ursprungslandet innan köp. Långt ifrån alla är dåliga hästar men risken är stor att får en som inte motsvarar det man tänkt sig och inte stämmer med det som vissa säljare utlovar.

Av dom holländska importer jag har träffat på har ungefär 80% haft olater typ krubbitning och vävning,det tycker jag tyder på att något inte är bra med uppfödningen där..jag vill nog gärna ha en häst som jag vet har kunnat röra sig ordentligt i flock med riktiga hagar för att vara säker på att den har haft rätt tillväxt och är stark i leder och senor..

Alla agg mot dessa importer. Jag har haft holländska, tyska, belgiska och danska importer och inte en enda har varit skadad, dålig, sjuk. Vissa har varit omusklade men det går ju att fixa.

Jag har ägt 1 svenska häst med svensk stam och den var halt i sammanlagt i 2 år, så det är inte bara importer som är dåliga.

Här har du en häst ur min samling, från vrak till mycket fin:

Före:
januari200620005_edited.jpg

Efter:
Sadelbilder001.jpg

Du har ju provridit hästen, lyfta och kolla hovar, gå igenom hela hästen har du ju stor möjlighet att göra när du är där, du skall ju inte köpa den på telefon.

Har en tjej som har en svensk häst, 8 år och har KS i 4 kotor, helt sönderhoppad, så det spelar ingen roll om den har haft ett härligt liv som föl och unghäst, den är helt förstörd i ridningen och hoppat upp i klasserna för fort, det är en svensk häst.

Varför ser den ut som ett vrak på första bilden tro??:angel:

*kl*

jag har en holländsk import men hon kom genom danmark. jag själv som hämtat hem henne.

betalade inte så mycket måste jag säga. har inga kända resultat i hoppning dock finns resultat i dressyr, antar att hon sålts för att hon har ett humör som är rätt vasst. dock inga problem alls i hanteringen. snäll att sko klippa lasta skriver man i en annons. ina olater alls. så visst kan man ha tur oxå.

hade otur med min förra som jag inte röntgade va inte mycket pengar som jag köpte för då heller så jag ansåg inte röntgen nödvändig. men vid röntgen här i sverige visade de sig att hon hade pålagringar båda framknäna, men inga som helst problem att lämna tillbaka.

ska man köpa holländskt så tror jag att man får vara lite nogrann. leta efter fel så att säga.

För min del är det inte fråga om agd till importerade hästar. För det finns verkligt fina hästar som är väl hanterade och uppfödda i de allra flesta länder. Det jag vill föra fram är att det inte är guld allt som glimmar och en billig import är något man ska ska vara väldigt uppmärksam på när man köper.
Tyvärr finns här i den här landsända ett flertal hästhandlare som köper ren skit i Holland, Tyskland och Danmark och tar hit. Det säljs ofta med en fin veterinärbesiktning och med bytesrätt. OBS! Bytesrätt! Det är väldigt svårt att få pengar tillbaka de lovar bara dig en annan häst. Visst det finns pass men inget som säkert säger att det är rätt häst eller äkta pass. De hästar som inte hittar någon ägare som behåller dem här i landet åker tillbaka söder ut. Första anhalt Danmark där de större tyngre hästarna slaktas med vinst. Ädlare lättare hästar får snällt finna sig att åka längre söder ut innan det slipper lidandet och får gå ut på de evigt gröna ängarna.

Så att köpa en förhållandevis billig import, upp till ca 100 000, kräver att man undersöker den ordentligt innan köp. Inte godtar säljaren besiktning eller en gammal från exportlandet. Gärna letar upp fakta om hästen i ursprungslandet innan köp. Långt ifrån alla är dåliga hästar men risken är stor att får en som inte motsvarar det man tänkt sig och inte stämmer med det som vissa säljare utlovar.

Alla mina hästar har haft rätt pass, isf har dom flera olika chippnummer i kroppen.

Sedan så har alla mina hästar kostat under 100 000:- är det billig skit då eller? Nä, jag vet vad jag köper, om en annan fått fel häst eller pass, eller att hästen inte håller till beskrivningen, då kanske man skall köpa en svensk häst istället så slipper vi alla dessa gnäll problem.

Sedan säger jag inte att alla hästar är superbra eller är helt utan olater, men bara för att en häst tex krubbiter så betyder det inte att den är dålig på andra sätt, finns svenska hästar som oxå krubbiter.

Jag håller med dig i vissa lägen men inte alla;)

Varför ser den ut som ett vrak på första bilden tro??:angel:

För att han hade tränat och tävlats hårt, så efter sporrarna och sår i munnen, men vad jag menar är att han är ju inte dålig för det. Han hade inga olater, lastade sig själv, gick bra med andra hästar i hagen, hoppade 150 och gjorde piaff och passage. Bara för att han var mager och omusklad så betyder det inte att han var dålig för det.

Förresten så är han dansk så det har iof inte med dom holländska att göra men det var ett ex.

Av dom holländska importer jag har träffat på har ungefär 80% haft olater typ krubbitning och vävning,det tycker jag tyder på att något inte är bra med uppfödningen där..jag vill nog gärna ha en häst som jag vet har kunnat röra sig ordentligt i flock med riktiga hagar för att vara säker på att den har haft rätt tillväxt och är stark i leder och senor..

Du kan aldrig veta hur hästen är uppvuxen om du inte har fött upp den själv.
Sedan är det ingen garanti att hästen är en superhäst om den är uppfödd på lösdrift, det är ju tyvärr ingen garanti för hållbarhet även om det givetvis ökar chanserna.
Sedan så är det fortfarande utländska hästar som är otroligt framgångsrika, eller du kanske menar att allt är skit från Holland? KWPN är betydligt mer framgångsrik än SWB, så dina åsikter antar jag gäller skithästar som säljs för 20000 och köper man en häst så billigt så borde man fatta själv att den troligtvis inte är som den ska. Det gäller oavsett vilket land den kommer ifrån

jag menar inte att allt är skit från Holland,och jag har bara köpt hästar från uppfödare i Sverige (unghästar) där jag varit och kollat hur dom har det och gått igenom hästen,dessutom först haft på prov en månad.Jag tycket det är djurplågeri att inte ha hästar ute och jag tror att det sätter sina spår.Fakta är fortfarande att MÅNGA(inte alla) av de holländska importer jag träffat på har haft olater.oavsett pris.Med det menar jag inte att man kan få bra hästar från Holland,dom Holländska Importer som florerar runt på dom lite lättare tävlingsbanorna (dvs billigare) är ofta nervvrak eller trasiga.Inte ALLA men MÅNGA.Man kan ha tur när man köper en häst från vissa ökända försäljningsstall oxå..men då har man som sagt tur.Köper man en häst för över 50.000 så hoppas jag att man åker och tittar på den hästen med egna ögon och veterinärbesiktar den när man själv är på plats och kan övervaka.Eller snarare-köper du en häst över huvud taget så bör man göra det. Skulle jag mot all förmodan köpa en Holländsk imort skulle jag garanterat röntga den.För tyvärr vet jag alldeles för många som har blivit lurade.Sen det här med krubbitningen..Det är ju faktiskt allmänt känt överallt att det är vanligt hos just Holländare..Varför??För att dom har haft en underbar uppväxt och mår psykiskt bra??nja..

Självklart är många topphästar Holländska och Tyska.Men jag tror inte TS ska köpa en häst för flera hundra tusen.och oftast så hamnar inte dom hästarna till försäljning på Svenska marknaden hur som helst.Då får man åka ner och köpa dom själv.Det Holländarna skickar hit frivilligt är inte topphästarna.

Senast ändrad:

*kl*

jag har en holländsk import men hon kom genom danmark. jag själv som hämtat hem henne.

betalade inte så mycket måste jag säga. har inga kända resultat i hoppning dock finns resultat i dressyr, antar att hon sålts för att hon har ett humör som är rätt vasst. dock inga problem alls i hanteringen. snäll att sko klippa lasta skriver man i en annons. ina olater alls. så visst kan man ha tur oxå.

hade otur med min förra som jag inte röntgade va inte mycket pengar som jag köpte för då heller så jag ansåg inte röntgen nödvändig. men vid röntgen här i sverige visade de sig att hon hade pålagringar båda framknäna, men inga som helst problem att lämna tillbaka.

ska man köpa holländskt så tror jag att man får vara lite nogrann. leta efter fel så att säga.

Köpte du hästen direkt från Holland, tog den till Sverige-Röntgade den-hittade Pålagringar och SKICKADE TILLBAKA hästen till Holland???Vilket jobb..och stackars häst..

Nu är killen besiktad! Det gick alldeles utmärkt! Däremot gick det inte lika bra med min häst som jag ska "byta" in...(han är sv.hbl....:crazy:)Men det fixar sig ändå. Nu väntar jag bara på att försäkringsbolaget ska "godkänna" honom utan reservationer. Jag frågade säljaren hur det gick till när han köpte "min" häst. Då sa han att just den här gången skulle han egentligen ner till Danmark för att hämta en ponny (hos en hästhandlare som tar in importer), just då kom det en lastbil med hästar och "min" kom ut, han blev intresserad och köpte honom. Tydligen var det så att man i Holland plockar ut ett gäng hästar, kanske 15-20 st. och säljer dem till ett riktigt bra pris eftersom det är så många, köparen plockar ut det han vill ha, resten åker vidare, och i det här fallet till Danmark. Dessa hästar är av varierande kvalitte...vissa riktigt bra andra sämre, så är man först på plats så kan man plocka ut det bästa...
Så här fick jag det förklarat för mig, sant eller inte vet jag inte. "Min" häst som jag ridit 3 gånger har varit väldigt lättriden, lätt för att gå form, hoppar 120-130, bra stam osv. Han varit här i 5 mån. och ridits av beridare. Allt känns väldigt bra så jag hoppas att det verkligen är det också...man vet ju som sagt ingentig Tack för tipset, Voltaire ska nog kolla in den sidan!
Mvh. Matten

Din fantasi är det ju inget fel på i alla fall.

Jag tog in en häst från Holland (lågt pris). Den första veckan var den lite knepig att lyfta bakbenen på, annars lugn, trygg och ursnäll.

Den sålde jag sen vidare, den visades på treårstest 08 och fick höga poäng, diplom på både på hopp och gång. En tjej här på buke äger henne och är mer än nöjd. Jag tänker inte avslöja vem det är eller vad hästen heter - det får ägaren göra själv i så fall.

Jag har också fött upp några hästar själv, som fått gå på hingstbete och leka och busa hela uppväxten plus analyserat foder. De flesta har blivit bra hästar och friska - men en av dem utvecklade spatt i ung ålder - trots en uppfödning efter konstens alla regler.

Jag säger som Manhattan , vad har SWB att komma med om man jämför med KWPN?

Just nu ska jag inte ha fler hästar, annars köper jag gärna en KWPN igen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på... 2
Svar
25
· Visningar
5 164
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: Jenka
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 253
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka