Holländska importer...

Sv: Holländska importer...

Det lustiga är att det nästan alltid är dom som aldrig ägt en import själv som är mest negativa. Att påsta att 80% av alla holländare är krubbitare är ju skrattretande,ja nästan förtal. Eller är det kanske 80% av dom 3 du träffat :angel:. Inte så konstigt att man kanske har sådana är funderingar om man inte har ngn personlig erfarenhet utav ämnet, eftersom man naturligvis alltid får
höra skräckhistorierna. Har haft ett flertal holländare (och tyskar) och inte en enda som
har varit krubbitare eller haft
några andra avikelser varken fysiskt eller psykiskt.

Tyvär finns det ett antal oseriösa
handlare här i landet som faktiskt handlar med mindre goda individer,men man kan väl inte låta detta gå ut över alla seriösa? Varje gång som dessa debatter kommer upp så kan man se att många utav dom som är oerhört negativa till importer bor på ett ställe där det finns ngn sådan "hästhandlare".
Tänk efter lite, det kanske inte är så konstigt att just ni sett ett antal skräphästar om ni råkar bo granne med en sämsta sortens skojare. Låt inte detta gå ut över alla dom som faktiskt bedriver en seriös verksamhet.

Så nästa gång du hör talas om ngn riktig "skitimport" Fundera på var den är köpt och till vilket pris. Sluta sedan att stödja dessa oseriösa företag genom att helt enkelt inte köpa fler hästar därifrån. Så kanske vi kan få slut på dessa osakliga debatter.

Ett litet förtydligande bara. När jag menar "sämsta sortens hästhandlare" menar jag förstås handlare av den typen som vi kunde se på Tv i höstas. Det finns många hästhandlare som bedriver en mkt seriös och pålitlig verksamhet, där man kan hitta jättetrevliga hästar.

Jag har ett KWPN sto f-96 med bra stam. Har haft henne i snart 4 år. Världens snällaste att hålla på med och lasta. Idag bra att sko men var krånglig från början. Men jag ägde ej henne då. Vem som helst kan gå med henne tom de som aldrig hållt i en häst hon skulle aldrig göra något. Men hon är väldigt stressad i ridningen. Det tog mig tre år innan hon började lugna ner sig, blir spänd som en stålfjäder när det ligger bommar på backen men inte ett dugg tittig på hinder. Man kan ju fundera på vad de gjort. Går 125 hoppning ska deb 130 iår och vi har börjat tävla dressyr på lite mer allvar nu när hon har lugnat ner sig.
Jag skulle aldrig byta bort henne trots att hon är som hon är i ridningen.
Kan tillägga att jag köpte henne av ridskolan som köpte henne av ett försäljningstall.
Har en kompis som oxå har en holländare som är världssnäll han imp. först till danmark och sedan till sverige. Han går LA dressyr men är väldigt tittig på hinder men ska tydligen ha gått 120 innan han kom till danmark.
Oj detta blev långt men jag hoppas du blev lite klokare. Men jag säger som de andra att gör en ordentlig besiktning. Fast det gör man väl med vilken häst som helst.:)

Så tänkte jag på en sak till....(och här tänkte jag slå världsrekord i att svara på egna inlägg)

Faktiskt så behöver inte ens "lågprisstallen" per automatik vara ett dåligt alternativ. Har köpt flera lågprishästar och bara en enda gång gjort en dålig affär. Tur eller skicklighet? Vad vet jag.

För många köpare som tex ridskolor och andra med mager plånbok KAN detta vara ett gott altrenativ. Man måste bara använda sitt sunda förnuft och tänka "hake", för det finns NÄSTAN alltid en hake.Men det kan ju vara så att denna "hake" inte måste innebära ett bekymmer för MIG.

Tex Hästen kan var dåligt eller inte alls utbildad för sin ålder ex knappt inriden 7 åring, omusklad och kanske lite tunn.

Sto som endast gått i avel i flera år och därför inte varit riden på lääänge.

Häst som blivit totalt felriden och därför blivit svår kan vara ett kanonköp för duktig utbildare.

Häst med mindre defekter typ krubbitning.

Häst som vid försäljningstillfället visade sig ha mindre fel och där säljaren inte hade tid att vänta kan hamna hos en lågprishandlare.

Sen finns det ju ett fåtal felfia hästar som fått gå till hästhandlare pga skilsmässor osv. men detta får räknas som ovanligt och ngt som man bör vara skeptisk till.

Ovanstående ex kan vara goda köp för för rätt person. Haken som gjort att den hamnat hos lågprisstallet är acceptabel.

Vad man ska vara oerhört skeptisk till är hästar av typen "välriden, musklad häst i gott hull med goda tävlingsresultat och påstådda vet/röntgen i ordning till bottenpriser typ 30-50 000". Det är bara att inse att hade detta varit sant så hade ju handlaren själv kunnat sälja för stora pengar eller hur?

Kolla upp om hästen är dubbelchippad/har rätt papper, gör en egen besiktning, undvik papperslösa hästar, då dessa kan vara ett sätt att dölja ev fel. Sist men inte minst gå på magkänslan, känns det som lite för bra för att vara sant så är det förmodligen det också, det finns inga flickbokssagor därute :grin:.

Sedan så har alla mina hästar kostat under 100 000:- är det billig skit då eller?
Det har jag väl aldrig skrivit något om eller...?
Det jag varnar för just det som tyvärr Matten beskriver att hennes häst kommer ifrån inte från kunniga personer som köper mer eller mindre direkt.
Tydligen var det så att man i Holland plockar ut ett gäng hästar, kanske 15-20 st. och säljer dem till ett riktigt bra pris eftersom det är så många, köparen plockar ut det han vill ha, resten åker vidare, och i det här fallet till Danmark. Dessa hästar är av varierande kvalitte...vissa riktigt bra andra sämre, så är man först på plats så kan man plocka ut det bästa...

Alla som tänker efter lite förstår ju att en häst som går mellan X antal hästhandlare inte har kostat speciellt mycket från början. Vet ingen hästhandlare som säljer till ett lägre pris än vad de gett för en häst. Det ju liksom det som är deras levebröd att tjäna lite på varje försäljning inte tvärt om. Så om man själv åker till Holland och köper en häst som exempel kostar 70 000 så får man en helt annan kvalité än om man köper en holländsk häst som finns här i Sverige för samma belopp av en svensk hästhandlare. Inte minst kostnaden för att få hit hästen är ju ett antal tusen som ska betalas.

Jag säger som Manhattan , vad har SWB att komma med om man jämför med KWPN?

SWB har fantastiskt fina hästar med tanke på få ston det finns i avel i jämförelse med KWPN. Att det finns fler bra hästar där är ju inte så konstigt. Det är mycket konstigare att SWB faktiskt har kunnat produceras så många hästar i världklass, hästar som Briar, Flippan och Mynta. ;)

*Knapplån*

Jag har en Holländsk import hemma´i mitt stall på min gård.Det är den andra som har stått här.Har även varit med och ridit in ett antal importer som kommit direkt från holland.VÄLDIGT stressade hästar.Jag vet att det finns jättefina hästar från Holland.jag vet att man kan få jättefina hästar därifrån oxå.Jag är inte någon import rasist,men jag tycker man ska vara VÄLDIGT försiktig och extra noggrann,För jag har faktiskt många negativa erfarenheter av importer.jag har även flera negativa erfarenheter från importer från tex Island.Jag pratar inte om Kapacitet..jag pratar om sundhet och psyke.VARFÖR krubbiter dom tex ofta?

krubbitning är en beteendestörning och kan hända alla hästar. Det spelar ingen roll om den kommer från Holland, Sverige, Island eller Thailand.
Krubbitningen bör försvinna när störningen "repareras".
KL

Det finns hästar som haft ett trist liv men som blivit "bra", dvs ridmässigt. Jag vet en tysk häst som aldrig ridits ut i skogen eller gått i hage, och han går Kur-program idag, rids ut i skogen och går i hage, även om det tagit en tid att vänja honom.

jag känner några som har en tysk avelshingst i Sverige..det har tagit dom tre år att få honom att kunna stå ute i hage fyra timmar om dagen utan att han får panik.Jag vet att alla hästar kan börja krubbita,även svenska.men det är VÄLDIGT vanligt bland just Holländska importer.Och krubbitning kan även leda till spänningar som påverkar hästens fysiska välmående.

jag har varit ägare av en holländare i 15 år.^^ men han gick på lösdrift till han var 3-4 år.

det verkar som folk här har svårt att skilja mellan hästarna och hanteringen. holländska hästarna är jättefina, det är uppfödningen och i många fall även ridningen som inte är vidare hästvänlig... och det är givetvis därför dom inte håller och har beteendestörningar! inte för att avelsmaterialet är dåligt!

Jag tror som sagt att du har haft en väldig otur med de hästar du träffat - Har jobbat på stuterier (både små och gigantiska) i holland, tyskland, england och i sverige. Det enda land där jag sett riktigt dålig inkonsekvens skötsel av hästarna är i Sverige. På de ställen jag arbetat utomlands så var det minutiös ordning på fölstona och deras avkommor. Tuff hantering vid ung ålder - visst men sedan förstod unghästarna vad som gällde och det blev aldrig mer några diskussioner utan välmående och trygga hästar. När jag senare i livet fick möjlighet att arbeta med just importerade hästar så facinerades jag just av det faktum att i stort sett samtlihga har en mycket god karaktär och verkar väldigt trygga i sig själva. Ibland kan möjligtvis resan mellan holland och sverige ta hårt på hästarna psykiskt och kanske dom nya ägarna i sverige inte talar samma "hästspråk" som de är vana vid och att då olater och stress utvecklas... ? // Jenny

Jag har ingen aning om när dom utvecklar dessa olater,säkerligen inget fel på hästarna och avelsmaterialet,Hästarnas fel är det inte!!men jag tycker det är väldigt konstigt att just bara dessa hästar skulle utveckla olater som krubbitning i sverige och inte svenska hästar?(ja det finns svenska hästar som krubbiter oxå men inte så systematiskt och så många som dom holländska)Om vi nu är så värdelösa på att hantera hästar här och dom är så bra i Holland? Tuff hantering av unghästar men sen fattar dom????hör du inte på dig själv hur det låter???SÅ hanterar inte jag hästar.Samma är det på Island.gräsliga metoder på många ställen.Det är inget fel på hästarna när dom föds..precis som med barn och hundar..Dom blir såna av sin uppväxt..

Heej :)
Jag har ett KWPN sto *2001*
e:Negro-Ferro

Hon är underbar, krubb biter inte har inga dumma egenskaper.
Hon är helt enkelt världens snällaste..
Hon var stressad när hon kom, men med ett tryggt, lugnt hem
så förvinner det med tiden.

Linnea: Jättefin häst du har

Jag har just nu 16 holländska hästar, 9 tyska, 1 irländsk och 11 svenska hästar i stallet och ingen av dom har minsta lilla problem med stress i boxen, hagen eller hanteringen.

Jag tror att ni som har eller har haft problem med era importerade hästar har extrem otur.

Lämnar denna tråden nu då jag inte orkar ge mig in i diskussionen om hur man fostrar hästar med skogstrollet-då jag inte tror vi kommer så långt - .Jag har ingenstans sagt att de metoder som användes i holland och tyskland var gräsliga utan tuffa och jag skulle vilja tillägga konsekventa, genomtänkta och effektiva. Hästar mår bra av regler och rutiner. För den skull är inte hanteringen kärlekslös.
/j

Jag har en holländsk import och kan bara varna för röntgen. Trodde min var fri från lösa benbitar mm eftersom det stod normal i det holländska intyget. Fick sen veta att holland tycker att det är normalt med lösa benbitar. Nu har han stått halt i evigheter känns det som. Lös benbit och lindr benpålagr ....

HejHej !! jag har en holländs import c-ponny :) hon är 6 år och vi tävlar ofttast L: D och L:C har hoppat lite L:B felfritt ... Jätte härlig snäll ponny Hon är inte rädd för NÅGOT !! Är jätte nöjd med henne men vet inget om hennes stam lr något. :( vet någon hur man får reda på det ? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på... 2
Svar
25
· Visningar
5 164
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: Jenka
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 253
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka